اجرای صحیح مصوبه ۹ ماده ای بهترین گزینه برای مدیریت حوضه آبریز زاینده رود

لنجان_نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت:اجرای صحیح مصوبه ۹ ماده ای بهترین گزینه برای مدیریت حوضه آبریز زاینده رود بود لذا همه دست به دست هم داده تا موانع موجود در استان چهارمحال و بختیاری برطرف شده و آب اضافه ای که در این خصوص پیش بینی شده بر روی آب زاینده رود افزوده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حضرت آیت‌ الله‌العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) فرمودند از نظر من، هیچ کس مصونیت آهنین ندارد. همه در مقابل قانون و مسئولیتهای خودشان پاسخگو هستند و باید جواب بدهند،  هیچ کس نباید خود را مطلق و مبرّای از انتقاد ببیند البته انتقاد غیر از برخورد خطی و جریانی است. همچنین ایشان می فرمایند در جمهوری اسلامی همه باید با انتقادها و طرح اشکالها راه را برای سعادت جامعه باز کنند. از این رو طرح ویژه خبرگزاری ایمنا با عنوان نیمکت از جمله نوآوری های این خبرگزاری است که امروز با رویکرد مطالبه گری و بیان دغدغه های اهالی دیار شهید پرور شهرستان لنجان برای نخستین بار در این شهرستان رقم خورد تا مشکلات موجود در این شهرستان را بیان کند. با توجه به اینکه ما در ویژه برنامه به دنبال بیان دغدغه ها و مشکلات مردم بوده و بر این باوریم که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای مسئولان هزینه کرده و در واقع بخشی از این هزینه ها از همان دوران آموزش که دوران صداقت و خلوص دانش آموزی است شروع شده است و اکنون که آنها به جایگاه و مقامی رسیده اند زمان آن رسیده که پاسخ گوی مردم باشند و برای ارتقاء نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند. از این رو دکتر محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی مهمان ویژه‌برنامه «نیمکت» در این شهرستان بود که با او به گفت و گو نشستیم.

از محسن کوهکن بگویید وقتی هنوز نماینده مجلس نشده بود

من متولد زرین شهر هستم و در یکی دو سال اول بخاطر اینکه مرحوم پدرم محل کارشان را تهران انتخاب کردند به تهران نقل مکان کردیم و خوب در خاطرم هست در آن زمان در شهر ری در خیابانی که به خیابان بهنام و یا همان آرد ایران معروف بود در طبقه دوم ساختمانی به عنوان مستاجر زندگی را شروع کردیم. پدر من معمار محلی بود و در حد خودمان وضع زندگی بدی نداشتیم و مرحوم پدرم در نارمک، تهران پارس به ساخت و ساز منازل مسکونی مشغول بودند ودر این میان تعداد قابل توجهی از همشهریان زرین شهری که اقلب به شهر ری می آمدند به دلیل حسی که مرحوم پدرم به همشهریان خود داشتند و بارها نیز می گفتند زرین شهری هایی که به تهران می آیند باید صاحب خانه شوند؛ از این جهت منازل در اختیار بسیاری از کسانی که از زرین شهر به تهران مهاجرت می کردند میگذاشتند. من دوران ابتدایی را در دبستان دولتی صدوق مشغول به تحصیل شدم و کلاس هفتم تا نهم آن زمان را در شهر ری در دبیرستان ملی شمس به پایان رساندم تا اینکه در سال ۱۳۵۰ ما به زرین شهر بازگشتیم و در دبیرستان حافظ مشغول به تحصیل شدم و در سال ۵۳ دیپلم گرفتم. در سال ۵۳ پس از آنکه دیپلم گرفتم، وارد تربیت معلم شدم بعد از آن ما تنها دوره ای بودیم که سربازی اعزام شدیم و به خدمت سربازی یکساله رفتیم؛ که با شروع انقلاب مصادف شد و بعد از انقلاب زمانی که بحث کمیته و انتظامات بود با کمک دیگر دوستان جزء تشکیل دهندگان سپاه بودیم و سال ۶۱ از من برای معاونت فرمانداری دعوت شد که از سپاه استعفا دادیم و حدود ۲ سال معاون فرماندار بودم. پس از آن سال ۶۳ در استان چهار محال و بختیاری فرمانداری فارسان را عهده دار شدم، بعد فرمانداری بروجن و پس از معاون اداره کل آموزش و پرورش چهار محال و بختیاری بودم، مدتی عضو شورای کمیته امداد چهار محال و بختیاری بودم که بخشی از آن را از استان اصفهان به چهار محال و بختیاری تردد
داشتیم. مدتی در اصفهان و دبیرستان حافظ به تدریس مشغول شدم و نهایتا دور چهارم مجلس به مجلس ورود پیدا کردم. پس از دوره چهارم ۸ سال در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن به عنوان دبیرکل و معاون اجرایی و امور مجلس بودم و مجددا در دوره هفتم به مجلس ورود پیدا کردم. پس از آن بعد از بازخریدی از آموزش و پرورش در دوره ای ۴ ساله به رشته و کار اصلی که کار وکالت بود البته در سطح کم حجم مشغول شدم و نهایتا دوره دهم به فرمان مردم شهرستان لنجان توفیق داریم در مجلس دهم حضور داشته باشم و امید است بتوانیم وظایفه ای به عهده بنده قرار داده اند به خوبی به سرمنزل مقصود برسانیم.

