روز شمار جنگ ۳۳ روزه (روز چهاردهم)

به مناسبت هجوم وحشیانه اسرائیل علیه مردم لبنان که معروف به جنگ ۳۳ روزه است به بررسی تحولات این جنگ می پردازیم.

به گزارش گروه پایداری خبرگزاری ایمنا، جنگ اسرائیل علیه لبنان که در اسرائیل به جنگ دوم لبنان و در لبنان به جنگ ژوئیه یا جنگ تموز معروف است، نبردی ۳۳ یا ۳۴ روز بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان بود که دامنه آن شمال اسرائیل و سراسر لبنان را دربرگرفت.

سه شنبه ۲۵ جولای ۲۰۰۶ برابربا ۲۹ جمادی الثانی ۱۴۲۷ و مصادف با ۳/۵/۱۳۸۵ چهاردهمین روز مقاومت اسلامی لبنان است.  

در روز چهاردهم این جنگ نابرابر تحولات زیر رخ داد:

الف ـ اقدامات حزب الله

۱ ـ اقدامات نظامی
ـ در پی حملات موشکی حزب الله به شهر راهبردی حیفا در عمق فلسطین اشغالی تا کنون ۳۰ درصد از مجموع ساکنان از این شهر گریخته اند.
ـ حملات موشکی حزب الله به شهرهای حیفا، صفد، کرمئیل، کریات شمونه، نهاریا، جلیل علیا، روشن بینا حتسور، علی دبین، الخیام، المرجعین، شیحین و علی با تولیه.
ـ مورد هدف قرار دادن شهر حیفا بوسیله ۱۶ موشک و زخمی شدن ۲۵ نفر صهیونیست.
ـ کشته شدن ۲ نفر و زخمی شدن ۶۹ نفر صهیونیست در حملات موشکی امروز نیروهای مقاومت به شمال سرزمین های اشغالی.
ـ تعداد موشکهای شلیک شده به اسرائیل طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۰ فروند بوده که منجر به کشته و زخمی شدن ۷۰ صهیونیست گردیده است.
ـ درگیری شدید بین نیروهای حزب الله و ارتش صهیونیستی در محور مارون الراس و بنت الجبیل طی ۲۴ ساعت گذشته ادامه داشته که ارتش صهیونیستی از نیروهای زبده و کماندویی خود در این عملیات استفاده نموده است. ولی رزمندگان حزب الله با استفاده از تاکتیک جنگ و گریز توانستند ضربات مرگ باری را بر سربازان صهیونیستی وارد آورند.
۲ ـ مواضع
ـ سید حسن نصر الله : حزب الله هنوز چیزی از قدرت خود را نشان نداده است، مهمترین نقطه قوت ما عدم آگاهی دشمن نسبت به توانایی ما می باشد و به همین دلیل به دروغ گویی پناه برده است. سلاح ما سلاحی برای تجاوز نیست بلکه سلاحی است تا دشمن را وادار به تعقل بیشتر بنماید. ولی ما در این موقعیت باقی نخواهیم ماند و لحظه ای فرا می رسد که تمام وسایل موجود برای دفاع از حاکمان استفاده کنیم و در آن زمان دیگر هیچ خط قرمزی برای ما وجود نخواهد داشت.
ـ یکی از اعضای نظامی حزب الله تاکید کرد : نیروهای زبده حزب الله لبنان با تاکتیک عکس العمل برق آسا و پنهان برای رویا رویی با ارتش رژیم صهیونیستی در سطح زمین لحظه شماری می کنند.
ـ یک منبع نظامی : حزب الله برای هر مرحله دفاع از لبنان در قبال تهاجم رژیم صهیونیستی برنامه‌های ویژه ای هم برای مقابله با عملیات آبی – خاکی دشمن صهیونیست طرح ریزی نموده است.
توضیح : سید حسن نصر الله چندی پیش اعلام کرده بود نیروهای مقاومت اسلامی حزب الله لبنان به زودی بار دیگر دولت اسرائیل و ارتش آن را غافلگیر خواهد کرد. همچنین نماینده حزب الله در ایران از شروع حرکت معکوس بر علیه رژیم صهیونیستی خبر داده بود که ما جنگ را به درون خاک فلسطین اشغالی می کشیم و این جنگ اسمش آغاز نابودی رژیم صهیونیستی است.
ـ معاون دبیر کل حزب الله تاکید کرد کاندولیز رایس وزیر امور خارجه امریکا هیچ برنامه و طرحی که منافع‌ملت لبنان را در نظر بگیرد، با خود نیاروده است و تنها به دنبال تامین منافع خاص رژیم صهیونیستی است.
۳ ـ عملیات روانی
ـ عضو حزب الله لبنان : ما آمادگی چند ماهه بلکه چند ساله را داریم و لی خوب هر چه طولانی تر شود به ضرر آنهاست.

