بین شهر ها مرز نکشیم/ هنر، هنر است و ما همه ایرانی هستیم

نمایشنامۀ بر پهنۀ دریا به نویسندگی اسلاومیر مروژک، با کارگردانی و دراماتورژی محمد کاظم شیران، با حضور نرگس محمدی، بهاره افشاری، نیوشا ضیغمی و مرضیه اکبرنژاد در اصفهان اجرا خوانی می شود.

به گزارش ایمنا، عصر دیروز نشست خبری اجراخوانی «بر پهنۀ دریا» با حضور خبرنگارانی از خبرگزاری ها و روزنامه های اصفهان و عوامل این اجراخوانی در باشگاه ذوب آهن اصفهان برگزار شد. کارگردان این اجراخوانی در ابتدای نشست، توضیحاتی را در مورد این کار بیان کرد و گفت: برای روی صحنه بردن این اجراخوانی در اصفهان با مشکلات بسیاری روبرو شدیم، مجری طرح ظهر دیروز از پروژه کناره گیری کرد و اگر همیاری دیگر دوستان نبود این اجراخوانی هرگز برگزار نمی شد. محمد کاظم شیران در مورد شیوۀ انتخاب متن و عوامل اظهار داشت: برای عوامل نیز مدیون علی مردانی، هستم که این بازیگران را که کنار هم قرار دادن هر کدامشان دشوار بود برای انجام کار پیشنهاد داد و مقدمات کار را فراهم کرد. سپس با مجوز مترجم اثر جناب آقای داریوش مودبیان، تغییراتی در متن دادم و تصمیم گرفتم بر خلاف متن نمایشنامه این اثر را با حضور ۴ خانم اجراخوانی کنم و خوشبختانه دوستان نیز استقبال کردند و کار شکل گرفت.

شیران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد چرایی انتخاب این متن گفت: دغدغه های مروژک با من یکسان است و مردمی را نشان می دهد که همیشه تحت فشار نابود می شوند و دوست داشتم به واسطۀ انتخاب بازیگران سرشناس، مردم را به دیدن این نمایشنامه و شنیدن حرف های مروژک ترغیب کنم.

دیگر خبرنگار حاضر در نشست چرایی انتخاب شیوۀ اجرایی کار را از این کارگردان پرسید و وی پاسخ داد: در ابتدا قرار بود یک نمایشنامه خوانی ساده داشته باشیم اما شورای ارزیابی ارشاد مجوز نداد و از ما کار متفاوتی خواست، به همین سبب در زمان کوتاهی که داشتیم آن را تبدیل به اجراخوانی کردیم در عین حال که پارامترهای نمایشنامه خوانی نیز در آن رعایت شده است و دکور ما طراحی صحنۀ خاصی دارد و نورپردازی در آن حرف اول را می زند، گریم زیر نظر یکی از بزرگان این حرفه، تینا افشار انجام شده و موسیقی زنده  را نیز حین اجراخوانی آن داریم.

علت انتخاب بازیگران سرشناسی چون نرگس محمدی، نیوشا ضیغمی و بهاره افشاری دیگر سوال خبرنگاران بود که شیران در پاسخ به این سوال گفت: نقش های این اجراخوانی بر اساس توانایی های این دوستان انتخاب شده و خوشبختانه تک تک بازیگران به خوبی از عهدۀ انجام این کار بر آمده اند، تهران و اصفهان مهم نیست ما همه از کشور ایران هستیم و این مرزبندی ها نباید بین هنرمندان مطرح باشد.

یکی از خبرنگاران با توجه به اینکه این  اجراخوانی در سالن اداره راه و شهرسازی اصفهان برگزار می شود، علت انتخاب چنین مکانی را از کارگردان پرسید و وی پاسخ داد: در سالن های دیگر شهر با محدودیت مواجه بودیم چون همۀ آن ها پر بود و با توجه به حاشیه هایی که متاسفانه در اصفهان بوجود آمد و راه انداختن کمپین های تحریم خرید بلیط نمایش و ...از سوی برخی هنرمندان، ترجیح دادیم کار را به سالن خصوصی ببریم تا مردم از آن بهره مند شوند.

