معرفی ۱۲ شهید فناور کشور در نمایشگاه فناوری های نوین/ رصدخانه علمی شهر راه اندازی می شود

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان گفت: در ورودی نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین در پل شهرستان ، ۱۲ شهید فناور ایران اسلامی معرفی می شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا نیلفروشان در برنامه تلویزیونی «اینجااصفهان» اظهارکرد: جهان کنونی دستیابی به قدرت را ریلی تعریف کرده که آن ریل فناوری های نوین است بنابراین اگر روی ریل فناوری های نوین درست حرکت کنیم، ثروت بزرگی نصیب کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها ثروتی ندارند ولی از نظر علمی و فناوری های نوین بسیار موفق هستند، افزود: شهرداری اصفهان در مدیریت جدید برنامه ریزی انجام داد تا بتوانند  ۲ مرکز خلاقیت و فناوری های نوین شهری را برای اولین بار در کشور راه اندازی کند.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: به تازگی این دیدگاه جدید مدیریت شهری اصفهان در چارت سازمانی کلیه کلانشهرها شکل یافت و این نشاندهنده نیاز اساسی فناوری های نوین و خلاقیت برای کلانشهرهاست البته به شرطی که از فناوری های نوین به خوبی استفاده کنیم.

نیلفروشان اضافه کرد: در شهری زندگی می کنیم که ۳۲ هزار دانشجوی دکترا و فوق لیسانس در دانشگاههای استان مشغول به تحصیل هستند، همچنین دومین شهر علمی کشور هستیم بنابراین اگر برنامه ریزی خوبی داشته باشیم، می توانیم ثروت بسیار زیادی را کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بارها از تبدیل علم به ثروت یاد کرده اند، گفت: در این راستا در ابتدای تشکیل مرکز فناوری های نوین کلیه صحبت های مقام معظم رهبری را با کمک حوزه علمیه جمع آوری کردیم و بر این اساس کتاب «نشانه راه» منتشر شد. در این کتاب ۱۰ هزار صفحه از صحبت های مقام معظم رهبری در مورد علم و فناوری ها تهیه شده است.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان به فعالیت این مرکز اشاره کرد و افزود: در یکسال گذشته با ۷۷ شرکت دانش بنیان قرارداد منعقد شد و نزدیک به ۵۵ پروژه به مرحله اجرایی رسید.

نیلفروشان اضافه کرد: کتابی به نام «فردا شهر» تهیه کردیم تا شاخص های شهری که کیفیت زندگی و آسایش و امنیت شهروندان را ارتقا می دهد، بررسی شود.

وی بیان کرد: تحقق شهر هوشمند نیازمند تامین زیرساختهاست که در این راستا شهرداری اصفهان این موضوع را پیش می برد و به زودی به نتایج خوبی در این زمینه دست می یابیم.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه فناوری های نوین افزون بر قدرت مالی، قدرت سیاسی را افزایش می دهد، گفت: با فناوریهای نوین می توان حرکت های بزرگی را در شهر رقم بزنیم به طور مثال با استفاده از یک نرم افزار می تواند ساعت حرکت اتوبوس ها و یا رزرو پارکینگ را انجام داد که این مهم به کاهش ترافیک شهری کمک بسیاری می کند.

نیلفروشان در ادامه سخنان خود به برگزاری نمایشگاه و جشنواره بین المللی فناوری های نوین شهری اشاره کرد و گفت: نمایشگاه فناوری های نوین از سال گذشته با حضور معاونت فناوری های ریاست جمهوری، شهرک صنعتی و شهرداری اصفهان برنامه ریزی شد تا فناوری های نوین کشور در حوزه مدیریت شهری را برای آشنایی بیشتر مدیران شهری ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه فناوری های نوین کشورهای خارجی نیز ارائه می شود، گفت: از ابتدای تشکیل مرکز فناوری های نوین با ۱۷ کشور خارجی تفاهم نامه منعقد شده است که تکنولوژی را همراه با خرید محصول به ما عرضه می کند.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ۴ سالن نمایشگاه بین المللی و فضای بیرونی آن به این برنامه اختصاص می یابد، اظهارکرد: در سالن اول ۲۲ کشور خارجی حضور دارند البته ۴ کشور تنها برای سخنرانی و ارائه دستاوردهای خود حضور می یابند و ۱۸ کشور نیز در ۲۹ غرفه فناوری های نوین خود در عرصه مدیریت شهری را به نمایش می گذارند.

