امسال ۴۰ پروژه مطالعاتی و پژوهشی در حوزه شهرسازی و معماری عملیاتی می شود

به گفته رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در سال جاری 40 پروژه مطالعاتی و پژوهشی در این حوزه عملیاتی می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح پرسش های نو و مسائل پیچیده و چند وجهی در حوزه های مختلف شهری، خاصه شهرسازی و معماری از یک سو و بررسی سایر تجربیات ملی و جهانی در این زمینه از سوی دیگر، معاونت شهرسازی و معماری را بر آن داشت تا اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری را ایجاد کند.

اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در جهت تصمیم سازی، تصمیم گیری، سیاست سازی و سیاست گذاری، طرح ریزی توسعه، مطالعات شهرسازی و بررسی ضوابط شهرسازی و معماری، به عنوان بخشی ضروری، با کمترین توسعه ساختار و تکیه بر امکانات و ظرفیت نیروهای موجود معاونت شهرسازی و معماری، در کنار بهره گیری از توانایی های بالای علمی و تخصصی اساتید و نخبگان تشکیل شده است. راهبردهای پیشنهادی علمی و عملی اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در زمینه های شهرسازی، معماری و برنامه ریزی توسعه شهر می تواند این معاونت را در هدف گذاری، سیاست گذاری، تصمیم گیری و تصمیم سازی به نحو مطلوبی پشتیبانی کند.

در این راستا استفاده از تجربیات شهرداری های جهان در مباحث نوین مدیریت شهری، رصد و پایش تجربیات موفق با هدف ارتقاء سطح آگاهی های پژوهشگران، مدیران و  کارشناسان شهرداری و آشنایی با جدیدترین طرح ها و ایده های جهانی پیرامون مباحث شهرسازی و معماری و برنامه ریزی شهری ضروری به نظر می رسد.

در راستای آشنایی با اقدامات این مجموعه با رئیس این اداره به گفتگو نشستیم که در ادامه گزیده ای از مطالب بیان شده از نظرتان می گذرد.

اصلاح ضوابط شهرسازی و معماری با اجرای پروژه ریزپهنه بندی شهر اصفهان

مشاور و رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا می گوید: در این اداره فعالیت ها در موضوعات مختلفی انجام می شود که مهمترین آنها سلسله نشست راهبردهای شهرسازی و معماری، انتشار نشریه الکترونیکی آموزشی- پژوهشی رصد، انجام  پروژه های مطالعاتی و پژوهشی در حوزه شهرسازی و معماری است؛ بدین ترتیب که موضوعات و ضرورت پروژه ها در کارگروه های مختلف اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری تشخیص داده شده، پروپوزال پروژه ها نوشته و فراخوان انجام پروژه های مطالعاتی و پژوهشی انجام می شود.

فریاد پرهیز اعلام می کند: برای سال ۹۶ حدود ۴۰ پروژه پژوهشی آماده و کار عملیاتی این پروژه ها در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه بررسی زمانی- مکانی جزایر گرمایی کلانشهر اصفهان از جمله  پروژه هایی است که توسط دانشگاه اصفهان عملیاتی شده است، اضافه می کند: در این پروژه که مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد، عوامل موثر بر شکل گیری و گسترش جزایر گرمایی بررسی می شود.

رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان خاطر نشان می کند: موضوع جزایر گرمایی اصفهان در کارگروه محیط زیست و توسعه پایدار عملیاتی شده و هدف این است که پس از شناسایی جزایر گرمایی اصفهان و اینکه کانون این جزایر گرمایی در چه نقاطی قرار دارد، در صدد هستیم با راهبردهای شهرسازی و معماری بتوانیم جزایر گرمایی را کاهش و از به هم پیوستن آنها جلوگیری کنیم.

پرهیز ادامه می دهد: پروژه دیگری که عملیاتی شده، تحلیل مکانی- فضایی فقر شهری است که هدف آن پهنه بندی فقر شهری در کلانشهر اصفهان است تا مناطق برخوردار، نیمه برخوردار و محروم در این طرح به منظور ارتقاء وضعیت ارائه خدمات شهری و بهبود شاخص های کیفیت زندگی مورد شناسایی قرار گیرند.

وی یادآور می شود: در برنامه ریزی های سال ۹۷ با شناسایی مناطق محروم، امکانات بیشتری به شهروندان ساکن در آن مناطق اختصاص داده می شود.

رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان می گوید: یکی از اساسی ترین پروژه های مورد نیاز شهر اصفهان که به دنبال تحقق آن بودیم، پروژه ریزپهنه بندی شهر اصفهان است که این طرح کلان با توجه به موضوع فرونشست زمین در شهرک ولی عصر و محله عاشق آباد، نیاز مبرم شهر اصفهان است و از دیگر نتایج این پروژه حفاظت از بناهای تاریخی و میراث فرهنگی شهر اصفهان است چون ما باید در اصفهان به دنبال رونق صنعت گردشگری به عنوان صنعت پاک باشیم.

پرهیز اصلاح ضوابط شهرسازی و معماری و کاربری هایی که در طرح های توسعه شهری باید لحاظ شود را از دیگر نتایج اجرای این پروژه می داند.

طرح جامع ریز پهنه بندی و مدیریت ریسک لرزه ای نیاز اساسی تدوین ضوابط بلند مرتبه سازی در شهر اصفهان

رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان معتقد است به منظور ساماندهی بلند مرتبه سازی در شهر اصفهان نیاز به ضوابط ویژه بلند مرتبه سازی داریم، تا خروجی پروژه ریزپهنه بندی شهر اصفهان مشخص نگردد تدوین ضوابط ویژه بلند مرتبه سازی امکان پذیر نیست.

