پیشرفتی که مرهون یک نگاه ساده بود

شهرضا – گاهی رونق یک صنعت، حل مشکلات یک صنف و یا حتی فتح قله‌های پیشرفت و تکنولوژی در یک سازمان، گروه یا کشور، نیاز به بودجه‌های زیاد ندارد، تنها کافی است مسئولان به فعالان آن بخش، بیشتر توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، همیشه از کمبود اعتبارات شکایت داریم، می‌گوییم فلان قسمت عقب مانده است چون پول ندارد و فلان بخش نارسایی دارد چون تجهیزات لازم برای آن خریداری نشده؛ ممکن است این توجیه برای نهادهای دولتی و سازمان اداری کشور که بیشترین میزان بودجه ملی را به خود اختصاص داده درست باشد، اما در بخش های خصوصی و نیمه خصوصی این مسئله همیشه مصداق ندارد.

احسان غلامی – کارشناس حقوق اداری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: متأسفانه در نظام اداری کشور هنوز به بخش خصوصی و نهادهای مردمی اعتماد نشده و مسئولان گمان می‌کنند هرچه باید بشود، تنها با امضای آنها ممکن است.

وی تصریح کرد: نتیجه چنین رویکردی گستردگی غیرقابل وصف نظام اداری کشور و در عین حال ناکارآمدی بسیاری از بخشها است در حالی که بیشترین میزان بودجه کشور نیز در همین بخش هزینه می‌شود.

این کارشناس حقوق اداری اضافه کرد: در شرایط فعلی خدمات خوبی در همه بخشها ارائه می‌شود اما آیا فکر کرده‌ایم که اگر دست نهادهای مردمی و بخش خصوصی بیش از این باز گذاشته می‌شد روند ارائه این خدمات تا چه اندازه بهتر می‌شد؟

اما در شهرستان شهرضا اتفاقی افتاد که به عقیده نگارنده بهترین مثال برای لزوم توجه به بخش خصوصی و غیر دولتی است، رویدادی که به اعتراف دست اندرکاران آن، کم نظیر بوده است؛ در این رویداد همراهی مسئولان اجرایی شهرستان شهرضا با ورزشکاران یک رشته ورزشی، تحولی مهم در آن رشته ورزشی در کشور را رقم زده است.

داستان از جایی شروع شد که شهرداری شهرضا اقدام به تأسیس یک پیست دوچرخه سواری در رشته دانهیل کرد.

محمدمهدی مولائیان - معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شهرضا درباره جزئیات این خبر در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: توجه به بخش ورزش با هدف ترغیب به ورزش کردن، پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی و بالابردن سطح اعتماد به نفس در میان نسل جوان، از جمله مهمترین اهداف فعالیتهای شهرداری در این زمینه است.

وی اظهار کرد: از جمله رویکردهای فرهنگی شهرداری در سالهای اخیر، توجه به حوزه ورزش و ترویج فرهنگ آن به عنوان راهکاری مناسب برای مقابله با آسیب های اجتماعی و رسیدن به جامعه‌ای پویا با شهروندانی بانشاط است.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شهرضا بیان کرد: یکی از اقدامات فرهنگی ورزشی شهرداری تلاش در راستای ساختن پیست پمپ ترک، پیست کراس کانتری و ایجاد فضای مناسب برای فعالیت های رشته دوچرخه دانهیل به صورت استاندارد و با نظر کارشناسی در محل پارک آبشار است.

مولائیان ادامه داد: پیست پمپ ترک به صورت کاملاً فنی و به عنوان سومین پیست از این نوع در سطح کشور تکمیل شده و پیست های دانهیل و کراس کانتری نیز در حال احداث است که امیدواریم با تکمیل این پروژه بتوانیم میزبان مسابقات کشوری رشته کراس کانتری باشیم.

وی اضافه کرد: اجرای این پروژه با اقتباس از سایت های جهانی و تجربیات ورزشکاران تیم ملی، پس از تهیه نقشه مناسب با نظارت کامل کارشناسان مربوطه انجام می شود.

در کنار این اقدام شهرداری شهرضا، باز هم اتفاقاتی افتاده که باید از زبان داوود جاوری – رییس هیئت دوچرخه سواری شهرستان شهرضا بشنویم.

او رییس هیئتی است که به گفته خودش وقتی آن را تحویل گرفته فقط یک اسم داشته و از لوازم و تجهیزات آن خبری نبوده است.

رییس هیئت دوچرخه سواری شهرضا با ذوق و اشتیاق خاصی که نشان از علاقه او به این رشته ورزشی دارد، سخن می‌گوید، دوست دارد همه بدانند که شهرضا امروز در یک جایگاه برتر نسبت به رقیبان خود در این رشته ورزشی قرار دارد.

