روز شمار جنگ ۳۳ روزه (روز شانزدهم)

به مناسبت هجوم وحشیانه اسرائیل علیه مردم لبنان که معروف به جنگ ۳۳ روزه است به بررسی تحولات این جنگ می پردازیم.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، جنگ اسرائیل علیه لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه یا جنگ تموز معروف است، نبردی ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان بود که دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت.

پنج شنبه ۲۷ جولای ۲۰۰۶ بابر با ۱ رجب ۱۴۲۷ و مصادف با ۵/۵/۱۳۸۵ شانزدهمین روز مقاومت اسلامی لبنان است.
در روز شانزدهم این جنگ نابرابر تحولات زیر رخ داد:

الف ـ اقدامات حزب الله

۱ ـ اقدامات نظامی
ـ موشک باران انبار پتروشیمی در کریات شمونه و الجلیل که دهها کشته و زخمی و آتش سوزی به دنبال داشت.
ـ سرنگون کردن هواپیمای جاسوسی اسرائیل که قادر به حمل موشک هوا به زمین بود.
ـ دستگیری ۴۰ نفر در بیروت و حومه جنوبی به اتهام جاسوسی برای دشمن
ـ کشته شدن یک افسر بلند پایه اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی.
ـ نظامیان اسرائیل به همراه ده دستگاه زره پوش از تپه مسعود در نزدیکی ورودی جنوبی بنت الجبیل عقب نشینی کردند و به فاصله سه کیلومتری به سمت روستای مارون الراس عقب نشستند. همچنین گفته می شود بیش از ۳۰ کماندوی اسرائیلی در این منطقه در زیر حملات کوبنده نیروهای مقاومت حزب الله هلاک شدند.
ـ نیروهای مقاومت حزب الله همچنین ۱۰ دستگاه خودرو زرهی رژیم صهیونیستی را در منطقه مرزی از کار انداختند.
ـ هجوم حزب الله به ۱۰ تانک اسرائیلی در تپه مسعود ومارون الراس در نزدیکی بنت جبیل.
ـ کشته شدن و زخمی شدن ۵ نفر از نیروهای رژیم صهیونیستی در درگیرهای منطقه بنت الجبیل
ـ حملات موشکی به شهرهای صفد، نهاریا، طبریا، حیفا، کریات شمونه، عیکا، کریات و ...
ـ حزب الله توانست با مقاومت گسترده رژیم صهیونیستی را از مثلث استراتژیک به عقب براند.
ـ شلیک موشک خیبر به شهرک صهیونیست نشین عفوله در ده کیلومتری جنوب بندر حیفا و ۵۰ کیلمتری مرز لبنان با فلسیطین اشغالی. این موشک قادر به حمل صدکیلو مواد منفجره است.
ـ شلیک ۹۰ موشک به تاسیسات نظامی و حساس و شهرکهای صهیونیست نشین در شمال فلسطین اشغالی.
۲ ـ مواضع
ـ سید حسن نصر الله : هدف ما از این مقاومت، کرامت، سیادت و مصلحت کشور لبنان می باشد.
ـ سید حسن نصرالله : قول می دهم که مرحله دوم دفاع از لبنان را آغاز کنیم.
ـ مبارزان مقاومت اسلامی : ای سید ما (سید حسن نصرالله) تا آخرین نفس بر عهد و پیمان خود باقی می مانیم و از ذره ذره خاک جنوب لبنان دفاع می کنیم.
ـ حسن فضل الله از نمایندگان حزب الله لبنان در پارلمان، آمادگی این جنبش را برای بررسی همه پیشنهاد ها از جمله استقرار نیروهای بین المللی پس از اجرای آتش بس اعلام کرد. وی موضوع استقرار نیروهای بین المللی را مشروط به احترام گذاشتن به حاکمیت لبنان دانست.
ـ حزب الله : این آخرین جنگی است که اسرائیل انجام می دهد.
ـ نعیم قاسم درباره سفر رایس به منطقه و حضورش در بیروت گفت : رایس وزیر امور خارجه آمریکا برای دیکته کردن راه حل های اسرائیلی به بیروت آمده بود و اندیشه ی جدیدی برای مذاکره با خود به همراه نیارود.
۳ ـ عملیات روانی
ـ یکی از افراد ساکن در شمال اسرائیل در گفتگو با رادیو آلمان می گوید : ما ده روز در زیر زمین بودیم، فقط گاه گاهی که آرام می شد می توانستیم از آن بیرون بیائیم.
ـ هارتص روزنامه صهیونیستی با خشمگین شدن از انعکاس خبر شب گذشته سایت بازتاب در خصوص اعلام آمار تلفات، آن را ادعای بی پایه و اساس دانست.
ـ ما بعد حیفا کلمه ای است که نصر الله در آخرین پیام خود مطرح کرده است و طی سه روز گذشته ورد زبان ساکنان بیروت و سایر شهرهای لبنان شده است.
لازم به ذکر است سید حسن نصرالله در آخرین پیام خود با زیرکی خاصی به گونه ای تجاوز به بیروت را مساوی با حمله موشکی حزب الله به شهرهای بعد از حیفا برشمرد که این موضوع همه محاسبات رژیم صهیونیستی را برهم زده، به گونه ای که طی سه روز گذشته حتی یک موشک نیز به بیروت پرتاب نشده است.

