توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاهی با مهارت آموزی در محیط کار واقعی

امروزه یکی از مهم‌ترین راه های حل معضل بیکاری، آموزش صحیح مهارت های فنی است، نداشتن مهارت لازم یکی از دلایل بیکاری جوانان و نوجوانان مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است، آموزش های فنی و حرفه ای با ارائه آموزش های مهارتی در محیط کار واقعی میزان یادگیری اشخاص را افزایش می دهد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی حدود دو برابر نرخ بیکاری افراد معمولی است، میزان بیکاری در ایران نزدیک به یک چهارم است، زیرا حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران ۳۵ سال سن دارند مرکز آمار ایران بیکاری جوانان را ۲۱٫۸ درصد اعلام کرده است، نرخ بی‌کاری در استان‌ها متفاوت است.

آمار ها حاکی از آن است که در سال ۱۳۸۹، ۲۲٫۵ درصد از خانواده‌های ایران بدون فرد شاغل، ۵۵٫۴ درصد دارای ۱ فرد شاغل، ۲۱/۷ درصد دو فرد شاغل و ۴٫۹ درصد دارای ۲ و بیشتر فرد شاغل بوده‌اند. در عین حال در سال سال ۱۳۹۰،  ۸۰۰.۰۰۰ فرصت شغلی از دست رفته که معادل ۱۸ میلیارد دلار تولید بوده‌است.

در سال ۱۳۹۳ درصد خانواده‌های بدون فرد شاغل به ۲۴٪ رسید که از این میان ۵۷ درصد یک نفر شاغل، ۱۵٫۵٪ دو نفر شاغل و ۳٫۵ دارای سه نفر شاغل و بیشتر بوده‌اند.

 توانمند سازی فارغ التحصیلان دانشگاهی و گسترش فرهنگ مهارت آموزی

متاسفانه برخی فارغ التحصیلان دانشگاهی برای ورود به بازار کار تجربه کافی ندارند که یادگیری آموزشهای فنی ومهارتی و توانمندسازی آنان زمینه حضور این دانش آموختگان را در بازار کارفراهم می کند، مبرهن است که رفع بیکاری جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی نیازمند ترویج و گسترش فرهنگ مهارت آموزی است، ترویج فرهنگ فراگیری آموزشهای فنی وحرفه ای در جامعه ضرورت دارد.

اهمیت این موضوع  در حالی است که مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان می گوید:  پرداختن به اشتغال جوانان و پاسخگویی به مطالبات دانشگاهیان و فارغ التحصیلان از بحث های جدی است که باید در این زمینه اقدامات جدی صورت بگیرد، تاکید مقام عالی وزارت هم بر این است که نباید برای شکل گیری اشتغال فقط به منابع تکیه کرد.

وی در این باره توضیح می دهد: در دوره های گذشته و از سالهای ۸۵ و ۸۶ این تمرین ها شروع شده و آن زمان بر این باور بودیم که تکیه گاه اشتغال افراد در جامعه منابع و پول است، باید دانست که پول یکی از مولفه های شکل گیری اشتغال سازی پایدار هست و توانمند سازی برتر، جامع تر و ارزشمند تر خواهد بود.

ابوطالب جلالی با اذعان به این نکته که تاکید سازمان فنی و حرفه ای بر این است که برنامه های جدی را در دستور کار داشته باشند، می گوید: امسال دو طرح به شکل ویژه در ماه پایانی سال ۹۵ در شورای عالی اشتغال مصوب شد و این برنامه توسط وزات رفاه، کار و اجتماعی  و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با مشارکت  اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در استانها  پیش می روند.

مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی

باید پذیرفت که فقط داشتن مدرک موجب ورود به بازار کارو اشتغال نمی شود از این رو فرهنگ مدرک گرایی باید جای خود را به افزایش دانش فنی و مهارتی بدهد، فرهنگ کارآفرینی و تولید به ویژه جوانان از مزیت های آموزشهای فنی وحرفه ای است عدم آشنایی با مهارت های عملی و فنی، مانع جذب دانش آموختگان شده است.

تولید و اشتغالزایی یکی از دغدغه های موجود در کشور به حساب می آید و این در حالی است که درجهان امروز توسعه به معنی عام بدون توجه به آموزشهای فنی و حرفه ای مفهومی نخواهد داشت و همین امر ضرورت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای را بیشتر می کند، از سوی دیگر  کار آموزی در محیط کار واقعی به کار آموزان آموزش ها را به سهولت ارائه می کند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در زمینه برنامه ریزی ها برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی پاسخ می دهد:  مهارت آموزی در محیط کار واقعی و کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی از موضوعات جدی برای ایجاد فرصت شغلی در کشور است، اجرای این دو  برنامه موجب می شود که نگرانی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی رفع شود و از سوی دیگر  این اشخاص در محیط های واقعی کار قرار می گیرند و اعتماد، جسارت و ریسک پذیری را به افراد می دهد.

وی اضافه می کند:  نکته سوم ظرفیت های خالی بنگاه های شغلی و علاقه مند به پذیرش افراد از جنس توانمند و ماهر است و قرار گرفتن این افراد برای آموزش در محیطی هست که توسط خود صاحبان بنگاه های اقتصادی مهیا شده و همین امر به صاحبان بنگاه های اقتصادی کمک می کند که بتوانند از افراد توانمند استفاده کنند و تقریبا اهداف در این زمینه دنبال خواهد شد.

