پایین نیامدن نرخ سود بانکی به بهانه نرخ بالای تورم در کشور/دور زدن قانون نرخ سود بانکی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وقتی از مسئولان مربوطه سوال می‌شود که چرا سود بانکی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بالاست، می‌گویند تورم در ایران بالاست، بنابراین سود بانکی هم باید بالا باشد.

سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با اشاره به اینکه متاسفانه اکنون مردم به دلیل دریافت سود لازم از بانک، در حوزه تولید سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اظهار داشت: در پرتو اجرای قانون کاهش نرخ سود بانکی، نباید پول مردم سرگردان شود و در حوزه‌های نامطلوب سرمایه‌گذاری شود.

وی پیرامون اینکه بانک‌ها در ظاهر نرخ سود تسهیلات بانکی را ۱۸ درصد اعلام می‌کنند؛ اما وام گیرنده به نوعی مجبور است تا هزینه ۲۵ درصدی سود وام را پرداخت کند، افزود: بانک‌ها حتی از پرداخت وام‌هایی با نرخ سود بالا امتناع می‌ورزند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با انتقاد از نرخ بالای سود تسهیلات بانکی، بیان داشت: بانک مرکزی برای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار بخشنامه‌ای به بانک‌ها داشت تا نرخ سود وام‌های بانکی کاهش یابد، اما این مصوبه اجرایی نشد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته یکبار دیگر هم سود بانکی اسمی کاهش یافته بود، تصریح کرد: در آن سال گفته شد که نرخ سود بانکی به ۱۸ درصد رسیده، اما چنانچه فردی از نظام بانکی وام می‌گرفت باید ۲۵ درصد از تسهیلات را در بانک سپرده‌گذاری می‌کرد که این مسئله دارای اشکال جدی است.

موسوی لارگانی ادامه داد: وقتی از مسئولان مربوطه سوال می‌شود که چرا سود بانکی در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر بالاست، می‌گویند تورم در ایران بالاست، بنابراین سود بانکی هم بالاست، اما اکنون تورم کاهش یافته و به ۸ درصد رسیده، بنابراین باید سود بانکی هم پایین بیایید.

دور زدن قانون نرخ سود بانکی توسط بانک‌ها با کوتاهی نظارت بانک مرکزی

وی افزود: البته بسیاری از مردم تمایل به سرمایه‌گذاری در مؤسسات با سود بالاتر هستند و این پول‌ها به میزان کمتری در تولید و صنعت صرف خواهند شد و همین مسئله هم یکی از ضرورت‌های کاهش نرخ سود بانکی است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به آثار مثبت کاهش نرخ سود بانکی، گفت: کاهش سود بانکی سبب رونق تولید در کشور می‌شود، اما اینکه بانک‌ها تا چه میزان حاضر باشند نرخ سود بانکی را کاهش دهند موضوع دیگری است؛ چرا که معمولا بانک‌ها مایل به چنین کاری نیستند و سپرده‌گذاران خود را از دست می‌دهند.

وی درباره راهکارهای ممانعت از اقدام بانک‌ها در دور زدن قانون جدید مربوط به نرخ سود بانکی، اظهار داشت: این وظیفه بانک مرکزی است که بر این مسئله نظارت کند.

موسوی لارگانی افزود: اگر اکنون بانک‌ها به سودی که شورای پول و اعتباری و بانک مرکزی برای آنها مصوب کرده عمل نمی‌کنند به دلیل کوتاهی بانک مرکزی است و چنانچه این بانک به وظیفه قانونی و نظارتی خود عمل کند، بانک‌های کشور، مصوبه شورای پول و اعتبار را دور نمی‌زنند.

کد خبر 311728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.