همدان؛ شهر عالمان، شهر اطلسی ها

همدان کهن شهری از ایران، شهر عالمان، شهری به رنگ اطلسی ها، شهری که تاریخ در آن نهفته است این روزها آماده پذیرایی از گردشگران تابستانی است.

به گزارش ایمنا، همدان کهن شهری از ایران، شهر عالمانی همچون بوعلی سینا، شهر باباطاهر، شهری به رنگ اطلسی ها، شهری سرشار از جاذبه های تاریخی، شهری که گنج هایی نهفته را در دل خود جای داده است.
شهر همدان از جمله شهرهای گردشگری در ایران است که با داشتن ظرفیت های طبیعی و تاریخی بسیار نقشی مهم در توسعه توریسم کشور دارد. جاذبه های این شهر هر یک گویای فرهنگ و تمدن این شهر است. در شهر همدان وجود تپه تاریخی هگمتانه با قدمت 3 هزار ساله جاذبه ای بی بدیل است.
هرودوت تاریخ بنای شهر باستانی همدان را در سدهٔ هشتم پیش از میلاد در دوران مادها به‌دست دیاکو ذکر کرده‌ است. مادها این شهر را هگمتانه خواندند و همدان صورت جدید هگمتانه‌ است. 
آرامگاه باباطاهر شاعر نامی همدانی و آرامگاه حکیم بوعلی سینا، برج قربان، شیر سنگی ، تپه باستانی نوشیجان و غیره  از جمله مکان های تاریخی منحصر به فرد استان همدان بوده که علاقه مندان به تاریخ را به سوی خود فرا می خواند.
غار علیصدر همدان که محال است کسی نام آن را نشنیده باشد تنها غار تالابی ایران است این غار که بزرگترین غار آبی جهان است  از دالانی پرپیچ و دهلیزهای متعدد برخوردار است و دریاچه بزرگ درون غار نیز از مجموعه رشته آب ها پدید آمده که با قایق می توان در آن به تفریح و گردش پرداخت.
مجسمه شیرسنگی نیز که آن را متعلق به دوره مادها می دانند بر روی تپه ای باستانی قرار دارد که تابوتی متعلق به دوره اشکانی در این محل کشف شده است.
هگمتانه هم که پایتخت شاهنشاهی مادها و پایتخت تابستانی هخامنشیان و اشکانیان بود نخستین پایتخت ایران بوده و به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم است. یونانیان این شهر را اکباتان می‌خواندند. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته است که هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند.
گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان هم از جمله شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است. این گنبد یکی از یادمانهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده و در دوران های بعد نیز با ایجاد سردابی در زیرزمین به مقبره ای برای علویان تبدیل شد. 
آرامگاه باباطاهر عریان هم در میدان باباطاهر همدان واقع است. باباطاهر که حدوداً در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری می‌زیسته، از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش است .
آرامگاه بوعلی سینا نیز بنای یادبود شیخ‌الرئیس ابن سینا فیلسوف، دانشمند ایرانی است که در مرکز شهر همدان در میدان بوعلی سینا واقع شده است. بنای ابتدایی این آرامگاه در زمان قاجاریه احداث شده است.
آرامگاه یوشع بن نوح نیز که در نزدیکی ملایر قرار دارد در دامنه باغات روستای سیاه کمر واقع شده که جاذبه ای برای گردشگری معنوی به حساب می آید.
مقبره سیف‌الدوله هم که از نوع گورهای غیرمذهبی است دارای پلان ۴ ضلعی می‌باشد. ۴ ضلعی گنبد دارای پیشینه‌ی دوگانه است که یک بخش آن آتشکده ساسانیان و دیگری به دوره قاجاریه و حتی بعد از آن می‌رسد. در این مقبره علاوه بر قبر سیف‌الدوله، گورهای امیرالمؤید و نوه سیف الدوله و ۷ قبر دیگر قرار دارد.
حمام حاج آقاتراب نهاوند نیز که به عنوان جاذبه ای تاریخی شناخته شده است از آثار دوره قاجار است و از قسمت‌های تون، حمام سرد و گرم، حجره شاه نشیر، خزینه تشکیل شده و شامل تزئیناتی نظیر نبرد رستم با دیر سفید، آهک‌بری و کاشی‌کاری است.
در این استان روستاهای گردشگری بسیاری هم وجود دارد که با طبیعتی زیبا گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می کنند.
روستای ورکانه در نزدیکی همدان به عنوان نگین گردشگری روستایی این استان شناخته شده است. تمام کوچه های این شهر با سنگ های لاشه تزیین شده است. پیشینه این روستا به بیش از 400 سال می رسد و محله درب مسجد نیز قدیمی ترین محله این روستا است.
منطقه دره مادبیک و سیلوار همدان نیز از دیگر مناطقی است که طبیعتی شگفت انگیز دارد.
پیست اسکی الوند هم که در 10 کیلومتری جنوب غربی جاده هگمتانه و در دامنه های کوه های الوند قرار دارد به مکانی تفریحی و ورزشی برای وزرش دوستان و علاقمندان به اسکی تبدیل شده است.
علاوه بر موارد ذکر شده آثار باستانی و زیبای دیگری در استان زیبای همدان وجود دارد که تنها باید با سفر به این شهر آنها را جستجو کرد که اکنون فصل تابستان و تعطیلات تابستانی زمانی مناسب برای گشت و گذار در این شهر تاریخی است.
منبع: شهر فردا
کد خبر 311645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.