باورهای طلایی شهر به اصفهان معرفی شدند

به مناسبت فرخنده میلاد کریمه اهل بیت و روز دختر دومین همایش «شهر فیروزه‌ای با دختران توانا» با شعار «دختران باورهای طلایی شهر» در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری ایمنا، زهرا اخوان نسب معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان در «همایش شهر فیروزه ای با دختران توانا»، ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه(س) اظهار کرد: در زمان شروع فعالیت دوره جدید شورای بانوان یکی از شعارهای اصلی ما «اتاق برای همه و همه برای نجات اقتصاد» بود و ما سعی کریم در راستای همین شعار، برنامه های خود را تنظیم کنیم و برای شناسایی استعدادهای برتر در حوزه های اقتصادی و کارآفرینی برای نجات این اقتصاد گام برداریم و به این منظور بر آن شدیم تا دختران برتر شهرمان را معرفی کنیم.

وی در تشریح  شاخص‌های انتخاب دختران توانا تصریح کرد: ما در شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، کارآفرینی، فرهنگی، علمی و پژوهشی دخترانی که رزومه ارسال کرده بودند را ارزیابی کردیم و این شاخص‌ها هر کدام شاخه‌های فرعی داشته است که مورد نظر ما قرار گرفت.

معاون امور بانوان اتاق بازرگانی اصفهان ابراز کرد: در همایش اول که سال گذشته بود ۷۰ روزمه به دبیرخانه همایش ارسال شد و امسال این تعداد با افزایشی بیش از دو برابر به ۱۷۰ رزومه رسیده است که از میان آنها ۱۲ نفر از دختران انتخاب شدند.

اخوان نسب با بیان اینکه این همایش به ثبت جهانی رسیده است، گفت: به پاس اینکه در بین این دختران از اقلیت‌های مذهبی، روشندلان و معلولان جسمی حرکتی بودند برای همه این گروه ها در برندگان سهمیه‌ای در نظر گرفته شد.

این فعال حوزه زنان و کارآفرینی یادآور شد: در حال حاضر ۴۳ درصد جمعیت جهان دختران زیر ۲۵ سال هستند که کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه برنامه‌هایی رشد و پیشرفت را برای آنها تنظیم می‌کنند و ما هم بدین منظور این همایش را برای این قشر برنامه‌ریزی کردیم.

اخوان‌نسب با اشاره به اینکه دختران توانای شهر فیروزه‌ای می‌توانند از تسهیلات اتاق بازرگانی مانند مشاوره در حوزه کسب و کار، اشتغال و کارآفرینی به صورت رایگان استفاده کنند گفت: دختران توانا باید خود را باور کنند تا بتوانند تصمیم های درست بگیرند و سرنوشت خود را به بهترین نحو تغییر دهند که با این کار نسل آینده متحول و مترقی‌ای خواهیم داشت چرا که این دختران مادران آینده هستند.

دانستن بیشتر باید به تواضع منتهی شود/ نخبگان پیام‌رسانی صحیح را بیاموزند

بر اساس این گزارش حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان سخنران دیگر این همایش بود؛ وی در این همایش با اشاره به آغاز دهه کرامت و میلاد کریمه اهل بیت اظهار کرد: خانواده اهل بیت ما با کریم و کریمه معروف‌اند و ما در تعابیر اسلامی داریم که برخی سخی(بخشنده) هستند اما مقام کریم از سخی بالاتر است، سخی خود می‌خورد و به دیگران می‌خوراند و کریم خود نمی‌خورد اما از خوردن دیگران لذت می‌برد که اهل‌بیت ما چنین فضایلی داشتند.

وی در تشریح موضوع نخبگی گفت: نخبگی موهبتی اهدایی از جانب خداست و نخبگان فکر نکنند که خود نخبه‌اند و این نخبگی از آنهاست، بلکه باید به این باور برسند که خداوند این موهبت را به آنها عطا کرده، پس باید شاکر باشند و از این نعمت پاسداری کنند چراکه شاکر بودن موجب افزون شدن و بزرگ شدن ما می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در تشریح موضوع نخبگی گفت: گاهی نخبگان ما در یک حوزه‌ نخبه‌اند برای نمونه در ریاضی یا فیزیک؛ این خوب است اما نخبگان باید سعی کنند به سایر نیازها نیز بپردازند، چرا که نیازهای انسان به چهار دسته تقسیم می‌شود؛ نیازهای فیزیولوژیک که همان آب و غذا و سایر نیازهای اولیه انسانی است، نیازهای روانشناختی که از طریق محبوبیت اجتماعی به دست می‌آید، نیازهای عقلانی که ذهن پاسخ مناسب برای سوالاتش پیدا می‌کند در این نیاز می‌گنجد و نیازهای معنوی انسان همچون عبودیت است اما گاهی برخی افراد نخبه از برخی نیازهای دیگرغفلت می کنند.

