صرفه جویی۱۰ درصدی آب در حوزه کشاورزی معادل کل مصرف شهروندان است

کاشان - مدیرعامل آبفای کاشان گفت: روابط عمومی بخشی از فرآیند مدیریت سازمان است و پویایی هر سازمان متأثر از پویایی روابط عمومی می باشد که بعنوان حلقه ارتباطی بین ذینفعان و سازمان عمل کرده و پل ارتباطی موثر بین مردم و مسئولین می باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، محمدرضا اسدی در جلسه انجمن روابط عمومی شهرستان که در سالن جلسات شرکت آب و فاضلاب کاشان برگزار شد با تأکید بر نقش روابط عمومی ها در هر سازمان گفت: نقش روابط عمومی ها به خصوص در حوزه اطلاع رسانی آسیب های ناشی از بحران بی آبی و ارائه راهکار پررنگ تر از دیگر حوزه هاست و انتظار می رود که نقش واقعی خود را ایفا کند.
وی تأکید کرد: چهار دهه است که دشت کاشان به عنوان دشت ممنوعه بحرانی مشخص گردیده و موازنه آب منفی است. این بدان معنی که میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی به مراتب بیش از تغذیه است و چنان چه این روند پیشگیری نگردد باعث خالی شدن سفره های زیرزمینی می شود.
مدیرعامل آبفای کاشان افزود: ذی نفعان در حوزه های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت، فضای سبز و شرب از سفره  مشترک استفاده می کنند، از اینرو ضروری است شرایط مصرف آب درکلیه حوزه ها را به دقت رصد کرده و  نسبت به مصرف بهینه آب حساسیت داشته باشیم.
اسدی اظهار داشت: بیشترین مصرف از منابع زیرزمینی متعلق به حوزه کشاورزی است، ۱۰ درصد صرفه جویی در این حوزه معادل کل تأمین آب شرب مردم در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل است.
وی یادآور شد: آب شرب ۶ درصد از منابع آب را به خود اختصاص داده ولی تفاوت آن با «آب» در حوزه کشاورزی، صنعت و فضای سبز؛ هزینه ای است که صرف فرآیند تامین، تصفیه، انتقال و توزیع آن شده و به این واسطه ارزش «آب شرب» به مراتب بیش از «آب» در دیگر حوزه هاست.
اسدی تأکید کرد: سالانه ۳۱ میلیون مترمکعب آب برای مصرف شرب از سفره های زیرزمینی برداشت می شود و ۹ میلیون مترمکعب از طریق خط انتقال زاینده رود تأمین می شود.
به گفته وی، EC یا سختی آب چاهها در کاشان بالای ۳۰۰۰ است و سختی آب زاینده رود ۲۶۰ می باشد، اختلاط آب چاههای دشت کاشان با آب استحصال شده از خط زاینده رو آن را قابل شرب می کند.
مدیرعامل آبفای کاشان افزود: طول شبکه های آبرسانی در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر است و دائم نیاز به اصلاح، توسعه و نگاهداری دارد و عدم توجه به آن باعث هدررفت آب می شود.
اسدی گفت: اسکلت اصلی شبکه توزیع آب کاشان در سال ۱۳۳۶ شکل گرفته است. تا کنون قسمت عمده آن اصلاح و تعویض شده است. عمر مفید شبکه ۲۰ تا ۲۵ سال می باشد و ضروری است سالانه نسبت به اصلاح شبکه انتقال و توزیع اهتمام نماییم در غیر اینصورت با هدررفت آب مواجه خواهیم بود.
وی افزود: هدررفت آب در شبکه انتقال و توزیع کاشان به نسبت ۳۱ شرکت آبفای کشور در حد قابل قبول است با این وجود با هدررفت ۲۱ درصدی مواجه هستیم که رقمی معادل ۸ میلیون مترمکعب در سال است.
مدیرعامل آبفای کاشان گفت: قیمت تمام شده آب در شرکت آبفای کاشان برای هر مترمکعب ۱۲۸۰ تومان است ولیکن مبلغ دریافتی از مشترکین به طور متوسط ۴۵۰ تومان می باشد و این تفاوت قیمت باعث ضرر و زیان شرکت آبفا شده است.

کد خبر 311709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.