ورود مسائل سیاسی به عرصه موسیقی سبب دلزدگی مردم و هنرمندان است

نخستین نشست ماهانه خانه موسیقی حوزه هنری با حضور اساتید برجسته موسیقی اصفهان در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، مدیریت این جلسه با امید قبادی مدیر خانه موسیقی حوزه هنری استان اصفهان بود. در این جلسه سیدرضا طباطبایی و تقی سعیدی از اساتید آواز، خلیل ملکی نی نواز پیشکسوت، حامد یونسی مدیرگروه رشته موسیقی دانشگاه سپهر، حمیدرضا حسن پور نوازنده تار و سه تار، حسن منصوری نوازنده نی و وطن دوست از اساتید موسیقی آذربایجان حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

قبادی در خصوص نشست های ماهانه خانه موسیقی گفت: پس از تشکیل شورای جدید موسیقی از این پس قرار است با حضور اساتید مطرح، فصل جدید نشست های موسیقی با ارائه مباحث کاربردی برگزار شود و این نخستین نشست از این سلسله نشست ها است.

وی افزود: اتفاقاتی که در خصوص موسیقی در جامعه می‌افتد به بالا منتقل شده و به مرور و طی سالها سبب انجام تحولاتی می شود.

سپس حمیدرضا حسن‌پور به بیان سوالاتی همچون جهانی شدن یعنی چه؟ آیا در هنرهای دیگر جهانی شدن اتفاق افتاده است؟ پرداخت و عنوان کرد در موسیقی جهانی دو نوع موسیقی بولد میوزیک و فیوشن وجود دارد که در بولد میوزیک اکثر موسیقی های غیرغربی مانند لهستانی، آفریقایی ، موسیقی کلاسیک غیرغربی، مراکشی، ترکی، عربی، هندی و چینی و یا حتی موسیقی محلی بسیاری از کشورها وجود دارد که طیف وسیعی از طرفداران را نیز دارد و فیوشن نیز انواع موسیقی ترکیبی را شامل می شود که به نوعی گفتمان تمدن ها در آن رخ می دهد.

وی ادامه داد: این نوع موسیقی در آمریکا بسیار طرفدار دارد و طرفداران موسیقی کلاسیک در آمریکا یک هشتم طرفداران موسیقی بولدمیوزیک هستند.

وی تصریح کرد: از نظر مخاطب موفق ترین موسیقی ایران موسیقی پاپ است اما باید دید کدامیک از انواع موسیقی ایران(کلاسیک و سنتی ، محلی و پاپ ) قابلیت جهانی شدن را دارد.

حسن پور با مطرح کردن ۵ سوال اساسی در رابطه با جهانی شدن خاطرنشان کرد: در عرصه جهانی شدن باید از خود بپرسیم آیا موسیقی ما قابلیت جهانی شدن را دارد یا نه؟ کدام موسیقی جهانی است؟ موسیقی که در فستیوال ها مدال می گیرد یا موسیقی که در صدر فروش و مخاطب است؟ سوم اینکه آیا ما برای جهانی شدن احتیاج به تغییر موسیقی خود داریم یا نه؟ آیا جهانی شدن تأثیری بر موسیقی ما می گذارد یا نه؟ پیامدهای جهانی شدن چقدر مثبت و چقدر منفی است؟

در ادامه حامد یونسی با اشاره به تأثیرات غرب در موسیقی ایران گفت: با سفر شاهان قاجار به اروپا و ورود سازهای غربی و همچنین خط نت، قدوم موسیقی با امکان ضبط صدا همراه بود.

وی افزود: ما در موسیقی از غرب تأثیرپذیر هستیم و این اثرپذیری را می توان در سازها و آگاهی از علوم موسیقی و شکل گیری ارکستر به وضوح دید. البته موسیقی ما در باب جهانی شدن در زمینه مباحث علمی موسیقی پیشرفت هایی داشته است ولی باید دید که این جهانی شدن به نفع ایران است یا به ضرر ما و تا چه اندازه نیازهای جامعه مقصد در این جهانی شدن لحاظ می شود.

حسن منصوری در ادامه خاطرنشان کرد: چنانچه سئوالات را در زمینه جهانی شدن زیاد کنیم پراکندگی ایجاد می شود پس بهتر است در این بحث به دو یا سه سوال بپردازیم و بر روی آن تمرکز کنیم.

سپس خلیل ملکی خاطرنشان کرد: باید دید آیا جهانی شدن یک موسیقی در دنیا شرایط خاصی داشته است یا اینکه شرایط مختلف یک کشور سبب جهانی شدن موسیقی آن شده است؟

یکی از حضار در این نشست گفت: هرجا که پای تخیل در هنر بوده ما پیشرفت می کنیم اما در زمینه ابزار موفق نبوده ایم و اقتصاد نیز جایگاه مهمی در موسیقی جهان دارد و باید به سلایق مخاطب که توده است اهمیت داد زیرا توده مردم یعنی پول بیشتر و پول بیشتر یعنی رونق اقتصادی موسیقی.

