در کشور ما ۵۰ درصد بزرگسالان از بی خوابی گلایه دارند

خواب عبارت است کاهش یا فقدان سطح هوشیاری، تعلیق نسبی ادراکات حسی و غیرفعال شدن تقریباً تمام عضلات ارادی در زمان استراحت به طوری که فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم‌های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، داشتن خواب آرام در دنیای مدرن امروز دغدغه بسیاری از افراد است؛ در شرایط زندگی کنونی لازم است شرایط را تحت کنترل خود دربیاوریم تا بتوانیم استراحت پر بازده و خواب آرام داشته باشیم.

افزایش اطلاع رسانی و سطح آگاهی افراد از مزایای خواب اهمیت این مسئله را بیشتر کرده است از طرفی مشکلات نرمال زندگی های امروزی علتی بر اختلالات خواب و کاهش کیفیت استراحت است.

برای رسیدن به یک خواب خوش باید شرایطیاز امکانات اولیه و احساس آرامش درونی فراهم باشد.

قدیم ترها که تشک های پیشرفته امروزی وجود نداشت از پتو و پارچه های ضخیم نمدی استفاده می کردند. کم کم تشک ها در چهارچوبی به نام تختخواب قرار گرفتند و اسمشان از تشک به خوشخواب تغییر یافت تا آنجا که امروز خوشخواب ها، پنبه تشک های قدیمی را زده اند و دیگر کمتر کسی سراغ استفاده از تشک های قدیمی می رود.

جالب است بدانید اگر روزی ۸ ساعت بخوابیم، در سال ۱۲۱ روز در خواب بوده ایم و اگر متوسط عمر انسان را ۷۰ سال بگیریم بیش از ۲۳ سال آن را در خواب خواهیم بود.

امروز درباره شرایط لازم برای داشتن خواب آرام گفتگویی را با «دکتر محمود باباییان- متخصص طب سنتی» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

خواب چقدر اهمیت دارد؟

یکی از جنبه های مختلف سلامتی خواب است، خواب تامین کننده انرژی از دست رفته بدن است.

از نیمه های شب تا ساعت ۴ صبح مغز استخوان عملیات خونسازی  را انجام می دهد و خواب خوب به کیفیت مغز استخوان کمک می کند.

خواب خوب فشار خون را منظم نگه می دارد و حافظه را قوی می کند؛ خواب کافی و با کیفیت می تواند از بدن در برابر دیابت محافظت کند.

افرادی که دچار بی خوابی یا دیگر اختلالات مثل کج خوابی می شوند، احساس کسالت و عدم تمرکز دارند و اختلالات خلقی مثل پرخاشگری، افسردگی و اضطراب پیدا می کنند.

این افراد در روز خواب آلودگی دارند و کم خوابی آنها باعث افزایش مشکلات قلبی می شود.

طبق آمار موجود، در کشور ما ۵۰ درصد بزرگسالان از بی خوابی گلایه دارند، در حالی که خواب خوب برای حفظ سلامتی بدن اهمیت زیادی دارد و کسانی که خواب آرامی ندارند باید  به فکر رفع مشکلات برآیند.

ساعت خواب باید مشخص باشد؟

شرایط خوابیدن را باید رعایت کرد، اول اینکه غذا از سر معده رد شده باشد، خواب باید عمیق باشد، بین ۶ تا ۸ ساعت خوابیدن برای افراد توصیه شده است.

البته در زمستان چون هوا خنک است تمایل به خواب کمتر می شود اما در تابستان به خاطر رطوبت زیاد هوا افراد بیشتر تمایل به خوابیدن پیدا می کنند.

خواب در هنگام طلوع و غرب آفتاب و زیر نور مستقیم خورشید و مهتاب نباید باشد، نکته مهم دیگر این است که افرادی که در جای نرم استراحت می کنند، بیشتر مستعد چاقی می شوند

این موارد را از دیدگاه طب ایرانی باید برای خواب مد نظر داشت.

مراحل خواب چگونه است؟

خواب ۴ مرحله دارد، بدن بعد از ۹۰ دقیقه چرخش پیدا می کند و این باعث می شود از زخم بستر جلوگیری شود؛ البته افرادی که زودترمی خوابند به برخی مراحل نمی رسند اما زودتر احساس نشاط می کنند.

بعضی افراد از خواب دیدن زیاد گلایه دارند، خواب دیدن علل مختلفی دارد و جزو حالات بد خوابی محسوب می شود، مهمترین دلیل آن تنش ها و استرس های روزانه است.

از دیدگاه طب ایرانی خشکی مغز باعث می شود بی خوابی و زیاد خواب دیدن اتفاق افتد.

یکی از علل مهم بد خوابی اختلالات سرد و خشک سوداوی است و اینکه افراد بدن خشک ریزش مو دارند.

چرا گاهی برخی افراد قرص های خواب آور می خورند اما باز هم خوب نمی خوابند؟

یکی از مواردی که افراد برای خوب خوابیدن به آن پناه می برند، مصرف داروهای خواب آور است، غافل از اینکه افراد با مصرف این داروها در دراز مدت اختلالات خواب پیدا می کنند و علاوه بر آن به این داروها معتاد می شوند.

باید مصرف دارو زیر نظر پزشک مصرف شود اما رایحه درمانی قبل از خواب  بسیار مؤثر تر از مصرف داروهای خواب آور است.

نخستین گام درمان، مصرف برخی از غذاها از جمله گوشت مرغ همراه با اسفناج و کدو، مصرف خرفه، کاهو و دارچین برای عصر، مصرف شیر، ماست، پنیر با گردو عصر هنگام برای خواب خوب مناسب است.

مصرف بابونه، ریحان و بنفشه به صورت دمنوش برای خوب خوابیدن مناسب است

گام بعدی روش های کمک کننده است، به عنوان مثال بنفشه و نیلوفر را با هم بجوشانیم و روی بدن بریزیم و استحمام و ورزش ملایم انجام دهیم.

ماشاژ دست ها و پاها مهم است، ماساژها می تواند به صورت فشاری باشد و با انگشت شصت ماساژ را یک ساعت قبل از خواب انجام داد.

نقاط مناسب برای ماساژ شامل: مچ دست روی طرف داخل نبض، بین دو کتف، ۴ انگشت بالاتر از غوزک داخلی پا است که باید روغن بادام و بابونه را به این نقاط مالید و در جهت عقربه های ساعت ماساژ داد تا به خواب راحت برسیم.

اگر بی خوابی در افراد شدید باشد، باید به درمانگاه های طب سنتی واقع در بیمارستان های الزهرا، کاشانی و امام موسی صدر مراجعه و از خدمات آنها استفاده کنند.

کد خبر 312753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.