شاید مسئله اشتغال جوانان در همه کشور مطرح باشد ولی در منطقه لنجان ان هم با توجه به حضور صنایع مختلف شاهد نرخ بالای بیکاری هستیم ایا طی مدت گذشته اقداماتی برای رفع این معضل انجام گرفته است؟

زمانی که کارخانه ذوب آهن در شهرستان لنجان احداث شد منطقه حتی ظرفیت تامین نیروی کارگر آن را نداشت اما امروز اگر کارخانه ذوب آهن به طور مثال نیازمند یک مهندس متالورژی باشد تنها در شهرستان لنجان چندین نفر متقاضی وجود خواهد داشت و این در حالی است که در زمان احداث و آغاز به کار کارخانه باید با ترفندهای مختلف آن مهندس را برای حضور در مجموعه حفظ می کردند. مردم ما باید بدانند اگر زمانی ۳ هزار تعدیل نیروی مازاد کارخانه ذوب آهن انجام  شود و به نقطه مطلوب خود از نظر نیروی انسانی برسد تعداد نیروی که در سال نیاز دارد به اندازه نیروی بازنشسته خواهد بود. کارخانه ذوب اهن پس از اینکه مسائل و مشکلات آلایندگی و محیط زیستی خود را مرتفع و خط کنترل آلایندگی ها را کامل کرد و محیط زیست این مهم را تایید کرد، این کارخانه می تواند به سمت افزایش تولید در قالب فولاد سبز حرکت کند که امروز این مسئله در دنیا وجود دارد و کارخانه فولاد در دل شهرها مشغول به فعالیت است و حتی آلودگی صوتی آن را نیز کنترل کرده اند.از سوی دیگر با توجه به مسائل مطرح شده باید توجه داشت که در حوزه اشتغال این مهم به دو حوزه اشتغال موقت و اشتغال دائم تقسیم می شود و در اشتغال موقت اگر پروژه های عمرانی و پروژه هایی که با سرمایه های بخش خصوصی و اعتبارت دولتی چنانچه با وقفه ای روبه رو شده باید تلاش شود آنها را به ابتدای خط هدایت کرد تا بتوان پروژه های متوقف شده را از سر گرفت تا به دنبال آن شاهد ایجاد اشتغال موقت باشیم.در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و رکود موجود باید به دنبال سرمایه گذاری هایی رفت که توجیه اقتصادی داشته باید لذا برای تشویق سرمایه گذاران باید زمینه لازم همچون زمین، زیرساخت ها مهیا شود. از این رو چندین کار در شهرستان لنجان به صورت موازی انجام گرفته در مرحله نخست با مسئولان شهرک صنعتی فولاد چندین جلسه برگزار و مقرر شد این شهرک ساماندهی شود، جاده شهرک به اتوبان دو طرفه ارتقاء یافته، روشنایی ان تامین شده و زمین های بلاتکلیف که به برخی افراد واگذار شده تعیین تکلیف شود، مشکلات شهرک با ذوب آهن بررسی و به دنبال رفع  آن برخواسته ایم و از سوی دیگر مذاکرات متعدد با ذوب آهن انجام گرفته تا قطعه زمینی با نرخ معقول در شمال شهرک به متقاضایان واگذار شود. از این رو بخش اول کمک، مساعدت و یاری مسئولان شهرک فولاد بوده تا زمانی که سرمایه گذاری به چنین شهرکی قدم گذاشت با توجه به موقعیت مناسب با قدرت وارد میدان سرمایه گذاری در این شهرک شود. البته با این رویکرد نیز در حال پیش روی هستیم که با توجه به کمبود منابع آب به دنبال راه اندازی صنایعی در شهرستان باشیم که نیازمند آب کمتری باشند از این رو با برگزاری جلسات متعدد با بعضی از سرمایه گذاران شهرستان که به دلایل مختلف در دیگر استان ها سرمایه گذاری کرده بودند را مجددا به شهرستان جذب کرده ایم تا در کنار شهرک صنعتی کارخانه ای که از نظر زیست محیطی مشکلی نداشته باشد احداث شود تا بتوانیم اشتغال قابل توجهی را در شهرستان ایجاد کنیم.

