رشد ۳ برابری جذب مشارکت بخش خصوصی در پروژه های شهری/ نوسازی یک هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید به اصفهان قبل از شوراها باز گردیم و ببینیم که قبل از نبود شوراها این شهر چه وضعیتی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رضا امینی در مراسم بهره برداری از فاز اول سیستم جامع، هوشمند و یکپارچه شهرسازی و درآمد شهرداری اصفهان که در قالب شصت و چهارمین برنامه از سری برنامه های هر هفته، چند افتتاح برگزار شد، اظهار کرد: در این روز آرزوی مدیران به ثمر نشست و شاهد حذف واسطه ها در رابطه با خدمات شهرسازی هستیم.

وی پس از تشکر از مدیران شهرداری به منظور اعمال نظرات نمایندگان مردم در شورای شهر با اشاره به فلسفه وجودی شوراها گفت: از سال ۱۳۷۸ اجرای فرمان امام(ره) مبنی بر تشکیل شوراها، شاهد اولین انتخابات شوراها بودیم و امروز مفتخریم که بعد از گذشت ۱۸ سال این شوراها با روند خوبی پیش رفته اند.

امینی با اشاره به اینکه بین مردم و حاکمیت واسطه ای به نام شورا ها استقرار پیدا کرد، گفت: این باعث شد تا برنامه ریزان شهری، برنامه های دقیق تری را برای شهرها داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: ورود شوراها به مباحث برنامه ریزی با چالش هایی همراه است و به دلیل نبود ثبات در سلسله ساختاری کشور است، سخت ترین بخش از این برنامه ریزی ها معضل درآمدهای شهری و در نتیجه احصاء نیازهای مردم است.

وی افزود: از این رو سالهای سختی بر شورا و شهرداری اصفهان به منظور کمبود منابع مالی گذشت، این در حالی است که قرار بود لایحه مدیریت واحد شهری به منظور خودگردانی شوراها به مجلس ارائه شود.

امینی با اشاره به فروش تراکم شهرداری ها گفت: کمبود منابع مالی شهرداری ها باب دریافت این هزینه ها را باز کرد و باید گفت شهرداری ها همچنان مظلومانه به کارهای خود ادامه می دهند.

نادیده گرفتن حقوق شهرداریها در عوارض

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: باید به اصفهان قبل از شوراها باز گردیم و ببینیم که قبل از نبود شوراها این شهر چه وضعیتی داشته است از این رو اگر مشکلی در شهر بوجود بیاید که ناشی از کم توجهی به شوراهاست، ظلمی بزرگ به مردم شهر است.

امینی با اشاره به مشکلات شهر اصفهان خصوصا مسائل زیست محیطی افزود: البته موضوع محیط زیست یکی از اصلی ترین چالش های شهر بوده و هست البته مدیریت استان به این موضوع به طور جد وارد شده و با هم افزایی دستگاهی و کمک های دولت امیدواریم این مشکلات از میان برداشته شود.

وی با اشاره به مالیاتی که ظالمانه به شهرداریها داده نمی شود بیان کرد: حقوق شهرداریها در قانون تجمیع عوارض نادیده گرفته شده است و این کار باعث شده تا عرصه بر شهرداری ها تنگ شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع مالیات بر ارزش افزوده گفت: از این مالیات در ابتدا ۱.۵ درصد سهم شهرداری و ۱.۵ درصد سهم دولت بود اما رفته رفته سهم دولت افزایش یافت تا جایی که این رقم به ۹ درصد رسید ولی سهم شهرداریها هنوز ۱.۵ درصد مانده است.

امینی اذعان کرد: با این حال هم دولت و هم مجلس، شوراها و شهرداری را در فشار هایی قرار می دهد و ما منظور از این فشار ها را متوجه نمی شویم.

وی بیان کرد: همین آلودگی هوا ناشی از چیست؟ زمانی اتوبوس را شهرداری ها به کمک دولت ۱۷ میلیون می خریدند که ۸۰ درصد دولت و ۲۰ درصد را شهرداری ها می پرداختند، در زمان حاضر ۴۵۰ میلیون تومان شهرداری به تنهایی باید صرف خرید یک اتوبوس کند، با این توصیف چه انتظاری از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می توان داشت.

سهم ۸۵۰ میلیارد تومانی مترو از بودجه

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان کرد: با همه این تفاسیر اما اقدامات موثری انجام شد، توسعه حمل و نقل شهری و فضای سبز شهری از جمله اقدامات برای مقابل با مشکلات زیست محیطی بوده است.

وی اضافه کرد: تکمیل خط اول قطار شهری یکی دیگر از این اقدامات بود در حالی که تنها به این موضوع ۳۴ میلیارد تومان اعتبار داده بودند، این رقم در سال گذشته به ۸۵۰ میلیارد تومان رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: البته تنها ۳۵۰ میلیارد تومان از این مبلغ محقق شده است در صورتی که می توانستیم این هزینه را در مورد پروژه های ظاهری هزینه کنیم.

امینی بیان کرد: امروز می توانیم افتخار کنیم که احداث خط اول قطار شهری به وقوع پیوسته و ایستگاه میدان امام حسین (ع) نیز با تاخیر دو ماهه به بهره برداری می رسد.

وی افزود: برای احداث خط دوم قطار شهری جلسه ای با حضور نماینده ریاست جمهوری، مدیران شهری، شهردار اصفهان، برخی اعضای شورا، مدیر کل میراث فرهنگی برگزار شد که لایحه ساخت خط دوم کمتر از ۲ ساعت به تصویب رسید در حالی که اگر قرار بود رویه قبلی برای ساخت مترو در پیش گرفته شود ایستگاه های فعلی را هم دارا نبودیم.

