منظومه خاک و خون، شاهنامه ای با قهرمانان هم‌نسل ماست

کتاب «منظومۀ خاک و خون» اثری تازه از «پیمان کلانتر معتمدی» است که پیش از این آثاری همچون منظومه کورش هخامنشی، منظومه شکوه ایرانیان و رنجنامه ایرانیان از او منتشر شده است.

این پژوهشگر و مولف که تازه ترین اثر خود را روز یکم مردادماه در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان رونمایی می کند، در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: منظومه خاک و خون، اولین دفتری است که تحت این عنوان چاپ می شود و شرح منظوم دوسال اول جنگ یعنی از ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ تا سوم خردادماه سال ۶۱ و آزادسازی خرمشهر است که رویدادهای این دوره را در قالب مثنوی حماسی یا همان قالب شاهنامه روایت می کند.

پیمان کلانتر معتمدی افزود: درباره خرمشهر کتابهای زیادی چه در قالب نثر و چه در قالب نظم نوشته شده است ولی کمتر به این حماسه در قالب مثنوی حماسی پرداخته شده است. من اینگونه مثال می زنم که شاهنامه ای را تصور کنید که در آن بجای رستم و سهراب و سلم و تور، از قهرمانانی که هم نسل ما بودند مثل شهیدان جهان آرا، همت، خرازی، باکری و سایرین یاد شده است ...

وی با اشاره به این که در این کتاب، هم از شهدای موثر در فتح خرمشهر و هم شهدای سپاه، هم شهدای ارتش و بسیج نام برده شده، گفت: دیدِ ما این بوده است که بتوانیم قهرمانان واقعی نسل جدید را در قالب این کتاب به نسل جوانمان معرفی کنیم.

کلانترمعتمدی تصریح کرد: منظومه خاک و خون حدود ۱۸۰۰ بیت است که نگارش این منظومه همراه با فعالیتهای تحقیقاتیِ ان حدود یکسال طول کشید و درواقع حدود ۳ ماه مراحل تحقیقات و پیداکردن منابع و حدود ۹ ما نیز سُرایش اشعار بطول انجامید.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تاریخ بصورت تخصصی فعالیت می کند، ادامه داد: عمده آثاری که از من به چاپ رسیده در قالب مثنوی حماسی است، اما علاوه بر فعالیتها و کتابهایی که درباره تاریخ ایران زمین داشته ام خیلی دوست داشتم درباره تاریخ معاصر نیز کاری کرده باشم و با تحقیق متوجه شدم خوشبختانه یا متأسفانه موضوع خرمشهر را هیچ شاعری در قالب مثنوی حماسی روایت نکرده و کتاب منظومه خاک و خون نخستین کتابی است که در قالب مثنوی حماسی به موضوع اشغال و فتح خرمشهر می پردازد.

سراینده مثنوی های حماسی منظومه اصفهان و منظومه خاک و خون درباره علت نگارش کتابهای خود بصورت مثنوی حماسی گفت: وقتی که قرار است تاریخ در قالب شعر روایت شود بهترین سبک و قالب برای بیان آن، قالب مثنوی حماسی است. اتفاقات تاریخی را نمی توان در قالب قصیده یا غزل یا حتی مثنوی آورد چراکه اتفاقات شیرین و تلخ زیادی درطول تاریخ می افتد که نیاز به قالب مثنوی حماسی دارد که بتواند این اتفاقات تلخ و شیرین را آنطور که هست بیان کند، خواننده را در جایی به وجد بیاورد و در جایی به تفکر وادارد؛ همان کاری که درواقع بسیاری قبل از من انجام دادند، حتی روایت عاشقانه داشتند یا روایات جنگی داشتند که بارزترین آن ها کتاب فاخر فردوسی است که شرخ تاریخ ماقبل تاریخ ایران و اتفاقات خوب و بدی که افتاده را با قلم شیوای خودش در این قالب بیان کرده است.

