وعده ۳ ماهه شرکت آبفا استان برای حل معضل تصفیه خانه شهرضا

شهرضا – شرکت آب و فاضلاب استان وعده داد بین ۲ تا ۳ ماه آینده با نصب ۲۵ دستگاه هوازی، مشکل انشتار بی تعفن از فاضلاب شهرضا را برطرف خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، تصفیه خانه فاضلاب شهرضا در حدود ۳۰ سال قبل در نزدیکی ۳ روستای جرم افشار، منوچهرآباد و نسیم آباد احداث شده است؛ به اعتراف کارشناسان این اقدام بدون درنظر گرفتن ضوابط و استانداردهای قانونی و علمی انجام شده است.

استقرار این محل در نزدیکی این ۳ روستا منجر به انتشار بوی تعفن در هوای منطقه شده است که در طول این سالیان همواره اعتراض ساکنان این مناطق را به دنبال داشته که در قالب تحصن اعتراض آمیز، طرح شکایت در محاکم قضایی و انشتار طومار و نامه های اعتراض آمیز، نشان داده شده است؛ با افزایش دامنه این اعتراضات در ماه‌های اخیر مسئولان شهرستانی به برای حل اساسی این معضل وارد عمل شدند تا اینکه مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان با حضور در این شهرستان، وعده دادند که تا حدود ۳ ماه آینده این معضل برطرف خواهد شد.

سمیه محمودی – نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی وضعیت تصفیه خانه فاضلاب این شهرستان عنوان کرد: این طرح از حدود ۳۰سال قبل در منطقه اجرا شده است اما با افزایش مشکلات ناشی از آن امروز مسئولان مصمم به حل آن هستند.

وی تأکید کرد: بنده به عنوان نماینده مردم قاطعانه از حقوق اهالی این منطقه دفاع خواهم کرد و از مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان می‌خواهم در این زمینه پاسخگو بوده و این مشکل را هرچه زودتر حل کنند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تاکنون جلسات زیادی با مسئولان کشوری و استانی شرکت آب و فاضلاب برگزار شده که منجر به قول مساعد آنها برای اختصاص بودجه و اعتبارات لازم برای رفع این معضل شده است اما در همه این جلسات بنده بر لزوم تسریع در حل این مشکل تأکید کرده‌ام.

محمودی اذعان کرد: مردم ساکن در محلات جرم افشار، نسیم آباد و منچهرآباد چه گناهی دارند که باید تاوان اجرای یک طرح اشتباه را پس بدهند؟

وی گفت: قرار شد با استفاده از کارشناسان داخلی و خارجی برای این مشکل راهکاری پیدا شود، دولت هم موظف است که اعتبارات لازم برای حل این مشکل را تأمین کند.

محسن گلابی – فرماندار شهرضا نیز در این جلسه اظهار کرد: وضعیت فاضلاب برای مردم غیرقابل تحمل است، ما نیز به مردم این منطاق حق می‌دهیم که از وضع موجود ناراحت باشند و خود را ملزم به حل آن می دانیم.

وی گفت: طولانی شدن روند رفع مشکل انتشار بوی تعفن در منطقه منجر به همصدا شدن مردم و مسئولان این شهرستان شده تا از مسئولان شرکت آبفای استان بخواهند هرچه سریعتر این معضل را برطرف کنند.

فرماندار شهرضا بیان کرد: بنده در ماه رمضان امسال ۲ شب در محله جرم افشار حاضر شدم و از نزدیک رنج مردم این منطقه را حس کردم و فهمیدم که تحمل این شرایط ممکن نیست.

گلابی ادامه داد: هیچ کس منکر خدمات مسئولان قبلی در این زمنیه نیست اما اگر در طول ۸ سال دولت قل که اعتبارات فراوانی به بخشهای مختلف کشور اختصاص داده شد، مقداری هم برای این طرح اختصاص می دادند قطعا این مشکل حل شده بود.

وی اذعان کرد: مشکل انشتار بوی تعفن در هوای این ۳ روستا در حالی است که شهرستان به دلیل کاهش شدید منابع آب، به پساب تصفیه شده فاضلاب نیاز دارد، پس باید برای حل اساسی این معضل اقدام سریع انجام شود.

فرماندار شهرضا گفت: در حال حاضر جاده لاگونی شهرضا آسفالت شده تا از پراکنده ریزی فاضلاب در مسیر این جاده جلوگیری شود، از طرف دیگر با اختصاص ۴۰ لیتر از پساب تصفیه شده فاضلاب به شرکت شهرکهای استان، به زودی زمینه انتقال پساب تصفیه شده به شرکتهای صنعتی شهرستان فراهم خواهد شد.

گلابی عنوان کرد: تاکنون حدود ۳۰ درصد از پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهرضا ساخته شده و برای تکمیل ۷۰ درصد باقیمانده نیز ۳۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما قبل از آن باید مشکل انتشار بوی تعفن در فضای منطقه برطرف شود.