ورود و جذب افراد غیر بومی یکی از مشکلات اساسی شهرستان است، آیا برای این مسئله چاره اندیشی شده است؟

در گذشته تا به امروز مردم انتظار داشتند کارخانجات منطقه در زمانی که اقدام به جذب نیرو می کنند این مهم از نیروهای جویای کار شهرستان انجام شود و چنانچه این مهم محقق نمی شد کاری ناپسند به شمار می امد اما امروز جذب نیروهای غیر بومی در کارخانجات شهرستان لنجان امری غیرقانونی است و مجموعه های فعال در شهرستان مکلف به جذب نیروهای بومی هستند. از سوی دیگر متولی اشتغال در شهرستان که همان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی  است لذا با توجه به اهمیت موضوع ما با قدرت از این اداره حمایت کرده ایم و در این میان باید از مجتمع صنایع دفاع در حوزه جذب نیروی بومی تشکر شود. با پیگیری های انجام شده در سال ۱۳۹۵ مجتمع صنایع دفاع، نیروهایی که نیاز داشته است را با هماهنگی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام داده که از سراسر شهرستان نیروهای مورد نیاز معرفی و جذب شده اند. گاهی اوقات گزارشی مبنی بر جذب نیروی غیر بومی در برخی مجموعه های شهرستان به ما ارائه می شود که بلافاصله توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد تا نیروهای جویای کار منطقه در کارخانجات بکارگیری شوند و هماهنگی لازم در این خصوص در حال پیگیری است تا معرفی نیروهای مورد نیاز کارخانجات تنها توسط اداره کار انجام گیرد تا این مشکل نیز به صورت کارشناسی مرتفع شود.

امروز روستای خشوییه به عنوان روستای نمونه گردشگری مطرح است نگاه شما به این موضوع چگونه است؟

نگاه ما همواره در شهرستان لنجان این بوده که با خلق موقعیت های جدید در شهرستان اقدامات موثر و ماندگاری خلق و به ثبت برسانیم. از این رو با توجه به موقعیت استراتژیک بخش باغبهادران در حوزه طبیعت بکر منطقه و جذب گردشگر و توریست برآن شدیم با تصمیمات کارشناسی شده و با سرمایه گذاری لازم در این بخش اقداماتی جهادی را در حوزه بوم گردی انجام دهیم. نگاه ما در این روستا اجرای طرحی جامع و کامل است تا بتوان با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تشویق مالکان جدای از ایجاد اشتغال موقت در این روستا، درآمدهای پایدار را رقم بزنیم چراکه با اجرای صحیح این طرح این روستا قطعا شهره استان، کشور و جهان خواهد شد. از سوی دیگر باید به این مهم توجه داشت که گردشگری، فارغ از فعالیت های اقتصادی و مناسبت های توسعه اقتصادی و درآمدی که برای هر کشور و شهروندان آن به ارمغان می آورد، دارای رسالت فرهنگی و اجتماعی است و چه رسالتی بالاتر از اینکه شگفتی ها و زیبایی ها را در هر نوع به دیگران معرفی کند.