بازیگران کار در پاسخ به این سوال که برای اجراخوانی چنین نمایشنامه ای آمادگی داشتند یا نه به ترتیب اینگونه پاسخ دادند:

نرگس محمدی: قبلا متن نمایشنامه را خوانده بودم و با توجه به این که زن بودم فکر نمی کردم روزی برای اجرای آن انتخاب شوم اما کارگردان به گونه ای متن را بازنویسی کرده که گویی هرگز مردی در آن حضور نداشته و از ابتدا کاری زنانه بوده است.

نیوشا ضیغمی تعامل بین بازیگران را صنعت هنرنمایش در سینما تئاتر و تلویزیون دانست و گفت: همۀ انواع این قالب ها هنر است اما می دانیم که در عین حال تئاتر هنر مادر است و اگر چه خیلی از بازیگرانی که جلوی دوربین موفق نبوده اند در تئاتر سرآمد بودند و بالعکس، هنرمندانی هم وجود داشته اند که تجربۀ موفقی در هر دوی این شرایط داشته اند چه در تئاتر و چه جلوی دوربین. چیزی که همیشه برقرار بوده این است که مخاطب عام از حضور چهره ها در یک اثر استقبال می کند چون برای مخاطب دیدن یک چهرۀ آشنا جذاب است و زمانی که خود من دانشجو بودم و در تهران نمایشی با حضور محمدرضا فروتن روی صحنه بود صف طولانی ای برای دیدن آن نمایش تشکیل شده بود و خود من دوست داشتم اجرای او را در تئاتر نیز ببینم و با توجه به این که مخاطب تئاتر بیشتر فعالان خود این رشته هستند تا مخاطب عام قطعا حضور چهره های شناخته شده می تواند در جذب مخاطب به سالن های نمایشی اثر گذار باشد و هم اینکه می تواند تعامل دو طرفه ای  بین تئاتر و سینما برقرار کند و به این شیوه موفق تر خواهد بود و امیدوارم به همین دلایل بتوانیم در شهرستان ها اجراهای بیشتری داشته باشیم.

بهاره افشاری: ذات  هنر سرگرم کردن است و چه بهتر که آدم هایی که توانایی انجام این کار را دارند آن را انجام بدهند. بازیگری مثل نوید محمدزاده سال ها در تئاتر بازی می کرد و می بینیم که در سینما هم درخشید پس مرزبندی ها را باید کنار گذاشت. در مورد این اجراخوانی نیز باید بگویم که حرف های زیادی در لایه های پنهانی متن محمدکاظم شیران وجود دارد که شنیدنی است.

مرضیه اکبرنژاد: سال ها پیش متن این نمایشنامه را خوانده بودم و از همان زمان آرزوی بازی در آن را داشتم تا اینکه آقای شیران پیشنهاد این اجراخوانی را دادند و خوشحالم که در کنار دیگر دوستان مشغول به فعالیت در این گروه هستم.

مجید زارعی، تهیۀ کنندۀ این اجراخوانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص کیفیت کار در شهرستان ها پرسید و وی پاسخ داد: شغل اصلی من سینما نبود و برای این که صنعت تئاتر و سینمای استانم رونقی داشته باشد و برای آشتی مردم با سالن های تئاتر چنین کاری را قبول کردم اما متاسفانه مجری طرحی که داشتیم نابلد بود و یکباره از کار کناره گیری کرد به طوری که ما تا دیروز سالن نداشتیم و اگر کمک های آقای آذری و باشگاه ذوب آهن و اسپانسر ما شرکت رخ چهره نبود شاید اصلا کار بسته نمی شد. از دوستان تئاتری درخواست دارم که مرزبندی بین شهرها نکنند و کمپین برای ضربه زدن به نمایش ها تشکیل ندهند. تئاتر اصفهان رکود دارد و باید از  اجرای چهره ها استقبال کرد که مخاطب عام را به سالن ها می کشانند. از مسئولان گلایه دارم که چرا افراد را نسبت به انجام چنین حرکت هایی سرد می کنند و اذعان دارم که اگر سعید آذری مدیر عامل فرهنگی هنری ذوب آهن مدیر برتر شده حق ایشان بوده و صحبت گزافی نکرده اند چرا که هر صحبتی داشتیم با روی باز استقبال کردند و امیدوارم دیگران نیز از هنر حمایت کنند.

