بین حجامت و اهدای خون تفاوت معناداری کشف نشده است

تحقیقات نشان می دهد اهدای منظم خون خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته قلبی و همچنین سرطان را کاهش می دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، همه می‌دانند که اهدای خون برای نیازمندان به خون، بسیار اهمیت دارد اما پژوهش‌های فزآینده دانشمندان نشان داده است که این سودمندی می‌تواند دوطرفه باشد.

اهدای خون در کاهش فرایند کلسترول بدن تأثیر گذار است و باعث می شود در دراز مدت گرفتگی و تصلب عروق و شراین بدن کاهش پیدا کند.

بررسی ها نشان داده افرادی که بین ۴۰ تا ۶۰ سال بوده اند و سالانه ۲ تا ۳ بار خون اهدا کرده اند، کمتر دچار سکته های مغزی شده اند.

امروز درباره اهمیت انتقال یا همان اهدای خون، گفتگویی را با «دکتر فریبرز مکاریان- متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص خون و سرطان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

انتقال خون چه اهمیتی دارد؟

خون یکی از معجزات خلقت است، خون یک مایع نیست بلکه بافتی از بدن انسان است که هر روز در بدن تولید می شود و وظایفی را به عهده می گیرد.

سلول های موجود در خون به مرور زمان از بین می روند و بافت جدید جای آن را می گیرند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت اهدای خون، اهدای قسمتی از بدن است برای استفاده یک همنوع دیگر و باید خون را به عنوان یک بافت زنده نگاه کرد، از سوی دیگر نیاز به خون به عنوان واجب و نیاز روزمره در طب نوین مطرح شده است که برای بسیاری از عمل های جراحی روزانه نیاز به خون داریم، بدن انسان توانایی زیادی در تولید خون دارد.

از این رو اگر بتوانیم فرهنگ اهدای خون را در میان افراد ایجاد کنیم، نه تنها به سلامت افراد کمک کرده ایم بلکه سبب احیای نفس دیگران هم شده ایم.

اهدای خون چه فوایدی دارد؟

کسی که می خواهد خون اهدا کند، باید فرد سالمی باشد، از این رو نیاز به معاینات پزشکی قبل از اهدای خون است تا مشخص شود که خون بیماری ندارد و برای کسی ایجاد بیماری نمی کند.

در بدن افراد معمولی طول عمر گلبول های سفید ۱۲۰ روز و پلاکت ها ۹ روز است که هر روز در حال پیر شدن هستند؛ اگر فردی در طول سال یک یا دو بار خون اهدا کند بدن خودش به سرعت گلبول ها و پلاکت ها را بازسازی می کند.

با اهدای بخشی از خون مسن تر شده، بدن خون جوانتر می سازد که کارآیی بیشتری دارد.

چه افرادی قادر به اهدای خون نیستند؟

فرد نباید کم خون باشد، باید پزشک بیمار را معاینه کند و در آقایان اگر هموگلوبین کمتر از ۱۴ و در خانم ها کمتر از ۱۲ باشد، به این فرد کم خون گفته می شود و نمی تواند اهدا کننده خون باشد.

افرادی که بیماری سرطان خون، بیماری های قلبی و عروقی یا بیماری های عفونی داشته دارند، نمی توانند اهدا کننده خون باشند.

با توجه به اینکه بسیاری از مردم به سمت حجامت می روند، چرا درباره فواید انتقال خون به مردم اطلاع رسانی گسترده انجام نمی شود؟

متأسفانه به دلایل فرهنگی در برخی موارد دچار عقب ماندگی شدیم، حجامت یک روشی بود که زمانی که طب نوین وجود نداشت، برای کشیدن خون پیر از آن استفاده می شد.

به نظر من هیچ تفاوت مبتنی بر شواهد بین خونی که از طریق حجامت کشیده شود یا از طریق رگ خارج شود، وجود ندارد.

تصور عوام این است که با حجامت بهبود بیماری پیدا می کنند، از این رو خونی که در حجامت و در اهدای خون از بدن افراد خارج می شود را آزمایش کردیم اما تفاوت معناداری بین این خون ها پیدا نکردیم، اگر از نظر آزمایشگاهی ثابت شد، ما احترام می گذاریم.

اهدای خون روشی بهداشتی است که با جمع آوری صحیح آن می توانیم به توصیه علما عمل کرده و به افرادی دیگر کمک کنیم.

آیا خون دهی مکرر می تواند باعث کم خونی شود؟

خانم هایی که در سن باروری هستند، می توانند به علت قائدگی مستعد کم خونی باشند، بنابراین خانم ها اگر در سن باروری کاندید اهدای خون هستند باید از اینکه کم خونی و فقر آهن ندارند، مطمئن شوند.

در رابطه با آقایان ما فقر آهن نداریم و اگر باشد امری غیر معمول و به معنای وجود زخم در دستگاه گوارش است.

اگر فردی ۳ بار در طول یکسال خون اهدا کند مستعد کم خونی است اما بیش از ۳ بار در سال اهدای خون اهدای باید با مشاوره پزشک انجام شود.

آیا افرادی که کلیه اهدا کرده اند هم می توانند خون اهدا کنند؟

کسانی که پیوند کلیه داشته اند، اهداکننده مناسبی برای خون نیستند چون در حال مصرف دارو هستند.

در اصل افرادی که بیماری شدید دارند، داروهای مختلفی هم مصرف می کنند، نمی توانند جزو اهدا کنندگان خون باشند.

چرا بعضی افراد پس از اهدای خون دچار ضعف شدید می شوند؟

دلیل اینکه اکثر افراد پس از اهدای خون دچار ضعف می شوند، مصرف کم مایعات است لذا توصیه می شود مایعات فراوان بنوشند، پس از اهدای خون تا یک ساعت از بستر خود جدا نشوند و اجازه ندهند بدن آنها کم آب شود.

کد خبر 313115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.