توسعه مراکز خلاقیت در شهر اصفهان/ نقش مردم را در فرهنگ جدی بگیریم

مدیر عامل سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه اصفهان شهر خلاق جهانی است باید مراکز خلاقیت در این کلانشهر توسعه یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اکبر بقایی در برنامه تلویزیونی «اینجااصفهان»  اظهارکرد: برنامه‌های سازمان فرهنگی، تفریحی در سال گذشته با شعار فرهنگ +۶ و فرهنگ -۳ پیگیری می‌شود در این برنامه ۶ بسته اقدامی انجام می‌شود و ۳ موضوع از لیست برنامه های فرهنگی شهر خارج می شود.

وی افزود: در واقع سازمان فرهنگی در نظر دارد اقدامات بی آتیه که نهایتا یک اثر موقتی دارد و تولیدات بی جاذبه که نه تنها مفید نیست بلکه ضرر نیز دارد و هزینه های بی رویه را از لیست برنامه های سازمان خارج کند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نقش مردم را در فرهنگ باید جدی تر بگیریم، گفت: یکی برنامه های بسته ۶ گانه فرهنگی، راه اندازی دفاتر تخصصی بود که برای آن ماموریت های ۴ گانه ای تعریف شده است.

بقایی خاطرنشان کرد: حل مسائل مشخص میدانی از برنامه های بسته ۶ گانه فرهنگی است که بر این اساس اقدامات فرهنگی از سوی کمیته فرهنگ شهروندی در سطح شهر انجام می شود که این اقدام اصفهان الگویی برای دیگر کلانشهرها شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان دبیر شهروندی کلان شهرهای کشور نیز است، اظهارکرد: در برنامه های کمیته فرهنگ شهروندی چند موضوع به عنوان موضوعات محوری انتخاب می شود و در رابطه با آن پیام های فرهنگی در سطح شهر نصب می شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان ادامه داد: در برنامه های میدانی شهر به مسائل شهروندی، سلامت، روابط اجتماعی و خانواده و غیره پرداخته می شود.

بقایی اضافه کرد: در حال حاضر کمیته روابط اجتماعی در حاشیه شهر در حال اجرای برنامه است که با استقبال خوب شهروندان مواجه شده است.

وی افزود: فرهنگ تفریح و نشاط اجتماعی نیز در بخش کمیته تفریح در نقاط مختلف شهر در حال برگزاری است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان تاکید کرد: ورود جدی تر به عرصه های میدانی از اهداف این سازمان محسوب می شود چرا که قرار بر این است که در عرصه شهر بیشتر دیده شویم از برنامه  اصفهانی پل خواجو تا برنامه همبازی همشهری که از این هفته در پارک های شهر در حاشیه رودخانه برگزار می شود.

بقایی خاطرنشان کرد: بحث بعدی که بسیار حائز اهمیت است ارتباط دقیق و جدی تر با اصحاب فرهنگ و هنر می باشد که در این راستا دیدارهای هفتگی شهردار اصفهان با این قشر و حضور در منازل و کارگاههای اساتید برجسته هنر و فرهنگ تا دیدارهای جمعی برگزار می شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ارتقا کیفی برنامه های فرهنگی گفت: سازمان همچنین به دنبال ارتقا کیفیت خدمات فرهنگی است که بازسازی و تجهیز خانه خلاقیت نیز در همین راستا انجام شد.

بقایی خاطرنشان کرد: مرکز خلاقیت در سال ۸۷ شکل گرفت و قبل از آن به نام ستاد خانه تخصصی و مرکز نوجوان ارائه خدمت می کرده است و امروز با بازسازی این مرکز، نظاره گر فضای کاملا متفاوت هستیم.

وی اظهارکرد: فضاهایی مثل کافی شاپ و بهینه سازی حیاط، فضای رستوران بازی، سالن اجتماعات و غیره به این مجموعه اضافه شده است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان با بیان اینکه خانه خلاقیت زیرمجموعه دفتر تخصصی بازی تعریف شده است، افزود:  اتفاقی که در مرکز خانه خلاقیت رقم خواهد خورد جدای از تغییرات سخت افزاری، در بحث محتوایی است که براین اساس همه بازی هایی که در خانه ی خلاقیت وجود دارد شناسنامه دار هستند که این ایده نو و خلاق است.

