کاهش توسعه اشتغال در صنایع سنگین اصفهان/در راه‌اندازی هتل‌های گردشگری عقب مانده‌ایم

کارشناس اقتصادی و فعال حوزه صنعت در اصفهان گفت: اکنون با بهره‌وری خیلی پایین و نبود بازار رقابت ظرفیت توسعه اشتغال در صنایع سنگین استان اصفهان کاهش یافته است.

داوود صافی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری لازمه اشتغال است، اظهار دشت: در برخی صنایع سنگین برای ایجاد یک ربع ساعت کار باید یک تا ۱.۵ میلیون تومان سرمایه‌گذاری شود و اکنون توسعه اشتغال در صنایعی مثل فولادمبارکه، ذوب‌آهن و پتروشیمی با بهره‌وری خیلی پایین و نبود بازار رقابت نمی‌توان حساب باز کرد.

وی افزود: اکنون ظرفیت اشتغال در صنایع سنگین استان اصفهان نداریم، این صنایع حتی نمی‌توانند این سطح از اشتغال موجود را حفظ کنند و چه برسد اشتغالزایی جدید ایجاد کرده و تولید داخلی را رونق دهند.

کارشناس اقتصادی و فعال حوزه صنعت در اصفهان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری امروزه به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی کشورها شناخته می‌شود، بیان داشت: بر این اساس بسیاری از کشورها برای بهره‌برداری بیشتر از این صنعت سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در این حوزه انجام داده‌اند.

وی پیرامون اینکه استان اصفهان به عنوان ۱۰ شهر برتر گردشگری دنیا مطرح است، تصریح کرد: اصفهان یکی از ۱۰ شهر زیبای جهان سرشار از آثار هنری و تاریخی است و حرکت به سمت رونق صنعت گردشگری در این قرن بیش از صنایع فعلی سنگین استان چه در ارتقا ظرفیت و چه توسعه اشتغالزایی نقش دارد.

صافی افزود: طبیعی است که در کنار جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی هر کشور رشد این صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری فراوان در ساخت و تجهیز زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله اماکن اقامتی، رفاهی و سیستم حمل نقل هوایی، زمینی و دریایی است، اما استان اصفهان نسبت به تمام پتانسیل‌ها، کمترین رشد را در این موارد اساسی توسعه گردشگری داشته است.

اصفهان در راه‌اندازی هتل‌های گردشگری از استان‌های همجوار عقب‌تر است

وی گفت: استان اصفهان با وجود ظرفیت‌های مختلف در حوزه گردشگری نظیر اماکن تاریخی، جاذبه‌های طبیعی، اقوام و سنت‌های مختلف می‌تواند نقش تاثیرگذار و بی‌بدیلی داشته باشد، اما اکنون برای ساخت و ساز و راه‌اندازی هتل‌های گردشگری از استان‌های مشهد، تبریز و شیراز بسیار عقب‌تر است و حتی سرمایه‌گذاران داخلی اصفهان هم هنوز نتوانسته‌اند هتل‌های خود را افتتاح کنند.

کارشناس اقتصادی و فعال حوزه صنعت در اصفهان اظهار داشت: با توسعه صنعت جهانگردی، بخش‌های صنعت و کشاورزی با افزایش تقاضا برای صنایع مصرفی و صنایع دستی و بخش ساختمان با افزایش سرمایه‌گذاری در گسترش تاسیسات اقامتی، راه‌ها و جاده‌های مناسب و بخش خدمات با افزایش تقاضا برای بهره‌برداری از امکانات سنتی و مدرن، و خدمات پذیرایی، خدمات حمل ونقل و ارتباطات، انواع خدمات مالی و خدمات آموزشی و فرهنگی و غیره روبه‌رو می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه در این فضا به نظر می‌رسد ما نتوانسته‌ایم جاذبه‌های گردشگری ایران و اصفهان را به یک ارزش تبدیل کنیم پیرامون دلیل این عدم موفقیت، افزود: این اتفاق مهم همکاری ویژه بین وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و ارگان‌ها می‌طلبد.

اصفهان در صنعت گردشگری ۱۵ سال از استان‌های داخلی عقب‌تر است

صافی تاکید کرد: این ارگان‌ها با سخت‌گیری‌های بی‌مورد، عدم همکاری، مانع‌ تراشی و پیچیدگی‌ بروکراسی اداری سبب سرمایه‌گریزی سرمایه‌داران از استان اصفهان می‌شوند و چنین شرایطی سرمایه‌گذار خارجی و داخلی از اقدام خود صرف‌نظر می‌کند و با این اوصاف اصفهان با تمام ظرفیت‌های تامل‌برانگیز و چشمگیر در صنعت گردشگری ۱۵ سال از استان‌های داخل کشور عقب‌تر است.

وی تصریح کرد: ایران کشوری است که جاذبه‌های گردشگری آن بنا بر اظهارنظرهایی که جهانگردان و بازدیدکنندگان از آن داشته‌اند، هر گردشگری را به وجد آورده است. جدا از جاذبه‌های تاریخی که در نوع خود در سطح جهانی بی‌نظیر هستند، وجود برخی موهبت‌های طبیعی چون روستاهای تاریخی و شگرف، میراث غنی و تمدنی، جلوه‌هایی بی نظیر از اکوتوریسم و... هر کدام در نوبه خود می‌تواند توریسم این کشور را با تحولی بزرگ روبه رو سازد.

کارشناس اقتصادی و فعال حوزه صنعت در اصفهان بیان داشت: وضعیت توریسم در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورها حاکی از عدم توسعه یافتگی و وجود تنگناهای زیادی در این بخش است که سیاستگذاری‌های کلان در سطح ملی و نیز تدابیر و سیاست‌های استانی و منطقه‌ای در آن نقش داشته است.

وی گفت: درک درست گردشگری و برداشتن موانع از پیشروی آن مستلزم برنامه‌ریزی‌های اقتصادی- اجتماعی است، چرا که به لحاظ انباشت سرمایه در جوامع توسعه، مسافرت آنان به جوامع توسعه نیافته می‌تواند از جهت ارزآوری و بهبود اوضاع اجتماعی-اقتصادی بسیار موثر باشد اما این امر با چالش‌ها و موانعی روبروست.

صافی افزود: توجه به گردشگری و قرار گرفتن آن در مسیر صحیح و واقعی خود ظرفیت بسیار بالایی برای تحقق شعار سال و رسیدن به منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در زمینه اقتصاد مقاومتی دارد و اقتصاد گردشگری به دلیل ویژگی‌هایی مانند اتکا به تولید داخلی، درون‌زایی و ارتباط با اقتصادهای کوچک و فراگیر توان بالایی برای ارتقای اقتصاد مقاومتی دارد.

کد خبر 312193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.