مسئله آلودگی هوا در لنجان یکی دیگر از مسائل و مشکلات شهرستان است که به دو حوزه صنعت و حمل و نقل جاده ای و قرار داشتن در مسیر مواصلاتی چند استان کشور مربوط می شود برای کاهش آلودگی های مطرح شده چه راهکاری ارائه می دهید؟

در دهه ۱۳۴۰ هوای شهرستان لنجان از پاکترین هوای شهرستان های کشور بود، با استقرار کارخانه ذوب آهن در این شهرستان به دلیل آنکه اولین کارخانه صنعت فولاد کشور بود و دستور ملوکانه را به همراه داشت بدون در نظر گرفتن حقوق مردم بالغ ۳۰ هزار هکتار را در اختیار این کارخانه قرار داده و سند سیم سربی برای آن  صادر شد. در آن زمان به دلیل آنکه شهرستان لنجان روستایی معروف به «ریز» بود زمانی که نقشه ذوب آهن را مشخص کرده بودند حتی حریم روستای آن زمان را در نظر نگرفته بودند. از سوی دیگر با طراحی این کارخانه به دلیل نیاز آب در صنعت فولاد، این مجموعه آب روان را از رودخانه زاینده رود برداشت و پسآب صنعتی آن که طبق نظر کارشناسان حاوی فلور و سیانور است را در لاگون هایی که در ارتفاعات زرین شهر قرار دارد رها می کردند و بخش قابل توجهی از منابع آبی تحت الارضی شهرستان در بخش شمال و شمال شرقی را آلوده کرد لذا باید توجه داشت کسانی که این صنعت را راه اندازی کردند به هیچ عنوان به وضعیت آینده و پیشرفت شهر فکر نکرده و تنها مهم برای آنها احداث کارخانه ذوب آهن بود. بنابر این یک منشا آلایندگی در زمانی که شهرستان از نظر وضعیت زیست محیطی پاک بوده است پسآب صنعتی بود، منشا دوم آلایندگی شهرستان گازها و موادی که بر اثر تولید فولاد از دودکشهای این کارخانه متساعد می شده است. ظرف سه دهه ذوب آهن اقداماتی را انجام داد اما این اقدامات اقدام جدی به شمار نمی آمد، در سالهای اخیر ذوب آهن با نگاهی جدی تر وارد گود برطرف کردن آلایندگی های کارخانه شده است اما این روند همچنان نظر ما را صد در صد تامین نمی کند و اگر بعضی مواقع با این کارخانه همراهی می کنیم به دلیل وضعیت توانایی مالی این کار خانه است اما علی رغم همه مشکلاتی که ذوب آهن با آن درگیر است باید کنورتور ۱ و ۳ این مجموعه با سرعت هرچه بیشتر اجرایی شود. اقداماتی که کارخانه ذوب اهن تاکنون در راستای ارتقاء وضعیت زیست محیطی انجام داده است و برای مردم محسوس است حدود ۸ سال پیش طبق نظر کارشناسان فلور زدایی و سیانور زدایی از پسآب صنعتی کارخانه انجام گرفت و زمانی به علت مشکلاتی که در حوزه مصرف آب داشته است پسآب را به چرخه مصرفی بازگردانده و لاگونهای این کارخانه پوشیده شده است. گاهی اوقات ممکن است مسئله زیست محیطی به وجود بیاید که مردم نه شاهد گرد و غباری باشند و نه حتی بویی استنشاق کنند اما فاجعه ای در حال رخ دادن باشد. مردم ما باید بدانند شهرستانی که در مواقعی از سال دوربین های موجود تا ساعتی تردد بیش از ۳۸ هزار خودرو را به ثبت رسانده است به معنای آن است ضرر سرب متساعد شده از خودروها یکی دیگر از آلایندگی هایی است که شهرستان لنجان را مورد تهدید قرار داده است لذا نوسازی ناوگان حمل و نقل و راه اندازی هرچه سریعتر مترو مسائلی است در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

