عملیات مرمت دومین خانه تاریخی در محدوده "ارگ تاریخی نهچیر" آغاز شد

مبارکه- ررئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مبارکه از آغاز عملیات مرمت دومین خانه ارگ تاریخی نهچیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان مبارکه، ولی‌الله رهبری با اشاره به عملیات مرمت دومین خانه اگر تاریخی نهچیر اظهار داشت: عملیات مرمت دیوار و پشت‌بام ضلع شرقی خانه دوم ارگ نهچیر با اعتباری بالغ‌ بر ۸۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارت ملی توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان مبارکه آغاز شد.

وی گفت: این ارگ تاریخی متعلق به اواخر دوره صفویه بوده و دارای وسعتی بالغ‌ بر ۱۸ هزار مترمربع، به‌عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی، متشکل از هشت حیاط و خانه، قسمت اداری، مجموعه اسطبل، انبار، هشتی‌ها، دالان‌های تودرتو، چهار عدد برج کبوتر، سه عدد برج نگهبانی، بادگیرها، یخچال، همراه با تزئینات گچ‌بری، نقاشی‌های گل و مرغ و مقرنس‌کاری است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مبارکه اضافه کرد: همچنین یکی از حیاط‌های این ارگ بااعتباری در حدود ۶۰ میلیارد ریال توسط شهرداری مبارکه مرمت و در آینده نزدیک با کاربری اقامتگاه و رستوران سنتی به بهره‌برداری می‌رسد.
ارگ نهچیر مبارکه با قدمت پیش از صفویه در دوران قاجار مرمت شد و گسترش یافت. ساخت این قلعه بصورت مربعی شکل بوده که چهار بُرج کبوتر در چهار گوشه آن قرار داشته و در قدیم از آن بعنوان راهدارخانه ای برای تامین امنیت مسیر سمیرم و شهرضا به لنجان و مرکز خرید و فروش اهالی منطقه با انبارهایی از برنج و گندم استفاده می شده است.
از مجموعه آثار معماری ایرانی در این بنا می توان به بادگیر، حیاط، اندرونی، انواع تالار، حوض، هشتی، دالان، اتاق های سه دری و پنج دری، ایوان، حمام عمومی تاریخی، مسجد، قنات و… اشاره کرد.
در سال های اخیر با توجه به فرسایش و تخریب شدید و در شُرف نابودی قرارگرفتن این بنا، شهرداری مبارکه با خرید بخشی از این قلعه اقدام به مرمت و بازسازی زیربنای آن با اعتبار حدود چهار میلیارد تومان کرد.
تاکنون ۸۰ درصد این قلعه بازسازی شده و آماده بهره برداری بعنوان مرکز تفریحی و اقامتی گردشگران است.
نخستین جشنواره بزرگ فرهنگی، هنری نوروزگاه مبارکه از دوم تا سیزدهم فروردین ۱۳۹۶ از ساعت ۱۶ الی ۲۲ با اجرای برنامه های شاد و متنوع در ارگ تاریخی نهچیر، برگزار شد.
در شهرستان مبارکه بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده که ۳۵ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
قلعه نهچیر دارای وسعت ۲۰ هزار مترمربع و زیربنای بیش از هفت هزار مترمربع است که از لحاظ سبک معماری بصورت قرینه بوده و قسمتی از آن دارای سبک معماری زندیه و قسمتی مربوط به دوران صفویه و اوایل دوره قاجار است.
مالکیت این قلعه پیشتر بصورت خصوصی بود که اکنون توسط شهرداری مبارکه خریداری شده است.
دورتادور قلعه برج های متعددی قرار دارد و ارتفاع دیوار قلعه حداقل هفت متر و پهنایش حداقل یک متر است که در بعضی موارد به ۲ متر هم می رسد.
این قلعه در یازدهم مرداد ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۹۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. /

کد خبر 312226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.