نیلفروشان ادامه داد: در سالن دوم نیز ۲۱۱ شرکت دانش بنیان حضور می یابند و آخرین دستاوردهای خود را به نمایش می گذارند، در سالن سوم که ایران مرز پرگهر نام دارد نیز بزرگترین مجموعه های علمی کشور همچون جهاد دانشگاهی و صنایع دفاع و غیره حضور دارند و دستاوردهای خود در زمینه مدیریت شهری را ارائه می کنند.

وی اضافه کرد: در پارکینگ نمایشگاه نیز برخی از تجهیزات مدیریت شهری که در فضای نمایشگاه نمی گنجید در محیط باز نمایش داده می شود.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان گفت: سالن چهارم نیز یک گروه بازی سازی ماراتن با محوریت دانشگاه اصفهان و مشارکت کمیته شهروندی و سازمان فرهنگی تفریحی از ۱۶ تیم از استان ها حضور می یابند و ۱۶ بازی رایانه ای در زمینه مدیریت شهری می سازند.

نیلفروشان گفت: در این سالن مدیران شهری از نزدیک به صورت تعاملی قرار است با شرکت ها و جوانان گفتگو کنند و برخی مسائل را حل کنند.

وی به برگزاری نمایشگاههای باور اشاره کرد و افزود: در پیش نمایشگاه باور اولین عمودپرواز آتش نشان رونمایی شد و این اتفاق بزرگی بود که از سوی چند جوان ایرانی شکل گرفت.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان اضافه کرد: در نمایشگاه باور یک موتورهای برقی ارائه شد که این موتورها شهر اصفهان را آلودگی نجات می دهد البته مسائل کشوری این مهم در دست بررسی است و به زودی پیش فروش موتورهای برقی حل می شود.

نیلفروشان خاطرنشان کرد: در دومین نمایشگاه باور محصولات در زمینه مدیریت بحران ارائه شد و نمایشگاه باور سه در زمینه تولید بازی های رایانه ای بود که به زودی در جشنواره همه تولیدات را مشاهده خواهیم کرد.

وی اظهارکرد: مرکز فناوری های نوین در ابتدا از سازمان ها و معاونت های شهری خواست تا نیازهای خود را مطرح کنند تا بر اساس اولویت های سازمان ها ایده های نو و فناورهای نوین ارائه شود.

وی ادامه داد: در این راستا ۴۳۲ اولویت از سازمان ها و معاونت های شهرداری ارائه شد که پس از جلسات کارشناسی ۱۲۸ اولویت اول شناخته شد و در روی سایت مرکز فناوری های نوین قرار گرفت تا ایده های برتر در حوزه های مختلف شهری مطرح شود.

مدیر مرکز فناوری های نوین اضافه کرد: پس از قراردادن نیازها بر روی سایت، سریعا فراخوانی برای جذب ایده ها داده شد، در این راستا اگر ایده در سازمان پذیرفته شد شهرداری یا ایده را می خرد و یا تبدیل به محصول می کند.

نیلفروشان همچنین در ادامه به ارائه اختراعات دانشجویان در این نمایشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: در جشنواره های فناوری های نوین از خانواده ها، دانش آموزان و دانشجویان دعوت می شود که از اختراعات دانشجویان دیدن کنند.

وی اضافه کرد: در این نمایشگاه  ۳ تالار گفتگوی ۳۰ نفره وجود دارد و ۱۵ دقیقه یکبار شرکت های دانش بنیان تجارب خود را ارائه می کنند.

وی زمان برگزاری این نمایشگاه را از ۱۳ الی ۱۵ مردادماه عنوان کرد و افزود: به دلیل گرمای هوا نمایشگاه از ۶ عصر تا ۱۱ شب برای بازدید علاقه مندان برپاست.

وی اظهارکرد: در ورودی نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین از پل شهرستان ، ۱۲ شهید فناور ایران اسلامی معرفی می شود.

مدیر مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان به فعالیت های این مرکز طبق برنامه اصفهان ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: با توجه به امکانات علمی جدیدی که ایجاد می شود قرار است رصدخانه علمی شهر اصفهان راه اندازی شود.

نیلفروشان تولید نشریه آینده پژوهی و راه اندازی اولین کتابخانه الکترونیکی در خصوص فناوری های نوین را از دیگر برنامه های این حوزه عنوان کرد.

کد خبر 312019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.