سیر تا پیاز هدایت تحصیلی/فعالیت ۹۰۰ مشاور تحصیلی در استان اصفهان

۹۰۰ مشاور تحصیلی در استان اصفهان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد قریب به چهار پنجم به صورت تخصصی و تمام وقت در خدمت دانش آموزان دوره متوسطه اول و در اختیار دانش آموزان پایه هشتم و نهم هستند و در زمینه تحصیلی و سازشی با آنها کار می کنند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، آدمی در هر انتخابی به مشورت و راهنمایی نیازمند است و بعضی از انتخاب ها در زندگی از اهمیت ویژه ای برخوردارند، یکی از انتخاب های مهم و اثرگذار در زندگی جوانان، انتخاب رشته دوران متوسطه است، انتخابی که جهت بسیاری از اتفاقات و فعالیت های زندگی دانش آموزان را تعیین می کند.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش اواخر خرداد ماه در خبرها اعلام کرده بود که عملکرد تحصیلی، اعم از نمرات پایه های هفتم، هشتم و نهم ملاک انتخاب رشته  است و در دستورالعمل جدید هدایت تحصیلی همانند گذشته، برای ورود به رشته های موردنظر حداقل نمره هایی در برخی دروس در نظرگرفته شده است، بنابراین برای رشته هایی مانند، علوم تجربی، ریاضی، علوم انسانی، فنی وحرفه ای و شاخه کاردانش در گرایش های صنعت و کشاورزی، دانش آموز باید در برخی دروس متناسب با رشته موردنظر، حداقل نمره تعیین شده را کسب کند، وگرنه ثبت نام او در اولویت های چهارگانه صورت می گیرد.

زرافشان بیان کرد: در سال ۹۵ به علت تصویب آیین نامه مربوطه در شورای عالی آموزش وپرورش در اسفندماه سال قبل، استان ها فرصت کافی برای دستورالعمل اجرایی آیین نامه نداشتند، اما خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته، این مشکل در سال جاری مرتفع شده است.

وی افزود: دانش آموزان براساس عملکرد تحصیلی خود در هر رشته، چهارفرصت ثبت نام دارند تا براساس اولویتی که در آن رشته به دست آورده اند در دوره دوم متوسطه ثبت نام کنند.

به گفته زرافشان اطلاعات کاملی از فرآیندانتخاب رشته دانش آموزان سراسرکشور درسامانه وجود دارد و این امر به استان ها کمک می‌کند تا زیرساخت‌ها و ظرفیت های موردنیاز، برای دانش آموزان در رشته موردعلاقه شان را فراهم کنند.

دو هفته فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان در  استان اصفهان 

رئیس اداره مشاوره تربیتی اداره کل اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بیان می کند: از ۲۶ تیرماه حداکثر به مدت دوهفته مسوولان و مشاوران در مدارس متوسطه اول استان اصفهان حضور دارند و به دانش آموزانی که به مدرسه مراجعه می کنند ودرباره انتخاب رشته سوالی دارند پاسخ داده می شود نمونه فرم ها به ویژه فرم شماره ۶ که مربوط به هدایت تحصیلی است به منظور  راهنمایی دانش آموزان توزیع می شوند.

وی با تاکید به این نکته که  طی تعاملی که با خانواده ها صورت می پذیرد تلاش بر این است که با روشن کردن مطالب برای دانش آموز بر اساس نمون برگی که فراهم شده او بفهمد برای انتخاب چه رشته ای مناسب تر از سایر رشته ها است.

زهرا قجاوند ادامه می دهد: علاوه براین اطلاعات مدارس متوسطه دوم را هم در اختیار دانش آموزان قرار می دهند، برای مثال به دانش آموزان گفته می شود که  تعداد هنرستان موجود است و در این هنرستان کدام رشته ها با چه ویژگی های وجود دارند  و کدام یک افرادی برای زمینه های تحصیلی مناسب هستند.

اطلاعات به طور کامل در اختیار دانش آموز قرار داده می شود تا دانش آموز بتواند انتخاب بهتر و مناسب تری را  برای دوره دوم متوسطه داشته باشد.

نقش مشاوران در موفقیت تحصیلی دانش آموزان و هدایت شغلی

این مشاور تربیتی درباره نقش مشاوران در موفقیت تحصیلی دانش آموزان و هدایت شغلی آنها در آینده در پاسخ به سوال خبرنگار" ایمنا" اذعان کرد: هدایت تحصیلی به معنای انتخاب رشته تحصیلی مناسب دانش آموز است،  انتخابی که آگاهانه و آزادانه همراه با مسوولیت پذیری از سوی دانش آموز انجام می شود، هدایت تحصیلی باعث می شود، دانش آموز رشته ای را انتخاب بکند که به تبع آن آینده شغلی اش او هم مشخص می شود.

