خیرخواهی، عفو و گذشت، سبک زندگی دینی در سیره نبوی است

لنجان_امام جمعه باغبادران گفت: از دیدگاه نبی مکرم اسلام(ص)، عفو و گذشت در دنیا و آخرت آثار و برکات فراوانی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عزت و سربلندی اشاره کرد.

حجت الاسلام علیرضا فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره به اهمیت سبک زندگی اسلامی و توجه به اصول اخلاقی زندگی گفت: یکی از اصول سبک زندگی اسلامی، اصل عفو و گذشت در زندگی است و در اصل این صفت را خدای متعال در حق بندگان خود اعمال کرده است.

وی افزود: خداوند متعال در عین حالی که از اعمال ورفتار بندگان خود به خوبی اگاهی دارد ولی برای تربیت و زمینه رشد انان از صفت عفو و گذشت خود استفاده کرده تا بندگان خود بدانند عقویت در برابر خطاکار اولین راهکار نیست بلکه اخرین راهکار است.

امام جمعه باغبادران تصریح کرد: خداوند متعال در سوره شوری ایه ۲۵ می فرماید  وَ هُوَ الَّذی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ یَعْفُوا عَنِ السَّیِّئاتِ وَ یَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ خدای شما کسی است که توبه وطلب ببخشش را از بندگانش قبول می کند واز بدی های انان می گذرد در حالی که خدا به کارهای بندگان خود دانا واگاه است.

وی ادامه داد: در همین سوره ایه ۳۰ هم می فرماید وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیرٍ تمام بلکه اکثر گرفتاری های انسانها ومطائبی که به انان می رسد بخاطر خطاهای خود انان است این در حالی است که خدای متعال باز تخفیف قائل شده و از بسیاری از خطاهای ما در می گذرد والا اگر می خواست به اندازه خطاهای ما  ما را عقاب کند لحظه ای ارامش نداشتیم.

فرهنگ اضافه کرد: وقتی خداوند متعال این صفت را در حق بندگانش این هم برای تربیت وجلوگیری از دور شدن بنده از خالق خود اعمال می کند پس شایسته است که ما هم به این اصل تربیتی واخلاقی نسبت به بندگان خدا هم توجه کنیم و با بندگان خدا هم با صفت انتقام جوئی وبرخورد خشن روبرو نشویم.

وی عنوان کرد: در ایه ۲۲ سوره نور خداوند متعال می فرماید وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ  یمدیگر را ببخشید  و از همدیگر در گذرید ایا دوست ندارید که خداوند هم از خطاهای شما در گذرد.

امام جمعه باغبادران بیان کرد: عفو و گذشت به اندازه ای اهمیت دارد که پیامبر اکرم(ص) کسانی که اهل عفو وگذشت نباشند را جزو اصحاب واقعی ودوستداران واقعی خود نمی داند و می فرماید در عمل از من نیست کسی که این صفت را نداشته باشد هر چند در لفظ بگوید من پیرو پیامبر هستم.

وی خاطرنشان کرد: پیامبر صلی الله علیه واله فرمودند عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام  عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه واله  قَالَ ثَلَاثٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ فَلَیْسَ مِنِّی وَ لَا مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا هُنَّ قَالَ حِلْمٌ یَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجَاهِلِ وَ حُسْنُ خُلُقٍ یَعِیشُ بِهِ فِی النَّاسِ وَ وَرَعٌ یَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِی اللَّهِ عَزَّ وَ جَل، سه صفت است که اگر کسی نداشته باشد نه پیرو من است نه خدای من و ان این است که حلم وبردباری داشته باشد  که به سبب ان جهل جاهل را به خود او برگرداند، دوم اینکه  خلق نیکو داشته باشد یعنی اخلاقی که به سبب ان در بین مردم زندگی کند وسوم اینکه تقوا وپاکدامنی که او را از گناهان دور  گرداند.

