بررسی خسارت های سیل در بلوچستان/دولت به وعده های خود عمل کند

در حالی بارندگی های اخیر موجب بروز خساراتی در منطقه بلوچستان شد که هنوز دولت به وعده های خود در خصوص سیل سال گذشته عمل نکرده و مردم این منطقه همچنان با مشکلات فراوانی روبه رو هستند.

به گزارش ایمنا به نقل از مهر، ظاهرا داستان تکراری مخاطرات طبیعی در سیستان و بلوچستان پایانی ندارد و در حالی که هنوز مردم شمال استان با مشکل طوفان گرد و خاک دسته پنجه نرم می کند مردم جنوب استان باید درگیر سیلاب و عوارض ناشی از آن باشند.

ازروز پنج شنبه هفته گذشته بر اثر تقویت جریانات مرطوب جنوبی در نواحی جنوبی و ارتفاعات مرکزی استان سیستان و بلوچستان در ساعات بعد از ظهر و شب شاهد رگبار به نسبت سنگین باران و باد شدید لحظه ای بودیم که منجر به بروز خساراتی در برخی از این مناطق شد.

این در حالی است که وقوع سیلاب چند ماه گذشته در جنوب سیستان و بلوچستان خسارات بسیاری را به بخش های مختلف این منطقه از جمله زیر ساخت های آب، برق و راه وارد کرده و علاوه بر آن موجب بروز خساراتی به منازل مسکونی و بخش کشاورزی هم شد که بررسی و پرداخت کمک های آن سیل همچنان در دولت و مجلس ادامه دارد.

البته این موضوع که استان سیستان و بلوچستان از یک محرومیت تاریخی رنج می برد و احداث و ایجاد زیرساخت های مناسب به شدت در این استان حس می شود بر کسی پوشیده نیست، اما جدای از این محرومیت موضوع دیگری که به شدت در این استان مشکل ساز شده است، بحران مدیریت است که البته فقط مختص یه یک دولت خاص هم نیست، زیرا بسیاری از مشکلات سیستان و بلوچستان در جنوب و شمال استان موضوع جدیدی نیست اما متاسفانه همیشه موجب بروز مشکلاتی در این استان می شود.

از همین رو بارندگی های اخیر باز هم موجب بروز خسارات مختلفی در بخش های زیر ساخت، منازل مسکونی و بخش کشاورزی در جنوب سیستان و بلوچستان شد.

امدادرسانی به دو هزار و ۳۳۲ سیل زده در جنوب سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با توجه به اخطاریه سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی های سیل آسا نیروهای امدادی هلال احمر استان از روز پنجشنبه هفته گذشته تاکنون به دو هزار و ۳۳۲ نفر در قالب ۴۶۲ خانوار سیل زده ساکن در ۳۷ روستای شهرستان های ایرانشهر، سیب و سوران، فنوج و دلگان در جنوب استان امداد رسانی کردند.

رسول راشکی ادامه داد: ۲۰۳ امدادرسان در قالب ۳۱ تیم در این مدت به سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان امداد رسانی کردند.

وی افزود: همچنین طی این مدت یک هزار و ۹۷ نفر در قالب ۲۲۶ خانوار از مردم سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان اسکان اضطراری داده شدند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت ۴۱ خودرو از سیلاب رهاسازی شد، گفت: یک هزار تخته پتو، ۲۲۵ باب چادر، ۷۱۳ تخته موکت، ۲ هزار و ۴۴۲ قوطی کنسرو و سایر کالاهای مورد نیاز نظیر برنج، فانوس، چراغ والر و کلمن آب نیز در میان مردم سیل زده سیستان و بلوچستان توزیع شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: جمعیت هلال احمر استان با تمام توان آماده ارائه خدمات مورد نیاز به مسافران و آسیب دیدگان حوادث و سوانح احتمالی است.

البته به جز این موارد خسارات بسیاری به بخش های زیرساختی از قبیل راه، برق، آب و بخش کشاورزی وارد شده است که نیاز به برآورد و بررسی خسارت های احتمالی دارد.

بیش از ۱۳۰۰ هکتار از نخیلات ایرانشهر در جریان سیل خسارت دیدند

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر ظهار داشت: با توجه به بارندگی های اخیر و به دنبال ایجاد روان آب و طغیان رودخانه های فصلی در محدوده شهرستان ایرانشهر بیش از ۱۳۰۰ هکتار از نخلیلات این شهرستان دچار خسارت شدند.

حسن شاولی‌بر افزود: البته علاوه بر نخیلات  به دیگر بخش های کشاورزی در این منطقه نیز آسیب ها جدی وارد شده که نیاز به برآورد خسارت دقیق از سوی کارشناسان دارد.