وی اضافه کرد: برای مثال هنگامی که دانش آموزی تصمیم می گیرد وارد  رشته ای هنرستانی گرافیک شود پیش بینی ما این است که در آینده به همین شغلی که در راستای گرافیک هست تعریف یا رشته های مرتبط با آن هدایت شود تا بتواند آن مشاغل را احراز بکند.

به گفته قجاوند، در حقیقت زیر بنای تعیین تکلیف شغلی آینده یک فرد می تواند پایگاه اجتماعی، پایگاه اقتصادی، کارگاه فرهنگی و موارد دیگر را تحت الشعاع خود قرار دهد و در همین  مرحله در پایه نهم این کار فراهم می شود، هنگامی که دانش آموز انتخاب صحیح تر و مناسب تری را نسبت به توانمندی ها، ویژگی ها، علایق و امکانات انجام دهد به طور یقین در این مسیر موفق تر عمل می کند، نقشی که مشاور ایفا می کند این است که با تلاش بتواند این موضوع را برای دانش آموز به طور کامل تر و  سازنده تری تفهیم کند.

وی توضیح می دهد: یعنی برای انتخاب یک رشته مناسب باید به آیتم های متفاوتی توجه شود و با مشخص کردن و تاثیر آنها انتخاب درست صورت بگیرد، لازم است که این موارد برای دانش آموزان و خانواده های آنان در مواقعی که سوال دارند،  توضیح  داده شود تا انتخاب درستی داشته باشند.

به طور یقین نگاه اصولی به این قضیه و انجام کار به شکل مناسب و مدیریت صحیح موجب می شود که نقش بسزایی در تعیین تکلیف دانش آموز از ایفا شود.

همکاری والدین و تشریح جنبه های متفاوت انتخاب رشته برای رضایت شغلی دانش آموزان

رئیس اداره مشاوره تربیتی اداره کل اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا والدین در این زمینه همکاری لازم با آموزش و پرورش داشته اند و برای انتخاب رشته فرزندشان، توصیه مسوولان را می شنوند و توجیه می شوند، به خبرنگار ما می گوید: خانواده ها در فرایند انتخاب رشته دانش آموزان  از ابتدای امر  همان اول دخیل بودند و در بخشی از پروسه کار نظر خود دانش آموزان و نظر والدین هم پرسیده شده و اعمال انجام می شود، بدان معنا که نظر مستقیم آنها اعمال می شود.

علاوه بر این معمولا مدارس هم در طول سال جلسات توجیهی در قالب آشنایی با رشته ها و بازدید از مراکز متفاوت آموزشی را در دستورالعمل ها قرار می دهند و خانواده با این موارد آشنا می شوند، همچنین خود خانواده ها هم می توانند ا طلاعات خوب و مناسبی را از اطراف و اجتماع و از افراد صاحب نظر به دست بیاورند.

وی ادامه می دهد: مشاوران هم تلاش می کنند تا با ارایه اطلاعات تخصصی تر و دقیق تر به آنها مشاوره و راهنمایی لازم را بدهند به طور مثال چنانچه برای دانش آموزی ادامه تحصیل برایش بسیار اهمیت دارد، سعی می کنند ابعاد مختلف رشته ها را در بخش انتخابات کنکور را برای آنها  مشخص کنند و دانش آموزان را آگاه کنند که با ورود به این رشته می توانند در دانشگاه ادامه تحصیل بدهند و وضعیت بازار کا رشته موردنظرشان را  هم مشخص می کنند.

به گفته قجاوند؛ در این جلسه ها معمولا بحث های متفاوتی با خانواده انجام می شود، همانند اینکه انتخاب رشته از یک سو تحت تاثیر خودشناسی، علاقه، استعداد، ارزشهای فرد و تیپ شخصیتی او قرار می گیرد و از یک طرف دیگر تحت تاثیر عملکرد تحصیلی آن فرد قرار می گیرد.

به دلیل اینکه دانش آموز با اخذ نمرات در این ۹ سال نشان داده که در چه درسهایی موفق تر بوده و کدام درسهایی برای او جذابیت بیشتری دارند و به آسانی می فهمد و کدام بخش ها برای او مشکل آفرین بوده است.

وی با تاکید به این نکته که جنبه های متفاوت انتخاب رشته تشریح می شوند، عنوان می کند: جنبه های متفاوت انتخاب رشته برای افزایش موفقیت و رضایت شغلی دانش آموزان و خانواده ها تشریح  می شوند و علاوه بر این با معرفی رشته ها به دانش آموزان تفهیم می شود که از نظر ماهیت و توانایی و وضعیت بازار کاری که در آینده دارند، می توانند کدام رشته را انتخاب کنند و اینکه فرد با ورود به این رشته و کسب شغل مورد نظر تا چه اندازه می تواند از نظر اقتصادی و فکری و موارد دیگر استقلال پیدا کند.