جلالی با تاکید به این نکته که بعد از مصوب شدن این دو طرح در شورای عالی کشور در دومین جلسه کارگر وه اشتغال استان به ریاست استاندار طرحها مطرح شد، می گوید: ارایه طرحها به شدت مورد تایید وی و سایر اعضا کارگروه استان قرار گرفت و پیشنهاد انجام این برنامه به درستی داده شد و و به همین منظور شورایی را بنام شورای مهارت ذیل کارگروه اشتغال استان مصوب کردیم و عملیاتی شدن این برنامه همکاری همه نهادها را می طلبد.

به گفته جلالی طرح  مهارت آموزی در محیط کار واقعی افراد  ۱۵ سال به بالا را با هر درجه ای از  تحصیلات در بر می گیرد، این افراد با هماهنگی یا ثبت نام در سایتی که توسط آموزش فنی و حرفه ای استان تعبیه شده در سایت ثبت نام می کنند و از سوی دیگر فضای موجود سایت برای ثبت نام واحدهای پذیرنده است.

او معتقد است با اجرای این طرح افراد متقاضی در واحدهای پذیرنده آموزش های لازم را دیده و درگیر کار واقعی می شوند، آموزشها در محیط کار واقعی توسط کارفرمایان،   بامهارت و تجربه که اعضای صنفی  هستند به اشخاص انتقال داده می شود، در روند اجرای این برنامه مشکلات برای پذیرنده، کارفرما و اصناف حل شده است.

وی توضیح می دهد: نکته اینکه این افراد هیچ دغدغه تامین اجتماعی برای کارفرما ایجاد نمی کنند، به دلیلی اینکه از قبل توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این هماهنگی ها با تامین اجتماعی انجام شده است، علاوه بر این اشخاص تابع قانون کار به مدت یک سال نیستند، به این معنا که با انجام  قرارداد نگرانی کارفرما و واحد صنفی قابل حل است و مسوولیت مدنی این افراد کار آموز  بر عهده سازمان فنی و حرفه ای استان  خواهد بود.

جلالی در مورد  برنامه کار ورزی دانش آموختگان دانشگاهی پاسخ می دهد: این طرح برای رده سنی ۲۳ سال تا ۳۳  است و در این طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی شرکت می کنند، این برنامه در بخش صنایع و صنف اتفاق خواهد افتاد، اجرای این دو طرح در اشتغال آفرینی جوانان بسیار موثر است و آموزش دیدن در محیط واقعی و استفاده از تجارب استادکاران  موجب آشنایی بیشتر با دانش های روز می شود.

حضور واقعی در محیط یادگیری را افزایش می دهد

امروزه یکی از مهم‌ترین راه های اشتغال‌زایی اصولی و حل معضل بیکاری، آموزش صحیح مهارت های فنی است، جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی با وجود علم آموزی و بصیرت و دانایی به دلیل آموزش ندیدن به صورت کاربردی، فاقد مهارت لازم هستند، در حقیقت نداشتن مهارت لازم یکی از دلایل بیکاری جوانان و نوجوانان مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است.

مبرهن است که آموزش های فنی و حرفه ای با ارائه آموزش های مهارتی در محیط کار واقعی میزان یادگیری اشخاص را افزایش می دهد و نقش بسزایی در اشتغال و در کاهش میزان بیکاری دارد.

اهمیت این موضوع در حالی است که مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان اذعان می کند: در اصفهان برخوردار از  طرفیت های خوبی هستیم و قریب به ۶۰ هزار نفر سالانه از این آموزشها استفاده می کنند که ۳۵ درصد  از افراد را شاغلین تشکیل می دهند و  ارتقای مهارت آنها به وسیله بنگاه های اقتصادی هدایت می شود تا بتوانند از فرصت های مهارتی استفاده  کنند، مابقی اشخاص هم کارجویانی هستند که بر مبنای نیاز و مطالبه هایشان این آموزشها را  دیده وو مشغول به کار می شوند، حضور واقعی در محیط یادگیری را بالا می برد و باید نحوه مشارکت را  به اشخاص آموزش دهیم تا بهتر مسولیت پذیری را در جامعه متوجه شوند.

او با تاکید به این نکته که حدود ۲۵ درصد از فراگیران دانشجو یا فارغ التحصیل دانشگاهی هستند، می گوید: هنگامی که اشخاص آموزشها را ببینند و مهارت لازم را پیدا کنند، این اتفاق تاثیر زیادی در کاهش نرخ بیکاری در جامعه خواهد داشت، اشخاصی که در مراکز ثابت شهری و سیار روستایی  آموزشها را می بینند،   بیش از ۶۰ درصد آنها مشغول به کار می شوند و این اتفاق خوشایندی است که کمترین سرمایه به اشتغال دست می یابند.

به گفته جلالی؛ بر اساس بر آورد شورای عالی اشتغال قریب به ۱۵۰ هزار نفر از فارغ التحصیلان در طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی شرکت می کنند و ۵۰ هزار نفر هم در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی حضور پیدا می کنند.

در اصفهان سالانه در زندانها قریب به ۴ هزار نفر از آموزشهای فنی و حرفه ای بهرمند می شوند، مراقبت های بعد از آزادی از موضوع های مهم در بخش زندان ها است، اشخاص با کسب آموزشها تسهیلات بلاعوض و بدون سودی را هم دریافت می کنند تا با انجام مراقبت های پس از آزادی کنترل هایی بر روی این اشخاص صورت بگیرد.

کد خبر 312496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.