طرح آزادراه تهران– فارس زیر ذره بین مسئولان شهرضا

شهرضا - نماینده و مسئولان اجرایی شهرضا نگران هستند که ممکن است با احداث آزادراه تهران– فارس، امتیازات اقتصادی این شهرستان که متأثر از موقعیت بین راهی آن است، تحت الشعاع قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، شهرضا یکی از شهرستانهای جنوبی استان اصفهان است، این شهرستان که با نام قدیم «قُمشه» نیز شناخته می‌شود، با مساحت ۴۵۷ هزار و ۳۷۵ مترمربع و با ارتفاع هزار و ۸۲۴ متر از سطح دریا دارای آب و هوایی نسبتاً سرد و خشک است.

این شهرستان که بین ۵۱ درجه و ۲۳ دقیقه و ۵۲ در جه و ۱۳ دقیقهٔ طول شرقی و ۳۱ درجه و ۲۴ دقیقه تا ۳۲درجه و ۲۴ دقیقه عرض شمالی قرار دارد و قسمتی از بخش مرکزی فلات ایران را تشکیل می‌دهد، از شمال به شهرستان اصفهان، از شمال غربی به شهرستان مبارکه، از جنوب شرقی به استان فارس، از شرق به استان یزد، از غرب و جنوب غربی به شهرستان سمیرم و از غرب به استان چهارمحال و بختیاری محدود می‌شود.

مجموعه این ویژگیها به شهرضا موقعیتی ویژه داده که بین راهی بودن یکی از مهمترین امتیازات آن محسوب می‌شود، وجود آستان امامزاده شاهرضا و برخی از مناطق توریستی و گردشگری نظیر روستاهای اسفرجان و هونجان، بازار و مساجد تاریخی زمینه جذب تعداد زیادی از گردشگران را در ایام مختلف سال به این منطقه فراهم کرده است.

از سوی دیگر موقعیت بین راهی شهرضا، این شهرستان را به بازاری برای عرضه انواع کالاها به ویژه در بخش پوشاک و صنایع دستی تبدیل کرده است، علاوه بر آن از گذشته تاکنون، موقعیت و امکانات زندگی در این شهرستان بهتر از مناطق اطراف آن بوده است به همین دلیل شهرضا به یک شهرستان مهاجرپذیر نیز تبدیل شده است.

یکی از طرحهای بزرگ دولت، احداث آزادراه سراسری است که بخشی از آن بین دو استان اصفهان و فارس قرار دارد و از آنجا که بخش مهمی از این آزادراه از شهرستان شهرضا می‌گذرد، نماینده و مسئولان این شهرستان نگران هستند که شاید با اجرای این طرح، موقعیت بین راهی که بخش مهمی از امتیازات اقتصادی شهرضا وابسته به آن است، تحت الشعاع قرار بگیرد، بنابراین به دعوت از نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی، هیئتی به سرپرستی سید حسین میرشفیعی – معاون وزیر راه و شهرسازی در امور زیرساخت و توسعه آزادراه‌های این وزارتخانه به شهرضا سفر کردند تا ابعاد مختلف این طرح را بررسی کنند.

سمیه محمودی – نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه عنوان کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم شهرضا که بارها در مراجعات حضوری به دفتر نماینده خود در مجلس مطرح کردند، ایراد خدشه به موقعیت بین راهی این شهرستان در اثر اجرای این طرح است.

وی اظهار کرد: از شهرضا همواره به عنوان یک شهرستان بین راهی در مسیر جاده ترانزیت شمال - جنوب کشور یاد شده و بخش بسیار مهمی از اقتصاد آن نیز متأثر از آن است، پس نباید اجازه دهیم که این موقعیت تحت العشاع اقدام دیگری قرار بگیرد.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده از زمانی که از اجرای این طرح آگاهی پیدا کردم مرتباً به وزیر راه و معاونان ایشان مراجعه و با پیگیری مراحل اجرایی آن بر لزوم حفظ موقعیت بین راهی شهرضا تأکید کردم و آنها نیز به ما در این زمینه قول مساعد دادند.

محمودی تأکید کرد: تلاش در جهت حفظ و ارتقاء منافع ملی ضروری است اما در اجرای هر طرحی باید منافع همه مردم را در نظر بگیریم.

محسن گلابی – فرماندار شهرضا نیز در این جلسه عنوان کرد: یکی از طرحهای پیشنهادی شهرستان در این زمینه تعریض جاده فعلی بر اساس استانداردهای موجود وزارت راه و شهرسازی است تا به این وسیله موقعیت فعلی ای نشهرستان حفظ شود.

وی ادامه داد: در شرتایطی که بحران آب وجود دارد و کشاورزی منطقه را تحت تأثیر قرار داده، لازم است موقعیت بین راهی شهرضا حفظ شود تا به این وسیله اقتصاد منطقه از طریق توسعه تجارت تأمین شود.

سید حسین میرشفیعی – معاون وزیر راه و شهرسازی در این جلسه با تشریع کامل نقشه‌ها و مراحل مطالعاتی این طرح، عنوان کرد: احداث آزادراه‌ها در هر منطقه زمینه ساز جذب سرمایه گذاری و رونق اقتصادی است.

وی اظهار کرد: رعایت استانداردهای علمی وزرات راه و شهرسازی برای احداث این آزادراه ضروری است زیرا بر اساس اهداف بلند مدت در نظر گرفته شده برای احداث آن، حداقل منافع ۲۰ سال آینده کشور در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: باتوجه به پیگیریهای مکرر نماینده مردم شهرستان شهرضا در مجلس شورای اسلامی در خصوص مراحل اجرایی این طرح، قرار شد تا مطالعات میدانی مجددا انجام شود تا نگرانیهای موجود در این زمینه از بین برود.

میرشفیعی گفت: باتوجه به پیشبینیهای انجام شده، سالانه ۵ درصد به ترافیک منطقه افزوده خواهد شد به همین دلیل احداث این آزادراه ضروری است هرچند مطمئنیم که به منافع شهرضا هیچ آسیبی نمی‌زند.

به گزارش ایمنا، بعد از بازدیدهای میدانی مقرر شد که ۳ مسیر دسترسی از ورودی شهرضا، بخش منظریه و اسفرجان، ویژه شهرضا به این آزادراه، احداث شود.

کد خبر 312871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.