ب ـ اقدامات فلسطین

۱ ـ اقدامات نظامی
ـ هدف قرار دادن یکی از پایگاههای ارتش اسرائیل در غزه توسط گردانهای الاقصی با استفاده از ۴ موشک القسام.
ـ هدف قرار دادن شهرک سدیروت با سه موشک توسط گردانهای الاقصی
۲ ـ اخبار
ـ محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین اعلام کرد : احتمالاً آزادی اسیر اسرائیلی که در غزه به اسارت در آمده نزدیک باشد.
ـ جنبش حماس نزدیک بودن زمان آزادی اسرای اسرائیلی را رد کرد.
ـ تانک ها و نظامیان رژیم صهیونیستی صبح جمعه پس از دو روز حمله و به شهادت رساندن ۲۹ فلسطینی از شمال غزه خارج شدند.
ـ بیش از ۱۵۰۰ فلسطینی روز جمعه در مرکز شهر رام الله در راهپیمایی همبستگی با نیروهای مقاومت و سید حسن نصر الله شرکت کردند.
ـ سفیر فلسطین در سازمان ملل دویست و پنجاه هشتمین نامه خود را در محکومیت تجاوزات رژیم صهیونیستی و کشتار مردم بی دفاع فلسطین به شورای امنیت فرستاد.

