تصفیه خانه جنوب شهر مشکلات آبیاری فضای سبز را برطرف می کند/ اصفهان شهر دوستدار اکوسیستم

شهردار اصفهان گفت: در آینده نزدیک اصفهان مشکل خاصی برای حفظ فضای سبز و آبیاری آن نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی نژاد  درحاشیه مراسم بهره برداری از پروژه های زیست محیطی شهر اظهار کرد: شهر اصفهان شهر دوستدار کودک است در همین راستا باید اقدامات به گونه ای انجام شود تا در کنار شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار اکوسیستم نیز ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا،  صرفه جویی در مصرف آب وحفظ و نگهداری از فضای سبز ‌ به صورت جدی وارد عمل شده ایم، عنوان کرد: امروز در ادامه پروژه های زیست محیطی که در هفته های گذشته افتتاح شد و در هفته های آینده نیز خواهیم داشت، ۲ پروژه تصفیه خانه تکمیلی پساب سپاهان شهر و خط انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر به بهره برداری رسید.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در آینده نزدیک اصفهان مشکل خاصی برای حفظ فضای سبز و آبیاری آن نخواهیم داشت، گفت: راه اندازی تصفیه خانه جنوب شهر و همچنین استفاده از پساب شمال شهر، مشکلات آبیاری فضای سبز شمال و جنوب شهر اصفهان را تا حدودی برطرف می کند.

جمالی نژاد با بیان اینکه امروزه شهر اصفهان در حوزه زیست محیطی و آلودگی هوا مشکلات بسیار زیادی دارد همچنین شهر در حال دست و پنجه نرم کردن با خشکسالی و کمبود آب است، اضافه کرد: وجود کارخانجات صنعتی بزرگ و نیروگاه های مختلف در اطراف شهر، وجود کارخانه های سیمان، ذوب آهن و فولاد در بالادست و جنوب غربی اصفهان، تکمیل ظرفیت اکولوژیک شهر، افزایش جمعیت و تعداد خودروهای بی کیفیت، بحران آب و خشکی زاینده رود دست به دست هم داده اند تا تدابیر جدیدی را برای محیط زیست شهر اصفهان بیندیشیم.

وی با تاکید براینکه در قالب شصت و ششمین هر هفته چند افتتاح،  ۶ پروژه زیست محیطی بسیار ارزشمند و زیربنایی و زیرساختی برای شهر اصفهان انعقاد قرارداد و افتتاح شد، افزود: امروز حدود ۲۵۰ میلیارد تومان پروژه زیست محیطی برای حفظ فضای سبز شهر اصفهان به بهره برداری رسید.

شهردار اصفهان  خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری برای تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب شهر اصفهان در ازای واگذاری پساب بین شهرداری اصفهان و اداره آب و فاضلاب برای اولین بار در کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: با اجرای این پروژه نیز تا حدود بسیار زیادی فضای سبز شهر اصفهان را مشروب و کمبود آب را جبران می کند، همچنین  میزان پساب تخصیص یافته در این قسمت ۴۰۰ لیتر در ثانیه و کاربری پساب تصفیه شده صرفا برای آبیاری فضای سبز خواهد بود که این فعالیت بسیار ارزشمند بین شهرداری و آب و فاضلاب انجام می شود.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه تصفیه خانه تکمیلی پساب سپاهان شهر نیز برای آبیاری عرصه های فضای سبز جنوب شهر اصفهان و بالاخص سپاهان شهرمناسب است، افزود: نوع تکنولوژی تصفیه خانه تکمیلی پساب سپاهان شهر تکنولوژی فیلدراسیون و گندزدایی به روش اوزون زنی است که برای اولین بار در کشور بر روی پساب به صورت علمی انجام می شود.

وی اضافه کرد: برای اجرای این پروژه نیز اساتید دانشگاه صنعتی و محیط زیست کمک های زیادی کرده اند.

شهردار اصفهان گفت: همچنین امروز ایستگاه پمپاژ و خط انتقال پساب تصفیه خانه سپاهان شهر که برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان با ظرفیت پمپاژ ۱۴۰ لیتر در ثانیه و با طول خط انتقال ۵ کیلومتر است، بهره برداری شد.

وی ادامه داد: همچنین از ایستگاه پمپاژ خط انتقال پساب تصفیه خانه شاهین شهر و شمال شهر اصفهان به سمت مرکز شهر برای آبیاری فضای سبز شمال و مرکز شهر با ظرفیت ۱۰۰ لیتر در ثانیه و با طول ۷کیلومتر بهره برداری شد.

 جمالی نژاد با اشاره به آغاز عملیات اجرایی تصفیه خانه تکمیلی پساب شاهین شهر، گفت:  تصفیه خانه تکمیلی پساب شاهین شهر عرصه های فضای سبز شمال شهر اصفهان را آبیاری می کند این تصفیه خانه با تکنولوژی فیلتراسیون و گندزدایی به روش الکترولیز برای اولین بار در کشور بر روی پساب انجام می شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز همچنین عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب کارخانه کمپوست شهر اصفهان آغاز شد، اظهار کرد: این پروژه ظرف ۶ ماه از بودجه شهرداری اصفهان انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه امروز ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پروژه افتتاح و برخی دیگر از پروژه ها عملیات اجرایی آن آغاز می شود، ادامه داد:  خوشبختانه در تمامی عرصه حوزه های زیست محیطی ورود پیدا کرده ایم و چندین پروژه باقی مانده نیز در هفته های آینده افتتاح خواهد شد.

جمالی نژاد در بخش دیگر سخنان خود گفت: در حوزه محیط زیست، آلودگی هوا و صوتی برای شهر اصفهان دستگاه های مخصوص خریداری شده که در آینده ی نزدیک مورد استفاده قرار می گیرد.

شهردار اصفهان گفت: در حال تلاش هستیم تا فضای سبز توسعه حجمی پیدا کند که کمتر نیاز به آب داشته باشد و با روش های مختلف در کنار توسعه فضای سبز باید روش های کاهش استفاده از منابع آبی را در نظر بگیریم.

وی عنوان کرد: همچنین با صرفه جویی و روش ها و فناوری های نوین و نرم باید فضای سبز شاداب و با نشاطی را برای شهروندان مهیا کنیم.

کد خبر 313221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.