ب ـ اقدامات رژیم صهیونیستی

۱ ـ اقدامات نظامی
ـ بمباران مناطق مختلف لبنان بویژه جنوب بیروت و منطقه «حاره حریک» توسط رژیم صهیونیستی که به بیش از چهل بار رسید.
ـ زخمی شدن ۴ نیروی پاسدار صلح سازمان ملل متحد در حمله توپخانه نیروهای رژیم صهیونیستی.
توضیح : بنا به گفته میلوس استروگر (سخنگوی نیروهای سازمان ملل متحد مستقر در لبنان) این اقدام رژیم اسرائیل در روستای ادمیخ در جنوب لبنان صورت گرفته که در نتیجه ۴ سرباز کلاه آبی که همگی اهل غنا هستند زخمی گردیدند. همچنین استروگر می افزاید : دراین حمله خسارت های زیادی به مواضع نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان وارد آمده است و حال سربازان زخمی نیز وخیم است.
ـ حمله بالگردهای نظامی اسرائیل به یک دستگاه آمبولانس در نزدیکی روستای قانا و به شهادت رساندن یک امداد گر و بر جای ماندن چهار زخمی.
ـ بمباران شهرک کفر شوبا در جنوب لبنان با استفاده از سلاحهای غیر متعارف.
ـ به شهادت رساندن ۹ نفر از مردم شهر نبطیه.
ـ ریختن ۶۰۰۰ تن بمب بر سر مردم بی دفاع لبنان طی ۱۳ روز گذشته توسط رژیم صهیونیستی.
ـ اسرائیل ۲۰ موشک به منطقه ضاحیه جنوبی شلیک نموده است، همچنین تعداد ۲۰ نفر از اعضای حزب الله جنبش امل در منطقه جنوب لبنان به شهادت رسیده اند.
ـ ریختن ۵۰۰ تن بمب بر سر شهر بنت الجبیل.
۲ ـ مواضع
ـ اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد : اسرائیل مصمم است جنگ با حزب الله را ادامه دهد.
ـ روزنامه کامرسانت روسیه : اسرائیل با استقرار نیروهای حافظ صلاح بین المللی موافقت کرده و از این نیروها انتظار دارند تا نه تنها مانع از ادامه درگیریها شوند، بلکه به اجرای عملیات خلع سلاح حزب الله نیز کمک کنند.
ـ معاون نخست وزیر اسرائیل گفت : هیچ جایگزینی به جای پیروزی بر حزب الله وجود ندارد.
۳ ـ عملیات روانی
ـ شیمون پرز معاون نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن درخواست از مردم لبنان مبنی بر خلع سلاح نمودن حزب الله عنوان کرد : شما ثابت کردید می توانید سوری ها را از کشورتان بیرون کنید، پس می توانید کشورتان را از شر سلاح های حزب الله راحت کنید.
ـ نیروهای رژیم صهیونیستی در شبکه مخابراتی لبنان نفوذ کرده و با صدای خشک و بم از مردم لبنان می خواهند تا هیچ یاری به حزب الله نرسانند
۴ ـ اخبار
ـ وزیر جنگ اسرائیل تصمیم گرفت چند شهر و شهرک صهیونیست نشین را جزو مناطق جنگ زده اعلام کند.
ـ به دنبال افزایش شلیک موشکهای حزب الله به شهرهای اسرائیل، تاخیر در پرواز هواپیماها به شدت افزایش یافته است. این خطوط هوایی که تا کنون از منظم ترین خطوط هواپیمایی دنیا محسوب می شد، هم اکنون با تاخیرهای ۷ – ۸ ساعته مواجه شده است.
ـ یکی از وزراء رژیم صهیونیستی اعتراف نموده که ساختن خسارتهای ناشی از موشک باران شهرهای فلسطین اشغالی توسط حزب الله سالیان زیادی به طول می انجامد.
ـ مردم حیفا در اعتراض به رژیم صهیونیستی و اینکه آنها غول داده بودند جنگ طولانی نخواهد شد در خیابانهای شهر به تظاهرات پرداختند.