این شاعر و نویسنده به منابع موجود برای سُرایش مثنوی حماسی خاک و خون اشاره کرد و ادامه داد: درارتباط با منابع جلد اول منظومه خاک و خون، درواقع این منابع در دودسته قابل تقسیم هستند، یکی اینکه از طریق آرشیو حوزه هنری اصفهان و دفتر مطالعات پایداری، من به تمام روزنامه های اطلاعات از مردادماه سال ۵۹ تا مردادماه سال ۶۱ دسترسی پیدا کردم و تمام منابع مرتبط با اتفاقاتی که در آن روزنامه ها ذکر شده بود از قبل از تهاجم گسترده عراق و از شروع تهاجم پراکنده و جنگ تحمیلی تا اخبار مربوط به آزادسازی خرمشهر را از شماره های مختلف روزنامه اطلاعات استخراج کردم. در روزنامه تمام مطالب مربوط به اقداماتی که ارتش انجام داده بود و همچنین اقداماتی که سپاه و بسیج و حتی افراد عادی و ساکنین شهر که اسلحه بدست گرفتند و از شهر دفاع کردند وجود داشت.

کلانترمعتمدی ادامه داد: من به دلیل اینکه دوست داشتم بهتر و بیشتر در حال و هوای آن روزها و آن شرایط قرار بگیرم از مشورت دو نفر هم استفاده کردم، یکی سردار کرمی نصر اصفهانی که عضو فعلی شورای شهر اصفهان هستند، ایشان فرمانده گروهانی از اصفهان بودند که بعد از آزادسازی خرمشهر به عنوان اولین گروهان به خرمشهر وارد شدند. من جلساتی را درباره این کتاب در خدمت ایشان بودم و ایشان با سعه صدر مطالب و خاطراتی را عنوان کردند و من بر اساس آن اطلاعاتم را تکمیل کردم.

این مولف حماسه سرا افزود: نفر دیگری که من برای نگارش کتاب منظومه خاک و خون از اطلاعات و خاطرات ایشان استفاده کردم سردار احمد موسوی، فرمانده اسبق اطلاعات عملیات لشکر ۱۴ امام حسین(ع) بودند که در زمان فتح خرمشهر در جبهه خرمشهر حضور داشتند. ایشان نیز با ذکر خاطرات و اطلاعاتی که داشتند کمک کردند تا اخبار و اطلاعاتی که از روزنامه ها استخراج شده بود را بپرورانم و بهتر و مهیج تر در قالب شعر بیان کنم.

مولف کتابهای منظومه کورش هخامنشی، منظومه شکوه ایرانیان و رنجنامه ایرانیان با اشاره به اینکه منظومه خاک و خون در سه مجلد به چاپ می رسد، تصریح کرد: اقدامات تحقیقاتی جلد دوم منظومه خاک و خون را شروع کرده ام؛ همکاری من برای جلد دوم این منظومه با ارتش جمهوری اسلامی ایران است؛ یعنی جلد دوم منظومه خاک و خون به عملیات ها و نقش موثر ارتش در دوسال اول جنگ اختصاص دارد که با همکاری امیرسرتیپ آذرافروز، فرمانده ارشد نظامی ارتش در اصفهان و همچنین تعدادی از همکاران ایشان منابع و اطلاعات لازم جمع آوری خواهد شد و قرار بر این است که تا آخر تابستان امسال و همزمان با اتمام جلد سوم منظومه اصفهان، منابع لازم برای نگارش جلد دوم منظومه اصفهان نیز فراهم شود چراکه یک کار تخصصی است و حتماً باید این منابع توسط پرسنل ارتش جمع آوری شود چون حوزه تحصصی من تاریخ است و خیلی به امور نظامی واقف نیستم. بعد از جمع آوری منابع و اطلاعات، چکیده این مطالب در قالب یک مجلد به من داده می شود و سپس من در قالب مثنوی حماسی آن را بصورت شعر درخواهم آورد.

وی ادامه داد: ان شاالله تا پایان اسفندماه سال ۹۶ سُرایش و نگارش دفتر دوم منظومه خاک و خون را به پایان می رسانم هرچند که فرصت اندکی است اما این قولی است که من به امیرسرتیپ آذرافروز داده ام که ان شالله بتوانیم جلد دوم منظومه خاک و خون را در ۲۹ فروردین ماه سال ۹۶ که روز ارتش جمهوری اسلامی است رونمایی کنیم.