وی اظهار می کند: از دیگر خروجی این پروژه این است که می توان از ایجاد کاربری های آسیب پذیر در مناطق پرخطر پیشگیری کرد و کاربری های کمتر آسیب پذیر را از جمله فضای سبز و فضای باز شهری جایگزین آنها کرد.

پرهیز ادامه می دهد: برای تامین اعتبار این پروژه جلسات متعددی با استانداری برگزار شد که بر این اساس این پروژه با شهرداری اصفهان و استانداری اصفهان انجام خواهد شد و شرایط انجام آن در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان مورد تصویب قرار گرفته است.

وی یادآور می شود: اداره مطالعات وبرنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پروژه های دیگری هم در دست اجرا دارد، یکی از آنها پروژه فرونشست زمین است که برای سال ۹۷ برنامه ریزی شده و خروجی ریزپهنه بندی ۵۰ درصد پروژه را پوشش خواهد داد زیرا مباحث زمین شناسی و گمانه های مورد استفاده در پروژه ریزپهنه بندی را می توان برای فرونشست استفاده کرد.

تدوین ضوابط شهر بیوفیلیک در شهر اصفهان عملیاتی می شود

رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه درسال ۹۶ مکان یابی بازارچه های هنرهای سنتی شهر اصفهان تعریف شده و تدوین ضوابط شهر بیوفیلیک در شهر اصفهان عملیاتی خواهد شد، تاکید می کند: ما در شهر اصفهان با مشکلات زیست محیطی حادی رو به رو هستیم و می توانیم شاخص های شهر بیوفیلیک را بومی سازی و از شاخص های لازم برای شهر اصفهان استفاده کنیم.

وی دیگر پروژه عملیاتی شده در این اداره را تدوین ضوابط هنرهای سنتی در شهر اصفهان عنوان کرده و اظهارمی کند:، شهر اصفهان یک شهر تاریخی است و نیاز است هنرهای سنتی آن در بخش های طراحی و معماری، مبلمان و المان های شهری مورد استفاده قرار گیرند.

وی به برگزاری سلسله نشست راهبردهای شهرسازی و معماری شهر اصفهان اشاره و تصریح می کند: تاکنون ۱۹ نشست آن برگزار شده است و بیستمین نشست که پیرامون موضوع پیشگیری از وقوع بحران های شهری با رعایت الزامات شهرسازی و معماری است و ۱۶ مردادماه سال جاری در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می شود، از وجود دکتر نادی- مشاور سازمان مدیریت بحران و معاون تاب آوری شهر تهران استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در این نشست ها از اساتید خارجی و داخلی استفاده می شود و تفاهم نامه های مختلفی با دانشگاه های مختلفی همچون علم و صنعت، تهران، اصفهان، هنر اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس منعقد شده تا از نظریات استادان این دانشگاهها برای موضوعات شهرسازی و معماری استفاده کنیم، ادامه می دهد: تاکنون از ۱۹ نشست برگزار شده، تعداد ۶ نشست با دانشگاه های خارجی از جمله دانشگاه های انگلستان، امریکا، فرانسه و آلمان برگزار و زمینه های تبادل اطلاعات علمی فراهم شده است.

پرهیز هدف از برگزاری این نشست ها را انتقال تجربیات در زمینه شهرسازی و معماری و برنامه ریزی شهری دانست تا تجربه های موفق در موضوعات مختلف را در اختیار کارشناسان و مدیران شهری قرار دهیم؛ می گوید: البته در کنار آن کارگروه های دهگانه در معاونت شهرسازی و معماری وجود دارد از جمله: کارگروه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل، کارگروه گردشگری، توسعه پایدار شهری و زیست محیطی، شهرایرانی- اسلامی، آینده پژوهی، مسکن و ساخت و ساز که در این کارگروهها موضوعات مختلفی بررسی و عملیاتی می شود.

وی یادآور می شود: در نشست های تخصصی هم که در سطوح کارشناسان و مدیران شهری مرتبط با موضوع و به صورت محدود برگزار می شود، مسأله محور بودن موضوعات و نتیجه گرا بودن این نشست ها مورد تاکید است.

وی به انتشار نشریه الکترونیکی آموزشی- پژوهشی رصد اشاره و خاطرنشان می کند: با انتشار نشریه الکترونیک رصد در صدد هستیم تا جدیدترین رویکردها و موضوعات شهرسازی و معماری در سطح جهان رصد و در اختیار مدیران و کارشناسان قرار گیرد تا زمینه بومی سازی آن فراهم گردد.

رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان همچنین به راه اندازی فصلنامه علمی- تخصصی شهرسازی و معماری  پایش اشاره کرده و بیان می کند: با تهیه سامانه فصلنامه و اخذ مجوزات لازم زمینه جهت چاپ مقالات تخصصی طی فرایند داوری های لازم فراهم می شود.

پرهیز اضافه می کند: تاکنون در بخش تدوین کتاب، اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری از تألیف اساتید برتر در موضوعات شهرسازی و معماری حمایت کرده است و در رویکرد جدید با هدف تولید علم  وارد بحث تألیف شده و به عنوان مثال کتاب رقابت پذیری شهری برای اولین بار در کشور توسط اداره مطالعات وبرنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تدوین شد و امید است از این طریق گامی اساسی در تدوین کتب شهرسازی و معماری توسط این اداره برداشته شود.

وی ادامه می دهد: در سال گذشته تعداد ۱۰ جلد کتاب توسط این اداره تألیف شده و انتشار این کتاب ها با توجه به رایزنی های انجام شده جهت تامین هزینه انتشار توسط انتشارات معتبر در تهران، برای شهرداری اصفهان هیچ گونه هزینه مالی در برنداشته است و تمام هزینه ها را انتشارات تهران متقبل می شود.

کد خبر 312160

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.