حسن پور تصریح کرد: متخصصان موسیقی هنوز نقطه اشتراکی بر روی جهانی شدن و تعریف آن ندارند، پس شاید بهتر باشد نخست تعریفی از جهانی شدن ارائه شود.

یکی دیگر از حضار در این جلسه افزود: آیا باید به موسیقی دید هنر داشت یا صنعت؟ اگر صنعت باشد که بیشترین درآمد را در جهان دارد اما در ایران درآمدزا نیست و این صنعت نیاز به امکاناتی برای رشد دارد که هزینه بر است و متاسفانه در ایران بیشتر در زمینه موسیقی سلیقه ای کار می شود و باید موسیقی را بهتر به جامعه بشناسانیم و دید مردم را عمیق تر کنیم.

به نظر یکی دیگر از حضار محتوای موسیقی ایرانی قابلیت جهانی شدن را دارد و نباید مسائل سیاسی و اقتصادی را به آن وارد کرد زیرا سبب دلزدگی هنرمندان و مهاجرت موسیقی دانان می شود.

فرد دیگری از حاضران در نشست معتقد بود که ایرانیان خود آشنایی چندانی با موسیقی ایرانی ندارند پس انتظار گسترش آن در سطح جهانی را نباید داشته باشیم و بهتر است ابتدا موسیق خود را بومی سازی کنیم.

یکی دیگر از حضار تصریح کرد: یک زمانی موسیقی ایران جهانی بوده است و امروزه نیز با تکیه بر علم می تواند جهانی شود و تنها نیاز به تبلیغ و ابزار رسانه ای دارد.

حامد یونسی جهانی شدن موسیقی را توجه دادن به موسیقی ایران و معرفی آن دانست و گفت: قطعا پس از معرفی و توجه دادن به موسیقی ایرانی از نظر اقتصادی نیز موسیقی رشد خواهد کرد. جهانی شدن نیز به معنای صادر کردن موسیقی به دیگر کشورها نیست بلکه به معنای معرفی موسیقی است.

وی ادامه داد: ابتدا باید موسیقی ایران بومی شود یعنی تعداد بیشتری از افراد با آن آشنا شوند و آن را بنوازند و در تمامی ژانرها آن را گسترش داده و از نظر بودجه نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی موزیسین ها را سفیران فرهنگی ایران دانست و افزود: آنان وظیفه فرهنگ سازی را برعهده دارند. اجراهای شخصی در فستیوال ها و حضور هنرمندان ایران در اروپا مهم است اما گاه سلیقه ای بوده است.

حسن منصوری موسیقی را نیاز روحی تمامی افراد دانست و گفت: ما باید ببینیم چه سهمی از موسیقی جهانی داریم و چقدر می توانیم فرهنگ موسیقی جهان را تحت تأثیر قراردهیم.

وی افزود: البته فضای مجازی نمی تواند معرف صحیحی برای موسیقی اصیل ما باشد و بسیاری از موسیقی هایی که در این فضا وجود دارد ضعیف هستند. متاسفانه جایگاه موسیقی ما در کشور مشخص نیست و این به جهانی شدن ما آسیب می زند.

یکی از حضار پیشنهاد داد که موسیقی را با دیگر هنرها پیوند دهیم تا مخاطب بیشتری داشته باشیم. او نیاز به نرم افزارهای حرفه ای را ضروری دانست تا اگر دنیا به موسیقی ما نیاز داشت بتوانیم آن را ارائه دهیم.

سیدرضا طباطبایی، از مفاخر آواز اصفهان و شاگرد استاد تاج اصفهانی با اشاره به قدمت ادبیات و موسیقی ایران در جهان افزود: در جهان و به ویژه در اروپا ادبیات و موسیقی ما همواره مورد توجه بوده است و علاقه مندان و مشتاقانی که آن را می فهمند از آن بهره مند می شوند و نیازی به جذب آنان که آن را نمی فهمند نیست.

در ادامه تقی سعیدی از شاگردان استاد تاج اصفهانی تصریح کرد: موسیقی سنتی ما موسیقی کلاسیک است و موسیقی پاپ در کنار آن قرار دارد. موسیقی مانند چشمه است و راه خود را می یابد و هیچ نیرویی نمی تواند آن را متوقف کند. شهر اصفهان نیز شهر زیبایی هاست و موسیقی آن نیز همواره برجسته بوده است.

وی از تمامی علاقه مندان و کسانی که در موسیقی دستی دارند خواست که دست از مطالعه و کاوش های جهانی موسیقی برندارند و بهترین های موسیقی را گوش کنند و با اختلاط موسیقی ها با یکدیگر در پیشرفت آن بکوشند و سعی در جهانی شدن موسیقی ایران داشته باشند.

احمد هنرمند نیز در پایان افزود: موسیقی برای آرامش روح و روان است و در قرآن نیز از نغمه و آهنگ یاد شده است. چنانچه هنر در فضای پرورش اخلاق باشد سبب پیشرفت می شود و این نت ها و ابزار غذای روح در مسیر کشف حقیقت است.

گفتنی است، دومین نشست ماهانه موسیقی با ادامه موضوع جهانی شدن موسیقی ایران در ماه آینده برگزار خواهد شد.

کد خبر 312092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.