ج ـ اقدامات رژیم صهیونیستی

۱ ـ اقدامات نظامی
ـ ورود چهل خودروی نظامی ارتش صهیونیستی به جنین و درگیری شدید با رزمندگان مقاومت فلسطینی.
ـ بر اثر حملات موشکی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان ۵ شهروند لبنانی به شهادت و ۹ تن دیگر زخمی شدند.
ـ شهادت ۴۲۰ نفر از غیر نظامیان لبنان درحملات رژیم صهیونیستی تا کنون.
ـ حمله رژیم صهیونیستی به کاروان خبر نگاران و زخمی شدن سه نفر.
ـ بمباران ۱۷۰ نقطه از مناطق جنوبی لبنان توسط رژیم صهیونیستی.
ـ حمله به یک ایستگاه فرستنده رادیویی و دفتر حرکت امل در صور (شهرک سلعا)
ـ شلیک ۴۰۰ موشک به منطقه الخیام توسط جنگنده های رژیم صهیونیستی.
۲ ـ مواضع
ـ وزیر دادگستری اسرائیل نتیجه گفتگوی رم را چراغ سبزی برای ادامه تهاجم به جنوب لبنان تا زمان پایان یافتن حضور حزب الله در این منطقه تلقی کرد. لازم به توضیح است آدام ارلی سخنگوی رایس با انتقاد از اظهارات وزیر دادگستری گفت : چنین اظهاراتی جنجال برانگیز است و آمریکا از هیچ فرصتی برای ایجاد صلح پایدار در منطقه فرو گذار نخواهد کرد.
ـ بنیامین نتانیاهو با ادعای تشبیه حزب الله به نهادی بیگانه در داخل لبنان میزبان گفت : این تخم سمی توسط ایران کاشته شده است که در مسیرش به سوریه گذر کرده است.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بار دیگر اذعان کرد که این رژیم درصدد جنگ و درگیری با سوریه نیست. وی در ادامه افزود جنگ با سوریه هرگز به نفع اسرائیل نیست.
ـ یک استراتژیست برجسته رژیم صهیونیستی هشدار داد ممکن است حزب الله تل آویو را غافلگیر و تلفات سنگینی به آن وارد کند. این استراتژیست برجسته گفت : حزب الله همچنان توانمندی و روحیه رزم اولیه خود را دارد و رزمندگان آن با روحیه می جنگند و فرار نمی کنند. وی افزود : اسرائیل تاکنون هیچ پیشرفتی در تلاش های دیپلماتیک برای تحقق آتش بس مورد نظر تا آویو کسب نکرده است.
ـ بیریتس (مسئول سابق موساد) گفته اجازه نمی دهیم پرچم حزب الله در مرز اسرائیل و لبنان برافراشته شود. وی افزود : گروههای تندرو از مردم فلسطین و لبنان به نفع پرونده هسته ای ایران استفاده می کنند.
۳ ـ عملیات روانی
ـ رادیو اسرائیل گزارش داد : به زودی سایت های ضد موشکی حتیس (ساخت آمریکا) مستقر خواهند شد.
ـ رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که ارتش اسرائیل امروز سیستم ضد موشکی پاتریوت را در منطقه هاشارون نزدیک تل آویو نصب کرد.
ـ عقب نشینی از مارون الراس یک تاکتیک جنگی بود.
ـ اعلام کشف یک دستگاه شنود تلفن های همراه حزب الله در منطقه بنت الجبیل که از طریق ایران در اختیار حزب الله قرار داده شده است.
۴ ـ اخبار
ـ اکثر صهیونیستها هنوز سید حسن نصرالله را راستگو تر از مسئولین خود می دانند.
ـ اسرائیل با فراخواندن ۳ گردان از نیروهای احتیاط، تصمیم ارتش به حمله زمینی گسترده ای به لبنان را تائید نکرد.
ـ منابع رژیم صهیونیستی گزارش دادند : طولانی شدن جنگ در جنوب لبنان و مقاومت حزب الله، اشتباه معادلات نظامی رژیم صهیونیستی، بیم از فرسایشی شدن جنگ با بالا رفتن خسارت، افزایش کشته و زخمی ها، ضعف روحیه نظامیان، موج اعتراضات بین المللی نسبت به اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی، هراس از ادامه فرار نخبگان، سرمایه ها و گسترش اختلاف نظر در میان سطوح میانی و طبقات اجتماعی از جمله محورهایی بودند که در آخرین نشست کابینه و مسئولین نظامی ـ امنیتی رژیم صهیونیستی اختلاف نظر و تنش را شدت بخشیدند.
ـ رژیم صهیونیستی در کابینه خود به این نتیجه رسیده است که با توجه به تلفات و خسارات گسترده‌ای که در مواجه با نیروهای مقاومت حزب الله متحمل شده است، باید دامنه حملات زمینی خود را کاهش دهد.
ـ اولمرت اعلام کرد اسرائیل درصدد ایجاد منطقه ای حایل در جنوب لبنان است و حملات اسرائیل چند ماه طول نمی کشد. وی تصریح کرد که خلع سلاح حزب الله یکی از اهداف اسرائیل است.