امروز یکی از دغدغه های کامیونداران لنجان مسئله توزیع  عادلانه بار کارخانه هایی همچون ذوب آهن است در این خصوص راهکاری ارائه می کنید؟

حدود یک ماه گذشته اتفاقاتی در حوزه کامیون داران شهرستان لنجان رخ داد که بر این اساس برخی جوسازی ها نیز انجام گرفت که کامیونداران شهرستان لنجان به سمت و سویی در حال حرکت هستند که کل تولید فولاد سبا و ذوب آهن را در اختیار داشته باشند که این مسئله باعث شد برای برخی نمایندگان مجلس سوء تفاهم هایی به وجود بیاید.

زمانی که این مسئله به بنده منتقل شد بنده به صراحت اعلام کردم که این مسئله به هیچ عنوان صحت نداشته و در گذشته نیز اینگونه نبوده است و انتظار ما نیز این است، همانگونه که کامیونداران ما زیر نظر صنف مربوطه خود با رعایت قوانین و ضوابط عمل می کنند.

امروز کامیون دار ما باید با مراجعه به اصفهان بارنامه خود را تهیه کرده و مجددا برای بارگیری به شهرستان لنجان مراجعه کند لذا خواسته این عزیزان این است که بتوانند سهم بار در نظر گرفته شده برای انان را در این شهرستان بارنامه صادر شود و ما نیز منصفانه به دنبال رفع این مشکل هستیم. از سوی دیگر با جدیت به دنبال رفع مشکلات شهرک حمل و نقل زرین شهر هستیم و به هر قیمتی است این مسئله باید با سرعت هرچه بیشتر مرتفع شود.

امروز اصفهان متهم نخست کشت برنج در کشور است نظر شما در این خصوص چیست؟

حدود ۲ سال پیش شورای عالی آب مصوبه ۹ ماده ای را به تصویب رساند حرف ما این است که این مصوبه ۹ ماده ای مانیفست ما بوده و همه استان ها از این مصوبه پیروی می کنند. حکمیت در این مصوبه برای اینکه مشخص شود در کجا برداشت غیر قانونی انجام گرفته به وزارت نیرو واگذار شده و این وزارت خانه آمده اعلام کرده استان چهارمحال و بختیاری از این مصوبه ۳۱ مورد تخطی کرده است و استان اصفهان ۴ مورد لذا استان اصفهان به دلیل مشکلات موجود ۴ مورد تخطی را جلوگیری کرده و هیچ اجازه برداشت جدیدی را صادر نکرده و پایبند به مصوبات بوده است اما استانی که ۳۱ مورد بر خلاف مصوبه شورای عالی آب برداشت آب را انجام می دهد به هر جهت دولت و حاکمیت باید تکلیف آن را مشخص کند چراکه در هیچ کجای دنیا چند شهرو چند نرخ وجود ندارد. همه دست به دست هم داده تا موانع موجود در استان چهارمحال و بختیاری برطرف شده و آب اضافه ای که پیش بینی شده بر روی آب زاینده رود افزوده شود تا هم پروژه های که منشاء قانونی دارد اجرایی شود و هم اینکه مسئله خشک شده زاینده رود مرتفع گردد فلذا حق آبه کشاورزان را حق شرعی و قانونی آنها می دانیم و حرف کشاورزان ما این است که حق آبه را به ما بدهید و چنانچه بارش کم شده نسبت به کاهش بارندگی حق آبه ما را رهاسازی کنید اما اینکه با این حق آبه چه چیزی کشت شود را به عهده خود کشاورز بگذارید. اما چون این اتفاقات رخ شما می خواهد حق آبه کشاورز را ندهید کشت برنج را ممنوع می کنید. حرف بنده این است تا به امروز یک قدم کار کارشناسی که ثابت کند زمینی که اگر برنج کشت شود چند درصد بیشتر از زمینی که محصولات دیگر دران کشت شود دارد را به ما ارائه نکرده است البته من در نظر ندارم مصرف بیشتر آب در کشت برنج را نفی کنم اما کارشناسان به صورت غیر رسمی نیز به بنده اعلام کرده اند که این مسئله ای که برخی اوقات مطرح می شود کشت برنج ۲ برابر فلان کشت مصرف آب دارد اینگونه نیست ضمن اینکه در کل استان اصفهان تنها شهرستان لنجان است که اگر ورودی آب ب این شهرستان بوده خروجی آب نیز وجود داشته که این مسئله در جای دیگر وجود ندارد که شاهد برگشت اب باشیم و نمونه زایش آب در شهرستان لنجان به خوبی مشهود است. اما چنانچه کارشناسان بنده را توجیه کنند که اگر برنج کاشته شود از کشت فلان محصول بیشتر است بنده از این مسئله حمایت خواهم کرد اما در ابتدا باید کشت جایگزینی معرفی شود که در شهرستان لنجان جوابگوی کشاورزی باشد و منابع آن نیز در نظر گرفته شود. اما امروز کشت جایگزین به کشاورز معرفی نکرده ایم و توجیه درستی نیز در این حوزه برای کشاورز نداشته ایم و تنها به دنبال ممنوعیت کشت برنج هستیم و بنده نمی توان در برخورد غیرکارشناسی کنار متولیان امر قرار بگیرم و در کنار کشاورز هستم مگر اینکه بنده توجیه شوم و بتوانم کشاورز شهرستان را توجیه کنم.

