افراد دارای مزاج گرم خیلی زود خشمگین می شوند/خشم را با انجام ورزش کاهش دهید

خشم کوتاه و با فاصله زیاد باعث گرمی مزاج می‌شوداما در طولانی مدت و به خصوص عصبانیت شدید باعث ضعف قوا و ضعف قلب شده نهایتا با تحلیل انرژی، بدن را رو به سردی می برد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، ترش رویی، تندخویی، خشم و عصبانیت حالاتی هستند که از بهداشت روانی انسانها نشأت می گیرند.

از آنجایی که طب سنتی ایران یکی از بخش های مهم زندگی سالم را بهداشت روانی می داند، پیرامون موضوع شیوه های کنترل خشم در طب سنتی، گفتگویی را با «دکتر محمود باباییان- متخصص طب سنتی و عضو گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

حکمای ایران چقدر سلامت روان را مهم می دانند؟

یکی از بخش های مهم زندگی سالم و متعادل هر انسان، بهداشت روانی است که از آن به عنوان امراض نفسانی یاد می شود.

در کتاب های طب سنتی ایران، روش هایی برای کنترل هیجانات، کاهش استرس ها، دلشوره ها و شادی های مفرط ذکر شده است.

هر انسان باید این استرس ها و هیجانات درونی خود را بر اساس مزاجی که دارد، کنترل کند.

در طب سنتی تعریف هیجان چیست؟

هیجانات از دیدگاه طب مدرن واکنش هایی نسبت به محرک های بیرونی است و البته از دیدگاه طی ایرانی هم همین تعریف وجود دارد.

بدن انسان در مقابل محرک آزاردهنده واکنش نشان می دهد که تعریف آن خشم است و چیز خیلی بدی هم نیست.

گاهی در مقابل دشمنی که به ناموس وطن حمله کرده، باید دچار خشم و عصبایت شویم و برای دفاع اقدام کنیم که این طبیعی است اما انچه ناپسند است اینکه خشم های خارج از اعتدال باشند.

در طب سنتی بر روی این موضوع بحث زیادی شده که خشم چه عوارض و مشکلاتی را می تواند برای بدن داشته باشد.

خشم را چگونه تعریف می کنید؟

خشم هیجان پرشور است که حالت افزایش فشار خون و تپش قلب وقرمزی صورت در آن اتفاق می افتد و حرارت بدن به سمت بیرون بروز می کند.

 علت خشم می تواند هم رخدادهای بیرونی و هم درونی باشد؛ شما می توانید از دست شخص بخصوصی عصبانی باشید (یک همکار یا رئیس) یا یک رویداد (یک گره ترافیکی، یک پرواز لغو شده) یا خشم شما می تواند به دلیل نگرانی و تشویش در باره مسایل شخصی تان باشد.

خاطره رخدادهای دردناک و خشم آور نیز می تواند احساس های عصبانیت را برانگیزد.

اگر خشم کنترل نشود و خارج از اعتدال باشد، عوارضی را برای انسان ایجاد می کند. وقتی تپش قلب بالا رود، ریسک حملات قلبی افزایش می یابد و در دراز مدت به مشکلات گوارشی گرفتار می شوند و به خاطر خشم مهارت های زندگی کاهش می یابد.

اشتباهات افزایش می یابد و حتی در برخی مواقع یک انسان مظلوم ناخودآگاه به یک فرد قاتل تبدیل می شود.

خشم را باید کنترل کرد، البته از دیدگاه طب ایرانی خشم اندک هم دردسر است به طوری که ما برای افرادی که حرارت درون بدن را به بیرون منتقل نمی کنند، خشم ساختگی ایجاد می کنیم.

افرادی که سریع خشمگین می شوند مزاج گرم دارند، خیلی زود عصبانی و خیلی زود آرام می شوند.

اینها افرادی هستند که رنگ پوست آنها زردتر است، مزه دهانشان تلخ می شود، اشتهای آنها کم یا زیاد و دستگاه گوارشی آنها دچار یبوست می شود.

این افراد در دراز مدت اگر خشم خود را کنترل و مدیریت نکنند دچار کاهش حرارت ذاتی بدن و افزایش خلط صفرا می شوند.

حتی ممکن است خشم باعث سنگ کوب و مرگ در افراد دارای مزاج گرم شود. البته افرادی که قلب آنها ناراحتی دارد و افرادی که پر کاری تیروئید دارند توان مقابله با مسایل را ندارند و زود خشمگین می شوند.

از دیدگاه طب سنتی برای کاهش خشم چه توصیه هایی دارید؟

فعالیت های منظم روزمره داشته باشیم، انجام ورزش و تحرک بدن باعث کاهش خشم می شود، در هنگامی که دچار خشم می شویم از تنفس عمیق استفاده کنیم، از اینکه ۱۰ ثانیه شمارش کنیم و مقداری از محیط دور شویم، مقداری آب خنک بنوشیم تا عصبانیت فروکش کند، غافل نشویم.

رژیم های لاغری باعث ضعف و خشم می شود، ضمن اینکه از حمام های خشک و سونا هم در افزایش خشم مؤثر است، پس باید خشم را تا حد امکان کنترل کرد.

یکی از اقدامات خود کنترلی همان است که دانشمند بزرگ ایرانی ابوزید بلخی (۲۳۵-۳۲۲ هجری قمری) بیان می‌کند. یعنی در اوقات آرام وقتی که عصبانی نیستیم با خود خلوت کرده و خود را وزن کنیم و سپس به خود جملاتی مثل این که نباید عصبانی می شدم، نباید این کلام از دهانم خارج می‌شد، این واکنش من غلط بود، باید تحمل بیشتری به خرج می دادم؛ به ما کمک می کند تا در لحظات بحرانی بعدی آرامش بیشتری داشته باشیم.

آیا استشمام بوی خوش در کاهش خشم تأثیر دارد؟

بله، رایحه های خوب چون از طریق سیستم بینی مستقیم وارد مغز می شوند و از طریق گردش خون وارد سیستم بدن می شوند، تاثیر زیادی دارند.

بوهای خوب مثل مُشک و عنبر می تواند برای رفع استرس و اضطراب هم مؤثر باشد.

کد خبر 311689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.