وی ادامه داد: در اثر این بارندگی ها ۵۰ رشته قنات، ۱۵ واحد دامداری، ۶ واحد مرغداری و ۵۰ هکتار از مزارع یونچه شهرستان ایرانشهر نیز دچار خسارت شدند که برآورد ریالی خسارات هنوز انجام نشده است.

البته این تنها بخشی از خسارات وارد شده در اثر سیل اخیر بوده که هنوز هم به صورت کامل برآورد نشده است.

دولت به تعهدات قبلی خود در خصوص سیل سال گذشته عمل نکرده است

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سیل اخیر خسارت قابل توجه ای به منازل مسکونی، بخش های زیر ساختی و باغات و مزارع در جنوب سیستان و بلوچستان وارد کرده است.

محمد باسط درازهی افزود: سیل اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه در شهرستان های ایرانشهر ومهرستان خساراتی را به بار آورده و به خانه های مسکونی مردم، مزارع، باغات، درختان خرما و دامداری های منطقه نیز صدماتی وارد کرده است.

متاسفانه هنوز دولت به تعهدات قبلی خود در خصوص سیل سال گذشته که موجب بروز مشکلاتی در شهرستان های جنوب استان شد، عمل نکرده است

وی گفت: علاوه بر این به زیر ساخت های این مناطق از جمله انشعابات آب، برق و تلفن نیز صدمات بسیاری وارد شده است که امیدواریم دولت محترم هر چه سریع تر به این مشکلات رسیدگی کند.

وی افزود: در حال حاضر فرآیند برآورد خسارت در حال انجام است ولی هنوز برآورد دقیقی ارائه نشده است و امیدواریم هرچه زودتر این فرآیند به پایان برسد.

نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: البته متاسفانه هنوز دولت به تعهدات قبلی خود در خصوص سیل سال گذشته که موجب بروز مشکلاتی در شهرستان های جنوب استان شد، عمل نکرده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم دولت به همه وعده های خود عمل کند و کمک هایی که در شان مردم خسارت دیده این مناطق باشد به آنها تعلق بگیرد.

البته همانطور که به آن اشاره شد هنوز هیچ اقدام عملی جهت بر طرف کردن مشکلات ناشی از خساراتی که در سیل سال گذشته به منطقه بلوچستان وارد شد، صورت نپذیرفته است و هنوز تعداد زیادی از خانه های مردم که تخریب شده بود، در همان حال است.

اما با این وجود مسئولان قول حمایت های ویژه ای از آسیب دیده گان را داده اند که از جمله آن ها پرداخت وام و کمک های بلاعوض است.

پرداخت کمک بلاعوض و وام به خسارت دیدگان سیل در سیستان و بلوچستان

مدیر کل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پس از برآورد خسارات به آسیب دیدگان سیل اخیر در جنوب استان کمک بلاعوض و وام با کارمزد چهار درصد پرداخت می شود.

غلامرضا اربابی افزود: بر اساس جلسات برگزار شده مصوب شد تا به مردم مناطق سیل زده وام با کارمزد چهار درصد و کمک بلاعوض برای مرمت و بازسازی منازل آسیب دیده پرداخت شود.

وی گفت: با توجه به آمادگی های قبلی و اخطار سازمان هواشناسی در سیل اخیر به جز فوت یک کودک چهار ساله که بر اثر تخریب خانه خشت و گلی به وقوع پیوست هیچ گونه خسارت جانی دیگری نداشتیم.

وی ادامه داد: البته سیل خساراتی به بخش های زیرساختی این مناطق از جمله ۱۵ کیلومتر شبکه فشار ضعیف و متوسط برق و شبکه آب ۵۰ روستا در حوزه شهرستان ایرانشهر وارد کرده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: البته در حال حاضر با تلاش تیم های امدادی و تعمیراتی ادارات  برق و آب بخش عمده ای از این مشکلات برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه کار برآورد خسارت با جدیت در حال انجام است، تصریح کرد: قطعا پس از جمع بندی کامل خسارت ها نسبت به تخصیص اعتبار برای جبران آن ها اقدام می شود.

البته این اظهارات در حالی مطرح می شود که گزارشات مردمی حاکی از این است که برخی مسئولان و مدیران محلی گاها از ابراز واقعیت ها خودداری می کنند.

به عنوان مثال در حالی که طوفان و سیل اخیر موجب بروز خسارت هایی به بخش های مختلف زیرساختی و همچنین منازل کپری شهرستان دلگان شده است چندی پیش هوشنگ بامری، فرماندار دلگان در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرد، خوشبختانه بر اثر طوفان و سیلاب آسیب چندانی به منازل مردم شهرستان دلگان وارد نشده است!

در مجموع امیدواریم علاوه بر کمک هایی که پس از وقوع سیلاب به مردم می شود تمهیداتی اندیشیده شود تا زیرساخت های لازم و مناسب در این مناطق محروم ایجاد شود تا با هر بار بارندگی شاهد این میزان از خسارت نباشیم.

کد خبر 311788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.