ج مواضع و واکنشها:

۱ ـ آمریکا
ـ تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید به نقل از بوش گفت : هیچ دلیلی برای پذیرش این که آتش بس فوری باعث توقف خشونت در خاورمیانه می شود وجود ندارد.
ـ روزنامه کامرسانت روسیه : آمریکا با استقرار نیروهای حافظ صلح بین المللی موافقت کرده و از این نیروها انتظار دارد تا نه تنها مانع از ادامه درگیریها شود، بلکه به اجرای عملیات خلع سلاح حزب الله نیز کمک کند.
ـ رایس : مایلیم که آرامش و امنیت در دو کشور بر قرار شود البته طبق نقشه و اندیشه و دیدگاه جورج بوش.
ـ مسئولین آمریکائی اعلام کردند دولت آمریکا به واگذاری بمب های هدایت شونده لیزری هوشمند به رژیم صهیونیستی سرعت خواهد بخشید.
۲ ـ اروپا
• انگلیس
ـ تونی بلر ناآرامی اخیر در خاورمیانه را یک فاجعه برای لبنان دانست و از طرفین درگیر خواست به خشونت ها پایان دهند.
توضیح : لازم به ذکر است بلر و بوش تاکنون از پذیرش آتش بس فوری در منطقه که کوفی عنان پیشنهاد کرده خودداری نموده اند.
ـ نخست وزیر انگلس : تا زمانی که مشکلات اسرائیل و فلسطین هنوز به قوت خود باقی باشد و حمایتی از نیروهای دموکراتیک در منتطقه صورت نگیرد نیروهای تند رویی مانند حزب الله و حماس پیشرو خواهند بود.
ـ سخنگوی سفارت انگلیس در لبنان اعلام کرد : آخرین گروه از اتباع انگلیسی روز شنبه از لبنان خارج شدند.
• آلمان
ـ ادواشتاین باخ رئیس موسسه شرق شناسی هامبورگ با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه تصریح کرد رایس میانجی‌گر خوبی برای حل مشکلات و بحران خاورمیانه‌نیست وی در ادامه می افزاید: امریکا خواهان به زانو در آوردن حزب الله بوده و برای تحقق آن دست به هر اقدام لازم می زند. اشتاین باخ در پایان افزود : به هر روی من معتقدم که باید زمینه های لازم برای انجام گفتگو میان طرفین درگیر در منطقه فراهم شود.
توضیح : پیش از این سید حسن نصرالله تلاشهای میانجی گرایانه گروه آلمانی در دوره قبل را (که منجر به تبادل زندانیان لبنانی و فلسطینی با یک اسیر و چندین جسد صهیونیست ها شده بود) موفق ارزیابی نموده بود. در همین رابطه دولت آلمان یک گروه تحقیقاتی در عالی ترین سطح را برای بررسی آتش بس و خاتمه بحران لبنان و اسرائیل به بیروت و دمشق اعزام کرده است.
• اتحادیه اروپا
ـ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد : چندین کشور اروپایی آمادگی دارند تا نیروهای خود را برای برقراری صلح در لبنان به این کشور اعزام کنند.
۳ ـ سازمان ملل
ـ کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد گفت : ایران و سوریه برای کمک، جهت پایان بخشیدن به بحران در خاورمیانه اعلام آمادگی کرده اند وی در مقر سازمان ملل ابراز کرد : من با این دو کشور درباره شرایط منطقه گفت گو کردم و حقیقت این است که ما نیازمند همکاری آنها هستیم.
در عین حال عنان تاکید کرده است خلع سلاح گروهی مثل حزب الله درلبنان برای ایجاد یک توافق بلند مدت ضروری است، جامعه بین المللی باید ازدولت لبنان در خلع سلاح حزب الله حمایت کند.
۴ ـ رسانه ها
ـ روزنامه واشنگتن پست با اشاره به سفر کاندولیزا رایس به منطقه تصریح کرد که حمایتهای آمریکا از اسرائیل سبب از بین رفتن اعتبار واشنگتن شده است، زیرا آمریکا نمی خواهد یک میانجی درستکار باشد.
