سلطان سازهای بادی ایران

رضا مریدی برترین نوازنده سرنای مقامی لکی بود که تمام مقام های آیینی، شادیانه، سوگواری، بزمی ها، رزمی ها و موسیقی لری را استادانه و به زیبایی اجرا می کرد.

به گزارش ایمنا، رضا مریدی در سال ۱۳۲۷ در شهر نورآباد مرکز شهرستان دلفان در شمال استان لرستان متولد شد. پدر وی کربلایی یوسف بگ، یکی از هنرمندان لرستانی در سبک محلی به شمار می‌رفت که رضا مریدی هنر سرنا نوازی را از پدر فرا گرفت. او در سنّ ۱۲ سالگی به طور کامل هنر سرنا نوازی را یادگرفت. وی در سال‌های متوالی به عنوان کارمند اداره فرهنگ و هنر استان ایلام فعالیت می‌کرد و به عنوان نوازندهٔ کمانچه و سرنا گروه موسیقی اداره فرهنگ و هنر فعالیت می‌کرد.

مریدی در سال ۱۳۸۹ با اجرای خود در کاخ نیاوران تهران لقب سلطان سازهای بادی ایران را به خود اختصاص داد. همچنین در شهرستان‌های سمنان، رشت، ماسوله ریال، تهران، سنندج، ایلام، خرم آباد و کوهدشت به اجرای موسیقی لری پرداخت و در نخستین جشنواره موسیقی استانی لرستان در آبان ماه ۱۳۹۱ که در کوهدشت برگزار شد، رضا مریدی و کاکه‌علی مرادی به طور مشترک در ساز سرنا به عنوان برگزیدگان جشنواره مورد تقدیر قرار گرفتند. وی در نشست پیشکسوتان در اردیبهشت سال ۱۳۹۲ از سوی معاون وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح سپاس و تقدیر به عنوان استاد پیشکسوت دریافت کرد. رضا مریدی در چند برنامه تلویزیونی و رادیویی نیز حضور داشته که از آن جمله می‌توان به نقش‌آفرینی در فیلم‌های سینمایی، نامزدی و بی پلامار و سریال خاک و خورشید و اجرا در رادیو رشت اشاره کرد. از آثار رضا مریدی می‌توان به تصنیف عروس عروس(دستگاه سه گاه)، بداهه نوازی های فوق العاده در اوشاری و هلپرکه و دوپا، شوشه مکی دایا، شهناز هه شهناز و کشکله شیرازی(به شعر لکی) اشاره کرد.

وی به واسطه آنکه قبل از انقلاب کارمند فرهنگ و هنر استان ایلام بود و با هنرمندان همکاری هنری داشت، اولین کسی بود که مقام فتاحی(فتاپاشایی) را از ساز دوزله، بر روی سرنا پیاده و اجرا می کرد . از لحاظ کارشناسی موسیقی، سرنای رضا مریدی دارای حجم و سرعت اجرای بسیار زیاد بود. وی از جمله نوازندگان سرنا در ایران بود که با ساز سرنا ضد ضرب زده و از ملودی های ترکیبی بین موسیقی لکی، کرمانشاهی، لری، کلهری و ایلامی استفاده کرده و آنها را به صورت بسیار تکنیکی اجرا می کرد.

رضا مریدی در ۵ مرداد ۱۳۹۲ در شهرستان دلفان درگذشت.

کد خبر 311957

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.