هشدار کارشناسان خارجی درباره فرونشست زمین در فریدن/لزوم  مقابله با برداشت بی رویه آب

فریدن - تعدادی از کارشناسان داخلی و خارجی با حضور در فرمانداری شهرستان فریدن نسبت به اوضاع بحرانی پدیده فرو نشست زمین در این منطقه هشدار دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، صفر بدیع زمانی در جلسه بررسی علل فرونشست شهر دامنه اظهار داشت: متاسفانه در چند سال اخیر منازل مسکونی و اماکن عمومی  در شهر دامنه دچار فرونشست گردیده که این پدیده  حالت پیش رونده دارد، به طوری که نشت اخیر گاز در نقاط مختلف این شهر از تازه ترین حوادث ناشی از این فرونشست ها بوده است.

معاون فرماندار و جانشین مدیریت بحران شهرستان فریدن افزود: مدیریت شهرستان با هماهنگی های بعمل آمده با استان  در جلسات متعدد شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تدابیری از جمله نصب کنتورهای هوشمند، اصلاح و تغییر الگوی کشت، برخورد با چاه های غیر مجاز و اضافه برداشت ها برای حل این مشکل چاره اندیشی کرده و تا حدودی نیز موفق بوده  است.

وی عنوان داشت: به دلیل این که شغل اکثر مردم شهر دامنه کشاورزی بوده و هیچ گونه منبع درآمد دیگری در این شهر وجود ندارد؛ برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیر زمینی همچنان ادامه دارد هر چند با نصب کنتورهای هوشمند این موضوع تا حدودی تعدیل گردیده است.

بدیع زمانی در ادامه ضمن تشریح وضعیت کشاورزی شهرستان و محصولات کشت شده از کارشناسان سازمان خواست نتیجه تحقیقات خود را در اولین فرصت به فرمانداری ارسال نمایند تا اگر در زمینه اصلاح الگوی کشت برای سال آینده زراعی باید تدابیری اتخاذ گردد در اولین فرصت برنامه ریزی های لازم انجام گردد.

به گزارش ایمنا در این جلسه پروفسور معتق استاد دانشگاه هانوفر آلمان، دکتر Hans-Ulrich Wetzel  و خانم مهندس Elke Wetzel  از مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان، مهندس اکبری مسئول گروه تثبیت فرسایش توده ای سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و کارشناسان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و استان  و مهندس کرکوندی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نیز حضور داشتند.

پروفسور معتق  نیز نسبت به  بحران فرونشست زمین های فریدن در آینده ای نه چندان دور در صورت استفاده بی رویه و ناصحیح از منابع آب و انجام کار های بدون کارشناسی؛   هشدار داده است.

به گزارش ایمنا؛ در ادامه  این جلسه کارشناسان سازمان؛ نقاطی از شهرستان را که احتمال فرونشست در آینده ای نه چندان دور در آنها نیز وجود دارد را مشخص نمودند و خواستار برنامه ریزی برای به حداقل رساندن برداشت آب از سفره های زیر زمینی شدند.

هم چنین در حاشیه این جلسه کارشناسان سازمان از فرونشست زمین در شهر و دشت دامنه و طرح پخش سیلاب اداره منابع طبیعی بازدید نمودند و مقرر گردید گزارش تکمیلی پس از بررسی های لازم با ارائه راهکارهای پیشگیری از فرونشست ارائه گردد.

فرونشست زمین های شهر دامنه پدیده ای است که تا کنون روند افزایشی داشته است و تلاش برای کنترل آن همچنان ادامه دارد.

شهر دامنه از توابع شهرستان فریدن  و در ۱۳۰ کیلومتری غرب استان واقع است. /

کد خبر 311784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.