ـ اختلاف میان رؤسای دو آژانس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بر سر این مسئله که نظامیان اسرائیلی در حملات خود تاچه حد به حزب الله آسیب وارد کرده اند.
ـ آژانس اطلاعاتی موساد می گوید حزب الله می تواند با سطح کنونی به جنگ دراز مدت ادامه دهد.
ـ صهیونیستها اعتراف کرده اند که حزب الله لبنان در طول ۱۴ روز جنگ ۱۴۰۰ موشک به شمال سرزمین های اشغالی شلیک کرده است.
ـ یک تحلیل گر مسائل نظامی روزنامه «ها آرتص» نیز گفت : اگر رژیم اسرائیل بخواهد به همین نحو به جنگ علیه لبنان ادامه دهد نتایجی فاجعه آمیز در انتظارش خواهد بود.
ـ ساکنان عرب زبان شهر حیفا از پناه بردن به پناهگاههای حیفا محروم شدند.
ـ رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در بیمارستان بستری شد.
ـ یوسی آلفر مسئول سابق موساد گفت : درگیری میان اسرائیل و حزب الله بیش از آنچه انتظار داشتیم، سخت و پیچیده است.
ـ راهپیمایی مسلمانان و مسیحیان در فلسطین اشغالی علیه صهیونیستها و تجاوز به خاک لبنان که تظاهر کنندگان پرچم حزب الله را بر روی کلیسای منطقه الباقون الغربیه برافراشته اند.
دـ مواضع و واکنشها:
۱ ـ آمریکا
ـ ورود پنهانی نظامیان آمریکایی به صحنه نبرد اسرائیل و حزب الله با راه اندازی و فعالیت گسترده یک مقرنظامی مشترک در شمال فلسطین آغاز شده که یک ژنرال چهار ستاره آمریکائی در کنار فرماندهان ارتش اسرائیل هدایت عملیات جنوب لبنان را بر عهده گرفته اند. لازم به ذکر است که استفاده از بمب های لیزری با درخواست و تایید همین ژنرال صورت گرفته است.
ـ رالف نادر نامزد سابق احراز پست ریاست جمهوری آمریکا در پیامی به جرج بوش موضعگیری آمریکا در قبال تجاوزات اسرائیل علیه لبنان را محکوم کرد و بوش را مسئول حوادث منطقه دانست.
ـ سخنگوی کاخ سفید ضمن دفاع از حملات اسرائیل به لبنان گفت : ما هم به اسرائیل گفته ایم که باید ازخود خویشتنداری نشان دهد وی در ادامه افزود : توافق فزاینده ای بر سر اعمال فشار بر حزب الله و همچنین ایران و سوریه، برای پایان دادن به حملات و خلع سلاح وجود دارد.
ـ نماینده آمریکا در سازمان ملل : شورای امنیت باید فقط از کشته شدن ماموران سازمان ملل ابراز تاسف کند.
۲ ـ اروپا
• انگلیس
ـ بنا به گزارش روزنامه دیلی تلگراف یکی از مسئولان وزارت دفاع انگلیس گفت : هواپیماهای اجاره ای ایرباس A۳۱۰ که قادر به حمل بمب های هوشمند هستند برای سوخت گیری در فرودگاهی در نزدیکی شهر گلاسکو به زمین می نشینند.
ـ روزنامه دیلی تلگراف : دولت آمریکا برای انتقال بمب های هوشمند به اسرائیل که وزن هر یک از آنها به ۱۲ تن می رسد از فرودگاههای انگلیس استفاده می کند.
• اتحادیه اروپا
ـ سولانا : آنچه که اهمیت دارد بر قراری هر چه سریع تر یک آتش بس است، در حال حاضر یک مولفه انسانی را مد نظر خواهیم داد، اما تحقق این امر بدون راه حل سیاسی و یک آتش بس، بسیار دشوار خواهد بود.
• پرتغال
ـ اعضاء سازمان همبستگی با ملت فلسطین در شهر لیسبون پرتغال با تهیه و امضاء طوماری گسترده مخالفت خود را با بمبارن وحشیانه لبنان و فلسطین و نیز توسعه اقدامات تروریستی اسرائیل علیه ملت لبنان و فلسطین توسط صهیونیستها ابراز کردند.
• آلمان
ـ اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان با اشاره به وخامت اوضاع خاورمیانه و طرح اعزام نیروهای چند ملیتی به لبنان گفت : امکان حضور نظامی آلمان در لبنان فراهم است. اکنون زمان آن فرا رسیده تا درباره اعزام نیروهای نظامی تصمیم نهایی اتخاذ شود.
• روسیه
ـ رئیس جمهور روسیه با وجودی که اتباع شوروی تبار بسیاری در خاک اسرائیل وجود دارند، صلاح ندانسته که گفتگوی تلفنی با نخست وزیر اسرائیل داشته باشد. اولمرت نیز دو دیپلمات بلندپایه روس را به حضور نپذیرفتند. این مسئله می تواند به انتقاد شدید مسکو از تل آویو یا فقدان پیشنهادی برای حل و فصل مناقشه که بتواند مورد توجه اسرائیل قرار بگیرد بستگی داشته باشد.