ـ پایگاه اینترنتی میدل ایست آنلاین گفته است نخستین هدف صهیونیستی از تجاوز وحشیانه به لبنان، نابود کردن جنبش مقاومت حزب الله و کشتن سید حسن نصر الله است. چنانچه این هدف امکانپذیر نباشد، هدف بعدی خلع سلاح آن و بیرون راندن از منطقه جنوب لبنان و جایگزینی نیروهای بین المللی و نیروهای ارتش لبنان است تا یک منطق امنیتی و دولتی مطیع و رام در لبنان و فلسطین ایجاد کند.
ـ خبرنگار انگلیس : نفرت از آمریکا و انگلیس، خاورمیانه را فرا گرفته است.
۵ ـ جهان اسلام
• عربستان
ـ پادشاه عربستان عنوان نمود اگر اسرائیل جنگش را بر علیه لبنان متوقف نکند، جنگ منطقه‌ای براه خواهد افتاد.
• ایران
ـ رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از بی تفاوتی برخی از کشورهای عربی درقبال جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان، موضعگیری صریح مجالس کشورهای اسلامی را در خصوص عملکرد وحشیانه رژیم صهوینیستی خواستار شد. وی افزود : ملت لبنان با نیروی ایمان در برابر هجوم گسترده اسرائیل ایستاده است.
ـ نامه کودکان شهر قم به کودکان لبنانی و فلسطینی با عنوان «فرقی نمی کند لبنانی باشی یا فلسطینی؛ مهم این است که دوست منی» که با اثر انگشت کوچک این کودکان امضاء شده بزودی تحویل نماینده حزب الله لبنان می شود.
ـ آصفی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت : آمریکا با هرج و مرج به دنبال ایجاد خارومیانه جدید است وی در ادامه افزود حمله اسرائیل نقشه ای برای همه کشورهای عربی و اسلامی در خاورمیانه است.
ـ بر پایی ایستگاههای اعتراض نسبت به حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم به دفاع لبنان در تهران که مورد استقبال مردم شهر قرار گرفت.
• پاکستان
ـ رئیس مجلس پاکستان بر حمایت اسلام آباد از برگزاری نشست اضطراری سازمان کنفرانس اسلامی و روسای مجالس کشورهای اسلامی تاکید کرد.
• لبنان
ـ نبیه بری رئیس مجلس لبنان پیشنهادهای کاندولیزا رایس برای برقراری آتش بس و حل بحران در لبنان را نپذیرفت.
ـ امیل لحود رئیس جمهور لبنان گفت : تاکنون ۳۵۰ نفر از مردم لبنان که نیمی از آنها کودک هستند کشته شده اند و بیش از ۱۵۰۰ نفر لبنانی مجروح شده اند. امیل لحود تاکید کرد : اسرائیل با استفاده از بمب های فسفری و بمب های لیزری و دیگر سلاح های غیر متعارف علیه غیر نظامیان و کودکان لبنانی، کنفرانسون ژنو را نقض کرده است.
ـ رئیس جمهور لبنان : با توسل به زور نمی توان حزب الله را خلع سلاح کرد.
• ترکیه
ـ یکی از اعضای مجمع عالی ملی ترکیه به نشانه اعتراض به حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بیگناه لبنان، از عضویت خود در گروههای دولتی پارلمانی ترکیه با امریکا و اسرائیل استعفا داد.
توضیح : لازم به ذکر است، ترکیه شاهد راهپیمائی های بسیاری در سطح کشور بوده است که امروز بسیاری از افراد با حضور در مقابل کنسولگری اسرائیل ضمن آتش زدن پرچم اسرائیل شعارهایی را در حمایت از مردم لبنان و فلسطین اعلام نمودند.
• فلسطین
ـ رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین خواستار آتش بس فوری در لبنان و توقف عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در سرزمین های فلسطینی شد.
۶ ـ آسیا
