تغییر واحد پول کشور به تومان، تغییری در درآمد مردم ندارد

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تغییر واحد پول کشور به تومان، ما تغییری در درآمد مردم ایجاد نمی‌کنیم و تنها در نوشتار و امورات بانکی تومان جایگزین ریال خواهد شد.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا درباره تغییر واحد پول به تومان، اظهار داشت: این طرح نه تنها در دولت فعلی بلکه در دولت‌های قبلی هم بحث تغییر واحد پول یا حذف سه صفر، دو صفر هم مطرح شده بود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل تغییر واحد پول ایران به‌ دلیل جلوگیری از تنزل ارزش آن است، افزود: این امر با تغییر ریال به تومان محقق نمی‌شود چنانچه بخواهیم ارزش پول کشورمان افزایش یابد نیاز به برنامه‌ریزی داریم، ایران برای اینکه پولش با ارزش شود باید صادرات غیر نفتی خود را افزایش دهد تا جایگاه پول ارتقا بخشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان داشت: ارزش پول ایران پایین آمده و اینکه در آمار رشد اقتصادی را نشان می‌دهد، اما این آمار برای مردم ملموس نیست، زیرا این رشد اقتصادی برای فروش نفت است.

وی ادامه داد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند انتظار و آرزوی ما زمانی برآورده خواهد شد که در چاه‌های نفتی ایران پلمب شود.

موسوی لارگانی تصریح کرد: تغییر واحد پول ایران از ریال به تومان برای مردم فرقی نخواهد داشت، زیرا قدرت خرید جامعه را افزایش نمی‌دهد، ما باید برنامه‌ای تنظیم کنیم که توان خرید بالا برود.

وی پیرامون مطرح کردن این طرح در مجلس، گفت: این مصوبه باید در قالب لایحه به مجلس ارایه شود و نمایندگان آن را تصویب کنند.  

نماینده مردم فلاورجان در مجلس اضافه کرد: این طرح باید در مرکز پژوهش‌های مجلس هم مطرح شود تا با بررسی جامع‌تر و دقیق‌تر اجرا شود.

لایحه تغییر واحد پول کشور بدون تصویب مجلس بی‌اعتبار است

وی درباره تصمیم دولت نسبت به حذف یک صفر از پول ملی، افزود: از دولت گذشته تاکنون موضوع حذف سه صفر از پول ملی مطرح بود و عنوان می‌کردند این اتفاق می‌تواند در رونق اقتصادی و معیشت مردم و همچنین ارزش پول ایران تاثیرگذار باشد که در نهایت توسط دولت لایحه حذف یک صفر از پول و تبدیل تومان به جای ریال تصویب شد.

موسوی لارگانی تاکید کرد: با وجود تصمیم دولت مبنی بر تغییر واحد پول از ریال به تومان، باید آن را در قالب لایحه به مجلس تقدیم کند، چرا که با عدم تصویب مجلس و شورای نگهبان، این لایحه هیچ ارزشی ندارد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر شاهد کاهش ارزش پول کشور بودیم، گفت: به دلیل تورم بالا، ریال خود به خود از چرخه پولی کشور حذف شده و اکنون در کوچه و بازار معامله‌ها با تومان است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس اظهار داشت: حذف خود به خودی ریال و بی‌ارزشی آن موجب تصمیم دولت بر تغییر واحد پولی به تومان شده، اما باید این لایحه در مجلس تصویب شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ارزش پول بعد از تغییر واحد آن به تومان افزایش می یابد یا خیر، خاطر نشان کرد: بدون شک چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد چرا که ما شاهد کاهش ارزش پول ایران در رشد پایین اقتصادی، جایگاه پایین تولیداتمان در خارج کشور و صادرات غیر نفتی هستیم.

موسوی لارگانی افزود: رشد اقتصادی که سال گذشته و امسال شاهد آن بودیم به میزان فروش نفت در کشور باز می‌گردد و صادرات غیر نفتی سهم چندانی در آن ندارد.

تغییر واحد پول کشور به تومان، تغییری در درآمد مردم ایجاد نمی‌کند

وی تاکید کرد: با تغییر واحد پول کشور به تومان، ما تغییری در درآمد مردم ایجاد نمی‌کنیم و تنها در نوشتار و امورات بانکی تومان جایگزین ریال خواهد شد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به اینکه امروز در عمل واحد پول رایج در بین مردم تومان است، گفت: اگر در هزینه و درآمد مردم تغییری حاصل شود می‌توان عنوان کرد که حذف یک صفر و یا سه صفر در جامعه و اقتصاد تاثیرگذار است.

وی در خصوص تغییر واحد پول ایران به تومان و تاثیر آن بر نرخ دلار، اظهار داشت: تنها ارزش اسمی تومان تغییر می‌کند و ارزش واقعی پول کشور را افزایش نمی‌دهد.

موسوی ‌لارگانی افزود: تغییر واحد پولی سال گذشته نیز مصوبه دولت بود و علی‌رغم اینکه خبرساز هم شد، اما عملیاتی نشد.

وی با بیان اینکه بحث حذف ۳ صفر از واحد پول ملی کشور مطرح بوده و بحث‌های کارشناسی فراوانی به‌روی این موضوع انجام شد، تصریح کرد: با تغییر واحد پول از ریال به تومان بدون شک تغییر محسوسی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نمی‌شود.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: دولت باید اقداماتی انجام دهد که هم قدرت خرید مردم و هم ارزش پول ملی کشور افزایش باید و تا زمانی که شاخص‌های اقتصادی به ‌شکل زیربنایی تغییر نکند، تغییر واحد پول در وضعیت معیشت مردم مؤثر نیست.

وی با بیان اینکه دولت و مجلس باید با اقدامات لازم و کارشناسی راهکارهای مناسبی برای کاهش ارزش پول تدوین کنند، گفت: با کم کردن یک صفر و تغییر نام واحد پولی از ریال به تومان، بدون شک نمی‌توان ارزش پول را به مانند سابق به نقطه مطلوب رساند و بای د با برنامه‌ریزی توسط مسئولان اقتصادی کشور این مشکل برطرف شود.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه شاید این تغییر نام بتواند به طور مقطعی و گذرا باعث ارتقا پولی کشور شود، اما هیچ کمکی به وضع اقتصادی کشور نخواهد کرد، اظهار داشت: رشد اقتصادی کشور به تبدیل شدن واژه‌های ریال و تومان بستگی ندارد و عوامل تاثیرگذار اقتصادی کاملا متفاوت هستند و مردم انتظار دارند که مشکلات اساسی آنها برطرف شود.

وی تاکید کرد: اکنون رکود و بیکاری در کشور فراگیر شده و مردم با مشکلات فراوان اقتصادی روبرو هستند باید با اقدامات اساسی و مثبت سعی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور بود، چرا که اقدامات مقطعی نمی‌تواند به مردم در حل مشکلات و معضلات اقتصادی کمکی کند.

نمایند مردم فلاورجان در مجلس افزود: مردم از مسئولان خواستار اقدام ملموس و جدی برای حل مشکلات اقتصادی هستند و این تغییرات که فقط مختص نام است، گره‌گشای مسائل و معضلات اقتصادی جامعه نیست.

کد خبر 312492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.