ما هر چه داریم از اخلاص و گمنامی شهدا است/شهدا چراغ راه جامعه هستند

لنجان_شهردار زاینده رود گفت: همه ما سربلندی خود را از شهدا بدست آورده ایم و شهدا چراغ راه، برای رسیدن به خدا و کمال هستند لذا چاپ کتاب ستارگان انتظار می تواند نقش مهمی را در آشنایی نسل جوان با شهدای شهر زاینده رود داشته باشد که خود چراغ راهی برای آنها به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، جمشید اسماعیلی در سخنرانی پیش ازخطبه های عبادی سیاسی این هفته نماز جمعه زاینده رود و آئین رونمایی از کتاب شهدای این شهر با عنوان ستارگان انتظار، اظهار کرد: باید توجه داشت که ادبیات هر کشور آیینه تمام نمای سرگذشت مردم آن است و جنگ هشت ساله به عنوان یکی از دوره های مهم تاریخ ایران در فضای ادبیات هم اثر گذاشت و آثار مختلفی با درونمایه ی مرتبط با جنگ و مسایل آن تولید شد.

وی افزود: ادبیات دفاع مقدس ادبیاتی است که آثاری همچون زشتی ها و زیبایی های جنگ را ترسیم می کند و به نوعی جنگ هشت ساله تبدیل به نمادی قدرتمند در ادبیات شد چراکه ادبیات بازتاب علایق قلبی از طریق نمادها، استعاره ها و کنایه ها است.

شهردار زاینده رود تصریح کرد: باید توجه داشت که امروز فرهنگ ایثار، گذشت و فداکاری پس از جنگ تحمیلی به نمادهایی قدرتمند تبدیل شدند که در آثار کسانی که علاقه ی قلبی به این نمادها داشتند تجلی یافت و به خلق ادبیاتی ارزشمند به نام ادبیات دفاع مقدس منجر شد.

وی ادامه داد: البته این اتفاق فقط به ایران اختصاص ندارد چراکه ملت هایی که در بیشتر جنگ های دنیا مورد تهاجم واقع شده و عادلانه و شرافتمندانه از خاک و حریم خود دفاع کرده اند ادبیاتی را خلق می کنند که مبنا و ریشه آن ادبیات پایداری و مقاومت است و ادبیات ما نیز به همین تعبیر ادبیات دفاع نام گرفت.

اسماعیلی اضافه کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نیز جنگ تحمیلی را یک گنج با ارزش دانستند چرا که پنهان بودن گنج و ارزشمند بودن آن از خصوصیات‌هایی است باعث ارزشمندش دن آن می‌شود و برای به دست آوردن آن باید تلاش کرد از این رو امروز باید تلاش شود فداکاری های هشت سال دفاع مقدس‌ که توانست یک نظام الهی و معنوی و متّکی بر تفکّر و اندیشه درست و برخاسته از ایمان را تحکیم ببخشد را برای نسل جوان تبیین کرد.

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)، نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) و حماسه هشت سال دفاع مقدس را ذخیره‌ای بسیار عظیم در تاریخ ایران، تاریخ جهان و تاریخ اسلام می‌دانند و انتشار آثار ادبی، اعم از خاطرات، داستان، اشعار و... درباره انقلاب اسلامی و مخصوصاً دفاع مقدس را از نظر ارائه مهمترین نشانه و حتی زمینه این  وقایع یعنی انقلاب درونی و تحول شگرف در دل و جان و فکر جوانان ایران امری ضروری و واجب برمی‌شمرند.

شهردار زاینده رود بیان کرد: ثبت، روایت و نشر خاطرات رزمندگان، آزادگان و دیگر گروه‌های حاضر در حماسه دفاع مقدس از نظر امقام معظم رهبری همانند رگه‌ای از مواد ذی‌قیمتی است که در معدنی یافت می‌شود و با دنبال کردن آن می‌توان به گنجینه عظیمی از آثار ادبی و روایی دفاع مقدس دست یافت، گنجینه‌ای که به تعبیر ایشان تاریخ را پربار و درس‌ها و آموختنی‌ها را پرشمار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته معظم‌له گاه برخی از آثار منتشره در حوزه دفاع مقدس خصوصا خاطرات رزمندگان را مستقلاً منبعی بسیار غنی و ارزشمند که می‌توان از آن ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد دانسته‌اند.

اسماعیلی اذعان کرد: بنابر این باید گفت جمع‌آوری خاطرات شخصی افراد و علی‌الخصوص رزمندگان دفاع مقدس، مثل خونی است که می‌شود به رگ‌های یک جامعه تزریق کرد چراکه در دوران جنگ، تمام همّ و غم دنیای استکبار ازبین‌بردن تاریخ ما بود و در دهه‌های اخیر تلاش دشمن این بوده که تا می‌تواند دو عنصر «معنویت» و «ارزش» را از بین ببرد.

وی یاد آوری ، شناخت هدف و راه و روش شهدا و اینکه از کجا سرچشمه گرفته ایم، انقلاب و نهضت به چه بهای سنگینی بدست آمده و چه خون هایی در این راه داده ایم، بیان کرد و گفت : همه ما سربلندی خود را از شهدا بدست آورده ایم و شهدا چراغ راه، برای رسیدن به خدا و کمال هستند لذا چاپ کتاب ستارگان انتظار می تواند نقش مهمی را در آشنایی نسل جوان با شهدای شهر زاینده رود داشته باشد که خود چراغ راهی برای آنها به شمار می آید.

شهردار زاینده رود در پایان گفت: شهدا و رزمندگان همواره در جبهه راز و نیاز و توکل به خدا را سرلوحه خود داشتند و در برابر سختی ها ومشکلات خدا را در نظر داشتند و جوانان ما می توانند شهدا را به عنوان الگو، شاخص و چراغ راه خود انتخاب و به آنها اقتدا کنند چراکه مسیر راه آنها چراغ هدایت جامعه است.

کد خبر 311946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.