دوران امام صادق(ع)طوفانی‌ترین و دشوارترین دوران تاریخ‌ اسلام‌/رخت عزا بر تن شهرزاینده رود

لنجان_امام جمعه زاینده رود گفت: امام جعفر صادق عَلَیْهِ‌السَّلام ۳۴ سال از ۶۵ سال عمر شریف و با برکت شان، دوران امامت آن بزرگوار بود که با ۷ خلیفه غاصب ستمگر، ۵ خلیفه اموی و ۲ خلیفه عباسی روبرو بودند وباید گفت عصر این امام همام یکی‌ از طوفانی‌ترین، پیچیده‌ترین و دشوارترین دوران تاریخ‌ اسلام‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان،همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع( روز حزن و اندوه اهل بیت (ع)، بیرق های عزا در شهر زاینده رود برافراشته شد. چهره شهر با تن پوش سیاه خبر از ماتمی عظیم را می دهد و دوباره چشم ها تشنه باریدن می شود و دلها در سوگ امام جعفر صادق (ع) در حزن و اندوهی مالامال از عشق در انتظار ضرب سنگین دستهایی است که بر سینه نواخته می شود.مردم زاینده رود  سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع( را همچون میهمانی عزیز در آغوش گرفته و مساجد و تکایا این شهر نیز در شب سوگ و عزا، را همچون پناهگاهی ماوا می دهند و عاشقان در رثای امام جعفر صادق(ع) عاشقانه سرشک ماتم از گونه هایشان شیار می زند.


حجت الاسلام حسن صفرزاده تهرانی در جمع مردم عزادار زاینده رود با تسلیت امام جعفر صادق علیه السلام، اظهار کرد: امام جعفر صادق عَلَیْهِ‌السَّلام ۳۴ سال از  ۶۵ سال عمر شریف و با برکت شان، دوران امامت آن بزرگوار بود که با ۷ خلیفه غاصب ستمگر، ۵ خلیفه اموی و ۲ خلیفه عباسی روبرو بودند وباید گفت عصر این امام همام یکی‌ از طوفانی‌ترین، پیچیده‌ترین و دشوارترین دوران تاریخ‌ اسلام‌ است.

وی افزود: برای ترسیم آن دوران، لازم است شرائط حاکم بر دوران امامت آن بزرگوار به خوبی ترسیم شود تا پیچیدگی، دشواری و سختی آن دوران به خوبی روشن شود تا با استناد دروغ به رفتار آن بزرگوار، کسی نگوید، اسلام دین فردی است و با سیاست و حکومت و اداره کشور کاری ندارد و یا اسلام دین صلح و سازش است و با ستمگران نباید درگیر شود و بر سر اسلام آن آورند که سیاستمداران بازیگر بر سر دیگر ادیان آوردند.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به شرائط حاکم بر دوران امامت حضرت امام جعفر صادق عَلَیْهِ‌السَّلام تصریح کرد: در آن دوران فساد و انحراف خلفای اموی و عباسی، به جامعه نیز کشیده شده  بود و کشمکش، درگیری و مبارزه بنی‌العباس با بنی‌امیه منجر به از بین رفتن سرمایه‌ها و ظرفیت‌های جامعه شده بود و از سوی دیگر ضعف قدرت حاکمه در اداره امور جامعه که به صورت فلج کننده‌ای درآمده بود.

وی ادامه داد: در آن دوران سرکوبی و اختناق حاکم بر جامعه هر گونه مخالفت علیه خلفای را در نطفه خفه می کرد و ظلم و ستم‌ بر مسلمانان، خاصه بر شیعیان عرصه را بر ایشان بسیار تنک کرده بود از سوی دیگر جلوگیری از نشر حقایق دینی، دور نگاهداشتن سرزمین‌های اسلامی از آموزه‌های دینی، زمینه ساز انحراف مسلمانان شده بود.

صفرزاده تهرانی اضافه کرد: قیام‌های پی‌درپی که بعضی به بهانه خون‌خواهی امام حسین(ع) صورت می‌گرفت و عمده آن‌ها با شکست روبرو شده بود، وجود افراد متحجر، مقدس‌مأب و خرافه‌پرداز که خطر اصلی برای دین به حساب می‌آمد و همچنین هجوم عقاید باطل بر اندیشه‌های دینی که ارمغان کشورهای تازه فتح شده یا بیگانه بود از دیگر مسائل زمان امامت امام صادق (ع) به شمار می آمد.

وی عنوان کرد: پیدایش فرق نوظهور از قبیل: اشاعره، معتزله، جبریه، مرجئه، غلات، زنادقه، متصوفه، مشبه، مجسمه، تناسخیه که میراث خلفای فاسد و جائر بود نیز شرایط حاکم بنیان‌های جامعه را به تباهی می‌کشید و می‌رفت تا اسلام را با چالشی جدی روبرو سازد.

