درمان کمردردهای مزمن با "مگنت تراپی"/80 درصد افراد در طول عمر خود کمر درد را تجربه می کنند

طی ۱۰ سال گذشته، استفاده از مگنت درمانی به طور گسترده‌ در سراسر مورد استفاده قرار گرفته است. این روش درمانی، بیش از همه توسط متخصصین طب فیزیکی برای درمان مشکلات مفصلی و درد کمر تجویز می‌شود.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا، مگنت درمانی (مغناطیس درمانی) قدمتی دست کم دو هزار ساله دارد. در واقع مگنت تراپی یک روش ایمن و غیرتهاجمی است که در آن از میدان‌های مغناطیسی به منظور ایجاد تاثیرات درمانی در بدن استفاده می‌شود. این روش موجب تسریع روند طبیعی بهبودی و بازسازی بافت‌ها در بدن شده و به شیوه‌ای طبیعی درد بیمار را کاهش می‌دهد.

این در حالی است که میدان‌های الکترومغناطیسی پالسی به دلیل القاء تغییرات الکتریکی در اطراف و داخل سلول بر رفتار سلولی تأثیر می‌گذارند. خون رسانی بهتر، فشار اکسیژن را افزایش می‌دهد و به فعال‌سازی و تکثیر سلول‌ها می‌انجامد. در نتیجه انتقال بهتر کلسیم جذب آن را در استخوان‌ها افزایش می‌دهد، وضعیت غضروف مفاصل را بهبود می‌بخشد و از شدت درد می‌کاهد.

با این شیوه درد حاد و حتی مزمن یا ناشی از پوکی استخوان نیز کاملا تسکین می‌یابد. در واقع مگنت‌تراپی یک روش درمانی مکمل یا جایگزین است که در آن از میدان‌های مغناطیسی برای درمان بیماری‌ها یا مشکلات دیگر بدن استفاده می‌شود. در این روش آهن‌رباهای الکترومغناطیسی یا آهن‌رباهای دائمی نزدیک به بدن قرار داده می‌شوند و موجب ترمیم سریع‌تر استخوان‌ها، کاهش درد و تاثیرات درمانی دیگری می‌شوند.

در خصوص مگنت درمانی و مزایای این شیوه درمانی  با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز" به گفتگو پرداختیم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

روش تأثیرگذاری انرژی مغناطیسی به چه صورت است و این شیوه چگونه به کاهش درد کمک می کند؟

از آنجایی که لازمه انتقال درد، فعالیت الکتریکی عصب و سلول‌های عضلانی است، با قرار دادن آهن‌رباها در مکان مناسب می‌توان روند انتقال درد را مسدود کرد یا در صورت آسیب دیدگی بهبود را تسریع کرد. آهن‌رباها را می‌توان به صورت ثابت و غیرمنقطع (درمان به شیوه استاتیک) یا با دستکاری میدان مغناطیسی (مگنت درمانی پالسی) به کار برد.

فرکانس فعال PSWT و SWD  یکسان یعنی حدود ۲۷٫۱۲ مگاهرتز است. پالس خروجی دستگاه به گونه‌ای است که زمان روشن بودن بسیار کوتاه‌تر از زمان خاموش بودن باشد تا نیروی متوسط دریافت شده توسط بیمار حتی در زمان اعمال پیک نیرو، یعنی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ وات در دستگاه‌های مدرن یا حتی ۱۰۰۰ وات در بعضی دستگاه‌های پیشرفته، نسبتا اندک باشد که می توان با توجه به قابل کنترل بودن دستگاه متوسط نیروی دریافتی و همچنین پارامترهای پالسی حاکم بر روش تحویل انرژی را تغییر داد.

مزایای مغناطیس درمانی برای درمان دردهای مفصلی نسبت به سایر روش ها چیست؟

مزایای این شیوه درمانی شامل موارد زیر است:

اثر مثبت بر غشاء سلولی (تسهیل تبادل یون‌های ضروی مانند سدیم و پتاسیم)، تسریع فرایند التیام، کاهش التهاب و تورم، کاهش کبودی، سریع‌تر جوش خوردن شکستگی و تسکین درد.

همچنین اثرهای بالینی مگنت درمانی در اصل به مراحل ترمیم و التهاب بافت‌های نرم عضلانی اسکلتی مربوط می‌شود. اثرهای فهرست شده شباهت قابل توجهی به اثر اولتراسوند و لیزر درمانی دارد، البته این شباهت با توجه به نوع یکسان عملکرد آنها چندان مایه شگفتی نیست. باید توجه داشت که تفاوت شاخص کاربرد بالینی بیش از نتایج به دست آمده به محل جذب انرژی مربوط می‌شود.