فعالیت ۹۰۰ مشاور  در استان و خدمات تخصصی

این در حالی است که مشاوره حرفه ای در اجتماع بوده که به سرعت در حال توسعه و افزایش هست  و انسانها در همه موارد زندگی می توانند از تجربه های مشاوران بهره ببرند و از مواردی که وجود مشاور و مشاوره گرفتن اهمیت زیادی دارد، مدارس هستند که  به وجود این مشاوران احساس نیاز می شود.  

در حقیقت تجربه اثبات کرده که مشاوران در بهبود تحصیلی دانش آموزان،  ، انتخاب رشته و فرایند رشد عاطفی آنها موثر واقع شده اند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی اداره کل اصفهان درباره تعداد مشاوران در استان در پاسخ به سوال ایمنا خاطرنشان کرد: در کل استان ۹۰۰ نفر مشاور وجود دارند که از این تعداد قریب به چهار پنجم به صورت تخصصی و تمام وقت خدمات به دوره متوسطه اول  اختصاص داده شدند و  در اختیار دانش آموزان پایه هشتم و نهم هستند و در زمینه تحصیلی و سازشی با آنها کار می کنند، تعداد کمتری هم در هسته ها و مراکز مشغول به فعالیت هستند یا در دوره دوم متوسطه در بخش کنکور و یا انتخاب رشته دانشگاهی به دانش آموزان آگاهی می دهند.

توصیه به خانواده ها در فرایند هدایت تحصیلی

این مشاوره تربیتی ضمن توصیه به والدین در فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان خاطرنشان کرد: خانواده ها سعی کنند واقع بینانه دراین مسیر قدم بردارند و با در نظر گرفتن ویژگی ها و امکانات موجود در جامعه و توانمندی های دانش آموزشان عمل کنند، بدان معنا که  نوع نگاه شان به حال امروز، فردا و آینده دانش آموزش  باشد.

بهتر است بدانیم بعضی از رشته ها دارای  اسم و رسم زیاد با مشکلات خاص هستند و این احمتال هم وجود دارد که در آینده بازار کار جالبی نداشته باشند و یا ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور برای این رشته ها چندان مهیا نشود و با محدودیت روبه رو شوند.

وی تاکید کرد: البته برخی از رشته ها خوب بوده و زمینه های تحصیلی مناسبی دارند، غفلت از آنها موجب می شود که پنهان بمانند، در صورتی که این دو آیتم در کنار هم قرار بگیرند، پتانسیل دانش آموز با واقعیت سنجیده می شود.

قجاوند یادآوری کرد: خانواده ها به خود این امیدواری را ندهند که افت عملکرد تحصیلی دانش آموزشان وابسته به یکی دو ساله قبل بوده است و از این به بعد برای جبران کمبود ها، محکم درس خواهد خواند، بهتر است بدانیم گاهی اوقات رشته هایی در جامعه به دلیل بازتاب هایی که دارند، طی سالهای آینده ممکن است این میزان تقاضا را داشته باشند.

وی افزود: خانواده ها وسعت دیدشان را افزایش دهند و بر مبنای همین امر  انتخاب مناسب و آگاهانه برای فرزندشان بکنند تا خودشان هم شاهد رشد و ترقی و پیشرفت دانش آموز شان باشند.

اهمیت سلامت روانی دانش آموزان

رسیدن به اهداف آموزشی که مدارس به عنوان اهداف اساسی خود به آنها توجه دارند وابسته به تامین بهداشت روانی دانش آموزان است، تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که سلامت روانی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنها رابطه دارد و دانش آموزانی که به نحوی از مشکلات روانی یا از فقدان بهداشت روانی مناسب رنج می‌برند اغلب با افت تحصیلی مواجه هستند.

قجاوند تامین سلامت روانی دانش آموزان و لذت بردن آنها از رشته تحصیلی شان را مهم دانست و گفت: نکته قابل تاکید اینکه دانش آموز رشته ای را انتخاب کند که از بودن و مطالعه کردن در آن رشته لذت ببرد و این طور نباشد که بر خلاف  میل درونی، مجبور به انتخاب رشته و ارتباط با واحدهای درسی شود، در وهله باید  سلامت روانی دانش آموز مهم باشد و او را به سمت رشته هایی که دوست ندارد، سوق ندهیم، به دلیل اینکه با انجام این کار دانش آموز دچار استرس امتحانات شده و با  اضطراب و بی رغبتی سر کلاس درس حاضر می شود.

وی بیان کرد: بهتر است که  بدانیم لازم نیست که به دلیل اهداف و برنامه های فردی و خانوادگی،  سلامت روان و بهداشت روانی دانش آموزان را نادیده بگیریم، توصیه می شود که والدین، دانش آموزان شان را به سمت رشته های هدایت کنند که به آن رشته ها علاقه مند هستند و از و از خواندن درسهای آن رشته خسته نمی شوند.

کد خبر 311817

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.