نظر شما در خصوص برجام و بد عهدی های آمریکایی ها در اجرای آن چیست؟

همانطور که پیش بینی می شد آمریکا هیچگاه به تعهدات خود با ایران پایبند نخواهد بود لذا تصویب تحریم های جدید علیه ایران در مجلس سنای آمریکا مجلس سنای آمریکا، آنها با دستان خود آخرین میخ را بر تابوت برجام کوبیدند، اما آیا این مسئله بدان معناست که ما با توجه به عملکرد آمریکایی ها آن است که ما نیز به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و همه برجام را کنار گذاشته و به حالت قبل بازگردیم. در این حوزه چند نکته وجود دارد که باید به آنها پرداخته شود، در قضیه برجام طرف ما تنها آمریکایی ها نیستند بلکه تعداد دیگری از کشورهای اروپایی نیز قرار دارند لذا این سوال مطرح است که آیا باید منتظر بمانیم تا ببینیم کشورهای اروپایی به تعهداتی که در برجام دارند عمل خواهند کرد یا خیر لذا اگر آنها به تعهدات خود در برجام همچون بحث سرمایه گذاری، ارتباطات بانکی و نکات مهم دیگر عمل کردند به معنای آن است در برجامی که بین ایران و ۱+۵ به امضا رسیده است یک عهد شکن، بی اخلاق به نام آمریکا وجود دارد که به هیچ پیمانی پایبند نبوده و از تهداتی که بر عهده گرفته است خارج شده اما دیگرطرف های برجام که تعهداتی در برابر ایران دارند همانند آمریکا از تعهدات خود خارج نشده اند. پس از توافقنامه برجام قرار بود تحریم ها علیه ایران برداشته شود که متأسفانه این اقدام توسط سران کاخ سفید نادیده گرفته شد، و تحریم های غیرقانونی جدیدی نیز علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شد.لذا باید توجه داشت آمریکا با این اقدامات و حتی وارونه جلوه دادن عملکرد مثبت ایران در مسئله برجام قصد دارد تا اعتمادسازی های انجام شده از سوی کشورمان را خنثی کرده و جمهوری اسلامی ایران را ناقض برجام جلوه دهد.با تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به عملکرد صحیح و مناسب ایران قبل و پس از  برجام،   تیر آمریکایی ها در خصوص عهد شکنی ایران در برجام به سنگ خورد و جوسازی های دروغ علیه ایران نتیجه ای را در برنداشت لذا ما دیگر در نظر دنیا به نقض برجام محکوم نیستیم بلکه امروز جهانیان و ۵ کشور عضو برجام آمریکا را ناقض برجام می دانند. از این رو ما باید با همتی مضاعف و شبانه روزی با بهره برداری از عهد شکنی آمریکا در برجام به جهانیان ثابت کنیم نگاه آمریکا همچنان نگاه سلطه طلبی و زیر سلطه قرار دادن دیگر کشورهاست و به هیچ تعهدی پایبند نبوده و نخواهد بود. عهد شکنی آمریکا باید برای ما به درامد فایده مبدل شود به معنای آنکه در داخل همه افراد، و اشخاص با سلایق مختلف متحد و منسجم به رهبر انقلاب که این روز را پیش بینی می کرد احسنت بگویند و اعلام کنند تا آخرین لحظه با تمام قوا پشت سر رهبری حرکت خواهند کرد. بد عهدی های آمریکا وقتی چنین دستاورد بزرگی را برای ما به دنبال داشته باشد به نظر من اصلا با هیچ چیزدیگری قابل مقایسه نیست.

