اجرای نمایش «عروسکی آبی» توسط هنرمندان ویتنام در تالار هنر

مدیر تالار هنر از اجرای نمایش سنتی «عروسکی آبی» مردم ویتنام در تالار هنر، با حضور ۱۱ تن از هنرمندان این کشور و سفیر ویتنام، در روز جمعه ۳۰ تیر ماه خبر داد.

محمدرضا رهبری دربارۀ اجرای نمایش «عروسکی آبی» در این مکان گفت: با هماهنگی انجام شده بین وزارت امور خارجۀ کشور و سفارت ویتنام، از دو نمایش عروسکی از دسته نمایش های عروسکی آبی ویتنام که در دنیا از نظر تکنیک منحصر به فرد است و شکل خاصی از عروسک گردانی را با مضمون و محتوایی خاص این کشور ارائه می دهد، برای اجرا در تهران هماهنگی به عمل آمد و ما نیز در خواست اجرای آن را در اصفهان دادیم تا اجرایی ویژۀ هنرمندان و مردم این شهر داشته باشند.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه این شیوۀ اجرایی بسیار خاص است، نه فقط برای کودک، بلکه برای بزرگسالان نیز می تواند مناسب باشد و به همین سبب از هنرمندان و مردم شهر برای آشنایی با شیوۀ اجرا و تکنیک های آن دعوت می کنم که در مراسم اجرای آن حضور پیدا کنند.

وی افزود: ۱۱ نفر از هنرمندان تئاتر عروسکی ویتنام و به همراه سفیر ویتنام در این برنامه حضور دارند.

گفتنی است، در این نوع نمایش عروسک گردان ها تا سینه در یک استخر آب فرو می روند و پشت پرده قرار می گیرند و عروسک های چوبی را با دسته ها و نخ های پنهان زیر آب کنترل می کنند تا عروسک ها روی سطح آب نمایش اجرا کنند. یک ارکستر سنتی ویتنامی موسیقی متن این نمایش را فراهم می کند درحالیکه خوانندگانی داستان نمایش را با آواز می خوانند. آب نه تنها ریسمان عروسک و حرکت عروسک گردان ها را مخفی می کند، بلکه فرصتی برای ایجاد صدای آب و موج و ... نیز فراهم می کند. تصور می شود خیمه شب بازی آبی از روستاهای منطقه دلتای رودخانه سرخ در شمال ویتنام از قرن یازدهم توسعه یافته است. خیمه شب بازی های آبی اصلی، پس از برداشت محصول در مزارع برنج برگزار می شدند تا پایان فصل برداشت محصول را جشن بگیرند. بعدها استخرهای عمومی، صحنه نمایش این اجراهای بداهه شدند و این شکل هنری را گسترش دادند. تم نمایش عروسکی آبی از زندگی روزمره تا قصه ها و افسانه های عامیانه ویتنامی را شامل می شود و در اجراهای مدرن آن معمولا به جای یک داستان بلند، چندین داستان کوتاه بیان می شود.

 علاقمندان برای دیدن این هنرنمایی سنتی ویتنامی ها در اصفهان می توانند روز جمعه ۳۰ تیر ماه، رأس ساعت ۱۸:۴۰ به تالار هنر مراجعه کنند. /

کد خبر 311889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.