امام جمعه زاینده رود با اشاره به سیره عملی حضرت امام جعفر صادق عَلَیْهِ‌السَّلام‌ بیان کرد: حضرت امام جعفر صادق عَلَیْهِ‌السَّلام‌ چهار وظیفه امامت که همان وظیفه حضرت رسول الله صَلَّی‌الله‌عَلَیْهِ‌وَآلِهِ‌وسَلَّم بود را، در این شرائط پیچیده و دشوار به بهترین شیوه و روش انجام داد و چهار وظیفه ترویج و تبلیغ دین، تقویت جنبه های امامت و رهبری جامعه، دفاع از اسلام و نوامیس مسلمین خاصه شیعه، مبارزه با فساد، ظلم و انحراف را به گونه ای به سرانجام رساند که امروز همچنان ثمرات ان به خوبی نمایان و مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت امام علی عَلَیْهِ‌السَّلام به شیوه ترک مخاصمه بعد از ارتحال حضرت رسول عمل کردند، حضرت امام حسن مجتبی عَلَیْهِ‌السَّلام نیز با پذیرش صلح تحمیلی و حضرت امام حسین سیدالشهداء عَلَیْهِ‌السَّلام با جهاد و قیام عاشورا در برابر حاکمان ظلم و جور ایستادگی کردند.

صفرزاده تهرانی اذعان کرد: حضرت امام سجاد زین العابدین عَلَیْهِ‌السَّلام به بسط و ترویج معارف و آموزه های دینی در قالب دعا، وظائف امامت را به بهترین شیوه انجام دادند و حضرت امام جعفر صادق عَلَیْهِ‌السَّلام نیز در انجام وظائف امامت و رهبری، همانند اسلاف صالح خود، به شیوه‌ منحصر به فرد، از دل تمامی تهدیدها، فرصت‌های نابی را برای جهان اسلام بوجود آورد و طوفانی‌ترین،   پیچیده‌ترین و دشوارترین دوران تاریخ‌ اسلام‌ را به دوران تمدن و پیشرفت تبدیل کرد.

وی متذکر شد: امام جعفر صادق عَلَیْهِ‌السَّلام در میان طوفان افکار انحرافی، با نهضت علمی چنان شرائط را زیبا، عالی و قوی مدیریت نمود که دوران امامت، به عصر طلایی دانش تبدیل شد.

امام جمعه زاینده رود تاکید کرد: امام جعفر صادق عَلَیْهِ‌السَّلام با استفاده از شرایط به وجود آمده، خاصه زمینه‌های فکری و فرهنگی، جامعه اسلامی را رهبری کرد، اسلام را حفظ کرد، دین را ترویج نمود، معارف و آموزه‌های دینی را گسترش داد و مذهب شیعه را تقویت نمود، به صورتی که مذهب شیعه به آن بزرگوار نسبت داده می‌شود، و در آن وانفسای حاکم، بیش از ۴ هزار طالب علم و دانش به مکتب آن بزرگوار جذب شد که بعضی از آنان جزء دانشمندان بزرگ روزگار خود شناخته شدند.

وی تصریح کرد: امام جعفر صادق عَلَیْهِ‌السَّلام با تدبیر شایسته خود نقشه خلفای غاصب را برهم زدند و توطئه‌های گوناگون بر علیه اسلام، رهبری و مسلمین را خنثی کردند از سوی دیگر ایشان تهدیدهای فکری، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و نظامی را از دین مبین اسلام دور کرده و اسلام را از خطر حتمی نجات دادند.

صفرزاده تهرانی ادامه داد: امام جعفر صادق عَلَیْهِ‌السَّلام جامعه اسلامی را به گونه ای رهبری کردند که جغرافیای شیعه را گسترش داده، برای شیعه عزت و برای جهان اسلام عظمت و برای بشریت آقائی آفریدند و با خرافه، تحجرگرائی، مقدس‌مأبی و بدعت‌ها مبارزه کرد و اسلام را از انحراف نجات دادند.

وی اضافه کرد: این امام همام شبهات دینی را پاسخ داد و با افکار ضد اسلامی و فرق انحرافی مبارزه نمودند و شیعیان را از مناقشات و کشمکش‌های سیاسی بنی‌امیه و بنی‌العباس که سبب ذبح شیعه برای رسیدن به قدرت دیگران می‌شد، دور نگه داشتند از سوی دیگر ایشان اصحاب و یاران نخبه تربیت نمودند تا در زمانی که امام در دست‌رس نیست یا تبعید می‌شود یا زندانی می‌گردد یا غایب می‌شود، کمبودی نباشد، مشکلی بوجود نیاید و چیزی از اسلام عوض نشود.

امام جمعه زاینده رود عنوان کرد: ایشان مجموعه شیعه را به یک شبکه گسترده تبدیل کرد و در پیوستگی ایشان بسیار عالی، سازمانی و سازمان یافته عمل نمود که همچنان ثمرات آن جاری است.

کد خبر 311839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.