فشارخون بالا و عوارض آن/ ۴۵درصد سکته‌های قلبی در اثر فشار خون بالا اتفاق می‌افتد

فشار خون یکی از بیماری های شایع و مهم است که همراه با عوارض گوناگون برای بیماران است، این در حالی است که اگر فشار خون بیمار به دقت کنترل شود می تواند تاثیرات منفی به جا مانده از فشار خون را تا حدود زیادی برطرف کند.

فوق تخصص قلب وعروق در مورد آمار فشار خون بالا و عوارض آن به خبرنگار ایمنا گفت: ۲۶ درصد جمعیت بالغ در جهان و ۲۰ درصد جمعیت بالغ در کشور ما  فشار خون بالا دارند.

دکتر محمود هادی زاده افزود: با افزایش سن ، شیوع فشارخون بالا زیاد می شود، به طوری که حدود ۲۸ درصد افراد بالای ۳۰ سال ، فشار خون بالا دارند.

فلوشیپ آنژیوپلاستی ونارسایی قلب در ادامه بیان داشت: در هر سال بیش از ۷میلیون نفر در اثر فشارخون بالا فوت می شوند. این در حالی است که حدود نیمی از افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، از بیماری خود بی خبر هستند زیرا در بسیاری از موارد فشار خون هیچ علامت خاصی ندارد و فقط با چک منظم فشارخون می توان به وجود آن پی برد.

وی افزود: حدود ۸۵درصد  از بیمارانی که فشارخون بالا دارند، موفق به کنترل فشارخون خود نشده اند که این موضوع نیاز به کنترل دقیق و مصرف منظم دارو و توجه به دستورات پزشکان را بیش از پیش نشان می دهد.

عضوانجمن قلب امریکا وانجمن نارسایی قلب اروپا در مورد عوارض این بیماری خاموش بیان داشت: بیش از ۵۰ درصد سکته های مغزی و حدود ۴۵درصد سکته های قلبی در اثر فشار خون بالا اتفاق می افتند. این در حالی است که کاهش فشار خون ، همراه با  کاهش میزان ۴۵-۴۰درصددر سکته های مغزی و ۲۵-۲۰ درصد کاهش در سکته های قلبی و حدود ۵۰ درصد کاهش نارسایی قلبی می شود.

این فوق تخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: در افراد مسن تر از ۶۵ سال که فشار خون بالا ندارند ،احتمال ابتلا به فشار خون بالا در برخی مطالعات تا حدود ۵۰درصد در طی ۴ سال آینده ذکر شده است که همراه با افزایش ۲ برابری در حوادث قلبی عروقی در این افراد است واین موضوع  لزوم کنترل وبررسی مکرر فشارخون در افراد مسن رانشان می دهد.

وی در پایان تاکید کرد: نگاهی به آمارهای فوق نشان دهنده میزان مرگ و میر و عوارض ناشی از فشارخون بالا و لزوم تشخیص و درمان زود رس آن است.

کد خبر 313332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.