کاهش ۲۵ درصدی طلاق با ارائه خدمات مشاوره در استان اصفهان

آمارهای سال گذشته حاکی از آن است که حدود ۲۵ درصد از افراد در فرآیند مشاوره ها، از طلاق منصرف شدند، البته ممکن است عوامل دیگری هم در این انصراف نقشی را ایجاد کنند که یکی از عمده ترین عوامل موثر انجام خدمات مشاوره ای بوده است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، در زمینه حفظ انسجام خانواده‌ها و پیشگیری از پیامدهای منفی طلاق و تاثیر آن بر شاکله خانواده طرح خدمات مشاوره‌ای و مددکاری به زوجینی که در آستانه طلاق قرار دارند در مراکز بهزیستی سازمان ارائه می‌شود، در قالب این طرح خانواده‌ها می‌توانند از مشاوره‌های روانشناسی، روانپزشکی و حقوقی بهره‌مند شده و خدمات رایگانی را در این حوزه‌ها دریافت کنند.

خدمات به صورت انفرادی به زن و شوهر ارائه می‌شود، در این مرحله، مددکار با مشکلات زوجین آشنا شده و مشاوره‌های اولیه به آنها ارائه می‌شود.

برخی از زوجین که ارتباط خوبی با یکدیگر ندارند و از تعارض شدید در روابط رنج می برند چنانچه مورد توجه جدی قرار نگیرند و از خدمات تخصصی استفاده نکنند در معرض طلاق قرار می گیرند.

انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرایی شدن طرح کاهش طلاق می‌گوید: خانواده هایی که با یکدیگر اختلاف دارند و متقاضی طلاق هستند با دریافت مشاوره، می‌توانند به مشکلاتشان خاتمه دهند. ارائه مشاوره‌ها می‌تواند در کاهش طلاق موثر باشد و سازمان بهزیستی کشور نیز برنامه‌های جامعی را برای کاهش طلاق در دستور کار خود دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق بیان می کند: بدون شک با طلاق یک زن و مرد در صورتی که آن‌ها دارای فرزند نیز باشند، میزان آسیب‌های اجتماعی که آن خانواده را تهدید می‌کند بسیار زیاد است. از آنجایی که یکی از شعارهای سازمان بهزیستی کشور همواره این بوده که پیشگیری بهتر از درمان است، ما نیز طرح پیشگیری از طلاق را با قدرت پیگیری می‌کنیم.

در واکاوی بیشتر این موضوع  و خدمات مشاوره ای به زوجین در معرض طلاق از سوی سازمان بهزیستی استان اصفهان به گفت و گو با مجتبی ناجی، معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استان اصفهان نشستیم که در زیر می خوانید.

ارایه خدمات مشاوره ای به زوجین در معرض طلاق به چه صورتی است؟

خدماتی که ارایه می شود یکی به شکل غیر حضوری است که تلفن ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا  ۸ شب پاسخگوی تماس گیرندگان درباره مسائل مربوط به خانواده، طلاق، تعارضات زناشویی است، نوع دیگر ارایه خدمات به شکل حضوری است که افراد متقاضی می توانند با مراجعه به مرکز مشاوره در سراسر استان از این خدمات بهره مند شوند.

چه تعداد مرکز مشاوره در استان این خدمات را ارایه می دهد؟

 حدود ۱۶۰ مرکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزیستی در استان اصفهان فعالیت می کنند و افراد متقاضی برای رفع مشکلات و حل  معضلات و تعارضات زناشویی به این مراکز مراجعه می کنند و با پذیرش این اشخاص مراکز مشاوره به زوجینی که مشکل و مشاجرات خانوادگی دارند خدمات ارایه می کنند.  

 یعنی زوجین در معرض طلاق با تمایل خودشان مراجعه می کنند؟

در مشاوره های تلفنی و مراکز مشاوره اشخاص با تمایل خودشان به دنبال حل مسائل شان هستند و یعنی داوطلبانه و به شکل خودمعرف خواهان دریافت خدمات مشاوره ای می شوند، طیفی از زوجین هم بر این باورند که دیگر زندگیشان سر و سامانی نمی گیرد و روابط زناشویی شان اصلاح نمی شود، این گروه از زوجها مصمم به قرار گرفتن در فرآیند طلاق هستند که از طریق مراجع قضایی، این گروه از افراد به شکل غیر مستقیم به بهزیستی برای دریافت خدمات مشاوره ای و روان درمانی خانواده ارجاع می شوند.

 در فرایند طلاق های توافقی برنامه به چه صورتی است؟

هنگامی که زوجینی به طور خاص متقاضی طلاق های توافقی هستند به به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می روند و سپس به مراکز مشاوره ای که برای این منظور در نظر گرفته شده اند، ارجاع داده می شوند. در مرکز استان حدود ۳۰ مرکز مشاوره و در هر شهرستان یک مرکز ویژه زوجهایی است که خواستار پیگیری فرآیند طلاق توافقی هستند.

