طرح جامع آثار تاریخی شهر پیربکران درحال اتمام است

شهردار پیربکران از تدوین طرح جامع آثار تاریخی، آزادسازی اطراف بقعه پیربکران و احداث خیابان درکنار پل بابامحمود برای کاهش آسیب های ناشی از تردد بر روی این پل تاریخی خبر داد.

مهدی دوستی در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار داشت: شهرداری پیربکران اقدامات گسترده ای درباره حفظ و احیاء میراث تاریخی این شهر به انجام رسانده که از آن جمله مهم ترین آن ها تدوین طرح جامع آثار تاریخی شهر پیربکران است.

وی افزود: برای تدوین این طرح جام با یک مشاور قرارداد بستیم و مدت این قرارداد به پایان رسید ولی طرح هنوز کامل نشده و به گفته مشاور این طرح تا ۹۰ درصد به انجام رسیده است لذا باید مجدداً قرارداد جدید ببندیم و با او تسویه حساب کرده و طرح را از او تحویل بگیریم ضمن اینکه برای تدوین این طرح تا کنون ۵۰ میلیون تومان ازسوی شهرداری هزینه شده است.

وی گفت: طرح تفصیلی شهر پیربکران نیز در دست اقدام است که تا ماه شهریور تکمیل می شود و این دو طرح یعنی طرح تفصیلی شهر و طرح جامع آثار تاریخی شهر با یکدیگر ادغام می شود که هردو مکمل یکدیگر می باشند.

دوستی به بقعه پیربکران اشاره و تصریح کرد: هرسال در بودجه شهرداری پیربکران مبلغی برای آزادسازی های اطراف بقعه پیربکران پیش بینی می کنیم که در این مدتی هم که من شهردار پیربکران بودم حدوداً ۶۰۰ میلیون تومان برای این کار هزینه کرده ایم و چند خانه مسکونی اطراف بقعه آزادسازی شده و این آزادسازی ها ادامه دارد و هم اکنون نیز درحال توافق با مالکین دو خانه دیگر در اطراف بقعه هستیم که کارشناسی شده و پیگیری می کنیم که معوض بدهیم و آزادسازی را انجام دهیم.

شهردار شهر پیربکران ضمن تصریح این که متأسفانه پیش از این در اطراف بقعه ساخت و سازهایی انجام شده بود که به همین دلیل شهرداری ناچارشد آزادسازی هایی در این خصوص انجام دهد، افزود: شهرداری پیربکران طرح دیگری را نیز دردست بررسی دارد که به محض تکمیل آزادسازی های اطراف بقعه پیربکران بتوانیم محوطه سازی و ایجاد فضای سبز را نیز در بخشی از اطراف بقعه انجام دهیم

مهدی دوستی گفت: در اطراف پل بابامحمود نیز طبی ان چیزی که در طرح شهرداری وجودداشت آزادسازی ها انجام شده  و با انجام این آزادسازیها توانستیم میدانی را در اطراف پل احداث کنیم و کنار پل نیز بطور کامل فضای سبز ایجاد شده است، تنها بخش اندکی باقی مانده که درحال  انجام توافقات هستیم؛ ضمن اینکه برای کاهش آسیب های ناشی از تردد بر روی پل بابامحمود، درحال احداث خیابانی درکنار این پل هستیم.

گفتنی است، «محمد بن بکران» یکی از رجال مشهور و از مدرسین، زهاد و عرفای شیعه در نیمه دوم قرن هفتم هجری قمری است که در ابتدای قرن هشتم و اوایل سلطنت «الجایتو» از فرمانروایان سلسله ایلخانی وفات یافت و در «بقعه پیربکران» و در ایوان محل تدریس خود به خاک سپرده شد. بقعه پیربکران در شهر پیربکران از توابع شهرستان فلاورجان قرار دارد، برخی از کارشناسان این بقعه را به واسطه طاق‌ بلندی که دارد یادآور طاق کسری و معماری دوره ساسانی می‌دانند. بقعه پیربکران شامل 4 قسمت رواق، ایوان، آرامگاه و اتاق چله‌خانه است. این مکان، خانه، مدرسه و محل عبادت «محمد بن بکران» بوده است، وی در اتاق چله‌خانه که یک اتاق محقّر است اسکان داشته است و در فضای بیرونی تدریس می‌کرده است، پس از چندی که نام و آوازه وی افزون می‌شود و کرامات محمد بن بکران به گوش مردم می‌رسد مورد توجه حاکمان وقت نیز قرار می‌گیرد، پس از فوت وی ساختمانی 3 طبقه به نام بقعه پیربکران ساخته می‌شود.

کد خبر 311713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.