پاییز ۹۷ موتور ملی به تولید انبوه می‌رسد/ استاندارد موتورملی یورو ۶ است

مجری طرح موتور ملی با اشاره به اینکه استاندارد این موتور، یورو ۶ و دوستدار محیط زیست است، گفت: ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار دستگاه در سال را برای این موتور ملی در نظر گرفته ایم و از پاییز سال آینده تولید انبوه آن در دستور کار سایپا قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایمنا روز گذشته (یکشنبه) در برنامه رسمی موتور ملی با معصومه ابتکار حضور رئیس سازمان محیط زیست رونمایی شد. این موتور بیش از یک سال است که توسط شرکت تیوان از گروه خودروسازی سایپا با همکاری مرکز تحقیقات AVL اتریش و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده و نمونه آزمایشی آن آماده شده است و کارخانه تولید انبوه این موتور در قزوین درحال ساخت است که تا ۲ سال آینده به تولید خواهد رسید.

براین اساس مجری طرح موتور ملی با ارائه توضیحی در مورد این خودروی ملی، اظهار داشت: این موتور از خانواده موتور است و در مجموع ۶ موتور با توان اسب های بخار مختلف را تشکیل می دهد.

مجتبی میرسهیل با اشاره به اینکه ۹۰ درصد از اجزا موتورها شبیه به یکدیگرند و عمده تفاوت ها در ۱۰ درصد باقی مانده است، افزود: در این ۱۰ درصد ریزه کاری هایی لحاظ می شود که بر توان و قدرت موتور تاثیر مستقیمی می گذارد که مثلا توان اسب بخار موتور را تحت تاثیر قرار می دهد و یا روی میزان سوخت و در نتیجه میزان آلایندگی محیط زیست تاثیر می گذارد.

موتور ملی دوستار محیط زیست است

وی با بیان اینکه موتور ملی رونمایی شده توانی بیش از ۱۲۰ اسب بخار داشت، گفت: این موتور سه سیلندری و یک لیتری بوده و از تمامی موتورهایی که در داخل تولید می شود که عمدتا ۴ سیلندری هستند، توان و قدرت بالاتری دارد مضاف براینکه به لحاظ حجمی بسیار کوچکتر و عملا یک لیتری است.

مجری طرح موتور ملی افزود: این موتور مجهز به فناوری های روز دنیاست و دوستار محیط زیست است و از آلایندگی بسیار کمی برخوردار است.

وی با ارائه مثالی به تفاوت بین بهینه سازی با جهش اشاره کرد و افزود: در حال حاضر متوسط مصرف خودروها ۹ لیتر است که تکنولوژی مورد استفاده از این موتور این میزان مصرف را به ۵ لیتر کاهش داده که این به معنای جهش است.

میرسهیل افزود: در حقیقت آنچه که در کشور فناوریش را نداریم و با انتقال آن به داخل آن تکنولوژی بومی سازی می شود باعث جهش در صنعت می شود.

تا سه سال آینده کل موتور ملی با توان داخلی تولید می شود

وی با اشاره به اینکه با انتقال این فناوری به داخل کشور دیگر نگرانی برای توقف این تکنولوژی از بیگانگان را نداریم، تصریح کرد: برآورد ما این است که بین ۲.۵ تا ۳ سال آینده کل این موتور به همت توان داخلی در داخل کشور تولید شود.

مجری طرح موتور ملی با بیان اینکه طراحی این موتور ۲ سال به طول انجامید در مورد هزینه این طرح، افزود: این پروژه یک سوم پروژه های مشابه هزینه داشته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار دستگاه در سال را برای این موتور ملی در نظر گرفته اند، گفت: از پاییز سال آینده تولید انبوه موتور ملی برای سایپا در دستور کار است.

مجری طرح موتور ملی افزود: علی رغم آنکه سه تا چهار وزیر پشت این پروژه بودند و از ما حمایت می کردند اما بروکراسی های اداری و مالی کمی ما را به عقب برد و تولید و رونمایی آن را با تاخیر مواجه کرد.

وی با بیان اینکه عمده ترین مشکل در تولید موتور ملی پذیرش این موضوع بود که چطور یک شرکت دانش بنیان قصد ورود به صنعت خودروسازی را دارد، گفت: ما صف شکن بودیم درست است که اصل این پروژه ۴ سال به طول انجامید اما در نهایت این اعتماد حاصل شد.

میرسهیل با انتقاد از برخی حواشی در هنگامه تولید، گفت: ما در تولید به جای آنکه به خود محصول بپردازیم به حواشی می پردازیم یعنی ۵ درصد به اصل پروژه و ۹۵ درصد هم به حواشی می پردازیم که اگر این امر برعکس شود به راحتی می توانیم نظر مشتری را جلب کینم.

جهش فناوری در موتور ملی صورت گرفته است

رئیس انجمن مدیریت فناوری ایران دیگر مهمان برنامه، گفت: در این موتور بهبود فناوری رخ نداده بلکه جهش فناوری اتفاق افتاده است.

 منوچهر منطقی افزود: این موتور در ۲۰۱۳ به عنوان فناوری جدید معرفی شد و خودروسازان از آن تبعیت کردند. ما نیز همپای بقیه از این فناوری استفاده کردیم و به سمت بومی سازی رفتیم.

