لنجان در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) به سوگ نشست/چهره زرین شهر سیاه‌پوش شد

لنجان_امروز شهرستان لنجان سراسر حزن و اندوه است و کوچه و خیابان، کوی و برزن در عزای شهادت امام جعفر صادق (ع)، سیاهپوش، محزون و غرق در ماتم و اشک و آه است،عاشقان و شیفتگان آل الله این شهرستان پر آوازه با سیاهپوش کردن در و دیوار شهر و برافراشتن پرچم سیاه عزا،خود را مهیای اقامه عزای مولایشان کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، امروز سراسر شهرستان لنجان سراسر حزن و اندوه است و کوچه و خیابان، کوی و برزن در عزای شهادت امام جعفر صادق (ع)، سیاهپوش، محزون و غرق در ماتم و اشک و آه است. عاشقان و شیفتگان آل الله این شهرستان پر آوازه با سیاهپوش کردن در و دیوار شهر و برافراشتن پرچم سیاه عزا، با چشمانی اشک بار و قلب هایی اندوهگین، خود را مهیای اقامه عزای مولایشان حضرت امام جعفر صادق (ع)، کرده اند. این رسم هر ساله محبان و عاشقان اهل بیت(ع) در شهرستان لنجان در عزا و سوگواری بر امام شهیدشان حضرت امام جعفر صادق (ع) است که اینگونه ابراز عشق و محبت به اهل بیت(ع) و تجدید میثاق با مکتب اسلام را نشان می دهند.

هر چند تعداد زیادی از هیئت‌ها در طول سال و در مناسبت‌های مختلف به صورت جسته و گریخته برنامه‌هایی را به اجرا درمی‌آورند ولی فعالیت‌های همه هیئت‌های مذهبی شهرستان لنجان در  چنین ایامی، انسجام بیشتری پیدا می‌کند. نصب بیرق‌ها و پرچمهای عزای امام جعفر صادق مزین به نام ائمه اطهار و نصب داربست‌های مختلف در جای‌جای شهرها و روستاهای این شهرستان به منظور ایجاد ایستگاه‌های صلواتی و توزیع نذورات مردمی و پخت غذاهای مختلف و پخش و توزیع آن به همسایگان و آشنایان از رسم‌هایی است که نشان از اعتقاد راسخ مرمان لنجان به برگزاری عزاداری ائمه اطهار دارد. اری امروز به هر سو که می نگری خیمه عزا برای برگزاری مراسم سوگواری برای حضرت امام جعفر صادق(ع) برپاست، سوز نوای نوحه خوان ها در پهنه وسیع سپهر گوش و جان را به میزبانی نشسته و آسمان رنگ خون به خود گرفته است.

مغازه‌ها با پرچم‌های سیاه آذین بندی ‌شده‌اند، بلوارها غم‌دار هستند و حتی ماشین‌های شهر نیز خود را با پرچم‌های سیاه و ماشین نوشته‌هایی از جنس نام ائمه(ع) آذین کرده‌اند، شهر سیاه‌پوش شده و عطر و بوی عجیبی فضای شهرها و روستاهای لنجان را فرا گرفته است، عاشقان و سرسپردگان اهل بیت(ع) امروز هم با سینه فراغ آمده اند تا درسی نو از رسالت، امامت و ولایت بگیرند و با شناخت بیشتر و عمیق تر از سیره عملی و رفتاری آن امام همام، راه و رسم عاشقی، دلدادگی و ایثار را آگاهانه تر و عاشقانه تر از همیشه مرور کنند.

صدای دسته‌های عزاداری از هر گوشه شهر به شنیده می شود، چه رازی در این عزاداری نهفته است که مردم این‌چنین گوی سبقت از هم می‌ربایند، در میان بوی اسپند و صدای نوحه‌سرایی عزاداران می‌شود عطر دل‌انگیز عشق به ائمه(ع) استشمام کرد، همه سعی می‌کنند تا در باشکوه برگزار شدن مراسم تجمع عظیم هیئت های عزاداری از هم سبقت بگیرند و به اتحاد مسلمانان به‌دوراز قومیت‌ها فکر می‌کنند.

اجتماع عظیم مردم زرین شهر از میدان انقلاب زین شهر با برافراشته کردن بیرق عزای امام جعفر صادق (ع) همراه با سینه‌زنی و مداحی آغاز شد و مردم ولایتمدار این شهر همراه کاروان سیاه‌پوشان شهر که خادمین مساجد، مسئولان هیئت مذهبی، پیر غلامان و مداحان و حضور داشتند، تا میدان گلزاری شهدای شهر که میعادگاه همیشگی عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت و شهدای هشت سال دفاع مقدس است به پرداختند، آحاد مردم از جمله جانبازان، کارکنان سازمان ها و ادارت، تعزیه‌خوان‌ها، کسبه، جوانان و اقشار مختلف شهر برای پرشور کردن این آئین قدم به خیابان اصلی شهر گذاشته بودند و خیابان اصلی پر از جمعیت بود و راهور این شهر آنان را به حرکت درآورده بود.