توضیح : روز سه شنبه پوتین با دکتر احمدی نژاد مکالمه تلفنی داشته که یکی از محورهای گفتگوی آنها بحران لبنان بوده است.
ـ مسکو در حالیکه از استقرار نیروهای حافظ صلح بین الملل در لبنان حمایت کرده و بعید نمی داند که نیروهای خود را به منطقه اعزام کند، حزب الله را گروهی تروریستی ندانسته و حضورش را در مذاکرات ضروری می داند.
۳ ـ سازمان ملل
ـ نماینده سازمان ملل در خاورمیانه : توافق بر سر یک آتش بس در درگیری بین اسرائیل و لبنان بدون مشارکت ایران و سوریه کاری بس دشوار است. وی عنوان کرد : کوفی عنان با روسای جمهوری ایران و سوریه صحبت کرده است.
ـ دبیر کل سازمان عفو بین الملل : همه کشورهای جهان باید یک تحریم تسلیحاتی را بر اسرائیل اعمال کنند. نباید دولتها اجازه دهند از خاک کشورشان برای ارسال سلاح و تجهیزات نظامی استفاده شود.
۴ ـ جهان اسلام
• سازمان کنفرانس اسلامی
ـ بر اساس تصمیم دبیرخانه کنفرانس اسلامی و به منظور بررسی وضعیت خاورمیانه به ویژه تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان و فلسطین، کمیته اجرایی سازمان کنفرانس اسلامی نشست اضطراری برگزار می کند.
• عربستان
ـ ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی دستور داد مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای بازسازی لبنان به «صندوق عربی بازسازی لبنان» واریز شده و در اختیار دولت این کشور قرار گیرد. وی همچنین برای حمایت از اقتصاد و واحد پول لبنان دستور داد مبلغ ۱ میلیارد دلار به عنوان ودیعه به بانک مرکزی این کشور واریز شود.
• ایران
ـ آصفی : مادامی که سیاست های آمریکا به طور یک جانبه در حمایت از اسرائیل و توسعه آتش افروزی در خاورمیانه قرار دارد، برقراری امنیت و صلح عادلانه و پایدار همچنان دست نیافتنی است.
ـ حجت الاسلام سید رضا تقوی : امروز جنوب لبنان مرکز امید و فکر عاشورایی شده است.
ـ آیت الله نوری همدانی : مجاهدین حزب الله بدانند، خداوند عمل صالح آنها را در دیوان اعمالشان می نویسد و اجر و مزد آنها را خواهد داد.
ـ سید احمد خاتمی : حمایت از حزب الله دفاع از امنیت کشورهای منطقه است.
ـ حمید سبزواری : خاموشی شاعران جهان اسلام در شرایط فعلی گناهی نابخشودنی است.
• تاجیکستان
ـ امامعلی رحمانف رئیس جمهور تاجیکستان با تاکید بر اینکه کشتن کودکان و زنان در لبنان، اقدامی غیر انسانی و مخالف حقوق بشریت است تاکید کرد : هر چه سریعتر جنگ در لبنان باید پایان یابد.
• لبنان
ـ وزیر کشور لبنان گفت : آمریکا و رژیم صهیونیستی به آرزویشان برای تحمیل شرایط خود به لبنان دست نخواهد یافت وی ادامه داد : جنگ، لبنانی ها را متعهد کرد و اختلافی میان مسئولان لبنانی در چگونگی رویارویی با اسرائیل بروز نمی کند.
ـ مجروحان حملات رژیم صهیونیستی در نقاط مختلف لبنان همچنان بر لزوم مقاومت در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی تاکید می کنند.
ـ نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در گفتگو با شبکة الجزیره بیان داشت : آیا کشورهای عربی می دانند که در لبنان و مناطق جنوبی آن چه حوادثی اتفاق می افتد. وی در ادامه گفت : حزب الله لبنان با دستگیری اسرای اسرائیلی بهانه حمله اسرائیل را ایجاد نکرده است بلکه این اسرائیلی ها بودند که ظاهراً از قبل نقشه ی چنین حمله ای را داشتند. نبیه بری اظهار داشت : من از طرف دولت، ملت و حزب الله لبنان اعلام می کنم که ما خواهان آتش بس، تبادل اسرا و بازگشت مهاجران به کشور هستیم. وی افزود : اگر زمانی اسرائیل حتی یک وجب به سرزمین مان تجاوز کند ما با حزب الله خواهیم بود و تا آزادی مناطقمان ساکت نخواهیم نشست و حملات اسرائیل را متوقف خواهیم کرد و تا زمانی که آمریکا جزو متحدان اسرائیل است و به آن کمک می کند ما همواره در مقابل آمریکا و غرب قرار می گیریم.
ـ تا کنون ۹۷۰۰ نفر از اتباع خارجی لبنان مجبور به فرار از این کشور جنگ زده شده اند.
