پیشرفت 950 میلیارد تومانی پروژه‌های مشارکتی مشهد در دوره چهارم

معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس گفت: در دوره سوم شورای شهر، پروژه‌های مشارکتی تعریف شده تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشت در صورتی که پروژه‌های مشارکتی دوره چهارم با رشد 950 میلیارد تومانی یعنی حدود 70 درصدی مواجه است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، محمدرضا مزجی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: در حوزه اقتصادی یکی از فعالیت‌ها، فراهم ساختن زمینه کار و سرمایه‌گذاری است.
وی افزود: در دوره سوم شورای شهر که مدت آن 6 سال و رونق اقتصادی نسبی بر کشور حاکم بود و بدهی‌نیز از فعالیت دوره دوم به این دوره منتقل نشده بود، 2 هزار و 400 میلیارد تومان بدهی به دوره چهارم شورای شهر رسید.
انتقال 2200 میلیاد تومان بدهی در مقابل انتشار 3450 میلیارد تومان اوراق مشارکت
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس خاطرنشان کرد: در دوره 8 ساله از سال 84 تا 92 مجموعا یک هزار و 250 میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری مشهد منتشر شد که حاصل آن ایجاد و انتقال 2 هزار و 400 میلیارد تومان بدهی به دوره فعلی شهرداری بود.
مزجی افزود: در مقابل میزان اوراق مشارکت منتشر شده در دوره چهارم برابر با 3 هزار و 450 میلیارد تومان است که تنها 2200 میلیارد تومان بدهی حاصل از اوراق مشارکت منتشر شده فعلی و قبلی به دوره پنجم منتقل می‌گردد یعنی عملا ما فقط به میزان همان بدهی تحویل گرفته از شورای سوم به شورای پنجم منتقل می‌کنیم.
تفاهم برای تسویه حساب 1100 میلیارد تومان از بدهی 220 میلیارد تومانی شهرداری به بانک‌ها
وی اضافه کرد: البته مذاکرات لازم برای تسویه یک هزار و 100 میلیارد تومان از این بدهی‌ها با بانک تجارت انجام و این رقم تعیین تکلیف شده است که در صورت همکاری بانک مذکور این رقم نیز تسویه حساب شده و تنها یک هزار و 100 میلیارد تومان بدهی از دوره چهارم به دوره پنجم منتقل می‌شود.
مزجی عنوان کرد: در این دوره از مدیریت شهری موفق به انتشار یک هزار و 100 میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خطوط قطار شهری مشهد شدیم که یک هزار و 100 میلیارد تومان از اصل و فرع این اوراق بازپرداختش بر عهده دولت است.
پرداخت به روز سود علی‌الحساب اوراق مشارکت منتشر شده در دوره چهارم
وی با تشکر از دولت برای داشتن همکاری لازم با شهرداری مشهد برای انتشار اوراق مشارکت در دوره چهارم، تصریح کرد: در این دوره هر سه ماه سود کوپن‌های اوراق مشارکت منتشر شده به طور کامل پرداخت شده است و علاوه بر ان 262 میلیارد تومان از سود مورد تعهد دولت را نیز پرداخت کرده‌ایم در صورتی که در دوره قبل پرداخت نشده بود.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس بیان کرد: ما علاوه بر پرداخت سود علی‌الحساب اوراق این دوره، برای اوراق منتشر شده در دوره‌های قبلی نیز از 28 تا 30 درصد سود قطعی پرداخت شده است.
وجود 4400 میلیارد تومان دارایی مفید برای تسویه 2200 میلیارد تومان بدهی شهرداری به بانک‌ها
مزجی ادامه داد: منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت در دوره قبل به درستی هزینه نشده بود یعنی به طور مثال در بافت فرسوده ابکوه تملکات پراکنده صورت گرفته بود که امکان تجمیع برای تعریف پروژه و فروش را نداشت.
وی گفت: ما در حال حاضر در مقابل 2 هزار و 200 میلیارد تومان بدهی شهرداری به بانک‌ها، بیش از 4 هزار و 400 میلیارد تومان دارایی مفید برای تسویه بدهی‌های حاصل از فروش اوراق مشارکت داریم.
تعریف 1400 میلیارد تومان اوراق مشارکت در مدیریت شهری فعلی
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس اظهار کرد برخی می‌گویند در این دوره از مدیریت شهری نشاط اقتصادی وجود نداشته است اما لازم است بدانیم در طول دوره 6 ساله مدیریت شهری تنها یک هزار و 200 میلیارد تومان پروژه مشارکتی تعریف شده بود در صورتی که در دوره 4 ساله شورای چهارم معادل یک هزار و 400 میلیارد تومان پروژه مشارکتی تعریف شده است.
مزجی با تاکید بر اینکه شهرداری مشهد فعال‌ترین و پویاترین شهرداری کشور از لحاظ اقتصادی است، اذعان کرد: در این دوره از مدیریت شهری 21 هزار و 240 میلیارد تومان بسته سرمایه‌گذاری تعریف شده است.
پیشرفت 950 میلیارد تومانی پروژه‌های مشارکتی در دوره چهارم
وی عنوان کرد: شهرداری در این دوره شهر را نفروخته است بلکه انبوه بدهی‌های گذشته را در فضای رکود تسویه کرده است. بانک‌ها از شهرداری مشهد پول نقد طلبکار بودند اما ما توانستیم در خیلی از موارد زمین و پروانه معوض بدهیم.