یکی از خبرنگاران حاضر در جمع از اردشیر شیران، مشاور این پروژه در مورد انگیزۀ او برای حمایت از این اجراخوانی در اصفهان پرسید و وی پاسخ داد: من نه به عنوان یک مدیر تامین اجتماعی، به عنوان معلمی که تدریس می کند جمله ای را همیشه تکرار می کنم که جهانی فکر کنیم و منطقه ای عمل کنیم. این جمله حتی در اقتصاد مقاومتی ما نیز مغفول مانده که دو شاخصۀ مهم دارد یکی شکستن انحصار و دیگری عدم وابستگی. در فوتبال ما به راحتی لژیونر می فرستیم و بازیکن می خریم و تشویقشان هم می کنیم اما در هنر وقتی بازیگرمان می خواهد از تهران به اصفهان بیاید فورا حاشیه ایجاد می کنند. به جای سنگ اندازی سنگ ها را باید بردارند و حمل کنند و اگر نمی توانند اجازه بدهند اهل هنر حمل سنگ ها را برعهده بگیرند و کنار بروند.

محمد کاظم شیران که خود مدتی است عطای  کار در اصفهان را به لقای آن بخشیده و در تهران فعالیت می کند در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد چرایی این کار گفت: من از سال ۸۸ از اصفهان رفتم و با تمام احترامی که برای این شهر قائلم باید بگویم پیشرفتم در تهران بوده. متاسفانه در اصفهان به دنبال تقویت استعدادها  نیستند و وقتی کسی بخواهد کاری انجام دهد به جای اعتراض به مشکلات به او اعتراض می کنند. کار فرهنگی ۱ درصد سود است و ۹۹ درصد زیان و دست همۀ کسانی که به من برای جمع کردن این کار کمک کردند می فشارم. تهیه کنندۀ این کار به دلیل مشکلاتی که برای یک اجراخوانی ساده به جود آمد به من گفته که این آخرین فعالیت او در عرصۀ حمایت از تئاتر است و به کسانی که مرا متهم به همراهی پدرم می کنند باید بگویم این افتخار من است که به پشتوانۀ پدرم فعالیت می کنم و اگر او نبود نمایش هایی مثل «بیوه های غمگین سالار جنگ» و «فراموشنامه» هم در اصفهان اجرا نمی شد.

این کارگردان ضمن تشکر از خبرگزاری ایمنا که در انعکاس اخبار فعالیت های هنری و فرهنگی شهر پیشگام بوده در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا در مورد علت کناره گیری مجری طرح گفت: بهتر است که تهیه کننده به این سوال پاسخ دهد و مجید زارعی در یک کلام پاسخ داد: مجری طرح یکباره متوجه شد که در حد و اندازۀ این کار نیست و کنار رفت.

خبرنگاری که از بازیگران در مورد لمس این بی مهری ها پرسیده بود نیز از نرگس محمدی چنین پاسخ شنید: خوشبختانه ما این بی مهری ها را لمس نکردیم در شهرستان، شاید به این سبب که مهمان بودیم و سال گذشته هم ۱۵ روز در اصفهان یک فیلم سینمایی را بازی می کردم و مشکلی نداشتم اما این مشکلات برای کار در تهران هم وجود درد و ما همه ایرانی هستیم و باید همدیگر را دوست داشته باشیم.

در پایان نشست خبری کارگردان از تمام عوامل تشکر کرد که با وجود همۀ مشکلات پیش آمده دست یکدیگر را رها نکردند و مجری طرح جدید را «هلیا هنر شهر» بود  معرفی کرد.

گفتنی است، اجرا خوانی «بر پهنۀ دریا» تنها امروز ۴ مرداد ماه، در سانس های ۱۸، ۲۰ و ۲۲ در سالن اداره راه و شهرسازی اصفهان برگزار می شود. /

کد خبر 312598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.