مصرف طولانی‌مدت داروهای معده موجب آسیب‌دیدگی تدریجی کلیه‌ها می شود

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد، مصرف دراز مدت داروهایی که از ترش کردن معده جلوگیری می‌کنند، به کلیه آسیب می‌زنند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، شروع ناگهانی مشکل کلیه در بیمارانی که داروهای مشهور به بازدارنده پمپ پروتون (PPI) مصرف می‌کنند، علامت هشداری است به پزشک جهت دستور قطع مصرف این داروها. این داروها با نام‌های تجاری Prevacid ،Prilosec ،Nexium ،Protonix به فروش می‌رسند.

تحقیقاتی که دانشگاه پزشکی واشنگتن و سازمان امور سلامت سربازان جنگ با هم انجام داده‌اند، نشان می‌دهد از ۱۲۵ هزار فرد مصرف کننده این داروها بیش از نیمی از آنها بدون سابقه ابتلا به بیماری کلیه پس از مصرف دارو به عوارض کلیوی دچار شده‌اند.

بنابراین هم پزشکان و هم افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند باید نسبت به بروز علایم هوشیار باشند. در مقاله‌ای که در ژورنال بین‌المللی بیماری‌های کلیه منتشر شده، دکتر زیاد العلی، استاد دانشگاه واشنگتن و پژوهشگر اصلی این مقاله، چنین نوشته است: با وجود اینکه شروع ناگهانی مشکلات حاد کلیوی به تنهایی نمی‌تواند علامت قابل اطمینانی برای احتمال بروز بیماری کلیوی در افرادی باشد که داروهای موسوم به پمپ پروتون مصرف می‌کنند، تحقیقات ما نشان می‌دهد که عوارض ناشی ازمصرف این داروها بر کلیه بسیار تدریجی و پنهان است و می‌تواند منجر به آسیب شدید و غیرقابل برگشت بر کلیه‌ها شود. در صورت مصرف بیمار بایست حتما پزشک خود را مطلع سازد و به غیر موارد لزوم از آن استفاده نکند.

 بیش از ۱۵ میلیون نفر در ایالات متحده از ترش کردن، بازگشت اسید در مری و زخم معده رنج می‌برند. تجویز داروهای کاهنده اسید معده به میزان زیادی از مشکلات این افراد کم کرده است. چندین میلیون نفر هم با خرید داروهای معده که بدون نسخه به فروش می‌رسند خود درمانی می‌کنند و در آمار رسمی بشمار نیامده‌اند.

محققین با دسترسی به پایگاه آماری دپارتمان سربازان ارتش، شرایط پزشکی ۱۲۵۵۹۶ نفر فردی را که از PPI و ۱۸۴۳۶ فردی را که ازداروهای موسوم به مسدود کننده H۲ استفاده می‌کردند، با هم مقایسه کردند. مشخص شد که دسته دارویی اخیر مشکلات کلیوی کمتری ایجاد می‌کند. البته لازم به ذکر است که تاثیردرمانی این گروه کمتر است. ۵ سال بررسی وانجام آزمایشات گوناگون نشان داد که ۸۰ درصد مصرف کنندگان داروهای PPI دچار مشکل حاد کلیوی نشده‌اند ولی دچار احتباس مایعات بوده و ساق و مچ پا بر اثر دفع نامناسب مایعات متورم می‌شدند. از طرف دیگر بروز مشکلات مزمن کلیوی در افراد که مسدود کننده H۲ مصرف می‌کردند ۶۷/۷ درصد گزارش شده است.

مرحله شدید مشکلات کلیوی به مرحله‌ای گفته می‌شود که کلیه نتواند مواد زاید را دفع کند. در چنین مواردی برای حفظ جان بیمار لازم است پیوند کلیه یا دیالیز انجام شود. دکتر العلی تاکید می‌کند که حتی در صورت عدم وجود علایم مشکل کلیوی، پزشکان باید با انجام آزمایشات دوره‌ای از سلامت کلیه‌های افرادی که داروهای PPI استفاده می‌کنند، مطمئن شوند. او می‌افزاید که ما به همکاران پزشک خود اکیدا توصیه می‌کنیم که در حد امکان از تجویز این داروها خودداری کنند.

کد خبر 312306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.