ـ بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعات و آمار بیروت، بیش از ۷۰ درصد از مردم لبنان از اقدام حزب الله در به اسارت گرفتن دو نظامی اسرائیلی حمایت کرده اند و بیش از ۹۶ درصد از شیعیان و ۷۳ درصد از سنی ها و ۵۴ درصد از مسیحیان و ۴۰ درصد از دروزیها از این اقدام حزب الله حمایت کرده اند. همچنین بر اساس این نظر سنجی حدود ۶۶ درصد از لبنانی ها هم پیش بینی کرده اند، اسرائیل در شکست دادن مقاومت ناکام خواهد ماند.
ـ علامه محمد حسین فضل الله، از مراجع شیعه ی بیروت اظهار داشت : به تمامی ملتها اعلام می کنم که فرصت برای ایجاد خاورمیانه جدید از طریق پیروزی مقاومت در لبنان و فلسطین وجود دارد.
ـ به گزارش خبرنگار الجزیره تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار تن ازمردم مناطق جنوبی لبنان آواره شده اند که بیشتر این آوارگان مربوط به اهالی شهر صور هستند.
ـ ابو یاسر عادل عون از مبارزان قدیمی لبنان و همرزمان شهید چمران و از یاران امام موسی صدر و رئیس دفتر جنبش امل لبنان اظهار داشت : دنیا همچنان در برابر جنایات وحشیانه رژیم غاصب سکوت کرده است و پاسخ دادن به جنایات این رژیم و اعتراض به کشتار و آواره شدن مردم لبنان، عملی حرام و ممنوع است.
ـ نبیه بری گفت : حکام عرب بر اساس قاعده سرت را مواظب باش و دیگران را ول کن عمل می کنند. وی افزود : باور کنید که اسرائیل نه با حزب و نه با حرکت و نه با ارتش لبنان می جنگد بلکه با فرهنگ و زیر ساختها و پیشرفت لبنان می جنگد. همچنین بنیه بری از موضع مصر نسبت به جنگ لبنان انتقاد نمود.
• سوریه
ـ محسن بلال وزیر اطلاع رسانی سوریه اعلام کرد : کشورش خواستار آتش بس و مبادله اسیران بین لبنان و رژیم صهیونیستی و عقب نشینی کامل این رژیم از سرزمین های اشغالی عربی و حل بحران خاورمیانه است. وی در پاسخ به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه خاورمیانه جدید در حال شکل گیری است گفت : این ملت های منطقه هستند که باید تعیین کنند که چگونه خاورمیانه ای می خواهند.
ـ وزیر اطلاع رسانی سوریه با بی پایه و اساس خواندن اتهامات رئیس جمهوری فرانسه به دمشق و تهران، استقرار نیروهای بین المللی در مرزهای لبنان و سوریه بنا به پیشنهاد ژاک شیراک را رد کرد. پیش از این رئیس جمهور فرانسه ادعا کرده بود که ایران از طریق سوریه سلاح پیشرفته و کمک مالی در اختیار حزب الله قرار داده است.
• مصر
ـ رئیس جمهور مصر با ابراز بدبینی درباره فرصتهای دستیابی به حل بحران در خاورمیانه در اظهاراتی منفعلانه مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال ملت های تحت ستم و اشغال در منطقه خاورمیانه از جمله مردم فلسطین را سبب پیچیده تر شدن اوضاع این منطقه اعلام کرد.
وی بدون اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی و تاسیسات زیر بنایی لبنان افزود : عملیات نظامی، مشکل اسرائیل را با حزب الله حل نخواهد کرد و برقراری آتش بس فوری اولویت منطقه است. وی ابراز امیداوری کرد : ایران از نفوذ خود بر گروه های اصولگرا و تندور در منطقه در راستای منافع خاورمیانه و برخوردار از ثبات بیشتر استفاده کند. رئیس جمهور مصر خاطر نشان کرد : حزب الله و حماس باید در سیاستها و تاکتیک های خود بازنگری کنند.
• مالزی
ـ نخست وزیر مالزی اظهار داشت : مالزی خواستار برقراری آتش بس فوری و بدون قید و شرط جهت جلوگیری از قربانی شدن تعداد بیشتر مردم لبنان و فلسطین است وی افزود : متاسفانه قدرت های ذی نفوذ از اسرائیل حمایت می کنند.
۵ ـ آسیا
• هند
ـ نخست وزیر هند : با شدیدترین شکل ممکن، اقدام نظامی نا مناسب اسرائیل را محکوم می کنیم. وی خواستار آتش بس فوری در منطقه شد.
• چین
ـ سفیر چین در سازمان ملل : موضع آمریکا در عدم محکومیت اسرائیل، تاثیری منفی در مذاکرات هسته ای ایران خواهد داشت. وی گفت تقریباً تمامی هیات های شورای امنیت از موضع آمریکا خشمگین شده اند.