 وی گفت: از فناوری های جدید در این موتور استفاده شده است اما برای استفاده از این فناوری ها باید محاسبات دقیق باشد و سیستم کنترل موتور باید خیلی پیشرفته باشد.

رئیس انجمن مدیریت فناوری ایران افزود: تکنولوژی جدید در این موتور به کار گرفته شده است.

وی بیان داشت: این موتور در واقع  ویژگی دارد که از نظر محدوده توان تمام خودروهای داخلی را در بربگیرد. ابعاد موتور کمتر است. علاوه بر خودروهای فعلی در خودروهای آینده هم از این موتور استلفاده خواهد شد. این موتور توان ۷۵ تا ۱۰۵ اسب بخار را دارد که کارخانه آن در قزوین در حال راه اندازی است.

منطقی گفت: فناوری های نوظهور در رابطه با دنیا کار می شود و همپا با دنیا پیش می رویم مثل نانو اما یک سری فناوری ها هست که دیرتر از دنیا شروع می کنیم که باید قابلیت های خود را بالا ببریم و بتوانیم پشتیبانی کنیم بنابراین باید سرمایه گذاری کنیم تا به این فناوری دست پیدا کنیم.

 می توانیم در مدت هفت سال به تمام فناوری های روز دنیا دست یابیم

وی بیان داشت: وقتی سراغ فناوری جدیدتر می رویم نمی توانیم تمام پارامترها را بکار بریم و کنترل کنیم اما مهم این است که به سرعت به فناوری دست یابیم.

 رئیس انجمن مدیریت فناوری ایران در ادامه، افزود: در اکثر جوامع برای دستیابی به فناوری نوین مشکلاتی نیز پیش می آید که باید در جهت ارتقای آن قدم برداریم.

 وی بیان داشت: باید با دنیا همپا شویم. در هسته ای ما با دنیا همپا شدیم این کار یک عزم ملی را می خواست که اتفاق افتاد. مردم به دنبال یک مسئول کیفی و مطمئن هستند.

 منطقی گفت: برای این کار سه عامل دخیل است ابتدا خودروسازی باید آیین نامه ای طراحی کند بعد خودروساز باید تجاری سازی کند اما نقشه رگولاتوری وظیفه وزارت صنعت و معدن است.

 وی با تاکید بر اینکه برای فرایند اجرا باید از نهادهای مختلف کمک گرفت، بیان داشت: تمام عواملی که باید این موتور را تسهیل کند وجود دارد اما برای پیاده سازی همبستگی وجود ندارد.

به گفته رئیس انجمن مدیریت فناوری ایران، تجاری سازی باید بین دانشگاه و نهادهای علمی فناوری ایجاد شود. فناوری ها موجود است اما همبستگی لازم وجود ندارد که فرایند فناوری را پیگیری کند.

 وی گفت: ما می توانیم به تمام فناوری های روز دنیا در یک دوره ۵ تا ۷ ساله دست پیدا کنیم که برای این کار یک عزم ملی لازم است. عزم ملی این است که جاهایی از خطای کوچک می گذرند و نکته دوم این است که به یک نقشه راه دقیق نیاز داریم که به فناوری دست یابیم.

 استاندارد موتورملی یورو ۶ است

متصدی معاون محیط زیست مهمان تلفنی برنامه با اشاره به اینکه استانداردهای کنونی خودروهای داخلی یورو ۴ و خودروهای وارداتی یورو ۵ است، گفت: استاندارد موتورملی یورو ۶ است که به معنای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کم و هم سنگ استاداردهای روز اروپاست.

وی با اشاره به اینکه موتور ملی از اصطحلاک کمتری برخوردار است، بیان داشت: این امر هزینه نگهداری خود را پایین می آورد لذا دوست محیط زیست به حساب می آید که امیدوارم همه خودروسازان به سمت استفاده از یک چنین موتورهایی حرکت کنند.

متصدی افزود: ما از سال ۹۸ قصد داریم استاندارد پایه یورو ۵ را برای همه خودروهای داخل الزامی و در سال های بعد از ۱۴۰۰ فاصله خود را با استانداردهای اروپا کمتر کنیم.

وی گفت: پیش بینی ما این است که اگر معاینه فنی به خوبی صورت بگیرد بین ۹ تا ۱۰ درصد از میزان آلایندگی هوا کاسته می شود.

استفاده از تکنولوژی روز باعث رشد کیفیت خودروهای داخلی می شود

مدیر کل نیرو محرکه وزارت صنعت دیگر مهمان برنامه با اشاره به اینکه آنچه امروز شاهد افتتاحش بودیم حاصل همدلی تک تک دستگاه ها بوده است، گفت: وزارت صنعت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت دانش بنیان که متولی طراحی و ساخت موتور ملی بود، کارخانه خودروسازی، وزارت نفت و غیره دست به دست هم دادند و این پروژه ملی را به ثمر رساندند.

امیرحسین قناتی تاکید کرد: ما در خودرو فقط بحث موتور را نداریم بلکه ایمنی و کیفیت هم موثرند، وزارت صنعت باید مجموعه ای از قوانین را تعریف کند، این شرکت های دانش بنیان هستند که تکنولوژی های روز را می آورند.

وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی روز باعث رشد کیفیت خودرو های داخلی می شود، افزود: ما با استفاده از تکنولوژی های روز می توانیم علاوه بر تامین نیاز داخل محصولاتی با کیفیت به بازارهای جهانی صادر کنیم.

کد خبر 312322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.