مزجی خاطرنشان کرد: شهرداری بدهکار به شورای چهارم تحویل داده شد اما امروز ما شهرداری را به عنوان یکی از معتبرترین سازمان‌ها در میان بنگاه‌های اقتصادی کشور به شورای پنجم تحویل می‌دهیم.
وی ادامه داد: در دوره سوم شورای شهر، پروژه‌های مشارکتی تعریف شده تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشت در صورتی که پروژه‌های مشارکتی دوره چهارم با رشد 950 میلیارد تومانی یعنی حدود 70 درصدی مواجه است.
تعریف 2430 میلیارد تومان پروژه بی‌نام
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس گفت: در این دوره موفق به تعریف 2 هزار و 430 میلیارد تومان پروژه بی‌نام شدیم. همچنین توانستیم 625 میلیارد تومان زمین و پروانه معوض در مقابل بدهی‌هایمان به بانک‌ها بدهیم که این زمین و پروانه‌ها یک هزار و 240 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری قطعی در پی خواهد داشت زیرا در ازای فروش هر واحد زمین و پروانه، دو واحد سرمایه‌گذاری قطعی در شهر اتفاق می‌افتد.
مزجی با اشاره به اینکه یک هزار میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها نیز از طریق واگذاری پروانه ساختمانی با رعایت ضوابط طرح تفصیلی تسویه شده است، ادامه داد: در ازای واگذاری این رقم پروانه ساختمانی، 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری قطعی در شهر محقق می‌شود که مجموع این فعالیت‌ها نشان می‌دهد بهترین و عالی‌ترین کارنامه اقتصادی شهرداری مشهد در دوره چهارم بوده است.
تعریف 6 پروژه مشارکتی در دوره شورای چهارم
وی افزود: از 4 هزار میلیارد تومان قرارداد پروژه مشارکتی منعقد شده در دوره شورای سوم، 2 هزار و 500 میلیارد تومان در همان دوره فسخ شد و هنوز پیگیری برای فسخ 3 پروژه ان دوره در دادگاه است.
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس تصریح کرد: ما در این دوره 6 پروژه مشارکتی شامل پروژه طرق با حجم سرمایه‌گذاری 550 میلیارد تومان، پروژه امیریه با حجم سرمایه‌گذاری 150 میلیارد تومان، پروژه شهر پارچه، پروژه ایثار با حجم سرمایه‌گذاری 134 میلیارد تومان و پروژه مینو با سرمایه‌گذاری 64 میلیارد تومان تعریف و در حال اجرا و یا مبادله قرارداد داریم.
تاسیس دو صندوق زمین و ساختمان با 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری
مزجی با اشاره به پیگیری جهت تاسیس دو صندوق زمین و ساختمان با سرمایه‌گذاری 2 هزار میلیارد تومان، اظهار کرد: شرکت زائر نیز توسط شرکت الوند با سرمایه‌گذاری اولیه یک هزار میلیارد تومان تاسیس شده که تا کنون قرارداد سرمایه‌گذاری 2 هزار و 500 میلیارد تومان دیگر نیز برای این شرکت بسته شده است اما چون هنوز تصویب نهایی این طرح در شورای شهر صورت نگرفته است لذا امکان عقد قراردادهای بیشتر وجود ندارد.
وی بیان کرد: بازار بزرگ معاملات مبادلاتی و تهاتری نیز در حال راه‌اندازی است تا مصالح مورد نیاز انبوه‌سازان را به صورت تهاتری با پروژه‌های ساخته شده در اختیار آنها قرار دهیم.
شهرداری مشهد اولین شهرداری بعد از تهران دارای بانک اطلاعات املاک
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس افزود: در حوزه املاک که قبلا بی سر و سامان بود توانسته‌ایم، 15 هزار پرونده املاک را بازخوانی کرده و 8 هزار و 500 رکورد قطعی در سامانه ثبت کنیم و 8 هزار و 500 سند قطعی هم در بانک املاک نگهداری می‌شود.
مزجی با اشاره به اینکه شهرداری مشهد اولین شهرداری بعد از تهران است که بانک اطلاعات املاک دارد، اضافه کرد: مبادلات املاک نیز از حدود یک سال و نیم قبل در تالار مبادلات املاک انجام می‌شود.
بیش از 90 درصد مشکلات تحویل گرفته از دوره قبل را حل کرده‌ایم
وی گفت: در این دوره توانسته‌ایم بیش از 90 درصد مشکلات تحویل گرفته از دوره قبل شهرداری را حل کنیم.
مزجی تاکید کرد: در مقابل بدهی‌هایمان به بانک‌ها در ازای فروش اوراق مشارکت حداقل 2 هزار و 500 میلیارد تومان در قطار شهری سرمایه‌گذاری شده که بازگشتی ندارد.
انتقال انتشار برخی از مجوزهای گرفته شده برای انتشار اوراق مشارکت به دوره بعدی
معاون اقتصادی شهرداری مشهد مقدس گفت: نهایتا همان میزان بدهی‌های متقل شده از دوره سوم شورای شهر را به دوره پنجم منتقل می‌کنیم.
وی ادامه داد: با وجود گرفتن مجوز برای انتشار اوراق مشارکت برخی از این موارد را به دوره بعدی منتقل کردیم تا بدهی زیادی به دوره بعد منتقل نشود.

کد خبر 311793

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.