راهبرد امام صادق(ع) برای نجات جامعه اسلامی از تحجر و عقب ماندگی

رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) گفت: نهضت علمی امام صادق علیه السلام با رواج و توسعه تعقل و اندیشه ورزی به تطهیر چهره اسلام از افراط گرایی پرداخته است.

به گزارش ایمنا، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی اصفهانی رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: این نشان می دهد که در جریان افراط گرایی و سلفی گری این روزگار نیز یگانه راه صیانت جوامع اسلامی از تحجر، توسعه و تعمیق علم و دانش و رواج تفکر و آزاد اندیشی است.

وی افزود: تجربه تاریخی نشان می دهد در هر برهه ای از تاریخ اسلام که مسلمانان از کتاب و قلم فاصله گرفته اند و به طرد و نفی فکر و اندیشه پرداخته اند به خشک مغزی و خشونت و توحش گرفتار شده اند و بوی تعفن اقدامات بی منطق و زشت آنان مانع تلالؤ نور ایمان اسلامی و انتشار عطر محبت و رأفت اسلام محمدی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین صافی ادامه داد: امام صادق علیه السلام بر همین اساس ایجاد یک رنسانس علمی و فرهنگی در جهان اسلام و تربیت مجموعه ای بزرگ از عالمان و متفکران را در دستور کار خود قرار دادند و موفق شدند تا صدها سال بعد جامعه دینی را از عقب ماندگی و اختلافات فرقه ای و تکفیر و توحش صیانت نمایند.

وی تأکید کرد: این راهبرد امام صادق علیه السلام حقیقتی دیگر را نیز فاش می سازد و آن این است که همیشه برای انقلاب و تحول فرهنگی باید از جاده علم و دانش گذشت و با تمرین فکرورزی و منطق گرایی به تعمیق باورهای دینی و توسعه فرهنگ ها و ارزش های اخلاقی پرداخت.

رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) با بیان این که آنان که فقط با ابزارهای نوین فرهنگی و سازوکارهای تبلیغی و ترویجی تصور می کنند می توانند باور و ایمان مردم را بارور و محکم سازند سخت در اشتباهند، گفت: تعمیق و رسوخ ارزشهای فرهنگی زمانی اتفاق می افتد که بر پایه و بنیادی محکم از تعقل و برهان و اقناع اندیشه و ذهن استوار باشد.

وی در پایان گفت: پس باید در این روزگار بیراهه ها و کجراهه ها، کلاس های درس امام صادق و امام باقر علیهماالسلام را که مبتنی بر اصول اندیشه و پرورش خلاقیت های علمی بوده است رواج و توسعه بخشید و به نهادینه ساختن شعار قرآنی «ولا تقف ما لیس لک به علم»  پرداخت.

کد خبر 311871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.