هـ افکار عمومی و تظاهرات مردمی

ـ در یک اجتماع اعتراضی در لندن که در برابر نخست وزیر انگلیس برگزارشد، مخالفان جنایتهای صهیونیست ها در لبنان خواستار برقراری آتش بس فوری در لبنان بدون هیچگونه پیش شرط شدند.
ـ همزمان با ورود وزیر امور خارجه آمریکا به مالزی، صدها تن از مردم مالزی در اعتراض به این سفر در مقابل محل برگزاری اجلاس آسه آن تجمع کردند، اجتماع کنندگان از دولت مالزی خواستند تا روابط خود را با آمریکا و رژیم صهیونیستی قطع و برای کمک به مردن لبنان و فلسطین تلاش کنند.
ـ در کشورهای عراق، فیلیپین، فرانسه، بلژیک، پرتغال، ترکیه، مصر، الجزایر، ارژانتین، هند و روسیه نیز تظاهراتی علیه جنایت های صهیونیستی بر پا گردید.
ـ نمازگزاران تهران با شرکت در راهپیمایی، حمایت خود را از مقاومت حزب الله در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی اعلام داشتند.

و ـ نخبگان

ـ ۴۲ سیاستمدار و چهره آکادمیک انگلیس در نامه ای سرگشاده به بلر نخست وزیر انگلیس هشدار دادند، دنباله روی از سیاست آمریکا در قبال بحران خاورمیانه باعث خشم و اعتراض عمومی در انگلیس خواهد شد.
ـ گرهارد اپلر سیاستمدار برجسته آلمان : همانگونه که ارتش مدرن قدرتهای جهان در عراق و افغانستان به پیروزی نرسیدند، اسرائیلی ها نیز بر حزب الله پیروز نخواهند شد.

ز ـ رسانه ها

ـ روزنامه الخلیل امارات نوشت :طرح صلح در خاورمیانه دروغی بزرگ است و اگر اجرای آن به رژیم تروریست اسرائیل واگذار شود، پیامد آن قتل و کشتار و ویرانی خواهد بود. این روزنامه در ادامه نوشت : اسرائیل و هم پیمانانش به ویژه نو محافظه کاران آمریکا نمی توانند هویت اعراب را سلب کنند و آنها با طرح خاورمیانه جدید بدعتی جدید در منطقه بگذارند.
ـ روزنامه هرالد چاپ مکزیک : توانایی حزب الله در سازماندهی بسیار سریع نیروهایش نشانگر بی ثمر بودن تلاش ابتدایی اسرائیل برای انهدام این شبکه چریکی مردمی است. حزب الله به صدای رسای لبنان تبدیل گردیده است.
ـ نیوزویک : سران شرکت کننده در اجلاس رم که اهمیت آتش بس را نادیده گرفتند و به ادامه خون ریزی رای دادند واقعیتی مهم را نادیده گرفته اند. این کشورها باید بدانند حزب الله تنها یک گام تا پیروزی فاصله دارد.