وی اضافه کرد: بر این اساس کارکردهای بازی، چگونگی شروع آن و اینکه این نوع بازی متناسب با چه سنی است در اختیار فرد مربوطه قرار می گیرد و به صورت عملی آموزش داده می شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان ادامه داد: در مرکز خلاقیت و رستوران بازی هم سازمان ها و ادارات و هم شهروندان به صورت گروهی می توانند حضور پیدا کنند حتی افراد می توانند تقاضای بازی و خدمات داشته باشند.

بقایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اصفهان شهر خلاق جهانی است باید این نوع مراکز خلاقیت در این کلانشهر توسعه یابد.

وی اظهارکرد: پیشنهاد این است که هر موسسه ای بخواهد در این زمینه فعال باشد با آغوش باز پذیرا خواهیم بود، شاید در ساختمان ها و مجمتع های مسکونی با یک تدبیر ساده بتوان یک فضای بازی خلاقانه برای کودکان آن مجتمع فر اهم کرد بنابراین سازمان آمادگی مشاوره در این زمینه را دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، تفریحی گفت: در مدارس اصفهان نیز پیشنهاد می شود که در هر مدرسه یک اتاق بازی داشته باشد و دانش آموزان با دریافت بسته های بازی به صورت تک نفره یا گروهی  از کارهای بیهوده بر حذر باشند.

بقایی توضیح داد: در خانه خلاقیت مثل رستوران بازی منویی در اختیار همشهریان قرار می گیرد که البته به صورت اپلیکیشن نیز در حال آماده سازی است و مبتنی بر رده سنی بازی مورد نظرشان را انتخاب می کنند به طور مثال برای نوجوانان ۱۳ تا ۱۹ سال بازی تک نفره و بر اساس اینکه چه چیز مد نظر همشهریان است مثل قدرت استدلال یا خلاقیت و تقویت حافظه که متناسب با سفارش به عزیزان پیشنهاد بازی میدهد.

وی تاکید کرد: این بازی ها برای استفاده شهروندان در بیرون از خانه خلاقیت نیز امانت داده می شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، تفریحی شهرداری اصفهان اظهارکرد: میز مشاوره در خانه خلاقیت تعریف شده است که با مشورت گرفتن از آنها بازی متناسب با سن را انتخاب می کنیم، در این مجموعه بازی های خانوادگی نیز وجود دارد.

بقایی در بخش دیگر سخنان خود به بازسازی و توسعه خدمات خانه کودک اصفهان حدفاصل سی و سه پل تا پل ابوذر نیز اشاره کرد و گفت: یکی از ماموریتهایی که در سازمان تعریف شده است بهینه سازی خدمات و کیفیت بخشی مراکز است که این کار به زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مربوط می شود.

وی تاکید کرد: الزاما اتفاق و حرکت فرهنگی خوب این نیست که مراکز جدید اضافه شود بلکه استفاده بهتر از مراکز موجود اثربخشی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: گرایشی که در سازمان وجود دارد این است که مراکز موجود را متناسب با شرایط تاریخی خود بازنگری کنیم تا به نقطه ای برسد که در عصر حاضر در شان مردم اصفهان باشد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری ادامه داد: خانه کودک که زیر نظر شورای دفتر تخصصی متشکل از افراد متبحر و متخصص است بر پایه تحقیقات جدی، بازسازی و باز طراحی شد.

بقایی اضافه کرد: در این  مجموعه دیوار های جداکننده وجود ندارد و همه به هم ربط دارد مثلا کتابخانه به فضای بازی راه دارد و جداسازی نشده است.

وی بیان کرد: این دو مرکز تا سال گذشته نیز در حال خدمت رسانی بودند ولی خدمات آنها در شان مردم اصفهان نبود از این رو در حال حاضر با استانداردهای مردمی و جدید بازنگری و مورد استفاده قرار گرفته است.

کد خبر 311723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.