مطالعه بافت طبیعی و تاریخی، شروط ثبت جهانی ابیانه است

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای ابیانه گفت: مطالعه گیاهشناسی بافت پیرامونی ابیانه، مطالعه منابع آب ابیانه، ثبت میراث طبیعی ابیانه، و تهیه طرح دفع پسماند فاضلاب ابیانه در دستور کار پایگاه قرار گرفته است.

سیداحمد نجیبی با اشاره به اینکه یک کشور در هرسال تنها می توان دو پرونده را به یونسکو ارسال کند به خبرنگار ایمنا گفت: یک پرونده مربوط به حوزه میراث فرهنگی و پرونده دیگر نیز باید از میراث طبیعی یا میراث مکتوب و یا میراث ناملموس ارائه شود. از هم اکنون که شهر یزد در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، همه به فکر این هستند پرونده بعدی ما کدام است و کل کشور بسیج خواهد شد که روی آن یک پرونده تلاش کند و درواقع یک سیاستگزاری است که در کل کشور باید مدیریت شود.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شورایی به نام شورای سیاستگزاری ثبت جهانی دارد که این شورا مواردی همچون پرونده مورد انتخاب برای ارسال به یونسکو را مورد بررسی قرار می دهد.

وی تصریح کرد: اینکه ابیانه در دستور شورای سیاستگزاری ثبت جهانی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد باید بگویم بله هست، و درباره اینکه آیا معاون سازمان دکتر طالبیان به عنوان مسئول اصلی ثبت جهانی در کشور به ما گفته باشند که کارهای مطالعات بر روی ابیانه برای ارائه پرونده به یوسنکو را انجام دهیم، در این مورد هم باید بگویم بله این موضوع ازسوی معاون اداره کل میراث فرهنگی کشور مطرح شده که ما این کار را شروع کنیم، درواقع ایشان در بازدید خودشان در روز ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۹۶ از ابیانه و از ما خواستند که ظرف یکسال آینده پرونده ابیانه را تکمیل کرده به ایشان تحویل دهیم که این موضوع درحال انجام است.

نجیبی ادامه داد: ماهیت کار مطالعاتی در پایگاه ها به دو صورت است. یکی اینکه پایگاه مشاوری را از بیرون در اختیار گرفته و آن مشاور این کار را انجام می دهد و یک یا چند نسخه را به پایگاه تحویل می دهد که یک نسخه اش در پایگاه می ماند و یک نسخه اش ممکن است به مرکز اسناد استان اصفهان و یک نسخه نیز به مرکز اسناد تهران برود. کاری که ما کردیم این بوده که با این مشاورها صحبت کردیم که آن نسخه ای که شما به ما دادید گم شده، یکی دونفر از آنها نسخه هایی که نزد خودشان بود را به ما ندادند اما بیشترشان این نسخه ها را در اختیار ما قرار دادند.

وی افزود: در دوره های مختلف نیز کارهایی را کارشناسان پایگاه انجام دادند که با این دوستان نیز صحبت کردیم و سعی کردیم هرچقدر می توانیم از کارهای مطالعاتی انجام شده را گرفته و جمع آوری کنیم. همه این مستندات دسته بندی شده و یک نسخه دیجیتالش در اختیار مرکز اسناد استان اصفهان قرار گرفته است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای ابیانه با اشاره به اینکه فعالیت های مطالعاتی که درحال حاضر در دستور کار پایگاه قرار دارد بسیار مهم هستند، تصریح کرد: درباره موضوع ثبت ابیانه در یونسکو، بحث بافت تاریخی ابیانه در کنار طبیعت آن بااهمیت است. در همین زمینه چند موضوع در دستور کار پایگاه قرار گرفته است. ازجمله مطالعه گیاه شناسی بافت پیرامونی ابیانه، ثبت میراث طبیعی ابیانه، مطالعه منابع آب ابیانه، و همچنین تهیه طرح دفع پسماند فاضلاب ابیانه است که در دستور کار پایگاه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از ظرفیت اعضای کمیته ملی ثبت آثار طبیعی کمک گرفتیم و به کمک آنها این کار به پیش می رود. قبلاً اقدامی با عنوان گیاهان دارویی ابیانه انجام شده که اقدام مثبتی بوده و اکنون درحال توسعه آن هستیم./

کد خبر 311864

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.