۱۱۰ اتوبوس از ۵۰۰ عدد تحویل شهرداری شده است

امینی بیان کرد: قرار است اعتبارات این بخش نیز با مشارکت بخش خصوصی به میزان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تامین شود.

وی افزود: همچنین خط سوم هم تعیین تکلیف شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشکلات ناوگان اتوبوسرانی گفت: با تمام این مشکلات و بی پولی ها ۱۱۰ دستگاه اتوبوس از ۵۰۰ عدد تحویل شهرداری اصفهان شده است.

امینی بیان کرد: تعداد باقی مانده اتوبوس ها نیز تا ۳ ماه آینده تحویل شهرداری اصفهان می شود که عمر این اتوبوسها ۸ ساله است و استفاده از این ناوگان تاثیر بسزایی در کیفیت حمل و نقل عمومی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در بخش تاکسیرانی هم یک هزار و ۴۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده است و طرح های ویژه ای برای خطوط دوچرخه دیده شده است.

امینی با اشاره به موضوع فرآیندهای کاری شهرداری افزود: در این بخش هم اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است که یکی از آنها امروز به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه شهرداری های کلان شهرها در کشور با مشکل پرداخت حقوق کارکنان خود روبرو هستند افزود: این درحالی است که شهرداری اصفهان از این مشکل بیرون آمده حتی این کلانشهر الگوی سایر شهرداری ها هم قرار گرفته است.

قطار خدمت رسانی بدون کمترین توقفی در حرکت است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پروژه های زیرساختی عمرانی در شهر ادامه داد: با تمام مشکلات مالی قطار خدمت رسانی به مردم کمترین توقفی نداشته است و نمایشگاه بین المللی، تقاطع اشکاوند و پل ۲۵ آبان تنها نمونه ای از این اقدامات هستند.

وی ادامه داد: مجموعه میدان و پل های دفاع مقدس یکی دیگر از پروژه های مهم در شهر اصفهان است که هزینه ای ۲۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت آن می طلبد.

امینی با اشاره به جایگاه های کوچک مقیاس سوخت گفت: آرزوی وزیر راه و شهرسازی تاسیس این جایگاه ها در کشور بود که خوشبختانه این جایگاه ها در اصفهان ساخته شد. البته تعدادی دیگر از این جایگاه ها با مشارکت بخش خصوصی ساخته خواهند شد.

وی با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در پروژه های شهری گفت: این موضوع نسبت به ۱۰ سال گذشته بیش از ۳ برابر شده است که یکی از آنها را ساخت شهرک مبل می توان نام برد که در هفته آینده کلنگ آن به زمین می خورد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: تنها بخش کوچکی از این پروژه مربوط به مبل است و این شهرک مجموعه ای کامل از لوازم خانگی خواهد بود که در جذب مشتری و توسعه اقتصاد شهری بسیار مفید است.

امینی بیان کرد: همچنین پردیس های فرهنگی یکی از مهم ترین پروژه های فرهنگی است و در جنوب شهر اصفهان با مشارکت سپاه یکی از آنها به بهره برداری خواهد رسید. این مراکز در جنوب، شرق و مرکز شهر اصفهان جانمایی شده اند.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران تنها یک درصد از جمعیت جهان را دارد گفت: از طرفی ما ۵ درصد از منابع جهان را دارا هستیم و ما نباید فقیر داشته باشیم اگر مشکلی هست ناشی از توزیع نامتوازن خدمات و فرآیندها و تصمیمات غلط سیاست زده برخی مدیران است که خط کشی ها و خطوط را به منافع مردمی ترجیح می دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به همایش های اخیر مردمی گفت: در این همایش ها مردم تنها صداقت در گفتار و اهمیت در کار را از مسئولان درخواست دارند و باید به این مهم پرداخت.

امینی در پایان فعالیت های مسئولان را همچون دو امدادی دانست که هر کسی باید جایگاه خود را به بعدی بدهد تا آینده ای بهتر برای مردم رقم بخورد.

افزایش بهره وری شهرداری با کوچک سازی و ادغام سازمانها

وی بیان کرد: سیستم شهرسازی الکترونیکی کار ارزشمندی در زمینه صدور پروانه های ساختمانی است که با استفاده از این سیستم بسیاری از مشکلات مردم حل می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ساختار سازمانی شهرداری در راستای کوچک و چابک سازی گفت: با رعایت حقوق کارکنان شهرداری برخی از سازمان ها ادغام شد که این کار برای افزایش بهره وری مفید است.

امینی با بیان اینکه البته این موارد را جلسه آخر شورای شهر می خواستم بگویم افزود: ولی برخی اخبار جسته و گریخته به گوش می رسد که باید به برخی از اقدامات شورای شهر اشاره کنم.

وی با استناد به سوره آل عمران آیه ۱۰۴ گفت: این آیه مربوط به گلایه از آثار جنگ بدر و احد است که پیامبر اعظم با دریافت وحی آسمانی از جانب خداوند به ایشان ابلاغ می شود که در آن جنگ به دشمنان شما آسیب وارد شد و در این جنگ به شما و ما گردش ایام بین شما و آنها را به عنوان آزمون قرار دادیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اذعان کرد: این رفتن ها و آمدن ها و پیروز ها و شکست ها بر اساس آیه قران برای امتحان است تا عبرتی برای مردم باشد تا از زمان برای خدمت استفاده کنند.

کد خبر 312271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.