واردات بی‌رویه عامل افول صنعت نساجی کشور/در صورت حمایت نیاز به ورود پارچه خارجی نداریم

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه از یکی از دلایل افول صنعت نساجی کشور واردات بی‌رویه منسوجات از ترکیه و چین است، گفت: صنعت نساجی قدرت تامین نیاز کشور و حتی صادرات را در صورت انجام حمایت‌های لازم و جلوگیری از ورود حتی یک متر پارچه خارجی را دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا سیدناصر موسوی لارگانی پیرامون دلایل رکود و کاهش تولید صنعت نساجی کشور، اظهار داشت: صنعت نساجی یکی از قدیمی ترین صنایع کشور است و قدمت چند هزار ساله دارد و تولیدات آن درسال های گذشته به کشور های دیگر صادر می‌شد، اما در چند سال گذشته صنعت نساجی ما روبه نابودی حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه از یکی از دلایل افول صنعت نساجی کشور واردات بی‌رویه منسوجات از ترکیه و چین است، گفت: با توجه به اینکه توافق نامه‌ای که بین ایران و ترکیه امضاء شده واردات و صادرات با تعرفه ترجیهی انجام می‌شود و یکی از مواردی که از فراوان با تعرفه پایین از ترکیه وارد می‌شود پوشاک و منسوجات است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به اینکه ماشین‌آلات نصب شده در کارخانه‌های نساجی کشور قدیمی هستند و به‌روز نشده‌اند که دلیل آن هم تحریم‌های اعمال شده علیه کشور در سالهای اخیر است، اظافه کرد: صنعتگران کشور ۹ درصد ارزش افزوده پرداخت می‌کنند، این درحالی است که در خیلی از کشورها این مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کننده به عنوان حلقه آخر پرداخت می‌کند.

وی افزود: تعداد فراوانی از صنعتگران کشور به دلیل پرداخت نکردن و یا دیر پرداخت کردن مالیات بر ارزش افزوده با انسداد حساب، ممنوع‌المعامله و ممنوع‌الخروجی روبه‌رو شده‌اند، این عوامل باعث شده تا صنعت نساجی کشور قدرت رقابت‌پذیری خود را از دست داده است.

موسوی لارگانی با بیان اینکه بسیاری از صنعتگران نساجی تسهیلات ارزی دریافت ‌کرده‌ و با افزایش یک شبه قیمت ارز دچار مشکل شده‌اند، تصریح کرد: برخلاف اینکه مجلس شورای اسلامی به این مسئله ورود کرده است و در ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید بحث احتساب قیمت ارز را برابر با قیمت روز گشایش ال سی برای بازپرداخت تسهیلات تصویب کرده شاهد این هستیم که بانک‌ها حاضر نیستند این قانون را در قبال صنعتگران اجرا کنند.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین اشتغال مربوط به صنعت نساجی است، خاطرنشان کرد: اگر چرخه صنعت نساجی به‌حرکت درآید اشتغال قابل توجهی را ایجاد می‌کند، طبق فرموده مقام معظم رهبری، دولت باید واردات کالایی که مورد مشابه آن در کشور تولید می‌شود را بر خود حرام شرعی بداند.

 رئیس فراکسیون حمایت از صنعت نساجی کشور، تاکید کرد: صنعت نساجی قدرت تامین نیاز کشور و حتی صادرات را در صورت انجام حمایت‌های لازم و جلوگیری از ورود حتی یک متر پارچه خارجی را دارد.

کد خبر 312376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.