فرهنگ با اشاره به اینکه سیره امامان کینه شخصی نبود بلکه عفو و گذشت برای بیدار کردن افراد بود، گفت: سیره وروش امامان ما این بوده که وقتی کسی در حق شخصی انان ظلم می کرد با بزرگواری وبیدار کرده افراد از کنار انان می گذشتند نه با روحیه کینه وانتقام جوئی ولی در برابر مومنان سعی می کردند انان را با عفو گذشت تربیت کنند.

وی متذکر شد: امام صادق (ع) فرمودند در مدینه مردی بود دلقک که مردم را میخندانید، گفت این مرد را نتوانستم بخندانم مقصودش علی بن الحسین (ع) بود فرمود علی (ع) میگذشت دو غلام همراهش بود چون چشم آن دلقک باو افتاد ردای آن حضرت در بر گرفت و رفت و آن حضرت توجهی نکرد آن مسخره را دنبال کردند و رداء را از او گرفتند و آوردند و بدوش او انداختند بآنها فرمود این کیست؟ گفتند مردیست دلقک که مردم را میخنداند، فرمود بگوئید برای خدا روزیست که در آن مردم‌ بیهوده زیان کارند یَا وَیْحَکَ إِنَّ لِلَّهِ یَوْماً یَخْسَرُ فِیهِ الْبَطَّالُون.

امام جمعه باغبادران یاداور شد: اهمیت صبر وب ردباری و دلی بی کینه ان قدر زیاد است که لقمان حکیم می فرماید عَدُوٌّ حَلِیمٌ خَیْرٌ مِنْ صَدِیقٍ سَفِیه‌  یعنی دشمن  انسان که بردبار وصبوری بهتر است از دوستی که نادان است وبا نادانی با انسان برخورد می کند، چرا که دوست با نادانی خود ضربه ای که به انسان می زند مخالف انسان به انسان اگر صبور وبردبار باشد نمی زند.  

وی اذعان کرد: حضرتعلی علیه السلام در مواجهه با دشمن وچگونگی برخورد با او جمله ای بسیار حکمیانه وتربیت کننده دارند ومی فرمایند  إِذَا قَدَرْتَ عَلَی عَدُوِّکَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُکْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَیْه‌  وقتی بر دشمن خود غلبه پیدا کردی از او درگذر تا این بشود شکری برای غلبه تو بر او یعنی وقتی بر دشمن خود مسلط شدی ناجوانمردانه با او برخورد نکن در همان برخورد هم برای خدا بر خورد کن یعنی تا می شود دشمن خود را هم قصد اصلاح داشته باشد وبا روحیه گذشت با اوبرخورد کن باشد که او از این برخورد عالمانه تو هدایت شود وحتی اگر هدایت هم نشود او را شرمنده کرده ای.

قرهنگ تصریح کرد: نمونه این مهم تسلط حضرت بر شریعه در جنگ با معاویه بود که وقتی معاویه مسلط شد اب را به روی امام و یارانش بست ولی وقتی حضرت مسلط شد هر چند اصحاب گفتند نوبت ما است اب را ببندیم ولی حضرت فرمود بگذارید اب بردارند یا نبرد حضرت با عمربن عبدود که اب دهنی که بر صورت حضرت درزمانی که حضرت بر سینه این پهلوان مغرور عرب نشسته بود را مشاهده کرد حضرت بلند شد قدم زد تا سر او را برای خدا از تن جدا کند.

وی ادامه داد: معصومین (ع) در زندگی خودشان در شهرها با مخالفان خود هم با روی باز و صبر وبردباری وحلم برخورد می کردند تا شاید انان هدایت شوند.

امام جمعه باغبادران در پایان با طرح این سوال که اگر هم کیشان و کسانی هم عقیده ما هستند در دین با ما جاهلانه برخورد کردند چه کنیم؟ گفت: جواب این سوال را نیز با کلام نورانی علی علیه السلام در نهج البلاغه می دهیم که می فرماید عَاتِبْ أَخَاکَ بِالْإِحْسَانِ إِلَیْهِ وَ ارْدُدْ شَرَّهُ بِالْإِنْعَامِ عَلَیْه‌ اگر برادر دینی تو نسبت به تو ظلمی کرد او را اگر خواستی عتاب و توبیخ کنی با احسان و خدمت به او عتاب کن.

کد خبر 312127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.