نگاه شما به کیفیت و تنوع تولید خودروهای داخلی چگونه است؟

همزمان با تحول در حوزه های مدیریتی باید نسبت به جریان تنوع، کیفیت و طراحی محصولات به روزتر و خروج محصولات قدیمی در صنعت خودرو گام های جدی تری برداشته شود تا نگرانی ها موجود از بازار کنونی خودرو برطرف شود. لذا باید توجه داشت بی تردید با تولید محصولات متنوع و عرضه قیمت رقابتی، خودروسازان سهم بیشتری از بازار داخل و حتی بازارهای خارجی را در اختیار خواهند گرفت. البته مشارکت با شرکتهای خارجی تحول خوبی را در صنعت خودرو ایران ایجاد خواهد کرد همچنین با تداوم این جریان شاهد جذب سرمایه گذاری بوده و این شرایط رقابت پذیری و توسعه صادرات در بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت. قطعا امروز رقابت پذیری و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی دو ویژگی لاینفک برای فعالیت خودروسازان در تداوم حضور در بازار است. از سوی دیگر بی شک برای ایجاد رقابت صحیح و عدم تحمیل بار مالی ناشی از این جریان بر دوش دولت و مصرف کنندگان داخلی لازم است هر دو گزینه موثر در جریان بازار در شرکتهای خودروساز مورد توجه قرار گیرد. البته انتظار می رود در شرایط فراهم شده بخشی از مشکلات مدیریتی و همچنین ضعف های ساختاری در تولید و صادرات در این صنعت برطرف شود.

نگاه شما در خصوص خروج خودروهای فرسوده و قدیمی چیست؟

باید توجه داشت میزان آلایندگی خودروهای فرسوده بسیار فراوان است از این رو امروز دنیا به سمت سوی استفاده از ماشین های برقی حرکت کرده است. اما در چندسال گذشته اقدام عملی قابل‌قبولی که نتیجه آن خارج کردن تعدادی از خودروهای فرسوده که عمر مفید آنها طی شده انجام نشده ازاین رو نوسازی ناوگان حمل و نقل مورد توجه کمسیون صنایع معادن قرار گرفت و این کمیسیون در تلاش است تا نسبت به موضوع تولید و نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده در کشور تصمیمات موثری را اتخاذ کند. باید گفت توجه به ناوگان حمل و نقل و نوسازی خودروهای سنگین فرسوده مستلزم نگاهی خاص بوده و باید به عنوان اولویت در کشور به  آن پرداخته شود چراکه نوسازی خودروهای فرسوده به‌طور کلی بر کاهش مصرف سوخت اثر می‌گذارد. از سوی دیگر خوشبختانه صنعت خودرو ایران در این سالها اقدامات موثری را در تولید خودروهای جدید داشته اند به طوری که امروز شاهد تنوع بهتری در تولیدات خودروسازان هستیم. هم اکنون خودروهایی که در کشور تولید می شود از استانداردهای نسبی و مناسبی برخوردار است هر چند همچنان ایراداتی نیز وجود داشته و باید همچنان در این حوزه ها استانداردها ارتقاء یابد. البته در صورتی که کیفیت و استاندارد محور فعالیت صنعت خودرو ایران قرار گیرد، بی تردید دیگر نگرانی نسبت به تقاضا در بازار وجود نخواهد داشت.