این سخنان در حالی است که باقر یعقوبی – رییس اداره محیط زیست شهرضا نیز عنوان کرد: از زمانی که این پروژه در شهرستان احداث شده است، هیچگونه استعلامی از اداره محیط زیست نشده و بدون هماهنگی با این اداره طرح استقرار تصفیه خانه فاضلاب شهرضا اجرا شده است.

وی اظهار کرد: در طول این سالها همواره اخطارهایی برای غیراستاندارد بودن تصفیه خانه فاضلاب شهرضا صادر شده است.

شهناز قاضی زاهدی – کارشناس مسئول آزمایشگاه اداره کل محیط زیست شهرضا نیز بیان کرد: بنده در سال ۹۳ از این تصفیه خانه بازدید و عدم تأیید آن را اعلام کردم.

وی تأکید کرد: در ۱۷ تیرماه امسال نیز بازدیدی از محل این تصفیه خانه شد که در نهایت نشان داد پساب تصفیه خانه شهرضا در شرایط فعلی حتی برای درختان غیر مثمر نیز مناسب نیست.

هاشم امینی – مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز اظهار کرد: برای حل اسن مشکلات که در زمانی قبل از مدیران فعلی شهرستان و استان انجام شده است راهکارهای زیادی وجود دارد که یکی از آنها فرافکنی است، اما خدمت به مردم وظیفه همه ما و یک تکلیف قانونی است.

وی ادامه داد: همه به اینکه شهرضا یکی از شهرستانهای بزرگ استان بوده و ارزش و اعتبار تاریخی و موقعیت استراتژیکی دارد، اعتراف دارند بنابراین حل مشکل فاضلاب و ایجاد منابع پایدار آب شرب برای آن را به عنوان یکی از اولویتهای استان پیگیری می‌کنیم.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیان کرد: در سال ۶۷ به دلیل آنکه تولیت قانونی شرکتهای آب و فاضلاب در اختیار شهرداریها بوده است استعلامات اولیه نیز از طرف این نهاد پیگیری شده است.

امینی اضافه کرد: بعد از اجرای طرح تصفیه خانه شهرضا قوانین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اصلاح و مسئولان مأمور به توجه به برخی از استانداردهای علمی جدید شدند بنابراین نباید همه مسئولان در طول این سالها را نیز محکوم کنیم.

وی گفت: تصفیه خانه فولادشهر نیز همانند تصفیه خانه شهرضا به روش برکه تثبیت ساخته شده و در سپاهانشهر نیز همین تصفیه خانه در نزدیکی منازل مسکونی قرار دارد اما از آنجا که اصول علمی در ساخت آن مد نظر قرار گرفته هیچ مشکلی برای ساکنان منطقه ندارد.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: در حال حاضر ۹۰۰ میلیون تومان اعتبار دولتی برای خرید دستگاه هوازی برای تصفیه خانه شهرضا اختصاص داده شده که در آیند هنزدیک عملیات نصب آنها به اتمام می رسد و این مشکل انتشار بوی بد در هوای منطقه از بین خواهد رفت.

امینی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳ هزار انشعاب آب وارد تصفیه خانه فاضلاب شهرضا می شود بنابراین به سادگی نمی توان آن را جا بجا کرد.

وی گفت: در سفر اخیر هیئت آلمانی به اصفهان قرار شد که برای ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهرضا مطالعات اولیه و تفاهمنامه همکاری امضا شود.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار کرد: مدیران ارشد شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از اهالی شهرستان شهرضا هستند و باتوجه به آشنایی به موقعیت این تصفیه خانه حل مشکلات آن را با جدیدت پیگیری می کنند.

همچنین سعید شمسایی – مدیر بهره برداری تأسیسات فاضلاب استان اصفهان نیز در این جلسه گفت: عملیات مطالعه ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهرضا از سال ۸۹ آغاز شده و در سالهای ۹۰ و ۹۱ مجوزهای لازم از شرکت آب و فاضلاب اخذ شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر به عناون راهکار کوتاه مدت برای حل مشکل فاضلاب شهرضا نصب دستگاه های هوازی را دنبال کرده‌ایم که به دنبال آن عملیات احداث اتاقک و اخذ انشعاب برق برای آن انجام شده است.

مدیر بهره برداری تأسیسات فاضلاب استان اصفهان تصریح کرد: تاکنون یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اصلاح فاضلاب شهرضا هزینه شده و تکمیل این طرح نیز به اعتباری در همین حد نیاز دارد.

شمسایی گفت: با نصب ۲۵ دستگاه هوازی در تصفیه خانه شهرضا بین ۲ تا ۳ ماه آینده مشکل انشتار بوی بد در هوای منطقه ۳ روستای شهرضا کلاً برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: در شهرستان نجف آباد هم همین طرح اجرا شده است که در نتیجه آن هیچ بویی در فضای منطقه وجود ندارد.

کد خبر 312287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.