ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی با واردات ۱۵میلیارد دلاری قاچاق کالا/کمر خمیده صنعت

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: طبق گفته مسئولان با وجود کاهش آمار قاچاق در ایران، هنوز ۱۵ میلیارد دلار واردات قاچاق کالا در کشور داریم که تولیدکنندگان داخلی را با ورشکستگی روبه‌رو می‌کند.

مصطفی روناسی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با بیان اینکه اصفهان، صنعتی‌ترین استان ایران است، اظهار داشت: این استان در زمان رکود به تبعیت از کشور بیشترین آسیب را نسبت به استان‌های دیگر می‌بیند.

وی افزود: اکنون با رکود حاکم و کاهش پروژه‌های عمرانی و زیربنایی، فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها در طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای متوقف شده و ظرفیت اشتغال استان اصفهان هم به تبع پایین آمده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل رکود بسیاری از صنایع در تامین مواداولیه با مشکل روبه‌رو هستند و کارفرمایان دولتی هم پول‌های آنها را پرداخت نمی‌کنند و این صنایع نمی‌توانند به تولید و جذب اشتغال ادامه دهند.

وی پیرامون موانع اشتغال در استان اصفهان، بیان داشت: اصفهان، استانی مهاجرپذیر در کار محسوب می‌شود، اما فضای کسب و کار در آن بسیار سخت‌تر از شهرهای دیگر است و فشار مالیاتی حاکم بر بنگاه‌های کوچک و متوسط وجود دارد بیش از استان‌ها است.

شکستن کمر صنعت با رکود اقتصادی و تداوم مالیات‌های بالا

روناسی یادآور شد: در چند سال گذشته به دلیل رکود در کشور صنایع بزرگ بدون سودآوری‌های چشمگیر دچار رکود اقتصادی شده‌اند، اما مالیات پرداختی آنها همچنان بالاست.

وی تصریح کرد: امسال علیرغم اینکه اصناف و پنج بنگاه بزرگ استان اصفهان مالیات کمتری پرداخت کرده‌اند، اما براساس تحقیقات مستند موجود در اتاق بازرگانی اصفهان، مالیات دریافتی استان بازهم بیش از استان‌های دیگر بوده و حتی بسیاری از شرکت‌های اصفهانی به دلیل درصد بالای مالیات‌ها دفاتر خود را به تهران منتقل می‌کنند. اتخاذ مالیات‌های بالا در اصفهان بیداد می‌کند کمر صنعت را خورد کرده است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: فضای کسب و کار حاکم بر استان اصفهان که سنگین‌تر از استان‌های دیگر است به دلیل فرهنگ خود ما اصفهانی‌هاست، چرا که ما خیلی محافظه‌کار هستیم و عوامل دولتی هم برای ما بسیار سخت می‌گیرند تا برای آنها در اجرای قانون مشکل ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: شاخص کسب و کار در اصفهان نامناسب‌تر از استان‌های دیگر بوده، بنابراین بیکاری استان از متوسط کشوری بسیار بالاتر است.

خواب بانکی واحدهای تولیدی با سودهای در ظاهر ۱۸ درصد

روناسی اظهار داشت: از سوی دیگر تسهیلات بانکی در ظاهر ۱۸ درصد تعیین شده، بلکه در عمل ۴۰ درصد است به عنوان مثال؛ اکنون برخی بانک‌ها با ۲۷ درصد به واحدهای تولیدی و صنعتی وام پرداخت می‌کنند که با ۱۲ درصد جریمه تاخیر در مجموع ۳۹ درصد می‌شود در این شرایط رکود اقتصادی کدام واحد می‌تواند بدون سودآوری چنین بهره‌های را پرداخت کنند.