کلانترمعتمدی تأکید کرد: در روزهای اخیر نیز جلسه ای با جناب سرگرد قاسمی، ریاست بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزشهای دفاع مقدس در سپاه صاحب الزمان داشتم و مقرر شد بعد از اتمام جلد دوم که به عملیات‌های ارتش اختصاص دارد، جلد سوم این منظومه نیز با محوریت سپاه پاسداران و عملیات هایی که ازسوی سپاه بصورت مستقیم در جبهه درگیر شده، سروده شود و من امیدوارم جلد سوم منظومه خاک و خون را نیز تا پایان سال ۹۷ رونمایی کنیم.

سراینده کتاب ۵ جلدی منظومه اصفهان گفت: در جلد اول منظومه خاک و خون که بر روی دوسال اول جنگ بحث می کند، نشان داده می شود که نقش مردم اصفهان، سپاه اصفهان و ارتش، بخصوص توپخانه اصفهان بسیار پُررنگ بوده است و درواقع می توانیم ادعا کنیم خرمشهر را لشکر ۱۴ امام حسین اصفهان به فرماندهی شهید خرازی و لشکر ۸ نجف آباد به فرماندهی شهید کاظمی عملیات های منجر به پیروزی آزادسازی خرمشهر را انجام دادند؛ به همین دلیل آزادسازی خرمشهر بی ارتباط به اصفهان نیست. در این کتاب علاوه بر اینکه حماسه خرمشهر تشریح شده است نقش مردم اصفهان، سپاه اصفهان و ارتشی که از اصفهان به جبهه اعزام شد، بصورت بارز به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه ناشر جلد اول منظومه خاک و خون، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان است، خاطرنشان ساخت: من در زمینه مهندسی صنایع فعالیت دارم اما همیشه از دوران نوجوانی به تاریخ علاقه داشته ام به همین دلیل کتابهایی در حوزه تاریخ به چاپ رسانده ام. اولین کتابی که از من به چاپ رسید کتاب "منظومه کورش هخامنشی" بود که در این کتاب، شرح زندگی کورش هخامنشی از تولد تا مرگ را براساس کتاب سیرت کورش کبیر نوشته گزنفون، حکیم یونان باستان، در قالب مثنوی حماسی سُرودم.   کتاب بعدیِ من مجموعه ای ۳ جلدی به نام "منظومه شکوه ایرانیان" است که سه دوره شاخص ایران باستان یعنی دوران هخامنشیان، دوران اشکانیان و ساسانیان در قالب مثنوی حماسی به نظم درآمده است. جلد اول این کتاب که مربوط به دوران هخامنشیان است آماده شده و در آستانه چاپ قراردارد، نکارش و ویرایش جلد دوم درباره اشکانیان نیز به پایان رسیده است و جلد سوم که مربوط به ساسانیان است فعلاً نیمه تمام است چون من درگیر منظومه خاک و خون و منظومه اصفهان شدم.

پیمان کلانترمعتمدی ادامه داد: علاوه بر کتابهای ذکرشده، دو جلد از "منظومه اصفهان" نیز به چاپ رسیده است، جلد اول "منظومه خاک و خون" نیز رونمایی خواهد شد. ضمن اینکه کتاب دیگری به عنوان "رنجنامه ایرانیان" خواهم داشت که یک مجموعه چندجلدی است و قصد من این است که در این کتاب تمام مصائب و اتفاقاتی که از ابتدای تاریخ تا کنون بر سر مردم ایران آمده را در قالب مثنوی حماسی بیان کنم و تا کنون دفتر اول رنجنامه ایرانیان مربوط به حمله اسکند مقدونی به ایران است که نگارش و ویرایش به پایان رسیده است.

وی گفت: من پیش از منظومه خاک و خون، کتاب "منظومه اصفهان" را به چاپ رساندم که ازسوی مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل رونمایی شد و در آن کتاب، تاریخ اصفهان را در قالب مثنوی حماسی بصورت نظم نوشتم که البته مجموعه ای ۵ جلدی است، جلد اول آن تاریخ پیش از اسلام و جلد دوم آن از ورود اسلام تا ابتدای دوره صفویه است که رونمایی شد. جلد سوم به دوران صفویه اختصاص دارد و درحال نگارش آن هستم.

گفتنی است آیین رونمایی از کتاب «منظومۀ خاک و خون» تألیف «پیمان کلانتر معتمدی»، یکشنبه اول مردادماه در سالن همایش‌های کتابخانۀ مرکزی شهرداری اصفهان برگزار می شود.

کد خبر 311849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.