به نظر شما چه خودرویی قرار است جایگزین پراید شود؟

بنده با ادامه تولید هر خودرویی با ایمنی پایین و بی کیفیت  مخالف هستم. در اوایل مجلس هفتم توقف خط تولید پیکان مرح شد چراکه نمایندگان مجلس بر این باورندخودرویی که ما همه بر این باوریم صدها عیب دارد تولید ان خیانت به مردم بود لذا با توجه به تصادفاتی که صورت می گرفت و جان مردم را به خطر می انداخت این مهم با جددیت دنبال شد و امروز نیز خودرو پراید چنین حالتی را دارد. البته نظر برخی که تمام صدامتی که در تصادفات بر گردن خوردوی پراید و نا ایمنی بودن ان میگذارند را قبول نداریم چراکه وقتی راننده ای با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در اتوبات در حال رانندگی چنانچه اتفاقی رخ دهد نمی توان به پای شرکت سازنده خودرو گذاشت بلکه مالک و راننده خودرو عامل این حادثه بوده است. اما اینکه خط تولید پراید متوقف شده و جای خود را به خودرویی جدید ولو به همین میزان کوچک اما با ایمنی بیشتر استقبال می شود. اماباید به این نکته توجه داشت چنانچه پراید در حال حاضر در بین مردم محبوبیت و جاذبه ای دارد عمدتا به دلیل ارزانی قطعات و خدماتی است که ارائه می شود. امروز در صورتی که کیفیت خودروهای داخلی به حدی برسد که رضایت مشتریان جلب شود و همزمان قیمت تمام شده خودروها نیز کاهش یابد مسلماخودروسازان مجددا بازار را به دست گرفته و شاهد بازار رقابتی در این صنعت خواهیم بود. اگر خودروسازان برای مشتریان خود اهمیت قائل هستند، ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی و تولید خودروهایی با حداقل آلایندگی، جدی‌ترین مصداق مشتری‌مداری است که باید در صنعت خودرو مورد اهتمام جدی و توجه ویژه قرار گیرد.از سوی دیگر نگاهی گذرا به مشارکت برخی شرکت های بزرگ خودروسازی جهان نشان می دهد که بعضی از این شرکت ها با انجام تحقیقاتی مشترک توانسته اند به ارتقای کیفیت محصولات خود دست یابند.

نظر شما در خصوص ویژه برنامه نیمکت چیست؟

پاسخگویی؛ تکلیف مسئولان، حق شهروندان است لذا قانونی که در بخش مطبوعات به تصویب رسیده است در همین راستا بوده و هر مسئول اجرایی، هر مسئول قضائی که از رسانه و خبرنگاران فراری باشد ریگی به کفش دارد، اگر بنده در صحنه حضور یافته و می خواهم به مردم و کارشناسان بگویم اگر در جایی نیز دچار اشتباه شدم به من کمک کنید تا موفق بشوم باید خودم را در برابر قضاوت دیگران قرار دهم لذا چنانچه مسئول اجرایی حاضر نشود پشت این نیمکت نشسته و در حوزه کاری خود، خود را مورد آزمایش قرار دهد این مسئله خود یک دنیا معنا دارد. لذا از شما درخواست دارم تک تک مسئولان شهرستان لنجان را به برنامه خود دعوت کرده تا خود را معرفی کرده، گزارش عملکرد و شرح وظایف خود را برای مردم بیان کند و برنامه هایی که برای توسعه این شهرستان در حوزه کاری خود دارد را مطرح کند چنانچه انسان عاقلی باشد که ان شاءالله همه مسئولان ما عاقل هستند باید از حضور در این برنامه استقبال کنند و چنانچه اگر مسئولی حاضر به حضور در این برنامه نشد دو حالت دارد نخست نهی مسئولان استانی است که اگر این چنین باشد این مسئله را با بنده در میان گذاشته شود تا پیگیری لازم را از استان انجام دهم اما اگر شخص مسئول تشخیص داده باشد که در این برنامه حضور نیابد قطعا نمره منفی برای او منظور شده و بنده این مسئله را پیگیری خواهم کرد.

کد خبر 313276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.