وی افزود: متأسفانه خود بانک مرکزی ۳۴ درصد از بانک‌ها جریمه می‌گیرد؛ یعنی به بانک‌ها خط می‌دهد که می‌توانید تا ۳۴ درصد به مردم بهره دهید. بانک‌های خصوصی و دولتی نیز هوشمند و به دنبال جذب مشتری هستند. بنابراین خط بهره را بانک مرکزی می‌دهد. از سوی دیگر ما در بخش تولید شاهد بروکراسی اداری بالایی هستیم.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان بیان داشت: از سوی دیگر در خصوص بانک‌ها باید بگویم زمانی که بانک‌ها حدود ۲۴ درصد بدون مالیات بهره پرداخت می‌کنند هیچ کس تمایل به سرمایه گذاری در بخش تولید نخواهد داشت.

وی ادامه داد: مثلاً اگر دولت به دنبال جذب سرمایه گذاری است، سرمایه‌گذار باید ۲۵ درصد از مالیات معاف شود؛ همچنین بیمه را نصف و پرداخت تسهیلات بانکی آن به ۱۰ درصد کاهش یابد.

روناسی افزود: در چنین فضایی و با این سیاست تمام سرمایه‌گذاران تمایل به حضور در بازار تولید پیدا می‌کنند، اما افرادی که به راحتی با ۲۴ درصد بهره پول خود را از بانک‌ها دریافت می‌کنند، بنابراین هیچ‌گونه رغبتی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خودشان در بخش تولید ندارد.

وی گفت: با این شرایط برای جذب سرمایه‌های مردم و سرمایه‌گذران در بخش تولید و اشتغال باید فضای کسب و کار، بروکراسی اداری، برخورد بانک‌ها و سازمان تامین اجتماعی و مراحل سخت ثبت شرکت‌ها را بهبود دهیم تا سرمایه گریزی از استان‌ اصفهان هم رفع شود.

ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی با واردات ۱۵ میلیارد دلاری قاچاق کالا

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه هنوز ۱۵ میلیارد دلار واردات قاچاق کالا در کشور داریم، اظهار داشت: این آمار بسیار بالای است و قاچاق به دلیل عدم پرداخت مالیات، عوارض و ارزش افزوده به دولت ضرر می‌رساند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر این میزان واردات در حدود ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق می‌گیرد که با نبود پرداخت‌ها، اجناس بی‌کیفیت وارد کشور شده و به دلیل عرضه ارزان‌تر کالاهای نسبت به تولید داخلی، تولیدکنندگان را به ورشکستگی می‌کشانند.

افزایش ۷۰ درصدی نرخ تورم بدون تغییر نرخ ارز

روناسی تاکید کرد: معتقدم باید قیمت ارز واقعی شود طی چهار سال گذشته تمام اجناس با تورم ۷۰ درصد روبه‌رو شده‌اند، اما دلار هیچ‌گونه تغییری نکرده، متاسفانه دولت دلارهای نفتی را در بازار تزریق می‌کند و با کمک واردکننده‌ها سعی دارد که شرکت‌های خارجی کالاهای خود را ارزان‌تر در ایران بفروشند.

وی افزود: تقریباً در دولت یازدهم نرخ ارز ثابت بود، اما در همین مدت قیمت تمام شده محصولات داخلی نسبت به سال ۹۲، حدود ۷۰ درصد گران شد؛ یعنی ۷۰ درصد تورم را تجربه کرده‌ایم. در این فضا قیمت کالاهای خارجی شاید در حدود ۱۰ درصد افزایش قیمت داشت، اما هزینه‌های تولید داخل ۶۰ درصد گرانتر از تولید خارجی است.

نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: متأسفانه اکنون محور دولت تولید نیست. ارزش پول ملی ایران حدود ۷۰ درصد در دولت یازدهم کاهش یافته و در این شرایط با تثبیت نرخ ارز ما از واردات حمایت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: وقتی شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است، از رؤسای سه قوه، وزرا و مدیران انتظار می‌رود که هر روز گزارش کار خود را در این باره ارائه دهند. متأسفانه این کار تاکنون محقق نشده است.

روناسی افزود: ما براساس شعار سال جلسات بسیاری را تاکنون با محوریت اقتصاد مقاومتی برگزار کرده‌ایم، اما در عمل طی چهار ماه سپری شده خروجی جلسه‌ها کم رونق بوده و فقط پیشنهادات بر روی کاغذ باقی‌مانده است.

کد خبر 311711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.