والدین امروزی از سواد لازم برای تربیت فرزندان برخوردار نیستند

کارشناس امور تربیتی کشور گفت: امروز جایگاه تربیت هنوز در جامعه شناخته شده نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا تراشیون در مراسم رونمایی از کتاب ها و نرم افزارهای آموزشی کودکان که ساعتی پیش در سالن همایش های مرکز صدا و سیمای اصفهان برگزار شد، به ضرورت تربیت اشاره کرد و بیان داشت: تربیت کودک قبل از تولد او آغاز شده می شود. لذا والدین نیازمند آموزش مهارت تربیت هستند.
وی با بیان این موضوع که اگر بخواهیم در حوزه تربیت به وضعیت مطلوب برسیم چه باید بکنیم ادامه داد: در گذشته مسئله تربیت محدود بود و والدین و استاد آن را انجام می دادند، اما امروز دایره عوامل موثر بر تریبت گسترده شده است.
حجت الاسلام تراشیون ادامه داد: سطح دانش و پیچیدگی های علمی افزایش یافته اما در مقابل مهارت خانواده رشدی نیافته است. تجربه نشان داده که توانمندی مادران برای تربیت فرزندانشان پایین است این درحالی است که این امر ذاتی در وجود مادران است. مادری که فرزندش را کتک می زند با معارف تربیتی آشنا نیست.
وی ادامه داد: امروز در جامعه، در رسانه و فضای عمومی عزم جدی در عرصه تربیت وجود ندارد، برخی که کمترین اطلاعات رسانه ای ندارند به ساخت برنامه های آموزشی می پردازند. در نظام آموزش و پرورش سند تحول وجود دارد که اگر به اجرا برسد بسیار موثر است، اما نکته این است که سند بالادستی در تربیت نسل جدید نداریم.
حجت الاسلام تراشیون افزود: مدارس و مدرسه ها مسئول تربیت کودکان نیستند، پدران و مادران باید دغدغه داشته باشند و نقش مادران در این بین کلیدی است. مادر مربی بی بدیل است و بچه ها بیشترین تاثیرات زندگی را از مادرانشان دریافت می کنند، کودکان از زمان تولد تا ۷ سالگی در دامان مادران خود رشد می کنند و این زمان بیش از ۷۰ درصد از کل تربیت فرد را فرا می گیرد.
این کارشناس ادامه داد: اگربخواهیم به وضعیت مطلوب برسیم باید دانش و مهارت های تربیتی را در مادران افزایش دهیم. پدر نقش مدیریتی در تربیت فرزند دارد و باید تمام مقدمات را مورد توجه قرار دهد. اگر مادر بخواهد نقش خود را به خوبی انجام دهد باید تحت حمایت شوهر باشد، او باید ذهن آرامی داشته باشد.
وی افزود: مرد باید غیرت دینی داشته و گشاده دست باشد تا زن به سادگی در خانواده بتواند به خوبی نقش مدیریت خود را ایفا کند. باید سطح مطالبه از فضاهای عمومی جامعه بالا برود، نباید نسبت به جامعه بی تفاوت بود.

وی خاطرنشان کرد: کودکان بخشی از زندگی را در محیط های دیگر می گذرانند و والدین باید در مقابل این محیط ها مطالبه گر باشد. کودکانی که با محیط های پاک ارتباط دارند، تربیت نیکوتری دارند.

کد خبر 312644

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.