ر ـ ملاحظات

۱ ـ موفقیت حزب الله در جنگ روانی علیه رژیم صهیونیستی که با اعلام فراتر رفتن اهداف موشکی از حیفا آغاز شده بود، فرسایش روحی ـ روانی گسترده ای را برای صهیونیست ها بوجود آورد. با اصابت موشک پر قدرت خیبر ۱ به عفوله این موفقیت مضاعف گردید و برجابجایی جمعیت، مهاجرت معکوس در سرزمین های اشغالی تاثیر گسترده ای بر جای گذاشته است.
۲ ـ رایس وزیر امور خارجه امریکا که با پیشروی چند صد متری ارتش رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان ذوق زده شده بود و در راستای کنترل صحنه بین الملل و ممانعت از محکومیت رژیم جعلی اسرائیل، کنفرانس رم را ناکام گذارد. پس از عقب نشینی خفت بار صهیونیست ها از بنت الجبیل، مارون الراس و عیترون برای جلوگیری از استیصال این رژیم اعلام داشت؛ زمینه برای برقراری آتش بس در لبنان فراهم است.
۳ ـ رژیم صهیونیستی برای سلب مشروعیت از مقاومت اسلامی در عرصه عملیات روانی سعی می کند تا حزب الله را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کند. پیام تلویزیونی ایمن الظواهری (نفر دوم القاعده) برای قیام علیه امریکا و اسرائیل به دلیل جنایات در لبنان و فلسطین، در راستای حلقه مفقوده جنگ روانی رژیم جعلی اسرائیل علیه مقاومت اسلامی ارزیابی می گردد.
۴ ـ علیرغم تلاش امریکا و رژیم صهیونیستی برای استقرار نیروهای چند ملیتی به رهبری ناتو برای استقرار در جنوب لبنان و ایجاد دیوار حائل، ژاک شیراک با اعزام نیروهای ناتو به عنوان نیروهای حافظ صلح به لبنان مخالفت کرد و استرالیا نیز اعزام نیروهای بین المللی به لبنان را بدون موافقت حزب الله، یک محمل افتخاری خواند. تلاش امریکا و رژیم صهیونیستی برای استقرار نیروهای ناتو در جنوب لبنان ناظر بر افزایش و تقویت ابزارهای کنترل صحنه لبنان و مقاومت اسلامی در آینده می باشد.
۵ ـ حمایت امریکا از رژیم صهیونیستی طی چند هفته اخیر شکاف فی ما بین امریکا و اروپا را عمیق تر ساخته است و دولت بوش را بیشتر از هر زمان دیگر در سطح بین الملل منزوی کرده است.
۶ ـ مقاومت و پایداری حزب الله در برابر پنجمین ارتش مجهز دنیا باعث رویکرد مردم مسلمان جهان – اعم از شیعی و سنی – به این جنبش اسلامی، مردمی شده است. در این راستا مجله نیوزویک در مقاله ای تحلیلی به نقل از یک کارشناس ناشناس آورده است : حزب الله هم بازی امید و توقعات و هم بازی قربانی بودن را برده است نه امریکا و نه اسرائیل این پویایی را در محاسبات خود لحاظ نکرده اند، چرا که در غیر این صورت در می یافتند با گذشت هر روز و بدون توجه به خسارات و تلفات وارده به حزب الله بر قدرت سیاسی این گروه افزوده می شود.

ن ـ تجزیه و تحلیل

به دنبال شکست خفت بار رژیم صهیونستی در مثلث بنت الجبیل، عیترون و مارون الراس و وارد آمدن تلفات و خسارات سنگین به این رژیم، اختلاف نظرهای فردی فیمابین نظامیان و سیاسیون اسرائیل وارد مرحله تازه ای گردیده است و به سطوح مراکز مهم تصمیم گیری راه یافته است.
مخالفت کابینه امنیتی – اضطراری رژیم صهیونیستی با تداوم عملیات زمینی ناظر بر تعمیق اختلاف در سطوح تصمیم گیری صهیونیست می باشد.
در حال حاضر برآوردهای غلط اطلاعاتی و عدم برآورد واقعی و صحیح از توانمندیهای دفاعی و موشکی حزب الله از یک سو موجب تشدید و تعمیق اختلافات در درون رژیم صهیونیستی گردیده و از سوی دیگر موجبات سردر گمی و ناتوانی در تصمیم گیری سران این رژیم جعلی را فراهم آورده است.
در این راستا هدف قرار گرفتن عفوله توسط پنج فروند موشک خیبر ۱ حزب الله روند موصوف را تشدید کرده است.

کد خبر 312759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.