این زوجها  بعد از ارجاع به مراکز بهزیستی چه مدت تحت مشاوره قرار می گیرند؟

بعد از اینکه این افراد به مراکز بهزیستی استان ارجاع می شوند، طی ۵ جلسه تحت مشاوره قرار می گیرند و کسانی که به نظر می آید امکان سازش ندارند، دوباره مراجع قضایی ارجاع می شوند و سپس روانشناس و  مشاور خانواده درباره آنها نظر می دهد که تعارضات این زوجها به اندازه ای پیشرفت کرده که امکان سازگاری ندارند.

 زوجهایی که خدمات مشاوره تخصصی را دریافت کردند چه تعداد به زندگی بازگشتند؟

آمارهای سال گذشته حاکی از آن است که حدود ۲۵ درصد از افراد در فرآیند مشاوره ها، از طلاق منصرف شدند، البته ممکن است عوامل دیگری هم در این انصراف نقشی را ایجاد کنند که یکی از عمده ترین عوامل موثر انجام خدمات مشاوره ای بوده است.

آیا بسته های آموزشی هم به زوجهای در معرض طلاق ارایه می شود؟

ارایه بسته آموزشی به زوجهای در معرض طلاق انجام می شود، اما هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است، این بسته آموزشی در قالب یک سی دی است که  در ۸ جلسه مشاوره به زوجهای در معرض  طلاق برای بازسازی روابط ارائه می شود.

در صورتی که روابط قابل بازسازی نبودند؟

چنانچه روابط قابل اصلاح و بازسازی نبود این زوجها به طور مسالمت آمیزی از همدیگر جدا می شوند تا بتوانند عوارض و پیامدهای ناشی از طلاق را کاهش دهند، به ویژه زوجهایی که صاحب فرزند هستند، این برنامه در نهایت امر است،  البته در جلسه ها و بسته های آموزشی تلاش مستمری صورت می گیرد که افراد بتوانند تعارضات شان را حل کرده و زندگی زناشویی شان را اصلاح کنند و همه تلاش روانشناسان، روانپزشکان و مشاوران در این  زمینه است.

برای زوجهایی که توان پرداخت هزینه های مشاوره های تخصصی را ندارند؟ بهزیستی استان چه حمایتی می کند؟

برخی از زوجها توانایی پرداخت هزینه را دارند و بعد انجام مشاوره ها هزینه ها را می دهند، چنانچه افرادی توانایی پرداخت تامین هزینه را نداشته باشند، سازمان بهزیستی در قالب یاری برگ هزینه ها را تامین می کند، البته باید بازبینی و پیگیری شود که این اشخاص در آینده دوباره دچار تعارض شدند، توانایی حل مسائل شان را خواهند داشت یا دوباره به سمت طلاق رجوع می کنند.

 در ابتدای بحث درباره مشاوره تلفنی صحبت کردید؟ انجام این مشاوره تا چه اندازه در حل تعارض کار ساز است؟

مشاوره تلفنی و مشاوره های حضوری که در ابتدای بحث اشاره شد،   که اول گفتم اثربخشی بیشتری دارند، به دلیل اینکه افراد داوطلبانه با مشاور تماس گرفته و یا مراجعه می کنند. هنگامی که زوجین داوطلبانه اقدام به اینکار می کنند، درصدی تمایل به اصلاح روابط دارند، بنابراین اثربخشی مشاوره های تلفنی و مشاوره های حضوری داوطلبانه بیشتر از مواردی است که از طریق مراجع قضایی ارجاع می شوند، معمولا این گروه از زوجین همکاری کمتری برای اصلاح روابط نشان می دهند و بیشتر تمایل به جدایی و طلاق دارند.

چه توصیه ای به خانواده هایی که با این مشکل روبه رو می شوند، دارید؟

به خانواده ها توصیه می شود که نسبت به پیشگیری از این امر توجه ویژه داشته باشند، بدان معنا که باید خانواده از مراحل شکل گیری ازدواج حتی قبل از انتخاب همسر برای فرزندان با آگاهی و شناخت کافی آنها را  وارد زندگی ازدواجی بکنند، خانواده ها با حمایت هایشان برای تقویت روابط، بین زوجینی که یک زندگی را به تازگی تاسیس کردند، تلاش کنند.

به زوجهای در معرض طلاق هم توصیه می کنیم آموزشهای پیش از ازدواج، آموزشهای زندگی خانوادگی را داشته باشند،   به نظر میرسد که این موارد اثر بخشی اش بسیار بیشتری را برای زوجین دارای مشکل و تعارض داشته باشد.

بنابراین انجام مداخلات زودهنگام و  بهره مند شدن از خدمات مشاوره ای اثربخشی بیشتری خواهد داشت و همان مراحل ابتدائی از بروز تعارض پیشگیری می کند.

 

کد خبر 311636

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.