علل عمده کمر درد چیست و چه هنگامی افراد به کمر دردهای مزمن مبتلا می شوند؟

کمر درد علل گوناگونی دارد. در اکثر موارد کمر درد منشأ عضلانی اسکلتی دارد و کمر درد غیراختصاصی نامیده می‌شود. این نوع آسیب دیدگی‌های کمر به ویژه در صورت بروز ناگهانی درد هنگام انجام فعالیت‌های تحمیل کننده بار بر ستون فقرات، پی‌آمد کشش‌های عضلانی، کشیدگی رباط و اختلال در عملکرد مفصل ایجاد می شود.

این در حالی است که حدود هشتاد درصد افراد در برهه‌ای از زندگی خود دچار کمر می‌شوند، به گونه ای که کمر درد یکی از رایج‌ترین دلایل مرخصی گرفتن و مراجعه به پزشک یا متخصص فیزیوتراپی است. اما با افزایش آگاهی، اطلاع از روش‌های مراقبت از کمر و انجام تمرین‌ها و ورزش‌های مناسب می‌توان از ابتلا به کمر درد جلوگیری کرد.

کمر درد مزمن با توجه به طول مدت تجربه درد، یعنی استمرار درد به مدت بیش از ۳ ماه شناخته می‌شود. درد مزمن غالبا پیشرونده است و تعیین دلیل بروز آن دشوار است.

مگنت درمانی چگونه به کمک مبتلایان به کمردردهای مزمن می آید و این افراد چه مدت باید تحت درمان قرار گیرند؟

درد مزمن کمر غالباً پی‌آمد عملکرد نامناسب شبکه‌های عصبی کوچکی است که در اثر التهاب عصبی درونی آسیب دیده‌اند. تحریک مغناطیسی پالسی با شدت بالا (HIPMS) به شیوه‌ای غیرتهاجمی نورون‌ها را غیرقطبی می‌کند و بهبود آسیب دیدگی را شتاب می‌بخشد. مگنت درمانی تسکین درد را برای بیماران دچار کمر درد پس از جراحی یا سانحه، دیستروفی رفلکسی سمپاتیک، نوروپاتی محیطی، سندرم خروجی صدری و اندومتریوز به ارمغان می‌آورد.

 موضع دردناک حداکثر ۶ جلسه و در هر نوبت حدود ۱۰ دقیقه در معرض میدانی به قدرت ۱٫۱۷ تسلا با سرعت ۴۵ پالس در دقیقه قرار می‌گیرد. در یکی از مطالعات انجام شده، درد یک بیمار پس از ۴ جلسه مگنت درمانی تسکین یافت و حداکثر میزان فروکش کردن درد پس از ۳ ساعت درمان رخ داد. در هر حال تمامی بیماران تسکین درد را تجربه کردند. درد ۲ بیمار کاملا از بین رفت و درد ۳ بیمار تاحدی به مدت ۴ ماه تخفیف یافت. تسکین درد باقی بیماران ۸ تا ۷۲ ساعت دوام داشت.

اگرچه تأثیر مگنت درمانی بر تسکین کمر درد حاد چشمگیر است، اما این روش بیشتر برای کمر درد مزمن کاربرد دارد. این در حالی است که درد اکثر بیماران دچار کمر درد حاد پس از زمانی کوتاه بهبود می‌یابد.

شیوه مگنت درمانی برای تسکین درد در چه مواردی با محدودیت مواجه می شود و به کارگیری آن جایز نیست؟

در واقع افردی که تحت این روش درمانی قرار می گیرند باید در صورت تشدید تدریجی فتق دیسک و علائم عصبی یا اختلال در عملکرد مثانه یا روده بی‌درنگ با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند.

از به کارگیری این روش در نواحی اپی‌فیز، دو سر استخوان، کودکان باید پرهیز شود.

همچنین از به کارگیری مگنت درمانی در بافت‌های خاص مانند چشم باید پرهیز شود.

نکته آخر اینکه توصیه می‌شود دیگر دستگاه‌های برق درمانی، به ویژه وسایل تحریک الکتریکی، در فاصله دست کم ۲ متری از دستگاه PSWT نگه داشته شود.

کد خبر 312204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.