ـ کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا، (آسه آن) روز دوشنبه حملات نظامیان اسرائیل به لبنان و فلسطین را محکوم کرد و خواستار بر قراری آتش بس فوری در لبنان شدند.
د ـ افکار عمومی دنیا
ـ ۶۱% از مردم انگلیس معتقدند که اسرائیل حد و مرزهای خود را در لبنان زیر پا گذاشته است.
ـ راهپیمایی مردم بیروت در اعتراض به سفر رایس و حمایت آمریکا از اسرائیل
ـ معلمان تهرانی در بیانیه پایانی تجمع خود در میدان فلسطین از سازمان کنفرانس اسلامی و دولت های عربی و اسلامی خواستند تا جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.
هـ نخبگان
ـ سخنگوی انجمن روزنامه نگاران مسلمان گفت : بر اساس دلایل و شواهد موجود آنچه ظرف روزهای گذشته در لبنان گذشته، تایید می کند که جنگ افروزی های اخیر رژیم صهیونیستی بر اساس طرحی از پیش برنامه ریزی شده صورت گرفته است.
ـ فیصل تقوی اصل (کارشناس مسایل خاورمیانه) با اشاره به تغییر تاکتیک رژیم صهیونیستی در بمباران جنوب لبنان گفت : شدت بمباران مناطق جنوبی کوچکترین خللی در اراده حزب الله و مردم جنوب لبنان ایجاد نکرده است.
و ـ ملاحظات
۱ ـ دن حاتسور از افسران بلند پایه رژیم صهیونیستی اظهار کرد : خونسردی، اعتماد به نفس و تاکتیک پذیری فرماندهان و نیروهای حزب الله ما را کلافه کرده است.
۲ ـ طبق نظرسنجی ارتش رژیم صهیونیستی، شهروندان اسرائیلی تنها یک ماه آن هم برای پیروزی نظامی در جنگ علیه حزب الله به دولت اولمرت مهلت داده اند. با گذشت چهارده روز از درگیری بین دو طرف و شدت آن در چند روز اخیر که حزب الله خسارات فراوانی به ارتش رژیم صهیونیستی وارد ساخته، پیش بینی می شود که سربازان ارتش اسرائیل با فرسایشی شدن جنگ، دچار مشکلات روحی – روانی گردند و شاهد شمارش معکوس برای تشدید بحران داخلی علیه دولت اولمرت باشیم.
نشانه های این ضعف روحی و روانی نظامیان اسرائیلی در گزارش فاکس نیوز قابل توجه است. فاکی نیوز اعلام کرد : برخی از نظامیان رژیم صهیونیستی که از جنگ با نیروهای حزب الله بازگشته اند این نبرد را بسیار سخت و مانند آنچه در فیلم های سینمایی دیده بودند، توصیف کردند، یکی ازنظامیان ارتش صهیونیستی می گوید وقتی وارد لبنان شدیم نیروهای مقابل از هر طرف به ما هجوم آوردند و این صحنه خیلی وحشتناک بود. به گزارش فاکس نیوز برخی از این نظامیان می ترسند که نبرد با لبنان روزها و یا هفته ها و ماهها طول بکشد.
۳ ـ ضعف و ناتوانی اطلاعاتی ارتش صهیونیستی در جنگ علیه حزب الله در این نبرد نابرابر بصورت کامل آشکار گردیده است. به صورتی که سردمداران این رژیم خود به این ناتوانی اذعان کرده اند. به گزارش رویترز یک منبع امنیتی رژیم صهیونیستی گفته : سال ۲۰۰۰ برای ما از نظر اطلاعاتی نقطه صفر و انجماد است، کنترل و گشت های هوایی و تلاش برای پیدا کردن مخفیگاه های حزب الله و نقشه استقرار نیروهای آن در طول مرزها افزایش پیدا کرده است و در طی روزهای گذشته نیز یک گروه بزرگی از نیروهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل در لبنان دستگیر شدند که این اقدام توانست ضعف اطلاعاتی این رژیم را افزایش دهد. سردمداران ارتش اسرائیل بارها در روزهای گذشته به اشتباهات اطلاعاتی در خصوص مواضع و مقرهای حزب الله اعتراف کرده اند.

کد خبر 312471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.