سفالینه های لالجین، از همدان تا شاهین شهر

شهر لالجین درکنار شهرهای اصفهان، مشهد و تبریز، شهری جهانی است و اکنون سفالینه های این شهر جهانی در شاهین‌شهر ،چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

به گزارش ایمنا، شهر جهانی به شهری گفته می‌شود که نقش مهمی در نظام اقتصاد جهانی دارد و چهار شهر ایران شامل اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، تبریز به عنوان شهر جهانی فرش، مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و لالجین به عنوان شهر جهانی سفال، در فهرست جهانی سازمان فرهنگی تربیتی یونسکو ثبت شده اند.

لالجین که به ‌عنوان قطب تولید سفال کشور مطرح است، با ربودن گوی سبقت از رقیبان خود عنوان شهر جهانی سفال را از آن خود کرد تا راه صنایع‌دستی همدان برای معرفی به دنیا هموارتر شود. حالا از همدان تا استان اصفهان و شاهین شهر،  سفالینه‌های ساخت لالجین با تنوع بسیار زیاد عرضه می شود و بانی عرضه هنر لالجین در شاهین شهر، "اسماعیل کریمی" است.

اسماعیل کریمی، زادۀ اصفهان است. ۱۰ روزی می شود که در شاهین شهر به عرضه سفال مشغول شده است. می گوید: شاهین‌شهر مکانی را نداشت که سفالینه عرضه کند، به همین دلیل من این نمایشگاه و فروشگاه دائمی را برپا کردم تا مردم ببینند و لذت ببرند و سفال بخرند.

آقای کریمی، سفالینه های لالجین را برای عرضه در نمایشگاهش انتخاب کرده است و دلیل این انتخاب را برند جهانی سفال لالجین می داند و می گوید: تمام سفال ها را خودم از لالجین به شاهین شهر آوردم و هربار که نیاز پیدا کنم بازهم خودم به لالجیم می روم و سفال ها را خواهم آورد، سفال لالجین حرف ندارد.

 

او ادامه می دهد: سفال هایی که در این نمایشگاه عرضه کرده ام از ۲هزار و پانصد تومان تا ۵۰ هزارتومان قیمت دارند و به دلیل شرایط سخت اقتصادی مردم، هنوز آنطور که باید از این نمایشگاه استقبال نشده است اما امیدوار هستم و امیدوار می مانم چراکه همیشه کار نوظهورف در ابتدا با مشکل مواجه می شود اما کم کم راه خود را می یابد بخصوص اینکه سفال یک اثر هنری است و کار هنرمند است.

این فروشنده سفال لالجین به فواید ظروف سفالی اشاره می کند و می گوید: ظروف سفالی علاوه بر زیبایی برای سلامت هم مفید است. در ظروف فلزی مانند آلومینیم، نیکل و کروم، احتمال نشت فلز به مواد غذایی وجود دارد؛ درحالی‌ که این خطر در ظروف گلی وجود ندارد. همچنین، پخت‌وپز در سفال باعث حفظ بسیاری از مواد مغذی خوراکی ها می شود.

اسماعیل کریمی تأکید می کند: مصرف آب نگهداری شده در ظرف یا بطری پلاستیکی به  دلیل وجود مواد شیمیایی برای بدن مضر است. درحالی‌که ظروف سفالی این مشکل را ایجاد نمی‌کند، از طرفی آبی که در ظروف سفالی نگهداری می‌شود، دارای طعم طبیعی است.

وی می گوید: ظرف سفالی طبیعی و غیر سمی است و بخار را  در خود نگه می دارد. همچنین مواد مغذی محلول در آب را نیز در خود حفظ می کند. ظرف سفالی گرما را در خود حفظ می‌کند و سازگار با محیط‌ زیست است. همین دلایل درکنار زیبایی و کیفیت و برند جهانی سفال لالجین که به عنوان شهرجهانی سفال در یونسکو نیز ثبت شده است سبب می شود که امیدوار باشم.

بخش عمده ای از زندگی مردمان شهر جهانی لالجین با گل و خاک عجین شده و چرخ زندگی آنها سالیان سال است با چرخ کوزه گری می چرخد و با ثبت جهانی این شهر، یک برند بین المللی در ایران افزوده شده که اکنون آوازه و غوغای این شکوه در استان اصفهان و شاهین شهر با فروشگاه و نمایشگاهی دائمی که اسماعیل کریمی برپا کرده، به مردم شاهین شهر نیز رسیده است. شاهین شهری که با حضور قومیت های مختلف ازجمله مردمانی از استان همدان، ایران کوچک نام گرفته است. قطعاً اگر برای مستعد ماندن زمینه های جهانی شدن برنامه و علم داشته باشیم، جهانی شدن لالجین هم می تواند هنرمندان را تشویق کند و هم بر زندگی و معیشت صنعتگران این استان تأثیر دارد و هم زمینه گردشگری را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کند، درست مانند عرضه سفالینه های لالجین در شاهین شهر. با این توصیف، شهرهای جهانی اصفهان، تبریز، مشهد و لالجین که هریک به ترتیب به عنوان شهرجهانی صنایع دستی، شهر جهانی بافت فرش، شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و همچنین شهرجهانی سفال در یونسکو به ثبت رسیده اند، نه تنها خود این شهرها می توانند به عنوان یکی از مقاصد گردشگران مطرح باشند بلکه هنر این شهرهای جهانی می تواند در آنسوی موطن خود در سایر شهرهای ایران و جهان نیز جاذب باشد.

شیرین مستغاثی

کد خبر 311671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.