وقتی که با او هم‌صحبت می‌شویم به قدری حرف برای گفتن دارد که نمی‌داند از کجا شروع کند اما اطلاعات اندک من از این رشته ورزشی باعث می‌شود تا اندکی درباره خصوصیات این رشته توضیح دهد:

«به نظر من کره زمین باشگاه دوچرخه سواری است چون هر ورزشکار در هر کجا که بخواهد می‌تواند تمرین کند، محل بسیاری از مسابقات هم در دامان طبیعت است.»

وقتی از او خواستم تا اندکی درباره وضعیت دوچرخه سواری شهرضا بگوید، سخن خود را اینگونه آغاز کرد:«این رشته ورزشی در شهرضا سابقه زیادی دارد، البته مشکل ما این است که بسیاری از مردم و حتی مسئولان دوچرخه سواری در خیابان و معابر را با ورزش حرفه‌ای دوچرخه سواری یکی می‌دانند.»

«رشته ورزشی دوچرخه سواری به دلیل اقتضایی که دارد از حالت تیم و باشگاه خارج شده و بیشتر در قالب گروه‌های دوچرخه سواری دنبال می‌شود.»؛ در شهرضا فعلا 2 گروه و یک هیئت دوچرخه سواری وجود دارد، تعداد فعالان این رشته ورزشی هم حدود 250 است اما در جلسات رسمی تمرین 4 نفر خانم و 30 نفر آقا حاضر می‌شوند.»

به او گفتم«مشکلات ورزشکاران این رشته در شهرضا چیست؟ آیا شما مکان مشخصی برای فعالیت ورزشی خود و رسیدگی به امور اداری ورزشکاران در اختیار دارید؟»

و او در پاسخ گفت:«مشکلات ورزشکاران این رشته بیشتر همانند سایر ورزشکاران در سراسر کشور است، هروقت مشکلات آنها حل شد، مشکلات ما هم حل می‌شود اما لازم است مسئولان بیشتر در جمع ورزشکاران این رشته حاضر شوند چون اینگونه توجهات مسئولان اخیراً زمینه یک تحول بسیار مهم در رشته دوچرخه سواری شهرستان و کشور را باعث شد.»

وقتی از او خواستم توضیح بیشتری بدهد، گفت:«شهرداری شهرضا از هیئت دوچرخه سواری زمینه برگزاری یکی از نخستین همایشهای دوچرخه سواری شهرستان را رقم زد، نکته قابل توجه این بود که شهردار و فرماندار و رییس اداره ورزش و جوانان شهرضا همراه با ورزشکاران این رشته سوار بر دوچرخه شدند و رکاب زدند، این برای ما خیلی مهم است.

وقتی فرماندار شهرضا نخستین همایش بزرگ دوچرخه سواری استان را در شهرضا برگزار کرد و همراه با دیگران سوار بر دوچرخه شد، روحیه بسیار خوبی با ما داد.

روزی شهردار شهرضا در یکی از مناطق اطراف شهر به گروه دوچرخه سواری ما برخورد کرد، از خودروی خود پیاده شد و دوچرخه یکی از بچه ها را قرض گرفت و او را به جای خودش در خودرو نشاند و مقداری از مسافت را همراه ما بود.

رییس اداره ورزش و جوانان شهرضا نیز در کجا از او کمک خواستیم وارد عمل شد، هرگز روی ما را زمین نینداخت، دلگرمی ایشان به ما بسیار خوب بود.

مجموعه این حمایتها که در دو سال گشذته انجام شده باعث شد که 3 تن از ورزشکاران شهرضایی به نامهای فرزاد کیانی و محمد عسگری در رشته کراس کانتری و سروش شبانپور در رشته دانهیل، برای نخستین بار به مسابقات قهرمانی کشوری راه پیدا کنند.

وقتی شهرداری پیست دوچرخه سواری را احداث کرد، پای کسانی مثل حسین رفیعی که ورزشکاران شهرضایی و دارنده عنوان قهرمان قهرمانان کشور است به شهرضا باز شد.

فرزاد کیانی که حالا جواز حضور در مسابقات قهرمانی کشوری را پیدا کرده، از میانه راه با تایر پنچر به مسابقه ادامه داد، برای اینکه جنس لاستیک دوچرخه‌اش خوب نبود، خوب وقتی با یک همراهی ساده می‌شود تا این حد به ورزشکاران یک رشته روحه داد، چرا این کارها ادامه نداشته باشد؟»

کد خبر 312670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.