حجت الاسلام ارزانی در خصوص نیازهای معنوی تشریح کرد: دانستن بیشتر باید به تواضع منتهی شود چرا که تواضع بهترین ثمره علم و دانش است اما گاهی اوقات دیده می‌شود که نخبگان ما در کسب مهارت‌های زندگی ضعیف هستند و باید سعی کنند در رفتار با پدر و مادر، با همسر و با جامعه مهارت لازم را کسب کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در دنیا مهمترین مسئله دانستن اخبار و اطلاعات است، در اشاره به اهمیت حوزه اطلاع‌رسانی و پیام‌رسانی گفت: نخبگان باید سعی کنند پیام‌رسانی را یاد بگیرند که مرحله اول آن رساندن پیام به گوش ظاهری مخاطب و مرحله دوم آن رساندن پیام به روح و جان مخاطب است؛ نخبگان برای تاثیرگذار بودن باید سعی کنند اخبار یا اطلاعات و موضوعات را به روح افراد برسانند و در روح افراد اثرگذار باشند.

حضور زنان ایرانی از جنگ تحمیلی تا عرصه‌های اقتصادی

همچنین در این همایش عبدالوهاب سهل‌آبادی رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: کجای دنیا می‌توان شیر زنانی را دید که در ۸ سال جنگ تحمیلی ما دلاورانه دفاع کنند و در خرمشهر تفنگ به دست از شرافت خود دفاع کنند؟ کجای دنیا زنانی را می‌توان دید که در مسائل حیثیتی نظام مانند انتخابات، مردان خود را برای حضور پای صندوق‌های رای بکشانند؟  کجای دنیا زنانی دارد که هم برای حفظ نهاد خانواده کار کنند، هم فرزند تربیت کنند، هم همسرداری و هم به شوهرانشان رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان در یک مسابقه بین المللی با حضور همه اتاق‌های دیگر شرکت کرده است، افزود: در این مسابقه ۴ اتاق به فینال راه یافتند که از کشور ایران اتاق بازرگانی اصفهان به فینال این مسابقه راه یافته و دیگر فینالیست‌های این مسابقه کشورهای برزیل، هند و انگلستان هستند.

رییس اتاق بازرگانی استان اصفهان عنوان کرد: امروز بالای ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان ما از زنان و دختران هستند، زنان در ایران متولی تولید و از کم‌حاشیه‌ترین‌ها هستند و این برای ما افتخار است زمانی که به عنوان سفیران اقتصادی در خارج از کشور صحبت می‌کنیم با افتخارترین بخش گفته‌های ما حضور زنان است و ما خود را متعهد کردیم تا ۳۰ درصد در اتاق بازرگانی از توان بانوان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از دانشجویان ایرانی دختران هستند، ابراز کرد: امروزه زنان ایرانی در مشاغل سخت تولیدی و محیط‌های کسب و کار به صورت فعال حضور دارند و به جرأت می‌توان گفت زنان ایرانی یکی از ظرفیت های قوی کشور ما هستند.

سهل آبادی با اشاره به اینکه استان ما تنها استانی است که در اتاق بازرگانی خود به طور ویژه و خاص به امور بانوان همت گماشته است، گفت: استان‌های دیگر از اتاق ما برای داشتن بخشی به عنوان معاونت بانوان همفکری می‌خواهند و شورای عالی بانوان در چند سال اخیر بسیار موفق عمل کرده است.

به گزارش ایمنا در ادامه همایش خادمان حضرت معصومه(ع) با مدیحه‌سرایی در مراسم حضور یافتند همچنین اجرای یک پنل تخصصی با حضور دختران برتر و نخبه اصفهان به مدیریت «اسماعیل آذر» مجری برنامه مشاعره در صدا و سیما برگزار شد.

در پایان مراسم ۱۲ دختر برتر در حوزه‌های مختلف به رتبه‌های برتر دست یافتند که اسامی آنها بدین شرح است: زهرا اصغری، فاطیما هادل‌وند، عاطفه رئیسی، نرگس عرب صالحی،  شمیم ثالث، تینا رسالت، اعظم باقری، سمیرا دلاور اصفهانی، مرضیه مهدی‌پورده و آرپا ماکاریان.

اسامی دختران شرکت کننده در پنل به مدیریت اسماعیل آذر نیز گلنوش سبقت‌اللهی، نسترن حسینی، مهشاد افشارزاده و بیتا پری‌نژاد بود.

کد خبر 312636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.