اهمیت خطوط لوله نفت خام مارون- اصفهان در تامین خوراک سه پالایشگاه بزرگ کشور

کارشناس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: انتقال ایمن و پایدار خطوط لوله نفت خام مارون- اصفهان در کشور و تأمین خوراک پالایشگاه های اصفهان، تهران و تبریز با استفاده از این خطوط از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران-منطقه اصفهان، کارشناس امور انرژی سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه رئیس امور مکانیک مهندسی و طرح های شرکت از خط مارون-اصفهان بازدید کردند.

وی در تشریح اهداف این بازدید، گفت: با اجرای پروژه تعویض ۶۷ کیلومتر خط لوله ۳۰ اینچ مارون-اصفهان در سال ۹۴ موافقت گردید که به دلیل برخی از مشکلات آغاز پروژه به تعویق افتاد، بر این اساس تصمیم گرفته شد تا از نزدیک از محل اجرای پروژه و مشکلات و موانعی که در مسیر آن وجود دارد بازدید بعمل آید.

جواد عبدی با اشاره به اهمیت انتقال ایمن و پایدار خطوط لوله نفت خام مارون- اصفهان در کشور و تأمین خوراک پالایشگاه های اصفهان، تهران و تبریز با استفاده از این خطوط، گفت: علاوه بر بازدید از محل اجرای پروژه تعویض ۶۷ کیلومتر از خط لوله بین مراکز انتقال نفت شماره ۱ و ۳، از کیلومتر ۳۸۰ الی ۴۳۰ بین مراکز انتقال نفت شماره ۶ الی ۷ که قرار است پروژه تعویض پوشش اجرا شود، بازدید شد.

وی اظهار داشت: تخصیص اعتبار این گونه پروژه ها با توجه به استراتژیک و اورژانسی بودن، اولویت بندی می شوند و طرح هایی که از اهمیت بالایی برخوردار و برای کشور سودآور هستند در اولویت قرار می گیرند.

عبدی ادامه داد: طبق نظر مسئولین منطقه و با توجه به بازدید انجام شده از این خط و قرارگیری بخشی از آن در مجاورت مناطق مسکونی و صنعتی لازم است برای تغییر این مسیر اقدام شود.

رئیس امور مکانیک مهندسی و طرح ها و مسئول پروژه تعویض ۶۷ کیلومتر خط مارون - اصفهان در ادامه، گفت: این خطوط لوله قدمتی بیش از ۴۰ سال دارد و تعویض بخشی از قسمت های آن، همچنین تعویض پوشش و تعمیرات آن جهت انتقال ایمن و پایدار لازم است.

 امیرحشمت سیف بیان داشت: حد فاصل مراکز انتقال نفت مارون ۱ و ۳ به لحاظ نتایج پیگرانی و برخی از ملاحظات در اولویت اول قرار گرفته است.

وی به شرایط محیطی سخت عبور خط لوله انتقال نفت مارون-اصفهان اشاره کرد و گفت: مجاورت این خط با سدهای مهم کشور از جمله کارون ۳ و ۴ و همچنین عبور از بستر رودخانه و مجاورت با روستاها و شهرهای اطراف، اهمیت ایمن سازی و مقاوم سازی را دو چندان می کند، بنابراین مسئولین باید نسبت به این مهم جدیت خاصی داشته باشند.

سیف پیرامون انتخاب پیمانکار این پروژه، گفت: طی فراخوان، تعداد ۶۱ شرکت اعلام آمادگی کردند که پس از ارزیابی ۱۶ شرکت توانستند امتیاز لازم را کسب کنند که از این تعداد پیمانکار برنده مناقصه مشخص و بزودی پروژه را آغاز خواهد کرد.

کد خبر 312267

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.