حضور چشمگیر نیروهای امنیتی و نظامی در برقراری امنیت جلوه خاص دیگری به این مراسم داده بود. سیل عظیم و پرشور عزاداران در تمامی مسیرهای منتهی به خیابان اصلی شهر در حال پیاده روی بوده و صحنه های بسیار زیبا و غیر قابل وصفی را خلق کرده اند خیل کثیری در این روز  فوج، فوج بر جمعیت چند هزار نفری اضافه می شدند و خود را به گلزار شهدای زرین شهر محل سخنرانی میهمان ویژه این روز، می رساندند چراکه مردم زرین شهر بر این باورند، ایام شهادت مظلومانه رئیس مذهب جعفری که شیعه بسیاری از میراث فکری و معنوی خویش را مدیون تلاش‌های علمی این امام همام است و این روز نیکوفرصتی است تا دیگربار با نگاهی به سیره و زندگانی نورانی صادق آل محمد(ص)، از این خرمن عظیم و تمام ناشدنی، توشه‌ای به قدر فهم و درک خود به ویژه در حیطه مربوط به سبک زندگی اسلامی برگیرند و بدین سان زمینه سعادتمندی خود در دنیا و آخرت را فراهم کنند.

صحنه هایی که امروز در زرین شهرپ در حال شکل گرفتن است٬ هیچ قلم و زبانی توان بازگو کردن آن را ندارد، تنها نگاه کردن به این موج جمعیت نفس ها را بند می آورد، به عبارتی می توان گفت که مسیر عشق بیان کردنی نیست بلکه باید آن را دید و چشید.آری در ٬این روز شیفتگان امام جعفر صادق(ع) حماسه ماندگار دیگری را رقم زدند تا چشم همه جهانیان را به این همه عشق و ارادت به اهل بیت علیه السلام متحیر و به شگفتی وا دارند.
حسین شریفی از جمله جوانانی است که در این تجمع عظیم حضور یافته وقتی از احساسش در این لحظه می‌پرسم گریه امانش نمی‌دهد و با همان هق هق صدا می‌گوید همیشه زبان و قلم، مترجم عقل و خیال بوده ولی ترجمان عشق، چشم است.

وی افزود: آنجا که اشکی از روی احساس و درد و سوز می‌ریزد، عشق، حضور دارد و قطره اشک می‌تواند اعلان جنگ عاطفی بر ضد دشمنان مکتب اسلام ناب محمد محسوب شود.

حمید سعیدی نیز گفت: امام صادق(ع) مرد مبارزه، مرد علم و دانش بودند و محفل درس امام صادق(ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به وجود آورد، در تاریخ زندگی شیعه بی‌نظیر بود چراکه همه‌ی حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآن که در طول یک قرن و اندی به وسیله‌ی مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بود، همه‌ی آنها را امام صادق(ع) به شکل درست بیان کرد.

وی با اشاره به سیره امام صادق و زندهننگاه داشت یاد امام حسین و واقعه عاشورا، تصریح کرد: ایشان همواره از یادآوری واقعه کربلا اندوهگین می شدند و هر گاه نام حسین(ع) برده می شد، آن روز خنده از لبان ایشان محو می گردید و باید گفت امام صادق (ع) احیاگر اسلام ناب محمدی(ص) و حیات طیبه است.

این دانشجوی جوان عنوان کرد: قرآن ظاهر است و اهل بیت (ع) باطن و حقیقت قرآن کریم به مولای متقیان علی (ع) و جایگاه امامت و ولایت می رسد و باید گفت ریشه تمامی علوم اسلامی و دینی ترویج شده توسط امام صادق (ع)، ولایت امام علی (ع) بوده است.

وی بیان کرد: شرایط و اقتضائات خاص آن دوران، حضرت را مصمم کرد تا امر امامت و ابراز حقیقت امامت احیا شود و این جایگاه برگرفته از ولایت امام علی (ع) است چراکه با تمامی شرایط سختی که به واسطه حکومت ستمگر بر امام صادق (ع) تحمیل شده بود اما این امام همام همچون یک مبارز تمامی تلاش خود را برای تقویت و حفظ پایه های اصلی اسلام به کار بستند تا زمینه وحدت و همدلی بین مسلمان حفظ شود.

سعیدی با بیان اینکه امروز دشمن با تقویت گروه های تروریستی همچون داعش در تلاش است تا زمینه تفرقه را در بین مسلمان و شیعیان ترویج کند، گفت: بزرگ ترین عنصر توفیقات کنونی مسلمانان و ملت ایران وحدت و همدلی است و آنچه زمینه شکست را فراهم می کند، چیزی جزو تفرقه نیست که این مهم آگاهی همگان را می طلبد.

کد خبر 311859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.