ششمین جلسه هم‌اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور برگزار شد

ششمین جلسه هم‌اندیشی مناطق ویژه علم و فناوری کشور با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استانداران اصفهان و یزد، مدیران دبیرخانه شورای عالی و مناطق ویژه علم و فناوری کشور، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نمایندگان استان‌های دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست با بیان اینکه ارتباط‌های بین‌المللی خوبی با سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با علم و فناروی انجام شده است، اظهار کرد: از جمله این ارتباط‌ها، اجرای طرح نظام نوآوری منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی تبریز با همکاری موسسه فناوری اتریش، طرح نظام نوآوری بوشهر با همکاری سازمان صنعتی ملل متحد و طرح غذای حلال در منطقه خراسان رضوی با همکاری سازمان صنعتی ملل متحد است.

وحید احمدی با اشاره به اینکه در برقراری ارتباط‌های بین‌المللی، علاوه بر بهره‌گیری از دانش و تجربه کشورهای دیگر، مناطق ویژه علم و فناوری کشورمان نیز به دنیا معرفی خواهند شد، افزود: شبکه‌سازی داخلی و بین‌المللی از شاخص‌های اصلی منطقه ویژه علم و فناوری است و باید مدیران این مناطق از مشاوران بین‌المللی نیز بهره بگیرند.

وی با اشاره به شبکه‌سازی داخلی نیز گفت: در این شبکه، همه ارکان منطقه ویژه علم و فناوری باید به یکدیگر متصل شوند و قرار گرفتن پنج استان دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری در این نشست نیز به ایجاد این شبکه کمک می‌کند.

وی از دیگر ضرورت‌های مناطق ویژه علم و فناوری را یافتن منابع و سرمایه‌گذاران جدید دانست و اضافه کرد: این مناطق باید به دنبال جذب سرمایه‌گذاران قدرتمند داخلی و خارجی باشند.

دبیر کل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سازمان عامل منطقه ویژه علم و فناوری در پنج استان دارای مجوز تشکیل شده است، تصریح کرد: دیدگاه ما به این موضوع بیشتر نرم‌افزاری و مبتنی بر زیست‌بوم، هم‌افزایی، ارزش افزوده، آینده‌پژوهی و برنامه‌ریزی همراه با خلاقیت و نوآوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیگیری استانداران پنج استان دارای مجوز منطقه ویژه علم و فناوری، گفت: پنج استان دیگر نیز برای اخذ این مجوز در صف انتظار هستند، اما ترجیح بر این است که ابتدا نتایج عملیاتی کردن مناطق ویژه در پنج استان دارای مجوز، مشخص شود.

استاندار اصفهان نیز در ادامه، با اشاره به اینکه ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در اصفهان از سال ۱۳۸۲ مطرح شد، گفت: منطقه ویژه علم و فناوری با توجه به سند آمایش سرزمین اصفهان و انتخاب علم و فناوری به عنوان یکی از سه محور اصلی توسعه این استان از اهمیت خاصی برخوردار است.

دکتر رسول زرگرپور با بیان اینکه گردشگری، صنایع دستی و هنر از محورهای دیگر توسعه استان اصفهان است، افزود: منطقه ویژه علم و فناوری به همراه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، فرصت‌ها و مکان‌هایی برای تبدیل علم به ثروت هستند که محور توسعه استان اصفهان نیز همین موضوع است.

مقام ارشد استان اصفهان با اشاره به تصویب اساسنامه منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان و تعیین مدیرعامل سازمان مربوط به آن در آینده نزدیک، اظهار کرد: با عملیاتی شدن طرح منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان، وسعت حوزه مربوط به فعالیت‌های علم و فناوری استان از ۵۲۰ هکتار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به پنج هزار هکتار گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۶۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی با حدود ۳۳۰ هزار دانشجو در استان اصفهان، افزود: شش دانشگاه استان در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی حضور دارند و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز جایگاه منحصر به فردی در کشور دارد.

استاندار یزد نیز در این نشست با اشاره به اینکه یزد نخستین استان در کشور بود که منطقه ویژه علم و فناوری با هشت سرمایه‌گذار و با سرمایه حدود ۵۰ میلیارد تومان ایجاد کرد، گفت: محورهای اولویت‌دار منطقه ویژه علم و فناوری یزد شامل گردشگری، حوزه سلامت، انرژی پاک، نساجی، کاشی و سرامیک است.

سید محمد میر محمدی منطقه ویژه علم و فناوری را منظومه‌نگر دانست و گفت: این مفهوم به این معناست که فعالیت‌های مختلف را بگونه‌ای کنار هم مستقر می‌کند که هر یک مکملی برای یکدیگر است.

وی نگرش همکاری‌های سازمانی را برای مناطق ویژه علم و فناوری ضروری دانست و افزود: این مناطق نیازمند تفکر سیستمی و پرهیز از عملکرد جزیره‌ای هستند.

میرمحمدی از جمله طرح‌های در دست اجرای این منطقه در یزد را شهرک سلامت، پنجره واحد فیبرنوری، فناوری اطلاعات و شهر هوشمند یزد دانست.

در این نشست دو روزه همچنین گزارش عملکرد فعالیت‌های مناطق ویژه علم و فناوری، طرح‌های در حال انجام مناطق ویژه و فعالیت‌های بین‌المللی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با موسسه‌های بین‌المللی همچون سازمان صنعتی ملل متحد (UNIDO) و موسسه فناوری اتریش (AIT) و مباحثی مانند بررسی نقش مدیریت شهری در توسعه اکوسیستم نوآوری ارائه و بررسی شد.

همچنین شرکت‌کنندگان در این نشست از شرکت‌های دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان، احیاگران قلب آسیا و امواج‌نگار سپاهان، مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بازدید کردند و از نزدیک با عملکرد این شرکت‌ها آشنا شدند.

منطقه ویژه علم و فناوری (کریدور) مجموعه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی و زیرساخت‌هاست که با تکیه بر خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در یک گستره جغرافیایی، سبب ارتقای نوآوری، ایجاد خوشه‌های صنعتی با فناوری نو و توسعه تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامعه دانایی محور می‌شود.

کد خبر 313277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.