امام صادق(ع) مظهر وحدت/نقش امام صادق(ع) در تبیین و گسترش اسلام و تشیع بی‌بدیل است

لنجان_رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان گفت: خدمات امام صادق(ع) به اسلام و دنیای علم بسیار زیاد است و عالم اسلام و جهان علم تا ابد مدیون این خدمات است چراکه این امام بزرگوار در طول زندگی پربرکت خویش، تلاشهای زیادی برای راهنمایی مردم به کار بستند و در این زمینه متحمل رنج‌های فراوانی شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، حجت الاسلام داود صائبی در جمع مردم عزادار زرین شهر با تسلیت امام جعفر صادق علیه السلام، اظهار کرد: باید توجه داشت که مکتب امام صادق (ع) در همه ابعاد اخلاقی، فلسفی، اجتماعی و... سرآمد همه مکاتب است و ایشان با فرصت‌شناسی تاریخی، به احیا و بازسازی سبک و نظام زندگی توحیدی بر مبنای دانش، ایمان، اخلاق و فرهنگ آسمانی پرداختند.

وی افزود:  خدمات امام صادق(ع) به اسلام و دنیای علم بسیار زیاد است و عالم اسلام و جهان علم تا ابد مدیون این خدمات است چراکه این امام بزرگوار در طول زندگی پربرکت خویش، تلاشهای زیادی برای راهنمایی مردم به کار بستند و در این زمینه متحمل رنج‌های فراوانی شدند ولی با هدفهای متعالی که دنبال می کردند با تمام مشکلات مبارزه کردند و در این راه سربلند بیرون آمدند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان با اشاره به اینکه سبک زندگی امام صادق(ع)، می‌تواند الگوی مناسبی برای سبک زندگی اسلامی باشد، تصریح کرد: عصر زندگی امام صادق علیه السلام عصر ویژه ای است، به این جهت که دوران خفقان بنی امیه پایان پذیرفته است و دوران خلافت عباسیان آغاز شده است.

وی ادامه داد: بایدتوجه داشت که عباسیان در آغاز خلافت خود سیطره و قدرت تسلط بر جامعه اسلامی را نداشتند و این دوران مصادف با دوران زندگی امام باقر (ع) و امام صادق (ع) بود که با توجه به مجموعه شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی آن زمان فرصتی پیدا شد تا معارف کلامی، اخلاقی، اجتماعی و علوم مختلف مورد نیاز جامعه توسط این دو امام بزرگوار تبیین شود.

صائبی اضافه کرد: در زمان امام صادق (ع) به دلیل فرصتی که ایجاد شد، بستر برای تبیین علوم مختلف توسط آن حضرت فراهم شد، به طوری که میزان روایات و اخباری که از امام صادق (ع) داریم، از همه ائمه معصومین (ع) به نسبت بیشتر است.

وی عنوان کرد: علاوه بر شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن زمان، عمر بابرکت و طولانی آن حضرت نسبت به امامان دیگر باعث شد که معارف مختلف در دوران امامت امام صادق (ع) گسترش یابد و امروز که شیعه به مذهب جعفری معروف است، مرهون تلاش‌های امام جعفر صادق علیه السلام است، به طوری که آن حضرت احادیث و دعاهای زیادی در موضوعات مختلف اسلامی بیان کرده است و شاگردان زیادی در علوم مختلف تربیت کرده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان با بیان این که، امام صادق(ع) به عنوان رییس مذهب جعفری، حوزه‌ی علمیه‌ی اسلامی را در سطح عمیق و وسیع تشکیل دادند بیان کرد: ایشان علوم اسلامی را تدریس می‌کردند و در این حوزه، چهار هزار نفر به فراگیری علوم آل محمد(ص) می پرداختند و این امام بزرگوار در زمان زندگی خود، اسلام اصیل را از زیر حجاب تیره و تار اسلام بنی امیه و بنی عباس آشکار ساختند.

وی خاطرنشان کرد: برای امام صادق(ع) این فرصت پیش آمد و ایشان اسلام و فقهِ آن را از دیدگاه ائمه‌ی اهل بیت(ع) به مردم معرفی کردند و با تربیت شاگردان بسیار و برجسته، حیات تازه‌ای به اسلام و مسلمین بخشیدند و فرهنگ ناب تشیع را که از متن اسلام محمدی و علوی نشأت گرفته بود به جهانیان عرضه کردند.

صائبی اذعان کرد: از این جهت باید گفت رسالت امام صادق(ع) در میان ائمه اطهار(ع) رسالتی است که با توجه به خصوصیات زمانی خویش می توان در نوع خود کم نظیر دانست و نقش آن امام بزرگوار در ایجاد یک انقلاب فرهنگی در سطح جهان اسلام بگونه ای بود که همه مذاهب اسلامی را تحت تأثیر خود قرار دهد و این مهم از نکات قابل توجه در شخصیت و زندگی آن امام بزرگوار است.

وی با تأکید بر بزرگداشت سالروز شهادت رئیس مذهب جعفری اظهار کرد: بزرگداشت امام صادق(ع) با برپایی جلسات عزاداری و وعظ در واقع، بزرگداشت شعائر مذهبی و تکریم آرمان‌های آن بزرگوار است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان لنجان در پاین با بیان اینکه ایام شهادت ائمه(ع) فرصتی است که در آن می‌توانیم به تبیین معارف دین بپردازیم و مردم را با اهل‌بیت(ع) و مقام آن‌ها آشنا کنیم، گفت: طلاب، روحانیون و ائمه جماعات باید از این ایام و فرصت‌ها برای تبلیغ معارف دینی و شعائر دینی بهره ببرند.

کد خبر 311834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.